Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK SİSTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Küresel sağlık sistemlerini karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Tanıtımı,Sağlık ve sistem kavramları,Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli),Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen Faktörler,Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonları,Sağlık Sisteminde İnsan Gücü,Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemleri,Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum Modelleri,Ulusal Sağlık Sistemlerinin Sınıflandırılması,Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri Örnekleri,Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli),Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli),Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli),Türk Sağlık Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık ve hastalığa ait modelleri açıklar. | 16 | A |
2. Sağlık ve sistem kavramlarını açıklayabilir. | A | |
3. Sağlıkta sistem yaklaşımının nasıl geliştiğini açıklayabilir. | A | |
4. Toplumun sağlık düzeyini etkileyen faktörleri (Blum Modeli) açıklayabilir. | A | |
5. Sağlık sistemlerinin amaçları ve fonksiyonlarını açıklayabilir | A | |
6. Sağlık sistemlerinin insangücü boyutunu değerlendirebilir | A | |
6.1 Sağlık insangücü planlama yöntemlerini açıklayabilir | A | |
7. Sağlık Sistemlerinin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemlerini açıklayabilir | A | |
7.1 Finansmanda gelir elde etme yöntemlerini açıklayabilir | A | |
7.2 Finansmanda fonların havuzlanmasını açıklayabilir | A | |
8. Sağlık sistemlerinde sunulacak sağlık hizmet türleri ve düzeylerini açıklayabilir. | A | |
9. Ulusal sağlık sistemleri modellerini sınıflandırabilir | A | |
10. Ülkelerin sağlık sistemlerini analiz edebilir | A | |
10.2 Refah Yönelimli Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz Edebilir | A | |
10.3 Kapsayıcı Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz Edebilir | A | |
10.4 Sosyalist Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz Edebilir | A | |
11. Türk Sağlık Sistemini Yorumlayabilir | A | |
1.1 Sağlık ve hastalığa ait modellerin sağlık sistemlerine olan etkisini yorumlayabilir. | A | |
7.3 Finansmanda satın alma yöntemlerini açıklayabilir | A | |
10.1 Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz Edebilir | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı | |
2 | Sağlık ve sistem kavramları | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
3 | Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
4 | Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen Faktörler | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
5 | Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonları | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
6 | Sağlık Sisteminde İnsan Gücü | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
7 | Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
8 | Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum Modelleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
9 | Ulusal Sağlık Sistemlerinin Sınıflandırılması | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
10 | Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri Örnekleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
11 | Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
12 | Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
13 | Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
14 | Türk Sağlık Sistemi | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları, WHO (2000), The World health report 2000 : health systems : improving performance. ISBN 92 4 156198 X (NLM Classification: WA 540.1) ISSN 1020-3311Bruce J. Fried, Laura M. Gaydos, World Health Systems Challenges and Perspectives |
Newsholme, A., & Kingsbury, J. A. (2013). Red Medicine: Socialized Health in Soviet Russia. Elsevier. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK SİSTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Küresel sağlık sistemlerini karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Tanıtımı,Sağlık ve sistem kavramları,Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli),Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen Faktörler,Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonları,Sağlık Sisteminde İnsan Gücü,Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemleri,Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum Modelleri,Ulusal Sağlık Sistemlerinin Sınıflandırılması,Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri Örnekleri,Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli),Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli),Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli),Türk Sağlık Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık ve hastalığa ait modelleri açıklar. | 16 | A |
2. Sağlık ve sistem kavramlarını açıklayabilir. | A | |
3. Sağlıkta sistem yaklaşımının nasıl geliştiğini açıklayabilir. | A | |
4. Toplumun sağlık düzeyini etkileyen faktörleri (Blum Modeli) açıklayabilir. | A | |
5. Sağlık sistemlerinin amaçları ve fonksiyonlarını açıklayabilir | A | |
6. Sağlık sistemlerinin insangücü boyutunu değerlendirebilir | A | |
6.1 Sağlık insangücü planlama yöntemlerini açıklayabilir | A | |
7. Sağlık Sistemlerinin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemlerini açıklayabilir | A | |
7.1 Finansmanda gelir elde etme yöntemlerini açıklayabilir | A | |
7.2 Finansmanda fonların havuzlanmasını açıklayabilir | A | |
8. Sağlık sistemlerinde sunulacak sağlık hizmet türleri ve düzeylerini açıklayabilir. | A | |
9. Ulusal sağlık sistemleri modellerini sınıflandırabilir | A | |
10. Ülkelerin sağlık sistemlerini analiz edebilir | A | |
10.2 Refah Yönelimli Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz Edebilir | A | |
10.3 Kapsayıcı Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz Edebilir | A | |
10.4 Sosyalist Tip Sağlık Sistemi Ülkeleri Analiz Edebilir | A | |
11. Türk Sağlık Sistemini Yorumlayabilir | A | |
1.1 Sağlık ve hastalığa ait modellerin sağlık sistemlerine olan etkisini yorumlayabilir. | A | |
7.3 Finansmanda satın alma yöntemlerini açıklayabilir | A | |
10.1 Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemine Sahip Ülkeleri Analiz Edebilir | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı | |
2 | Sağlık ve sistem kavramları | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
3 | Sağlığı Etkileyen Faktörler (Blum modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
4 | Sağlık Hizmetlerinin Kullanımını Etkileyen Faktörler | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
5 | Sağlık sistemi kavramı, amaçları ve fonksiyonları | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
6 | Sağlık Sisteminde İnsan Gücü | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
7 | Sağlık Sisteminin Finansman Boyutu ve Finansman Yöntemleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
8 | Sağlık Hizmeti Sunumu Boyutu ve Sağlık Hizmeti Sunum Modelleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
9 | Ulusal Sağlık Sistemlerinin Sınıflandırılması | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
10 | Girişimci/Serbest Piyasa Tipi Sağlık Sistemleri Örnekleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
11 | Refah Yönelimli Tip Sağlık Sistemleri (Bismark Modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
12 | Kapsayıcı Tip Sağlık Sağlık Sistemleri (Beveridge Modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
13 | Sosyalist/Kolektivist Tip Sağlık Sistemi (Semashko Modeli) | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
14 | Türk Sağlık Sistemi | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları, WHO (2000), The World health report 2000 : health systems : improving performance. ISBN 92 4 156198 X (NLM Classification: WA 540.1) ISSN 1020-3311Bruce J. Fried, Laura M. Gaydos, World Health Systems Challenges and Perspectives |
Newsholme, A., & Kingsbury, J. A. (2013). Red Medicine: Socialized Health in Soviet Russia. Elsevier. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |