Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gülsüm CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÜrettiği protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin protezlerle ilişkisini her duruma uygun olarak yorumlayabilmekti
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Temporamandibular eklem anatomisi,2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon),4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik),5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut),6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Çiğneme sitemini mekanizmasını tartışabilecektir.10, 16, 19, 9A
1.1. Temporomandibular eklemi tanımlar,10, 19, 9A
1.2. Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar.12, 16, 19, 9A
1.3. Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler.10, 16, 19, 9A
2. Çiğneme sisteminin dişlerin oklüzyonu üzerine etkisini değerlendirir.10, 16, 19, 9A
2.1. Kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin ve Bennet açısının oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir.16, 19, 9A
2.2. Oklüzyon çeşitlerini farklılıklarını açıklar16, 19, 9A
3. Çiğneme sistemi rahatsızlıklarının tedavisinde kullanılan splintleri değerlendirir10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Temporamandibular eklem anatomisi
22. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar
33. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon)
44. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik)
55. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut)
66. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri)
77. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri)
88. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I
99. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II
1010. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri
1111. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
1212. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
1313. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından ders sonunda verilecektir.
1.Tam Protezler. Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu 2.Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği. Iwao Hayakawa (Türkçe Editörü: Prof. Dr.Ender Kazazoğlu) 3.Prosthetic Rehabilitation. Giulio Preti 4.Sabit Protezler, Prof Dr. Ali Zaimoğlu. Ankara Üni. Diş. Hek. Fak. Yayınları, 2010 5.Fundamentals of fixed prosthodontics, Quintessence Pub. Co.,2011 Herbert T.Shillingburg, Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett,

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme248
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14114
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)105
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gülsüm CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÜrettiği protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin protezlerle ilişkisini her duruma uygun olarak yorumlayabilmekti
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Temporamandibular eklem anatomisi,2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon),4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik),5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut),6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Çiğneme sitemini mekanizmasını tartışabilecektir.10, 16, 19, 9A
1.1. Temporomandibular eklemi tanımlar,10, 19, 9A
1.2. Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar.12, 16, 19, 9A
1.3. Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler.10, 16, 19, 9A
2. Çiğneme sisteminin dişlerin oklüzyonu üzerine etkisini değerlendirir.10, 16, 19, 9A
2.1. Kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin ve Bennet açısının oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir.16, 19, 9A
2.2. Oklüzyon çeşitlerini farklılıklarını açıklar16, 19, 9A
3. Çiğneme sistemi rahatsızlıklarının tedavisinde kullanılan splintleri değerlendirir10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Temporamandibular eklem anatomisi
22. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar
33. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon)
44. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik)
55. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut)
66. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri)
77. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri)
88. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I
99. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II
1010. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri
1111. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
1212. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
1313. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından ders sonunda verilecektir.
1.Tam Protezler. Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu 2.Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği. Iwao Hayakawa (Türkçe Editörü: Prof. Dr.Ender Kazazoğlu) 3.Prosthetic Rehabilitation. Giulio Preti 4.Sabit Protezler, Prof Dr. Ali Zaimoğlu. Ankara Üni. Diş. Hek. Fak. Yayınları, 2010 5.Fundamentals of fixed prosthodontics, Quintessence Pub. Co.,2011 Herbert T.Shillingburg, Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett,

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:39Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 12:41