Çocuklarda genitoüriner sistem anatomi ve fizyolojilerine ilişkin farklar çerçevesinde, çocuk nefrolojik problemlerinin tanı, tedavi, diyaliz uygulamaları ve bakım basamakları konusunda öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Böbrek gelişimi ve anatomisi ve böbrek hastalıklarında tanısal değerlendirmeler,Kronik hastalıkların çocuk ve aile üzerine etkisi ve baş edebilme,Çocuklarda hipertansiyon ve tedavisi,Çocuklarda böbreğin glomerüler hastalıkları ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda renal tübülopatiler ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda sıvı elektrolit bozuklukları ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda trombotik renal anjiopatiler ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda enürezis ve üriner disfonksiyonları ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda üriner sistem taş hastalığı ve nefrokalsinozis ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonları ve yapısal böbrek anomalileri,Çocuklarda kronik böbrek hastalığı ve izlemi,Çocuklarda renal replasman tedavileri (Hemodiyaliz),Çocuklarda renal replasman tedavileri (Periton Diyalizi),Çocuklarda renal replasman tedavileri (Organ Nakli); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Çocuklarda genitoüriner sisteme ilişkin anatomik ve fizyolojik farklılıkları
tanımayabilecek.
9
A
Çocuklarda yetişkinlerden farklı olarak böbrek
yetmezliğine sebep olan hastalıkları tanımlayabilecek
16, 9
A
Çocuklarda yetişkinlerden farklı olarak böbrek
yetmezliğine sebep olan hastalıkların tedavi yöntemlerini
tanımlayabilecek.
16, 9
A, G
Çocuklarda diyaliz uygulamasının farklılıklarına göre
diyaliz uygulamasını yapabilecek.
17, 4
A
Çocuk hasta ve ailesinin eğitimine destek olabilecek.
13, 16, 9
A
Kronik Hastalığı olan çocuğun yaşadıkları güçlükleri sıralayabilecek
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Böbrek gelişimi ve anatomisi ve böbrek hastalıklarında tanısal değerlendirmeler
birinci kaynağın incelenmesi
2
Kronik hastalıkların çocuk ve aile üzerine etkisi ve baş edebilme
3. Kaynağın incelenmesi
3
Çocuklarda hipertansiyon ve tedavisi
üçüncü kaynağın incelenmesi
4
Çocuklarda böbreğin glomerüler hastalıkları ve tedavi yaklaşımları
üçüncü kaynağın incelenmesi
5
Çocuklarda renal tübülopatiler ve tedavi yaklaşımları
vaka analizi çalışma
6
Çocuklarda sıvı elektrolit bozuklukları ve tedavi yaklaşımları
vaka analizi çalışma
7
Çocuklarda trombotik renal anjiopatiler ve tedavi yaklaşımları
ikinci kaynağın incelenmesi
8
Çocuklarda enürezis ve üriner disfonksiyonları ve tedavi yaklaşımları
örnek olay çözümleme
9
Çocuklarda üriner sistem taş hastalığı ve nefrokalsinozis ve tedavi yaklaşımları
örnek olay çözümleme
10
Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonları ve yapısal böbrek anomalileri
Düşünsel R, Baştuğ F; Çocuk Nefroloji El Kitabı Klinik Pratik
Yaklaşımlar,2018
Fine RN, Tejani A. Dialysis in infants and children. Handbook of Dialysis.
Daugirdas JT, Ing TS (eds). Little, Brown and Company, Boston 1994: 553-
568.
Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Sistem Ofset, 2013.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
3
6
18
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
7
8
56
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
3
3
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
121
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(121/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÇOCUK NEFROLOJİSİ VE DİYALİZ
DYL2178140
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Çarşamba 11:00-11:45
Çarşamba 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Özlem DÜZGÜN
Dersin Yardımcıları
Öğr. Gör. Selda Selimoğlu Namoğlu
Dersin Amacı
Çocuklarda genitoüriner sistem anatomi ve fizyolojilerine ilişkin farklar çerçevesinde, çocuk nefrolojik problemlerinin tanı, tedavi, diyaliz uygulamaları ve bakım basamakları konusunda öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Böbrek gelişimi ve anatomisi ve böbrek hastalıklarında tanısal değerlendirmeler,Kronik hastalıkların çocuk ve aile üzerine etkisi ve baş edebilme,Çocuklarda hipertansiyon ve tedavisi,Çocuklarda böbreğin glomerüler hastalıkları ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda renal tübülopatiler ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda sıvı elektrolit bozuklukları ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda trombotik renal anjiopatiler ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda enürezis ve üriner disfonksiyonları ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda üriner sistem taş hastalığı ve nefrokalsinozis ve tedavi yaklaşımları,Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonları ve yapısal böbrek anomalileri,Çocuklarda kronik böbrek hastalığı ve izlemi,Çocuklarda renal replasman tedavileri (Hemodiyaliz),Çocuklarda renal replasman tedavileri (Periton Diyalizi),Çocuklarda renal replasman tedavileri (Organ Nakli); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Çocuklarda genitoüriner sisteme ilişkin anatomik ve fizyolojik farklılıkları
tanımayabilecek.
9
A
Çocuklarda yetişkinlerden farklı olarak böbrek
yetmezliğine sebep olan hastalıkları tanımlayabilecek
16, 9
A
Çocuklarda yetişkinlerden farklı olarak böbrek
yetmezliğine sebep olan hastalıkların tedavi yöntemlerini
tanımlayabilecek.
16, 9
A, G
Çocuklarda diyaliz uygulamasının farklılıklarına göre
diyaliz uygulamasını yapabilecek.
17, 4
A
Çocuk hasta ve ailesinin eğitimine destek olabilecek.
13, 16, 9
A
Kronik Hastalığı olan çocuğun yaşadıkları güçlükleri sıralayabilecek
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Böbrek gelişimi ve anatomisi ve böbrek hastalıklarında tanısal değerlendirmeler
birinci kaynağın incelenmesi
2
Kronik hastalıkların çocuk ve aile üzerine etkisi ve baş edebilme
3. Kaynağın incelenmesi
3
Çocuklarda hipertansiyon ve tedavisi
üçüncü kaynağın incelenmesi
4
Çocuklarda böbreğin glomerüler hastalıkları ve tedavi yaklaşımları
üçüncü kaynağın incelenmesi
5
Çocuklarda renal tübülopatiler ve tedavi yaklaşımları
vaka analizi çalışma
6
Çocuklarda sıvı elektrolit bozuklukları ve tedavi yaklaşımları
vaka analizi çalışma
7
Çocuklarda trombotik renal anjiopatiler ve tedavi yaklaşımları
ikinci kaynağın incelenmesi
8
Çocuklarda enürezis ve üriner disfonksiyonları ve tedavi yaklaşımları
örnek olay çözümleme
9
Çocuklarda üriner sistem taş hastalığı ve nefrokalsinozis ve tedavi yaklaşımları
örnek olay çözümleme
10
Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonları ve yapısal böbrek anomalileri
Düşünsel R, Baştuğ F; Çocuk Nefroloji El Kitabı Klinik Pratik
Yaklaşımlar,2018
Fine RN, Tejani A. Dialysis in infants and children. Handbook of Dialysis.
Daugirdas JT, Ing TS (eds). Little, Brown and Company, Boston 1994: 553-
568.
Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Sistem Ofset, 2013.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
4
Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.