Ürettiği protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin protezlerle ilişkisini her duruma uygun olarak yorumlayabilmekti
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Temporamandibular eklem anatomisi,2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon),4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik),5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut),6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar; konularını içermektedir.
1.2. Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar.
12, 16, 19, 9
A
1.3. Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler.
10, 16, 19, 9
A
2. Çiğneme sisteminin dişlerin oklüzyonu üzerine etkisini değerlendirir.
10, 16, 19, 9
A
2.1. Kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin ve Bennet açısının oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir.
16, 19, 9
A
2.2. Oklüzyon çeşitlerini farklılıklarını açıklar
16, 19, 9
A
3. Çiğneme sistemi rahatsızlıklarının tedavisinde kullanılan splintleri değerlendirir
10, 16, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Temporamandibular eklem anatomisi
2
2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar
3
3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon)
4
4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik)
5
5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut)
6
6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri)
7
7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri)
8
8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I
9
9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II
10
10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri
11
11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
12
12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
13
13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından ders sonunda verilecektir.
1.Tam Protezler. Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu
2.Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği. Iwao Hayakawa (Türkçe Editörü: Prof. Dr.Ender Kazazoğlu)
3.Prosthetic Rehabilitation. Giulio Preti
4.Sabit Protezler, Prof Dr. Ali Zaimoğlu. Ankara Üni. Diş. Hek. Fak. Yayınları, 2010
5.Fundamentals of fixed prosthodontics, Quintessence Pub. Co.,2011 Herbert T.Shillingburg, Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett,
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
2
4
8
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
10
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
14
1
14
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
105
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Gülsüm CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Ürettiği protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin protezlerle ilişkisini her duruma uygun olarak yorumlayabilmekti
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Temporamandibular eklem anatomisi,2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon),4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik),5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut),6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar; konularını içermektedir.
1.2. Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar.
12, 16, 19, 9
A
1.3. Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler.
10, 16, 19, 9
A
2. Çiğneme sisteminin dişlerin oklüzyonu üzerine etkisini değerlendirir.
10, 16, 19, 9
A
2.1. Kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin ve Bennet açısının oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir.
16, 19, 9
A
2.2. Oklüzyon çeşitlerini farklılıklarını açıklar
16, 19, 9
A
3. Çiğneme sistemi rahatsızlıklarının tedavisinde kullanılan splintleri değerlendirir
10, 16, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Temporamandibular eklem anatomisi
2
2. Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar
3
3. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon)
4
4. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Uzun sentrik, sentrikte serbestlik)
5
5. Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut,İstirahat Dikey Boyut)
6
6. Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri)
7
7. Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri)
8
8. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I
9
9. Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II
10
10. Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri
11
11. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
12
12. Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri
13
13. Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından ders sonunda verilecektir.
1.Tam Protezler. Prof. Dr. Senih Çalıkkocaoğlu
2.Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği. Iwao Hayakawa (Türkçe Editörü: Prof. Dr.Ender Kazazoğlu)
3.Prosthetic Rehabilitation. Giulio Preti
4.Sabit Protezler, Prof Dr. Ali Zaimoğlu. Ankara Üni. Diş. Hek. Fak. Yayınları, 2010
5.Fundamentals of fixed prosthodontics, Quintessence Pub. Co.,2011 Herbert T.Shillingburg, Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett,
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.