Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERGONOMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Zekeriya ÇELİK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Yeliz ELMAZ
Dersin YardımcılarıYok
Dersin Amacıİnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek,İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri .,Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar.16, 9A, E
Makine –insan etkileşimini açıklar.16, 9A, E
Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder.16, 9A, E
İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar.16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmeksunumlar
2İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmaksunumlar
3Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmeksunumlar
4İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmaksunumlar
5Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamalarısunumlar
6Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel girişsunumlar
7Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemlerisunumlar
8Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri .sunumlar
9Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemlerisunumlar
10İş sistemleri, insan-makine ilişkisisunumlar
11Ergonomik iş, işyeri düzenlemesisunumlar
12Bürolarda iş yeri düzenlemesisunumlar
13Çeşitli iş düzenlemelerisunumlar
14Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrollerisunumlar
Kaynak
Ders Sunumları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir.
X
9
Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı12222
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)77
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERGONOMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Zekeriya ÇELİK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Yeliz ELMAZ
Dersin YardımcılarıYok
Dersin Amacıİnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını göz önünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmek,İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmek,İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmak,Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamaları,Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel giriş,Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri .,Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri,İş sistemleri, insan-makine ilişkisi,Ergonomik iş, işyeri düzenlemesi,Bürolarda iş yeri düzenlemesi,Çeşitli iş düzenlemeleri,Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrolleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ergonominin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemini tanımlar.16, 9A, E
Makine –insan etkileşimini açıklar.16, 9A, E
Antropometri bilgilerinin makine ve sistem tasarımında kullanılmasını ifade eder.16, 9A, E
İş ortamında insan sağlığına zarar veren etkenleri saptar.16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşbilimi Ergonomi ve tarihsel gelişimi hakkında temel bilgiler edinmeksunumlar
2İşbilim açısından insan iş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmaksunumlar
3Antropometri ve antropometri-iş arasındaki ilişkileri öğrenmeksunumlar
4İş kriterleri ve iş sınıflandırmaları yapmaksunumlar
5Statik iş – dinamik iş tanımlaması ve performans hesaplamalarısunumlar
6Çevresel faktörlerin iş yaşamına etkisine genel girişsunumlar
7Çevresel faktörlerden iklim etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemlerisunumlar
8Çevresel faktörlerden gürültü etkeni hakkında bilgi ve kontrol yöntemleri .sunumlar
9Çevresel faktörlerden aydınlatma, iş ortamında zararlı etkenler ve toz etkenleri hakkında bilgi ve kontrol yöntemlerisunumlar
10İş sistemleri, insan-makine ilişkisisunumlar
11Ergonomik iş, işyeri düzenlemesisunumlar
12Bürolarda iş yeri düzenlemesisunumlar
13Çeşitli iş düzenlemelerisunumlar
14Yük kaldırma, taşıma ve kuvvet uygulama, İşyerinin ergonomik uygunluğunun kontrollerisunumlar
Kaynak
Ders Sunumları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
İş Sağlığı ve Güvenliği alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında Eğitim programları düzenleyebilir.
X
9
Öğrenciler İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili ve Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve uygulanmasına rehberlik eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:55Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:56