Meslek yaşamında karşılaşılabilecek etik ve hukuki sorunlarla baş edebilme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hukukla ilgili temel kavramlar ,Sağlık hukukuna giriş, Sağlık meslekleri etiği ve ilkeleri,Sağlık personelinin vazife ve yükümlülükleri, Mesleki Uygulamalarından Doğan Sorumluluklar-Cezai sorumluluklar...,Sağlık çalışanı ve hasta arasındaki ilişki ,Sağlıkla ilgili yasal düzenlemeler,Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları,Sağlıkla ilgili uluslar arası bildirgeler, evrensel deontoloji kuralları ,Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi,Hasta hakları yönetmeliği, Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği,Kriz yönetimi,Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri,Sağlık Hizmetlerinin Sınıflandırılması-Sağlık politikaları,Sağlık kültürü,İletişim becerileri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Etiğin temel kavramlarını açıklar.
16, 9
A
2. Etik sorunları açıklar.
16, 9
A
3. Hukuki sorumlulukları açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hukukla ilgili temel kavramlar
Ön Okuma
2
Sağlık hukukuna giriş, Sağlık meslekleri etiği ve ilkeleri
Ön Okuma
3
Sağlık personelinin vazife ve yükümlülükleri, Mesleki Uygulamalarından Doğan Sorumluluklar-Cezai sorumluluklar...
Ön Okuma
4
Sağlık çalışanı ve hasta arasındaki ilişki
Ön Okuma
5
Sağlıkla ilgili yasal düzenlemeler
Ön Okuma
6
Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları
Ön Okuma
7
Sağlıkla ilgili uluslar arası bildirgeler, evrensel deontoloji kuralları
Ön Okuma
8
Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi
Ön Okuma
9
Hasta hakları yönetmeliği, Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği
Ön Okuma
10
Kriz yönetimi
Ön Okuma
11
Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri
1- Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul.
2- Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000)
3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.
4- Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
5- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6
İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir.
9
Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
3
2
6
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
54
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(54/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MESLEK ETİĞİ
İSG1124600
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Meslek yaşamında karşılaşılabilecek etik ve hukuki sorunlarla baş edebilme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Hukukla ilgili temel kavramlar ,Sağlık hukukuna giriş, Sağlık meslekleri etiği ve ilkeleri,Sağlık personelinin vazife ve yükümlülükleri, Mesleki Uygulamalarından Doğan Sorumluluklar-Cezai sorumluluklar...,Sağlık çalışanı ve hasta arasındaki ilişki ,Sağlıkla ilgili yasal düzenlemeler,Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları,Sağlıkla ilgili uluslar arası bildirgeler, evrensel deontoloji kuralları ,Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi,Hasta hakları yönetmeliği, Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği,Kriz yönetimi,Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri,Sağlık Hizmetlerinin Sınıflandırılması-Sağlık politikaları,Sağlık kültürü,İletişim becerileri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Etiğin temel kavramlarını açıklar.
16, 9
A
2. Etik sorunları açıklar.
16, 9
A
3. Hukuki sorumlulukları açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Hukukla ilgili temel kavramlar
Ön Okuma
2
Sağlık hukukuna giriş, Sağlık meslekleri etiği ve ilkeleri
Ön Okuma
3
Sağlık personelinin vazife ve yükümlülükleri, Mesleki Uygulamalarından Doğan Sorumluluklar-Cezai sorumluluklar...
Ön Okuma
4
Sağlık çalışanı ve hasta arasındaki ilişki
Ön Okuma
5
Sağlıkla ilgili yasal düzenlemeler
Ön Okuma
6
Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları
Ön Okuma
7
Sağlıkla ilgili uluslar arası bildirgeler, evrensel deontoloji kuralları
Ön Okuma
8
Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi
Ön Okuma
9
Hasta hakları yönetmeliği, Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği
Ön Okuma
10
Kriz yönetimi
Ön Okuma
11
Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri
1- Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul.
2- Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000)
3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.
4- Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
5- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6
İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir.
9
Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder.