Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞİM HUKUKU | BPR2244640 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Beyza KOYULMUŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağrı ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin bilişim alanında işlenen suçlar ile bunlarla mücadele yöntemleri ve alınması gereken önlemler konusunda; ayrıca bilişim sistemleri üzerinde delil elde etme yöntemleri hakkında bilgi edinmelerinin sağlanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgisayarın, Bilgisayarla İlgili Kavramların ve Bilişim Sisteminin Tanımı ve Tarihi,Bir hukuk disiplini olarak bilişim hukukunun hukuk düzeni içindeki yeri, temel hukuk disiplinleriyle olan ilişkisinin, bilişim suçları kavramının, işlenme şekillerinin, tarihçesinin, düzenlenme yöntemlerinin ve karşılaştırmalı hukukta bilişim suçları,Bilişim suçlarının Türk hukuk düzenindeki yeri ve 765 sayılı TCK’da yer alan bilişim suçları,Yeni TCK hakkında genel açıklama yapılması, bu yasada yer alan bilişim suçlarının sistematiği, hukuka aykırı olarak bilişim sistemine girme ve sistemde kalma suçları,Bilişim sisteminin işleyişinin engellenmesi, bozulması, verilerin yok edilmesi veya değiştirilmesi suçu; bilişim sistemi aracılığıyla hukuka aykırı yarar sağlama suçları,Banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması suçu,Kişisel verilere karşı suçlar,Bilişim sistemi kullanılması yoluyla işlenen hırsızlık ve dolandırıcılık suçları,Bilişim sistemleriyle işlenen diğer suçlar,Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler, Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler, Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler,Bilişim suçlarının kriminoloji, ekonomik suçlar ve siber terörizm ile ilişkisi,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilişim hukukunun temel kavramlarını tanımlar | 10, 12, 14, 2, 6, 9 | A, E, F |
1.1. Bilgisayar ve türevlerini tanır. | 11, 12, 13, 14, 2, 6, 9 | A, E |
1.2. Bilişim sistemi kavramını tanır. | 10, 14, 23, 4, 6, 9 | A, E, F |
1.3. Bilişim sistemlerinin birbirleriyle olan etkileşim yollarını tanır. | 10, 12, 16, 2, 23, 4, 8, 9 | A, E, F |
2. Edindiği teorik alt yapıya dayalı olarak bilişim suçlarıyla ilgili sorunları sistematik biçimde analiz ederek çözer. | 11, 12, 14, 16, 2, 23, 6 | A, E, F |
2.1. Türk mevzuatındaki ilgili hükümleri tanır. | 11, 14, 23, 8, 9 | A, E, F |
2.2. Uluslararası mevzuatı tanır. | 12, 14, 2, 23, 9 | A, E |
2.3. Ulusal ve uluslararası içtihatları yorumlar. | 10, 11, 16, 23, 9 | A, E |
3. Bilişim hukukunun uygulamasını gerçekleştirir | 14, 2, 23, 4, 9 | A, E |
3.1. Pratik sorunları çözümler. | 11, 14, 2, 23, 9 | A, E |
3.2. Güncel gelişmeleri değerlendirir. | 10, 13, 23, 4, 9 | A, E |
3.3. Bilişim dünyasının sorunlarına çözümler önerir. | 10, 23, 4, 8, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayarın, Bilgisayarla İlgili Kavramların ve Bilişim Sisteminin Tanımı ve Tarihi | |
2 | Bir hukuk disiplini olarak bilişim hukukunun hukuk düzeni içindeki yeri, temel hukuk disiplinleriyle olan ilişkisinin, bilişim suçları kavramının, işlenme şekillerinin, tarihçesinin, düzenlenme yöntemlerinin ve karşılaştırmalı hukukta bilişim suçları | |
3 | Bilişim suçlarının Türk hukuk düzenindeki yeri ve 765 sayılı TCK’da yer alan bilişim suçları | |
4 | Yeni TCK hakkında genel açıklama yapılması, bu yasada yer alan bilişim suçlarının sistematiği, hukuka aykırı olarak bilişim sistemine girme ve sistemde kalma suçları | |
5 | Bilişim sisteminin işleyişinin engellenmesi, bozulması, verilerin yok edilmesi veya değiştirilmesi suçu; bilişim sistemi aracılığıyla hukuka aykırı yarar sağlama suçları | |
6 | Banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması suçu | |
7 | Kişisel verilere karşı suçlar | |
8 | Bilişim sistemi kullanılması yoluyla işlenen hırsızlık ve dolandırıcılık suçları | |
9 | Bilişim sistemleriyle işlenen diğer suçlar | |
10 | Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler | |
11 | Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler | |
12 | Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler | |
13 | Bilişim suçlarının kriminoloji, ekonomik suçlar ve siber terörizm ile ilişkisi | |
14 | Genel Tekrar |
Kaynak |
Murat Volkan Dülger, Bilişim Suçları ve İnternet İletişim Hukuku, 6. Baskı, Seçkin Yayıncılık, 2015, Ankara. Ali Karagülmez, Bilişim Suçları ve Soruşturma-Kovuşturma Evreleri, 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık, 2014, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular. | ||||||
3 | Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır. | ||||||
4 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | ||||||
5 | Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder. | ||||||
6 | İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir. | ||||||
7 | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
9 | Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar. | ||||||
10 | Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir. | ||||||
11 | Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir. | ||||||
12 | Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 1 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞİM HUKUKU | BPR2244640 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Beyza KOYULMUŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağrı ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin bilişim alanında işlenen suçlar ile bunlarla mücadele yöntemleri ve alınması gereken önlemler konusunda; ayrıca bilişim sistemleri üzerinde delil elde etme yöntemleri hakkında bilgi edinmelerinin sağlanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgisayarın, Bilgisayarla İlgili Kavramların ve Bilişim Sisteminin Tanımı ve Tarihi,Bir hukuk disiplini olarak bilişim hukukunun hukuk düzeni içindeki yeri, temel hukuk disiplinleriyle olan ilişkisinin, bilişim suçları kavramının, işlenme şekillerinin, tarihçesinin, düzenlenme yöntemlerinin ve karşılaştırmalı hukukta bilişim suçları,Bilişim suçlarının Türk hukuk düzenindeki yeri ve 765 sayılı TCK’da yer alan bilişim suçları,Yeni TCK hakkında genel açıklama yapılması, bu yasada yer alan bilişim suçlarının sistematiği, hukuka aykırı olarak bilişim sistemine girme ve sistemde kalma suçları,Bilişim sisteminin işleyişinin engellenmesi, bozulması, verilerin yok edilmesi veya değiştirilmesi suçu; bilişim sistemi aracılığıyla hukuka aykırı yarar sağlama suçları,Banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması suçu,Kişisel verilere karşı suçlar,Bilişim sistemi kullanılması yoluyla işlenen hırsızlık ve dolandırıcılık suçları,Bilişim sistemleriyle işlenen diğer suçlar,Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler, Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler, Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler,Bilişim suçlarının kriminoloji, ekonomik suçlar ve siber terörizm ile ilişkisi,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilişim hukukunun temel kavramlarını tanımlar | 10, 12, 14, 2, 6, 9 | A, E, F |
1.1. Bilgisayar ve türevlerini tanır. | 11, 12, 13, 14, 2, 6, 9 | A, E |
1.2. Bilişim sistemi kavramını tanır. | 10, 14, 23, 4, 6, 9 | A, E, F |
1.3. Bilişim sistemlerinin birbirleriyle olan etkileşim yollarını tanır. | 10, 12, 16, 2, 23, 4, 8, 9 | A, E, F |
2. Edindiği teorik alt yapıya dayalı olarak bilişim suçlarıyla ilgili sorunları sistematik biçimde analiz ederek çözer. | 11, 12, 14, 16, 2, 23, 6 | A, E, F |
2.1. Türk mevzuatındaki ilgili hükümleri tanır. | 11, 14, 23, 8, 9 | A, E, F |
2.2. Uluslararası mevzuatı tanır. | 12, 14, 2, 23, 9 | A, E |
2.3. Ulusal ve uluslararası içtihatları yorumlar. | 10, 11, 16, 23, 9 | A, E |
3. Bilişim hukukunun uygulamasını gerçekleştirir | 14, 2, 23, 4, 9 | A, E |
3.1. Pratik sorunları çözümler. | 11, 14, 2, 23, 9 | A, E |
3.2. Güncel gelişmeleri değerlendirir. | 10, 13, 23, 4, 9 | A, E |
3.3. Bilişim dünyasının sorunlarına çözümler önerir. | 10, 23, 4, 8, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayarın, Bilgisayarla İlgili Kavramların ve Bilişim Sisteminin Tanımı ve Tarihi | |
2 | Bir hukuk disiplini olarak bilişim hukukunun hukuk düzeni içindeki yeri, temel hukuk disiplinleriyle olan ilişkisinin, bilişim suçları kavramının, işlenme şekillerinin, tarihçesinin, düzenlenme yöntemlerinin ve karşılaştırmalı hukukta bilişim suçları | |
3 | Bilişim suçlarının Türk hukuk düzenindeki yeri ve 765 sayılı TCK’da yer alan bilişim suçları | |
4 | Yeni TCK hakkında genel açıklama yapılması, bu yasada yer alan bilişim suçlarının sistematiği, hukuka aykırı olarak bilişim sistemine girme ve sistemde kalma suçları | |
5 | Bilişim sisteminin işleyişinin engellenmesi, bozulması, verilerin yok edilmesi veya değiştirilmesi suçu; bilişim sistemi aracılığıyla hukuka aykırı yarar sağlama suçları | |
6 | Banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması suçu | |
7 | Kişisel verilere karşı suçlar | |
8 | Bilişim sistemi kullanılması yoluyla işlenen hırsızlık ve dolandırıcılık suçları | |
9 | Bilişim sistemleriyle işlenen diğer suçlar | |
10 | Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler | |
11 | Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler | |
12 | Bilişim suçları açısından ceza muhakemesi koruma tedbirleri, adli bilişim ve bu suçlarla mücadelede alınması gereken önlemler | |
13 | Bilişim suçlarının kriminoloji, ekonomik suçlar ve siber terörizm ile ilişkisi | |
14 | Genel Tekrar |
Kaynak |
Murat Volkan Dülger, Bilişim Suçları ve İnternet İletişim Hukuku, 6. Baskı, Seçkin Yayıncılık, 2015, Ankara. Ali Karagülmez, Bilişim Suçları ve Soruşturma-Kovuşturma Evreleri, 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık, 2014, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular. | ||||||
3 | Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır. | ||||||
4 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | ||||||
5 | Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder. | ||||||
6 | İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir. | ||||||
7 | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
9 | Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar. | ||||||
10 | Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir. | ||||||
11 | Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir. | ||||||
12 | Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |