Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | İSG1225600 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cumartesi 09:00-09:45 Cumartesi 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Salih ONARAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seren EĞİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ,Hasta Güvenliği,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi,Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri,Çalışan Güvenliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
3. Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları yorumlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | ‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi |
2 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın okunması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | 2. kaynağın okunması |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | 1. kaynağın 84-89. sayfalarının okunması |
5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri | '’Uygulama alanlarınızda iyileştirilmesi gerektiğini düşündüğünüz süreçler nelerdir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması |
6 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | ‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
7 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi | ’Rapor Etme İşinden Olursun’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
8 | Hasta Güvenliği | ‘’Sözel İstem’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
9 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | 4. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması |
10 | İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri | ’İlacın Etkisi Geçse de Kullanılır? Örnek Olayının İncelenmesi |
11 | İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | 3. kaynağın 62.-82. sayfalarının okunması |
12 | İletişim Hatalarının Önlenmesi | ‘’Sağlık hizmetlerinde iletişim yönetimini geliştirmek için neler yapılabilir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması |
13 | Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri | 3. kaynağın 83-95. sayfalarının okunması |
14 | Çalışan Güvenliği | ''Dikkatsizliğin Bedeli’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
Kaynak |
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Tekin, DE., Civil, SÖ. (2012). Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü, İstanbul: Nobel Yayıncılık. 4. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir. | ||||||
9 | Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | İSG1225600 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cumartesi 09:00-09:45 Cumartesi 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Salih ONARAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Seren EĞİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ,Hasta Güvenliği,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi,Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri,Çalışan Güvenliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin önemini, gerekliliğini ve özelliklerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
3. Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel yaklaşımları yorumlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | ‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi |
2 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın okunması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | 2. kaynağın okunması |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | 1. kaynağın 84-89. sayfalarının okunması |
5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri | '’Uygulama alanlarınızda iyileştirilmesi gerektiğini düşündüğünüz süreçler nelerdir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması |
6 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | ‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
7 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi | ’Rapor Etme İşinden Olursun’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
8 | Hasta Güvenliği | ‘’Sözel İstem’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
9 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | 4. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması |
10 | İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri | ’İlacın Etkisi Geçse de Kullanılır? Örnek Olayının İncelenmesi |
11 | İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | 3. kaynağın 62.-82. sayfalarının okunması |
12 | İletişim Hatalarının Önlenmesi | ‘’Sağlık hizmetlerinde iletişim yönetimini geliştirmek için neler yapılabilir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması |
13 | Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri | 3. kaynağın 83-95. sayfalarının okunması |
14 | Çalışan Güvenliği | ''Dikkatsizliğin Bedeli’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
Kaynak |
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Tekin, DE., Civil, SÖ. (2012). Hasta Güvenliği Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü, İstanbul: Nobel Yayıncılık. 4. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir. | ||||||
9 | Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |