Bu ders; Ergonomiye giriş, Temel kavramlar ve tanımları, bileşenleri ve amaçları, Dinamik ve statik Antropometri, Vücut boyutları ve ölçüler, Çalışma alanlarının boyut tasarımı ve ergonomik düzenlemesi, Bilgisayar ergonomisi, Fiziksel çevre koşulları, Ergonomi ve tasarım ilişkisi, Restoran ergonomisi, Konutta ergonomi: antre, salon, yemek odası, çocuk odası, çalışma odası, yatak odası, banyo koridor, merdiven, Ergonomi ve iş güvenliği, Güvenli mekan ve tasarımdaki yeri, engelsiz/evrensel tasarım ve önemi konularını içermektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; ERGONOMİYE GİRİŞ / TEMEL KAVRAMLAR ,ERGONOMİNİN TANIMI, ÇALIŞMA ALANLARI TERİMLER, BİLEŞENLER,DİNAMİK VE STATİK ANTROPOMETRİ,DİNAMİK ANTROPOMETRİK ÖLÇÜLER, VÜCUT BOYUTLARI ,ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ ,ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ 2 /BİLGİSAYAR ERGONOMİSİ,FİZİKSEL ÇEVRE KOŞULLARI ,ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ,ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ ,KONUTTA ERGONOMİ / ANTRE VE MUTFAK ERGONOMİSİ ,KONUTTA ERGONOMİ / YAŞAM ALANLARI; SALON, YEMEK MEKANI, ÇALIŞMA ODASI ERGONOMİSİ ,KONUTTA ERGONOMİ / YATAK ODASI, GENÇ ODASI, ÇOCUK ODASI, BANYO ERGONOMİSİ (KORIDOR, MERDİVEN, BASAMAK ERGONOMİSİ),ERGONOMİ VE İŞ GÜVENLİĞİ İLİŞKİSİ- GÜVENLİ MEKAN VE TASARIMDAKİ ÖNEMİ ,GÜNCEL YAŞAMDA ERGONOMİ VE ENGELLİLER İÇİN ERGONOMİ-EVRENSEL TASARIM; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İç ve dış mekan tasarımında ergonomi ve antropometrik bilgiler uygulanıp bunun sonucunda fonksiyonel, estetik ve konforlu, tasarım ilkelerine uygun mekanlar tasarlanır.
16, 9
E
Antropometri ve insan anatomisinin tasarımdaki önemi değerlendirilir.
16, 9
E
Çalışma alanlarının/ofis/restoran/konut/otel gibi yapıların tasarımında ergonomik verilerin incelenmesi ve tasarım ilkelerine uygun tasarlanması sağlanır.
16, 9
E
Ergonomik çözümler gerektiren, sağlık ve verimliliğe etki eden faktörler incelenir ve iş güvenliğindeki önemi değerlendirilir. Engelsiz tasarım kavramının önemi anlaşılır.
ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ
6
ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ 2 /BİLGİSAYAR ERGONOMİSİ
7
FİZİKSEL ÇEVRE KOŞULLARI
8
ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ
9
ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ
10
KONUTTA ERGONOMİ / ANTRE VE MUTFAK ERGONOMİSİ
11
KONUTTA ERGONOMİ / YAŞAM ALANLARI; SALON, YEMEK MEKANI, ÇALIŞMA ODASI ERGONOMİSİ
12
KONUTTA ERGONOMİ / YATAK ODASI, GENÇ ODASI, ÇOCUK ODASI, BANYO ERGONOMİSİ (KORIDOR, MERDİVEN, BASAMAK ERGONOMİSİ)
13
ERGONOMİ VE İŞ GÜVENLİĞİ İLİŞKİSİ- GÜVENLİ MEKAN VE TASARIMDAKİ ÖNEMİ
14
GÜNCEL YAŞAMDA ERGONOMİ VE ENGELLİLER İÇİN ERGONOMİ-EVRENSEL TASARIM
Kaynak
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
2
Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir.
X
3
Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir.
4
Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir.
5
Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir.
6
Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir.
7
Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir.
X
8
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir.
9
Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur.
10
Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir.
X
11
Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma,yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir.
12
Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ERGONOMİ VE İNSAN FAKTÖRÜ
İMT2210929
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Çarşamba 17:30-18:15
Çarşamba 18:30-19:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Eser KASAPOĞLU GESOĞLU
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Evrim SOLHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders; Ergonomiye giriş, Temel kavramlar ve tanımları, bileşenleri ve amaçları, Dinamik ve statik Antropometri, Vücut boyutları ve ölçüler, Çalışma alanlarının boyut tasarımı ve ergonomik düzenlemesi, Bilgisayar ergonomisi, Fiziksel çevre koşulları, Ergonomi ve tasarım ilişkisi, Restoran ergonomisi, Konutta ergonomi: antre, salon, yemek odası, çocuk odası, çalışma odası, yatak odası, banyo koridor, merdiven, Ergonomi ve iş güvenliği, Güvenli mekan ve tasarımdaki yeri, engelsiz/evrensel tasarım ve önemi konularını içermektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; ERGONOMİYE GİRİŞ / TEMEL KAVRAMLAR ,ERGONOMİNİN TANIMI, ÇALIŞMA ALANLARI TERİMLER, BİLEŞENLER,DİNAMİK VE STATİK ANTROPOMETRİ,DİNAMİK ANTROPOMETRİK ÖLÇÜLER, VÜCUT BOYUTLARI ,ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ ,ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ 2 /BİLGİSAYAR ERGONOMİSİ,FİZİKSEL ÇEVRE KOŞULLARI ,ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ,ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ ,KONUTTA ERGONOMİ / ANTRE VE MUTFAK ERGONOMİSİ ,KONUTTA ERGONOMİ / YAŞAM ALANLARI; SALON, YEMEK MEKANI, ÇALIŞMA ODASI ERGONOMİSİ ,KONUTTA ERGONOMİ / YATAK ODASI, GENÇ ODASI, ÇOCUK ODASI, BANYO ERGONOMİSİ (KORIDOR, MERDİVEN, BASAMAK ERGONOMİSİ),ERGONOMİ VE İŞ GÜVENLİĞİ İLİŞKİSİ- GÜVENLİ MEKAN VE TASARIMDAKİ ÖNEMİ ,GÜNCEL YAŞAMDA ERGONOMİ VE ENGELLİLER İÇİN ERGONOMİ-EVRENSEL TASARIM; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İç ve dış mekan tasarımında ergonomi ve antropometrik bilgiler uygulanıp bunun sonucunda fonksiyonel, estetik ve konforlu, tasarım ilkelerine uygun mekanlar tasarlanır.
16, 9
E
Antropometri ve insan anatomisinin tasarımdaki önemi değerlendirilir.
16, 9
E
Çalışma alanlarının/ofis/restoran/konut/otel gibi yapıların tasarımında ergonomik verilerin incelenmesi ve tasarım ilkelerine uygun tasarlanması sağlanır.
16, 9
E
Ergonomik çözümler gerektiren, sağlık ve verimliliğe etki eden faktörler incelenir ve iş güvenliğindeki önemi değerlendirilir. Engelsiz tasarım kavramının önemi anlaşılır.
ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ
6
ÇALIŞMA ALANLARININ BOYUT TASARIMI VE ERGONOMİK DÜZENLENMESİ 2 /BİLGİSAYAR ERGONOMİSİ
7
FİZİKSEL ÇEVRE KOŞULLARI
8
ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ
9
ERGONOMİ VE TASARIM İLİŞKİSİ /RESTORAN ERGONOMİSİ
10
KONUTTA ERGONOMİ / ANTRE VE MUTFAK ERGONOMİSİ
11
KONUTTA ERGONOMİ / YAŞAM ALANLARI; SALON, YEMEK MEKANI, ÇALIŞMA ODASI ERGONOMİSİ
12
KONUTTA ERGONOMİ / YATAK ODASI, GENÇ ODASI, ÇOCUK ODASI, BANYO ERGONOMİSİ (KORIDOR, MERDİVEN, BASAMAK ERGONOMİSİ)
13
ERGONOMİ VE İŞ GÜVENLİĞİ İLİŞKİSİ- GÜVENLİ MEKAN VE TASARIMDAKİ ÖNEMİ
14
GÜNCEL YAŞAMDA ERGONOMİ VE ENGELLİLER İÇİN ERGONOMİ-EVRENSEL TASARIM
Kaynak
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili mesleki sorumluluk ve etik kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
2
Tasarlama sürecinde ihtiyacı olan teknik bilgiye sahiptir.
X
3
Ekip halinde çalışma yürütebilme ve teknolojin gereklerine göre bireysel proje üretebilme yetkinliğine sahiptir.
4
Alanı ile ilgili öğrenmiş olduğu sanatsal ve teknik bilgiyi sürekli geliştirerek, yeni önermelerde bulunabilir.
5
Alanına özgü edinmiş olduğu bilgi ile, toplumun yaşam seviyesini yukarılara taşıyabilecek yaşam alanları geliştirebilir.
6
Alanı ile ilgili yasal sorumlulukları tanıma ve sorumlulukları projesine dökebilme becerisine sahiptir.
7
Teknik resim kurallarını bilir, buna uygun iç mekan projesi teknik detayları çözümleyebilecek ve ölçülendirme kurallarına uygun proje çizebilecek donanıma sahiptir.
X
8
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilir, bu yöntemlere uygun yeni projeler önerebilme yetisine sahiptir.
9
Tasarlama, kurgulama, yürütme, sonuçlarını değerlendirme ve uygulama sürecini gerçekleştirebilecek bilgiye sahip olur.
10
Alanı ile ilgili tasarlamış olduğu iç mekan projelerinin gerçekleşebilmesi için gerekli bilgi ve uluslararası standartlara göre teknik bilgi düzeyine sahiptir.
X
11
Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşma,yenilikleri takip etme, bağımsız tasarlama ve güvenine sahiptir.
12
Toplumsal çevre bilinci içerisinde gerçekleştirmiş olduğu tasarımları çeşitli platformlarda sözlü ve yazılı ifadeler ile aktarabilir.