Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Senelik13+2-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet KOÇAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet KOÇAK, Prof.Dr. Abdulbari BENER
Dersin YardımcılarıProf.Dr.Mehmet Koçak
Dersin AmacıBu ders, temel istatistiksel kavramların, istatistiksel analizde kullanılan ölçüm türlerinin ve örnekleme stratejilerinin ve araştırma tasarımı türlerinin tanıtılmasıyla başlar ve ardından istatistiksel grafik örnekleri gelir. Veri analizinin ilk adımı olarak tanımlayıcı istatistikler tanımlanacak ve örnekler tartışılacaktır. Olasılık kavramına kısa bir giriş yaptıktan sonra, Bernoulli, Binom, Negative Binom, Hypergeometric, Gaussian (Normal), Student-t, Ki-Kare ve F dağılımları gibi, istatistiksel analiz, test ve modellemede en sık kullanılan bazı olasılık dağılımlarını tartışacağız. Örneklem dağılımları ve Merkezi Limit Teoremi ışığında, tanımlayıcı istatistiklerden çıkarımsal istatistiklere geçilerek, güven aralıkları kavramı ve hipotez testi tanıtılacak ve örneklerle uygulamalı uygulama kazandırılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Güven Aralıkları ve Uygulamaları,Hipotez Testleri ve Uygulamaları,Varyans Analizi ve Parametric-Olmayan Testler,İki değişken arasındaki ilişkinin araştırılması,Lineer Regresyon Modellemeye giriş,Çok Değişkenli Lineer Regresyon Modelleri,Lojistik Regresyon Modellemesine Giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda, öğrencilerin biyoistatistikteki temel terimlerin anlamlarını öğrenmelerini, temel istatistikleri tanımalarını ve istatistiksel grafiklerin faydasını anlamalarını bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin farklı örnekleme yöntemlerini, farklı durumlardaki avantajlarını ve dezavantajlarını ayırt etmelerini, araştırmalarda çeşitli yanlılık türleri için anlayış geliştirmelerini bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin olasılığın teorik ve pratik anlamı hakkında bir anlayış geliştirmelerini ve olasılık yasalarını tanımalarını ve takdir etmelerini bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin farklı rasgele değişkenleri tanımalarını, bunların olasılık özelliklerine aşinalık kazanmalarını bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin Merkezi Limit Teoreminin önemini ve faydasını fark etmelerini ve örnek ortalaması, örnek oranı, örnek standart sapması gibi örnek istatistiklerinin olasılık dağılımlarının ardındaki mekanizmaları anlamalarını bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin tanımlayıcı istatistikten çıkarımsal istatistiğe geçişin önemini fark etmelerini ve örneklem ortalaması, örneklem oranı gibi tahmin ediciler aracılığıyla bir- ve iki-kitleli popülasyon parametrelerimiz hakkında kazandığımız güveni nasıl ölçeceğimiz konusunda anlayış geliştirmelerini bekliyoruz.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Güven Aralıkları ve UygulamalarıÖrnekleme Dağılımı ve Merkezi Limit Teoremi
2Hipotez Testleri ve UygulamalarıGüven Aralığı Kavramı
3Varyans Analizi ve Parametric-Olmayan TestlerZ-testi and T-testi
4İki değişken arasındaki ilişkinin araştırılmasıİstatistiksel grafikler ve tablolar
5Lineer Regresyon Modellemeye girişMathematiksel Fonksiyonlar
6Çok Değişkenli Lineer Regresyon ModelleriBasit lineer regresyon
7Lojistik Regresyon Modellemesine GirişLineer regression modelleme
Kaynak
1. Jay Kerns: Introduction to Probability and Statistics Using R, 1st Edition, G. Jay Kerns, ISBN: 978-0557249794 2. Rosner B. Fundamentals of biostatistics. Cengage learning; 8th Edition, ISBN: 978-1305268920
Ders notları ve sunumlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
X
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati8216
Rehberli Problem Çözme224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler188
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)40
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(40/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Senelik13+2-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet KOÇAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet KOÇAK, Prof.Dr. Abdulbari BENER
Dersin YardımcılarıProf.Dr.Mehmet Koçak
Dersin AmacıBu ders, temel istatistiksel kavramların, istatistiksel analizde kullanılan ölçüm türlerinin ve örnekleme stratejilerinin ve araştırma tasarımı türlerinin tanıtılmasıyla başlar ve ardından istatistiksel grafik örnekleri gelir. Veri analizinin ilk adımı olarak tanımlayıcı istatistikler tanımlanacak ve örnekler tartışılacaktır. Olasılık kavramına kısa bir giriş yaptıktan sonra, Bernoulli, Binom, Negative Binom, Hypergeometric, Gaussian (Normal), Student-t, Ki-Kare ve F dağılımları gibi, istatistiksel analiz, test ve modellemede en sık kullanılan bazı olasılık dağılımlarını tartışacağız. Örneklem dağılımları ve Merkezi Limit Teoremi ışığında, tanımlayıcı istatistiklerden çıkarımsal istatistiklere geçilerek, güven aralıkları kavramı ve hipotez testi tanıtılacak ve örneklerle uygulamalı uygulama kazandırılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Güven Aralıkları ve Uygulamaları,Hipotez Testleri ve Uygulamaları,Varyans Analizi ve Parametric-Olmayan Testler,İki değişken arasındaki ilişkinin araştırılması,Lineer Regresyon Modellemeye giriş,Çok Değişkenli Lineer Regresyon Modelleri,Lojistik Regresyon Modellemesine Giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda, öğrencilerin biyoistatistikteki temel terimlerin anlamlarını öğrenmelerini, temel istatistikleri tanımalarını ve istatistiksel grafiklerin faydasını anlamalarını bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin farklı örnekleme yöntemlerini, farklı durumlardaki avantajlarını ve dezavantajlarını ayırt etmelerini, araştırmalarda çeşitli yanlılık türleri için anlayış geliştirmelerini bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin olasılığın teorik ve pratik anlamı hakkında bir anlayış geliştirmelerini ve olasılık yasalarını tanımalarını ve takdir etmelerini bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin farklı rasgele değişkenleri tanımalarını, bunların olasılık özelliklerine aşinalık kazanmalarını bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin Merkezi Limit Teoreminin önemini ve faydasını fark etmelerini ve örnek ortalaması, örnek oranı, örnek standart sapması gibi örnek istatistiklerinin olasılık dağılımlarının ardındaki mekanizmaları anlamalarını bekliyoruz.
Bu dersin sonunda, öğrencilerin tanımlayıcı istatistikten çıkarımsal istatistiğe geçişin önemini fark etmelerini ve örneklem ortalaması, örneklem oranı gibi tahmin ediciler aracılığıyla bir- ve iki-kitleli popülasyon parametrelerimiz hakkında kazandığımız güveni nasıl ölçeceğimiz konusunda anlayış geliştirmelerini bekliyoruz.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Güven Aralıkları ve UygulamalarıÖrnekleme Dağılımı ve Merkezi Limit Teoremi
2Hipotez Testleri ve UygulamalarıGüven Aralığı Kavramı
3Varyans Analizi ve Parametric-Olmayan TestlerZ-testi and T-testi
4İki değişken arasındaki ilişkinin araştırılmasıİstatistiksel grafikler ve tablolar
5Lineer Regresyon Modellemeye girişMathematiksel Fonksiyonlar
6Çok Değişkenli Lineer Regresyon ModelleriBasit lineer regresyon
7Lojistik Regresyon Modellemesine GirişLineer regression modelleme
Kaynak
1. Jay Kerns: Introduction to Probability and Statistics Using R, 1st Edition, G. Jay Kerns, ISBN: 978-0557249794 2. Rosner B. Fundamentals of biostatistics. Cengage learning; 8th Edition, ISBN: 978-1305268920
Ders notları ve sunumlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
X
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07