Bu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları,3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri,6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri,7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ,8. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar,9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar,10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri,11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri,12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri,13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması,14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Böbrekle ilgili sorunların ruh sağlığına etkisini açıklar.
16, 6, 9
A
2. Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar.
16, 6, 9
A
3. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal problemlerinin nedenlerini kavrayabilecektir.
16, 6, 9
A
4. Diyaliz hastalarındaen sık görülen ruhsal problemleri bilir.
16, 6, 9
A
5. Organ bağışı sürecini psikososyal açıdan ele alır.
16, 9
A
6. Organ transplantasyon sürecini psikososyal açıdan ele alır.
12, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları
2
2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları
3
3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi
4
4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci
5
5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri
6
6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri
7
7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar
8
8. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar
9
9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar
10
10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri
11
11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri
12
12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri
13
13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
14
14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları.
-Linda M. Gorman; Donna F. Sultan (2007) Psychosocial Nursing for General Patient Care. Edition: 3. Publisher: F.A. Davis.
-Patricia D. Barry (1996) Psychosocial Nursing: Care of Physically Ill Patients and Their Families. Edition: Third. Publisher: Lippincott Williams & Wilkins.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
7
1
7
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
20
20
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
14
1
14
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
42
42
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
171
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(171/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
DİYALİZ HASTALARINDA PSİKOLOJİK SORUNLAR
DYL2242910
Bahar Dönemi
2+0
2
6
Ders Programı
Salı 11:00-11:45
Salı 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Buse GÖKALP
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Ceren Selma ŞENTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları,3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri,6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri,7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ,8. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar,9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar,10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri,11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri,12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri,13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması,14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Böbrekle ilgili sorunların ruh sağlığına etkisini açıklar.
16, 6, 9
A
2. Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar.
16, 6, 9
A
3. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal problemlerinin nedenlerini kavrayabilecektir.
16, 6, 9
A
4. Diyaliz hastalarındaen sık görülen ruhsal problemleri bilir.
16, 6, 9
A
5. Organ bağışı sürecini psikososyal açıdan ele alır.
16, 9
A
6. Organ transplantasyon sürecini psikososyal açıdan ele alır.
12, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları
2
2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları
3
3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi
4
4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci
5
5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri
6
6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri
7
7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar
8
8. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar
9
9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar
10
10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri
11
11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri
12
12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri
13
13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
14
14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları.
-Linda M. Gorman; Donna F. Sultan (2007) Psychosocial Nursing for General Patient Care. Edition: 3. Publisher: F.A. Davis.
-Patricia D. Barry (1996) Psychosocial Nursing: Care of Physically Ill Patients and Their Families. Edition: Third. Publisher: Lippincott Williams & Wilkins.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.