Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK SİSTEMLERİ-Bahar Dönemi32+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKüresel sağlık sistemlerini karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmektir
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Tanıtımı,Sağlık ve sistem kavramları,Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli),Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen Faktörler,Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonları,Sağlık Sisteminde İnsan Gücü,Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemleri,Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum Modelleri,Ulusal Sağlık Sistemlerinin Sınıflandırılması,Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri Örnekleri,Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli),Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli),Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli),Türk Sağlık Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sağlık ve hastalığa ait modelleri açıklar.16A
2. Sağlık ve sistem kavramlarını açıklayabilir.A
3. Sağlıkta sistem yaklaşımının nasıl geliştiğini açıklayabilir.A
4. Toplumun sağlık düzeyini etkileyen faktörleri (Blum Modeli) açıklayabilir.A
5. Sağlık sistemlerinin amaçları ve fonksiyonlarını açıklayabilirA
6. Sağlık sistemlerinin insangücü boyutunu değerlendirebilirA
6.1 Sağlık insangücü planlama yöntemlerini açıklayabilirA
7. Sağlık Sistemlerinin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemlerini açıklayabilirA
7.1 Finansmanda gelir elde etme yöntemlerini açıklayabilirA
7.2 Finansmanda fonların havuzlanmasını açıklayabilirA
8. Sağlık sistemlerinde sunulacak sağlık hizmet türleri ve düzeylerini açıklayabilir.A
9. Ulusal sağlık sistemleri modellerini sınıflandırabilirA
10. Ülkelerin sağlık sistemlerini analiz edebilirA
10.2 Refah Yönelimli Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz EdebilirA
10.3 Kapsayıcı Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz EdebilirA
10.4 Sosyalist Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz EdebilirA
11. Türk Sağlık Sistemini YorumlayabilirA
1.1 Sağlık ve hastalığa ait modellerin sağlık sistemlerine olan etkisini yorumlayabilir.A
7.3 Finansmanda satın alma yöntemlerini açıklayabilirA
10.1 Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz EdebilirA
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders Tanıtımı
2Sağlık ve sistem kavramlarıKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
3Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
4Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen FaktörlerKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
5Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonlarıKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
6Sağlık Sisteminde İnsan GücüKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
7Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman YöntemleriKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
8Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum ModelleriKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
9Ulusal Sağlık Sistemlerinin SınıflandırılmasıKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
10Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri ÖrnekleriKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
11Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
12Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
13Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
14Türk Sağlık SistemiKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları, WHO (2000), The World health report 2000 : health systems : improving performance. ISBN 92 4 156198 X (NLM Classification: WA 540.1) ISSN 1020-3311Bruce J. Fried, Laura M. Gaydos, World Health Systems Challenges and Perspectives
Newsholme, A., & Kingsbury, J. A. (2013). Red Medicine: Socialized Health in Soviet Russia. Elsevier.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK SİSTEMLERİ-Bahar Dönemi32+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKüresel sağlık sistemlerini karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmektir
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Tanıtımı,Sağlık ve sistem kavramları,Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli),Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen Faktörler,Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonları,Sağlık Sisteminde İnsan Gücü,Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemleri,Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum Modelleri,Ulusal Sağlık Sistemlerinin Sınıflandırılması,Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri Örnekleri,Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli),Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli),Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli),Türk Sağlık Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sağlık ve hastalığa ait modelleri açıklar.16A
2. Sağlık ve sistem kavramlarını açıklayabilir.A
3. Sağlıkta sistem yaklaşımının nasıl geliştiğini açıklayabilir.A
4. Toplumun sağlık düzeyini etkileyen faktörleri (Blum Modeli) açıklayabilir.A
5. Sağlık sistemlerinin amaçları ve fonksiyonlarını açıklayabilirA
6. Sağlık sistemlerinin insangücü boyutunu değerlendirebilirA
6.1 Sağlık insangücü planlama yöntemlerini açıklayabilirA
7. Sağlık Sistemlerinin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemlerini açıklayabilirA
7.1 Finansmanda gelir elde etme yöntemlerini açıklayabilirA
7.2 Finansmanda fonların havuzlanmasını açıklayabilirA
8. Sağlık sistemlerinde sunulacak sağlık hizmet türleri ve düzeylerini açıklayabilir.A
9. Ulusal sağlık sistemleri modellerini sınıflandırabilirA
10. Ülkelerin sağlık sistemlerini analiz edebilirA
10.2 Refah Yönelimli Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz EdebilirA
10.3 Kapsayıcı Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz EdebilirA
10.4 Sosyalist Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz EdebilirA
11. Türk Sağlık Sistemini YorumlayabilirA
1.1 Sağlık ve hastalığa ait modellerin sağlık sistemlerine olan etkisini yorumlayabilir.A
7.3 Finansmanda satın alma yöntemlerini açıklayabilirA
10.1 Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz EdebilirA
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders Tanıtımı
2Sağlık ve sistem kavramlarıKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
3Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
4Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen FaktörlerKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
5Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonlarıKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
6Sağlık Sisteminde İnsan GücüKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
7Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman YöntemleriKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
8Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum ModelleriKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
9Ulusal Sağlık Sistemlerinin SınıflandırılmasıKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
10Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri ÖrnekleriKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
11Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
12Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
13Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli)Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
14Türk Sağlık SistemiKonuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları, WHO (2000), The World health report 2000 : health systems : improving performance. ISBN 92 4 156198 X (NLM Classification: WA 540.1) ISSN 1020-3311Bruce J. Fried, Laura M. Gaydos, World Health Systems Challenges and Perspectives
Newsholme, A., & Kingsbury, J. A. (2013). Red Medicine: Socialized Health in Soviet Russia. Elsevier.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07