Bu dersin temel amacı öğrencilere biyofiziğin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde aktarmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Biyofiziğin Tanımı ve kapsamı,SI Birim sistemi ve Boyut analizi,Beden içersinde suyun dağılımı ve suyun vücuttaki başlıca görevleri,Akışkanlar Biyofiziği I,Akışkanlar Biyofiziği II,Düz ve girdaplı akımların biyofiziksel özellikleri,Basınç kavramı, hidrostatik basınç ve osmotik basınç,Vücutta ödem ve ödemin oluşma sebepleri,Hücre ve çeşitleri,Hücre zarı ve yapısı,İnsan bedeninde vazife gören iyonlar ve bu iyonların özellikleri,İyon kanalları, yapısı ve çeşitleri,Hücrede aksiyon potansiyelinin oluşumu ve önemi,Aksiyon Potansiyelinin aşamaları ve yorumlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Fizik ve biyofizik arasındaki farklılığı anlayarak yorumlar.
10, 16, 9
A
2. Fiziksel büyüklüklerin, SI birim sisteminin ve standartlaşmanın bilimde ne kadar önemli olduğunu ve bilim insanlarına ne denli kolaylık sağladığını anlar.
16, 9
A
3. Suyun hayat için önemini, bedendeki ve hücrelerdeki dağılımını öğrenip, suyun vücuttaki başlıca görevlerini sıralar.
10, 16, 9
A
4. Hücreyi tanıyacak, hücre yapısını, hücre zarını ve yapısını öğrenerek, yaşam için önemini anlatabilecektir. Bedende bulunan iyonları ve bunların hücresel aktivitedeki önemini anlar.
12, 16, 9
5. Hücrede aksiyon potansiyelini ve bu yolla hücrenin uyarılarak hücre cevaplarının oluşmasına sebep olduğunu açıklar.
10, 12, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Biyofiziğin Tanımı ve kapsamı
2
SI Birim sistemi ve Boyut analizi
3
Beden içersinde suyun dağılımı ve suyun vücuttaki başlıca görevleri
4
Akışkanlar Biyofiziği I
5
Akışkanlar Biyofiziği II
6
Düz ve girdaplı akımların biyofiziksel özellikleri
7
Basınç kavramı, hidrostatik basınç ve osmotik basınç
8
Vücutta ödem ve ödemin oluşma sebepleri
9
Hücre ve çeşitleri
10
Hücre zarı ve yapısı
11
İnsan bedeninde vazife gören iyonlar ve bu iyonların özellikleri
12
İyon kanalları, yapısı ve çeşitleri
13
Hücrede aksiyon potansiyelinin oluşumu ve önemi
14
Aksiyon Potansiyelinin aşamaları ve yorumlanması
Kaynak
Biyofizik, Ferit PEHLİVAN, Pelikan Yayınları.
Biyomedikal Fizik, Gürbüz ÇELEBİ, Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi.
ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
2
4
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
20
20
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
22
22
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
GENEL BİYOFİZİK
EFZ1116360
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Pazartesi 11:00-11:45
Pazartesi 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Cemil ÖZGÜL
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Cemil ÖZGÜL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı öğrencilere biyofiziğin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde aktarmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Biyofiziğin Tanımı ve kapsamı,SI Birim sistemi ve Boyut analizi,Beden içersinde suyun dağılımı ve suyun vücuttaki başlıca görevleri,Akışkanlar Biyofiziği I,Akışkanlar Biyofiziği II,Düz ve girdaplı akımların biyofiziksel özellikleri,Basınç kavramı, hidrostatik basınç ve osmotik basınç,Vücutta ödem ve ödemin oluşma sebepleri,Hücre ve çeşitleri,Hücre zarı ve yapısı,İnsan bedeninde vazife gören iyonlar ve bu iyonların özellikleri,İyon kanalları, yapısı ve çeşitleri,Hücrede aksiyon potansiyelinin oluşumu ve önemi,Aksiyon Potansiyelinin aşamaları ve yorumlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Fizik ve biyofizik arasındaki farklılığı anlayarak yorumlar.
10, 16, 9
A
2. Fiziksel büyüklüklerin, SI birim sisteminin ve standartlaşmanın bilimde ne kadar önemli olduğunu ve bilim insanlarına ne denli kolaylık sağladığını anlar.
16, 9
A
3. Suyun hayat için önemini, bedendeki ve hücrelerdeki dağılımını öğrenip, suyun vücuttaki başlıca görevlerini sıralar.
10, 16, 9
A
4. Hücreyi tanıyacak, hücre yapısını, hücre zarını ve yapısını öğrenerek, yaşam için önemini anlatabilecektir. Bedende bulunan iyonları ve bunların hücresel aktivitedeki önemini anlar.
12, 16, 9
5. Hücrede aksiyon potansiyelini ve bu yolla hücrenin uyarılarak hücre cevaplarının oluşmasına sebep olduğunu açıklar.
10, 12, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Biyofiziğin Tanımı ve kapsamı
2
SI Birim sistemi ve Boyut analizi
3
Beden içersinde suyun dağılımı ve suyun vücuttaki başlıca görevleri
4
Akışkanlar Biyofiziği I
5
Akışkanlar Biyofiziği II
6
Düz ve girdaplı akımların biyofiziksel özellikleri
7
Basınç kavramı, hidrostatik basınç ve osmotik basınç
8
Vücutta ödem ve ödemin oluşma sebepleri
9
Hücre ve çeşitleri
10
Hücre zarı ve yapısı
11
İnsan bedeninde vazife gören iyonlar ve bu iyonların özellikleri
12
İyon kanalları, yapısı ve çeşitleri
13
Hücrede aksiyon potansiyelinin oluşumu ve önemi
14
Aksiyon Potansiyelinin aşamaları ve yorumlanması
Kaynak
Biyofizik, Ferit PEHLİVAN, Pelikan Yayınları.
Biyomedikal Fizik, Gürbüz ÇELEBİ, Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi.
ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.