Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANALİTİK RÖLÖVE VE RESTORASYON UYGULAMALARI -Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Rabiya Yeşim YÜKSEL, Öğr.Gör.Dr. Alper YİĞİTOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÜlkemizde geçerli Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasaları çerçevesinde "taşınmaz kültür varlığı" olarak kabul edilen ve restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının, geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak Analitik Rölövesi (rölöve, dönem analizi, hasar tespit analizleri, malzeme analizleri) ve Restorasyon (müdahale yöntem ve teknikleri) Projesinin hazırlanması
Dersin İçeriğiBu ders; İleri belgeleme yöntem ve teknikleri,Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı,Tarihi yapılarda dönem analizi yapılması,Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarları,Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalar,Tarihi yapılardaki hatalı onarımlar,Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalar,Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri,Basit onarım ilke ve yöntemleri,Esaslı onarım ilke ve yöntemleri,Acil müdahale yöntemleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının projesini hazırlar. 10, 12, 14, 16, 2, 23, 4, 9E, F
Analitik rölöve çıkarmasını bilir. 16, 9A, E, F
Rölöve çıkarırken hangi ölçme ve belgeleme tekniklerini kullanacağını bilir. 16, 9A, E, F
Geleneksel bir yapıdaki bozulmaları ve bozulma nedenlerini saptayabilir. 16, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İleri belgeleme yöntem ve teknikleri
2Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı
3Tarihi yapılarda dönem analizi yapılmasıtarihsel araştırma
4Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarlarırölöve üzerinde işlenmesi
5Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalarrölöve üzerinde işlenmesi
6Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalarrölöve üzerinde işlenmesi
7Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalarrölöve üzerinde işlenmesi
8Tarihi yapılardaki hatalı onarımlarrölöve üzerinde işlenmesi
9Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalarrölöve üzerine işlenmesi
10Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri
11Basit onarım ilke ve yöntemlerirestorasyon projesinin hazırlanması
12Esaslı onarım ilke ve yöntemleri
13Acil müdahale yöntemleri
Kaynak
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. • Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. • Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul. • Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul • Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul. • Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme10440
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi8432
Okul Dışı Diğer Faaliyetler4416
Proje Sunumu / Seminer236
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)170
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANALİTİK RÖLÖVE VE RESTORASYON UYGULAMALARI -Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Rabiya Yeşim YÜKSEL, Öğr.Gör.Dr. Alper YİĞİTOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÜlkemizde geçerli Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasaları çerçevesinde "taşınmaz kültür varlığı" olarak kabul edilen ve restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının, geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak Analitik Rölövesi (rölöve, dönem analizi, hasar tespit analizleri, malzeme analizleri) ve Restorasyon (müdahale yöntem ve teknikleri) Projesinin hazırlanması
Dersin İçeriğiBu ders; İleri belgeleme yöntem ve teknikleri,Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı,Tarihi yapılarda dönem analizi yapılması,Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarları,Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalar,Tarihi yapılardaki hatalı onarımlar,Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalar,Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri,Basit onarım ilke ve yöntemleri,Esaslı onarım ilke ve yöntemleri,Acil müdahale yöntemleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının projesini hazırlar. 10, 12, 14, 16, 2, 23, 4, 9E, F
Analitik rölöve çıkarmasını bilir. 16, 9A, E, F
Rölöve çıkarırken hangi ölçme ve belgeleme tekniklerini kullanacağını bilir. 16, 9A, E, F
Geleneksel bir yapıdaki bozulmaları ve bozulma nedenlerini saptayabilir. 16, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İleri belgeleme yöntem ve teknikleri
2Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı
3Tarihi yapılarda dönem analizi yapılmasıtarihsel araştırma
4Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarlarırölöve üzerinde işlenmesi
5Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalarrölöve üzerinde işlenmesi
6Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalarrölöve üzerinde işlenmesi
7Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalarrölöve üzerinde işlenmesi
8Tarihi yapılardaki hatalı onarımlarrölöve üzerinde işlenmesi
9Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalarrölöve üzerine işlenmesi
10Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri
11Basit onarım ilke ve yöntemlerirestorasyon projesinin hazırlanması
12Esaslı onarım ilke ve yöntemleri
13Acil müdahale yöntemleri
Kaynak
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. • Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. • Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul. • Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul • Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul. • Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00