Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİ USUL HUKUKU BİLGİSİ I | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müjgan TUNÇ YÜCEL, Prof.Dr. Serdar KALE, Dr.Öğr.Üye. Evren KOÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. M. Ceren Erdem- Ar. Gör. Esma Hande Boztosun Bozkurt |
Dersin Amacı | Dönem boyunca, öğrencilere, Türkiye’de hukuk mahkemelerinin yapısı, davalarda uygulanan usul hukuku kuralları, davada davacı ve davalının durumları, hakları ve yükümlülükleri, davanın açılması ve davada temsil, hakimlerin ve diğer görevlilerin görevleri ve yükümlülükleri mevzuat hükümleri ve uygulama pratikleri eşliğinde bilgiler verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medeni Usul Hukuku Kavramı, Medeni Usulün Amacı,Hakimin Yasaklılığı ve Hakimin Reddi,Görev, Yetki,Davada Taraflar,Davada Vekalet, Davaya Müdahale, Tarafların Usuli İşlemleri,Medeni Usul Hukukunda Yargılamaya İlişkin İlkeler,Dava Çeşitleri, Dava Şartları,Davanın Açılması,Davalının Savunmaları ve Hakimin Rolü,Tahkikat Aşamasının Özellikleri,Dava Konusunun Devri,Dosyanın İşlemden Kaldırılması ve Davanın Açılmamış Sayılması- Ön Sorun Bekletici Sorun,Islah,Tahkikatın Sona Ermesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yargı çeşitleri içinde yer alan mahkemeleri sayar. | 16, 9 | A |
2. Görev ve yetki kurallarını tanımlar. | 16, 9 | A |
3. Hakimlerin yasaklılık ve red sebeplerini sayar. | 16, 9 | A |
4. Yargılama hukukuna hakim olan ilkeleri tartışır. | 19, 9 | A |
5. Yargılamanın safhalarını ayırır. | 16, 9 | A |
6. Taraf, dava ehliyeti ve dava takip yetkisi kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
7. Dava Çeşitlerini kategorize eder. | 13, 16, 9 | A |
8. Davanın açılmasından tahkikat aşaması sonuna kadar yapılacak işlemleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medeni Usul Hukuku Kavramı, Medeni Usulün Amacı | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Medeni Usul Hukuku Kavramı ve Medeni Usul Hukukunun Amacı" bölümünü okur. |
2 | Hakimin Yasaklılığı ve Hakimin Reddi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Hakimin Yasaklılığı ve Hakimin Reddi" bölümünü okur. |
3 | Görev, Yetki | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Görev ve Yetki" bölümünü okur. |
4 | Davada Taraflar | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Taraflar" bölümünü okur. |
5 | Davada Vekalet, Davaya Müdahale, Tarafların Usuli İşlemleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Davaya Vekalet, Davaya Müdahale ve Usul İşlemleri" bölümünü okur. |
6 | Medeni Usul Hukukunda Yargılamaya İlişkin İlkeler | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Yargılamaya Hakim Olan İlkeler" bölümünü okur. |
7 | Dava Çeşitleri, Dava Şartları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Dava Çeşitleri ve Dava Şartları" bölümünü okur. |
8 | Davanın Açılması | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Davanın Açılması- Dava Dilekçesi" bölümünü okur. Dava dilekçesi örneği inceler. |
9 | Davalının Savunmaları ve Hakimin Rolü | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Davaya Cevap" bölümünü okur. Cevap dilekçesi örneği inceler |
10 | Tahkikat Aşamasının Özellikleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Tahkikat Aşamasının Özellikleri" bölümünü okur. |
11 | Dava Konusunun Devri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Dava Konusunun Devri" bölümünü okur. |
12 | Dosyanın İşlemden Kaldırılması ve Davanın Açılmamış Sayılması- Ön Sorun Bekletici Sorun | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Dosyanın işlemden kaldırılması ve davanın açılmaması sayılması" ve "Ön sorun- Bekletici Sorun" bölümünü okur. |
13 | Islah | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Islah" bölümünü okur. |
14 | Tahkikatın Sona Ermesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Tahkikatın Sona Ermesi" bölümünü okur. |
Kaynak |
Hakan Pekcanıtez/Oğuz Atalay/Muhammet Özekes, Medeni Usul Hukuku Temel Bilgiler, 17.Bası, 2023. (Güncel Bası) Ali Cem Budak/ Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Bası) |
Ejder Yılmaz/Ramazan Arslan/Sema Taşpınar Ayvaz/ Emel Hanağası, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Baskı) Ali Cem Budak/Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2023(Güncel Baskı) Baki KURU/ Ramazan ARSLAN/ Ejder YILMAZ, Medeni Usul Hukuku, Yetkin Yayınları, 28. Baskı, Ankara, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | X | |||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 8 | 2 | 16 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDENİ USUL HUKUKU BİLGİSİ I | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müjgan TUNÇ YÜCEL, Prof.Dr. Serdar KALE, Dr.Öğr.Üye. Evren KOÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. M. Ceren Erdem- Ar. Gör. Esma Hande Boztosun Bozkurt |
Dersin Amacı | Dönem boyunca, öğrencilere, Türkiye’de hukuk mahkemelerinin yapısı, davalarda uygulanan usul hukuku kuralları, davada davacı ve davalının durumları, hakları ve yükümlülükleri, davanın açılması ve davada temsil, hakimlerin ve diğer görevlilerin görevleri ve yükümlülükleri mevzuat hükümleri ve uygulama pratikleri eşliğinde bilgiler verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medeni Usul Hukuku Kavramı, Medeni Usulün Amacı,Hakimin Yasaklılığı ve Hakimin Reddi,Görev, Yetki,Davada Taraflar,Davada Vekalet, Davaya Müdahale, Tarafların Usuli İşlemleri,Medeni Usul Hukukunda Yargılamaya İlişkin İlkeler,Dava Çeşitleri, Dava Şartları,Davanın Açılması,Davalının Savunmaları ve Hakimin Rolü,Tahkikat Aşamasının Özellikleri,Dava Konusunun Devri,Dosyanın İşlemden Kaldırılması ve Davanın Açılmamış Sayılması- Ön Sorun Bekletici Sorun,Islah,Tahkikatın Sona Ermesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yargı çeşitleri içinde yer alan mahkemeleri sayar. | 16, 9 | A |
2. Görev ve yetki kurallarını tanımlar. | 16, 9 | A |
3. Hakimlerin yasaklılık ve red sebeplerini sayar. | 16, 9 | A |
4. Yargılama hukukuna hakim olan ilkeleri tartışır. | 19, 9 | A |
5. Yargılamanın safhalarını ayırır. | 16, 9 | A |
6. Taraf, dava ehliyeti ve dava takip yetkisi kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
7. Dava Çeşitlerini kategorize eder. | 13, 16, 9 | A |
8. Davanın açılmasından tahkikat aşaması sonuna kadar yapılacak işlemleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medeni Usul Hukuku Kavramı, Medeni Usulün Amacı | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Medeni Usul Hukuku Kavramı ve Medeni Usul Hukukunun Amacı" bölümünü okur. |
2 | Hakimin Yasaklılığı ve Hakimin Reddi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Hakimin Yasaklılığı ve Hakimin Reddi" bölümünü okur. |
3 | Görev, Yetki | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Görev ve Yetki" bölümünü okur. |
4 | Davada Taraflar | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Taraflar" bölümünü okur. |
5 | Davada Vekalet, Davaya Müdahale, Tarafların Usuli İşlemleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Davaya Vekalet, Davaya Müdahale ve Usul İşlemleri" bölümünü okur. |
6 | Medeni Usul Hukukunda Yargılamaya İlişkin İlkeler | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Yargılamaya Hakim Olan İlkeler" bölümünü okur. |
7 | Dava Çeşitleri, Dava Şartları | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden "Dava Çeşitleri ve Dava Şartları" bölümünü okur. |
8 | Davanın Açılması | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Davanın Açılması- Dava Dilekçesi" bölümünü okur. Dava dilekçesi örneği inceler. |
9 | Davalının Savunmaları ve Hakimin Rolü | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Davaya Cevap" bölümünü okur. Cevap dilekçesi örneği inceler |
10 | Tahkikat Aşamasının Özellikleri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Tahkikat Aşamasının Özellikleri" bölümünü okur. |
11 | Dava Konusunun Devri | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Dava Konusunun Devri" bölümünü okur. |
12 | Dosyanın İşlemden Kaldırılması ve Davanın Açılmamış Sayılması- Ön Sorun Bekletici Sorun | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Dosyanın işlemden kaldırılması ve davanın açılmaması sayılması" ve "Ön sorun- Bekletici Sorun" bölümünü okur. |
13 | Islah | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Islah" bölümünü okur. |
14 | Tahkikatın Sona Ermesi | Öğrenci kaynaklar kısmında yer alan eserlerden " Tahkikatın Sona Ermesi" bölümünü okur. |
Kaynak |
Hakan Pekcanıtez/Oğuz Atalay/Muhammet Özekes, Medeni Usul Hukuku Temel Bilgiler, 17.Bası, 2023. (Güncel Bası) Ali Cem Budak/ Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Bası) |
Ejder Yılmaz/Ramazan Arslan/Sema Taşpınar Ayvaz/ Emel Hanağası, Medeni Usul Hukuku, 2022 (Güncel Baskı) Ali Cem Budak/Varol Karaaslan, Medeni Usul Hukuku, 2023(Güncel Baskı) Baki KURU/ Ramazan ARSLAN/ Ejder YILMAZ, Medeni Usul Hukuku, Yetkin Yayınları, 28. Baskı, Ankara, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | X | |||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |