Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CEZA HUKUKU BİLGİSİ I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra ALAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra ALAN, Dr.Öğr.Üye. Alaaddin EGEMENOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ceza Hukukunun temel kavram ve kurumları hakkında temel düzeyde bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Normu Olarak Ceza Hukuku,Ceza Normunun Kaynağı,Ceza Normunun Sınırları,Ceza Kanunu'nun Uygulanması,Suçluların Geri Verilmesi,Ceza Normunun Tasnifi,Ceza Hukukunun Güvence İşlevi,Ceza Hukukunun Temel İlkeleri,Ceza Hukukunda Yorum,Ceza Hukukunun Dİğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi,Türk Ceza Hukukun Tarihçesi,Suç Kavramı,Suçta ve Cezada Kanunilik,Suçun Unsurları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Ceza hukukunun temel ilkelerini tarihsel gelişim süreci ile birlikte özetler, ceza sorumluluğunun esaslarını, kaynaklarını, ceza kanunlarının uygulama esaslarını kavrar. | 9 | A |
1.1. Tarihten günümüze ceza hukukunun gelişimini değerlendirir. | 9 | A |
1.2. Ceza hukukuna hakim olan ilkeleri tanımlar. | 9 | A |
1.3. Ceza hukukunun temel kavramlarını tanımlar. | 9 | A |
2. Suçluların adli yardımlaşma ile iadesi, suçun tipiklik unsuru, hukuka aykırılık unsuru, hukuka uygunluk nedenleri, kusurluluk ve suç ve yaptırım teorilerini genel olarak değerlendirir. | 9 | A |
2.1. Suçun unsurlarını tanımlar. | 9 | A |
2.2. Suçlara uygulanacak yaptırımları belirler. | 9 | A |
2.3. Cezanın bireyselleştirilmesi ve kişiselleştirilmesine ilişkin temel ilkeleri özetler. | 9 | A |
3. Derste öğrenilen bilgileri somut uyuşmazlıklara uygular. | 13, 16, 4, 9 | A |
3.1. Ceza adalet sisteminin temel kurumlarını tanır. | 16, 9 | A |
3.2. Teorik bilgi ile somut güncel problemleri çözer. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.3. Cezai uyuşmazlıkları hukuki muhakeme yeteneği ile çözümler. | 13, 14, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Normu Olarak Ceza Hukuku | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Ceza Normunun Kaynağı | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | Ceza Normunun Sınırları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Ceza Kanunu'nun Uygulanması | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Suçluların Geri Verilmesi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Ceza Normunun Tasnifi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Ceza Hukukunun Güvence İşlevi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Ceza Hukukunun Temel İlkeleri | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Ceza Hukukunda Yorum | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Ceza Hukukunun Dİğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Türk Ceza Hukukun Tarihçesi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Suç Kavramı | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Suçta ve Cezada Kanunilik | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Suçun Unsurları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Ceza Hukuku Temel Kavramlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2023. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | X | |||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | ||||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CEZA HUKUKU BİLGİSİ I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra ALAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra ALAN, Dr.Öğr.Üye. Alaaddin EGEMENOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ceza Hukukunun temel kavram ve kurumları hakkında temel düzeyde bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Normu Olarak Ceza Hukuku,Ceza Normunun Kaynağı,Ceza Normunun Sınırları,Ceza Kanunu'nun Uygulanması,Suçluların Geri Verilmesi,Ceza Normunun Tasnifi,Ceza Hukukunun Güvence İşlevi,Ceza Hukukunun Temel İlkeleri,Ceza Hukukunda Yorum,Ceza Hukukunun Dİğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi,Türk Ceza Hukukun Tarihçesi,Suç Kavramı,Suçta ve Cezada Kanunilik,Suçun Unsurları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Ceza hukukunun temel ilkelerini tarihsel gelişim süreci ile birlikte özetler, ceza sorumluluğunun esaslarını, kaynaklarını, ceza kanunlarının uygulama esaslarını kavrar. | 9 | A |
1.1. Tarihten günümüze ceza hukukunun gelişimini değerlendirir. | 9 | A |
1.2. Ceza hukukuna hakim olan ilkeleri tanımlar. | 9 | A |
1.3. Ceza hukukunun temel kavramlarını tanımlar. | 9 | A |
2. Suçluların adli yardımlaşma ile iadesi, suçun tipiklik unsuru, hukuka aykırılık unsuru, hukuka uygunluk nedenleri, kusurluluk ve suç ve yaptırım teorilerini genel olarak değerlendirir. | 9 | A |
2.1. Suçun unsurlarını tanımlar. | 9 | A |
2.2. Suçlara uygulanacak yaptırımları belirler. | 9 | A |
2.3. Cezanın bireyselleştirilmesi ve kişiselleştirilmesine ilişkin temel ilkeleri özetler. | 9 | A |
3. Derste öğrenilen bilgileri somut uyuşmazlıklara uygular. | 13, 16, 4, 9 | A |
3.1. Ceza adalet sisteminin temel kurumlarını tanır. | 16, 9 | A |
3.2. Teorik bilgi ile somut güncel problemleri çözer. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.3. Cezai uyuşmazlıkları hukuki muhakeme yeteneği ile çözümler. | 13, 14, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Normu Olarak Ceza Hukuku | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Ceza Normunun Kaynağı | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | Ceza Normunun Sınırları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Ceza Kanunu'nun Uygulanması | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Suçluların Geri Verilmesi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Ceza Normunun Tasnifi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Ceza Hukukunun Güvence İşlevi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Ceza Hukukunun Temel İlkeleri | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Ceza Hukukunda Yorum | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Ceza Hukukunun Dİğer Hukuk Dallarıyla İlişkisi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Türk Ceza Hukukun Tarihçesi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Suç Kavramı | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Suçta ve Cezada Kanunilik | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Suçun Unsurları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Ceza Hukuku Temel Kavramlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2023. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | X | |||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | ||||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |