Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerel yönetimlerin önemi ve dayandığı değerler, gelişimi, teşkilat ve mali yapısı ile yönetimler arası ilişkileri incelemek dersin temel amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler,Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi ,İl özel idareleri ,Belediyeler ,Büyükşehir belediyeleri,Köyler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler,Yerel yönetim birlikleri,Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası,Yerel yönetimler ve yerel siyaset,Dünyada yerel yönetimler,Yerel yönetimlerde güncel sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1.Türkiye'deki idari teşkilat yapısını ve örgütlenmesini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2. Yerel yönetimlerin yapısı ve işleyişini bilir. | 10, 16, 9 | A |
3. Yerel yönetim birimlerinin karşılaşabileceği sorunlara ilişkin çözüm önerileri sunar. | 10, 16, 9 | A |
4. Merkezi idare ile yerel yönetimler arasındaki idari, mali, siyasi ilişkileri bilir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler | Şengül (ss. 1-21) Eryılmaz (ss. 106-126) |
2 | Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi | Şengül (ss. 25-42) Eryılmaz (ss. 175-235) Ökmen ve Parlak (ss. 151-181) |
3 | İl özel idareleri | Şengül (ss. 46-71) |
4 | Belediyeler | Şengül (ss. 73-107) |
5 | Büyükşehir belediyeleri | Şengül (ss. 113-135) |
6 | Köyler | Şengül (ss. 137-146) |
7 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler | Şengül (ss.149-171) Eryılmaz (ss. 222-225) |
8 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler | Şengül (ss.174-214) Eryılmaz (s. 225) |
9 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler | Eryılmaz (ss. 226-228) |
10 | Yerel yönetim birlikleri | Şengül (ss. 227-245) Ökmen ve Parlak (ss. 327-329) |
11 | Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası | Şengül (ss. 215-224) |
12 | Yerel yönetimler ve yerel siyaset | Gül vd. (ss. 1-105) Ökmen ve Parlak (ss. 42-76) |
13 | Dünyada yerel yönetimler | Ökmen ve Parlak (ss. 87-144) |
14 | Yerel yönetimlerde güncel sorunlar |
Kaynak |
Ramazan Şengül (2016), Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları. Bekir Parlak, Mustafa Ökmen (2015), Yerel Yönetimler, Ekin Kitabevi. Bilal Eryılmaz (2015), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları. Hüseyin Gül, Hakan Mehmet Kiriş, Nilüfer Negiz, İsmail Gökdayı (2014), Türkiye'de yerel yönetimler ve yerel siyaset, Detay Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | ||||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | ||||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | ||||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | ||||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | ||||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | ||||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | ||||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | ||||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | ||||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 4 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 6 | 18 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerel yönetimlerin önemi ve dayandığı değerler, gelişimi, teşkilat ve mali yapısı ile yönetimler arası ilişkileri incelemek dersin temel amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler,Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi ,İl özel idareleri ,Belediyeler ,Büyükşehir belediyeleri,Köyler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler,Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler,Yerel yönetim birlikleri,Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası,Yerel yönetimler ve yerel siyaset,Dünyada yerel yönetimler,Yerel yönetimlerde güncel sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1.Türkiye'deki idari teşkilat yapısını ve örgütlenmesini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2. Yerel yönetimlerin yapısı ve işleyişini bilir. | 10, 16, 9 | A |
3. Yerel yönetim birimlerinin karşılaşabileceği sorunlara ilişkin çözüm önerileri sunar. | 10, 16, 9 | A |
4. Merkezi idare ile yerel yönetimler arasındaki idari, mali, siyasi ilişkileri bilir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu yönetiminin örgütlenmesinde temel ilkeler | Şengül (ss. 1-21) Eryılmaz (ss. 106-126) |
2 | Yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi | Şengül (ss. 25-42) Eryılmaz (ss. 175-235) Ökmen ve Parlak (ss. 151-181) |
3 | İl özel idareleri | Şengül (ss. 46-71) |
4 | Belediyeler | Şengül (ss. 73-107) |
5 | Büyükşehir belediyeleri | Şengül (ss. 113-135) |
6 | Köyler | Şengül (ss. 137-146) |
7 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki idari ilişkiler | Şengül (ss.149-171) Eryılmaz (ss. 222-225) |
8 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki mali ilişkiler | Şengül (ss.174-214) Eryılmaz (s. 225) |
9 | Merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasındaki siyasi ilişkiler | Eryılmaz (ss. 226-228) |
10 | Yerel yönetim birlikleri | Şengül (ss. 227-245) Ökmen ve Parlak (ss. 327-329) |
11 | Yerel yönetim maliyesi ve iller bankası | Şengül (ss. 215-224) |
12 | Yerel yönetimler ve yerel siyaset | Gül vd. (ss. 1-105) Ökmen ve Parlak (ss. 42-76) |
13 | Dünyada yerel yönetimler | Ökmen ve Parlak (ss. 87-144) |
14 | Yerel yönetimlerde güncel sorunlar |
Kaynak |
Ramazan Şengül (2016), Yerel Yönetimler, Umuttepe Yayınları. Bekir Parlak, Mustafa Ökmen (2015), Yerel Yönetimler, Ekin Kitabevi. Bilal Eryılmaz (2015), Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları. Hüseyin Gül, Hakan Mehmet Kiriş, Nilüfer Negiz, İsmail Gökdayı (2014), Türkiye'de yerel yönetimler ve yerel siyaset, Detay Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | ||||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | ||||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | ||||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | ||||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | ||||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | ||||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | ||||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | ||||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | ||||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |