Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME VE METABOLİZMA | - | Bahar Dönemi | 79+24 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı sindirim sistemini oluşturan organların anatomisinin ve histolojisinin, sindirim ve emilim fizyolojisinin, protein, yağ ve karbonhidrat sindirim biyokimyasının anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ANATOMİ - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri,FİZYOLOJİ - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları,FİZYOLOJİ. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi,ANATOMİ - Pharynx ve oesophagus, Mide,FİZYOLOJİ - Sindirim kanalı salgıları,HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus),HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak,ANATOMİ - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritoni,FİZYOLOJİ - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi,BİYOKİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi,ANATOMİ - İnce barsak ve kalın barsak,HİSTOLOJİ - Tükrük bezleri, pankreas,HİSTOLOJİ - Karaciğer, safra kesesi,BİYOKİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi,FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim,BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi,ANATOMİ - Karaciğer, hucresel mimarisi ve hastalıkları,ANATOMİ - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem,ANATOMİ- safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem,BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi,BİYOKİMYA - Beslenme Biyokimyası,ANATOMİ - Abdomen arterleri ve venleri,FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma,BİYOKİMYA - Avitaminozlar,ANATOMİ - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar,FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim,BİYOKİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü,BİYOKİMYA - Porfirinler, Safra pigmentleri,ANATOMİ - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları,ANAT. LAB - HİSTOLOJİ,HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi gelişimi,FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma,RADYOLOJİK ANATOMİ,FİZYOLOJİ - Gastrointestinal motilite,BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri,FİZYOLOJİ - Karaciğer ve safra; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dudak, yanak, damak, dil ve dişlerin histolojik yapısını sayar. | ||
Dilde bulunan papillaları sayabilecek ve tanımlar. | ||
Tat cisimciklerini açıklar. | ||
Tat cisimciklerinde bulunan hücreleri sayabilecek ve tanımlar. | ||
Dil bezlerini sayar ve tanımlar. | ||
Dentin ve mine histolojik yapısını açıklar. | ||
Sementum, pulpa, periodental membran ve gingiva yapılarının özelliklerini sayar. | ||
Ağız boşluğundaki yapıların mikroskobik görüntülerini yorumlar. | ||
Farinksin histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Özefagusun tabakalarını sayar ve tanımlar. | ||
Özefagus ve mide ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Midenin tabakalarını sayar ve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Mide bezlerinde bulunan hücreleri sayabilecek ve tanımlar. | ||
İnce barsakların tabakalarını sayar ve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
İnce barsak villus yapılarını açıklar. | ||
İnce barsak bezleri yapısını açıklar ve hücrelerini sayar. | ||
Peyer plakları ve M hücrelerini açıklar. | ||
Enteroendokrin hücreleri ve salgılarını sayar. | ||
İnce barsak bölümlerinin (duodenum, jejenum ve ileum) birbirlerinden farklarını sayar. | ||
Kalın barsakların tabakalarını sayarve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Rektum ve anal kanalın tabakalarını sayarve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Apendiksin tabakalarını sayar ve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Barsaklar ve apendiks ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Tükrük bezlerinin histolojik yapılarını açıklar. | ||
Tükrük bezi türlerini sınıflandırıp, farklarını sayar. | ||
Tükrük bezlerinin fonksiyonlarını açıklar. | ||
Tükrük bezleri ile ilgili preparatları yorumlar. | ||
Pankreas endokrin ve ekzokrin kısımları histofizyolojisi ile birlikte açıklar. | ||
Pankreasın ekzokrin kısmının parotisten farkları sayar. | ||
Endokrin pankreas gelişimini izah eder. | ||
Endokrin pankreas hücrelerin isimlerini, histolojik özelliklerini ve fonksiyonlarını sayar. | ||
Pankreas ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Karaciğer kapsülü ve karaciğer hilusunu izah eder. | ||
Karaciğer kan dolaşımını açıklar. | ||
Karaciğer lobülasyonu ve fonksiyonel lobülleri safra ve kan akışıyla beraber tanımlar. | ||
Hepatositlerin özelliklerini hücresel olarak tanımlar. | ||
Sinüzoid ve sinüzoid duvarındaki tüm hücreleri açıklar. | ||
Disse aralığını tanımlar. | ||
Vena sentralis ve portal aralık yapılarını bulunan elemanlarla beraber belirtir. | ||
Safra yollarını açıklar. | ||
Safra kesesi duvarı bölümlerini hücresel olarak değerlendirir. | ||
Karaciğer, safra kesesi ve pankreas ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Sindirim sistemi gelişiminde primitif barsağı tanımlar. | ||
Bağırsakların bölümlerine ait gelişim bilgilerini yorumlar. | ||
Ön bağırsak; özefagusun gelişimi, midenin gelişimi, duodenumun gelişimi, karaciğer, safra kesesi ve safra yollarının gelişimi, pankreas gelişimi ve dalağın gelişimini açıklar. | ||
Orta bağırsak; orta bağırsak halkasının rotasyonu, çekum ve apendiks gelişimini açıklar. | ||
Jejenum ve ileum gelişimini açıklar. | ||
Son bağırsak; kolon, kloaka ve anal sistemi açıklar. | ||
Sindirim sistemi gelişimi ile ilgili problemleri yorumlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ANATOMİ - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri | |
2 | FİZYOLOJİ - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları | |
3 | FİZYOLOJİ. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
4 | ANATOMİ - Pharynx ve oesophagus, Mide | |
5 | FİZYOLOJİ - Sindirim kanalı salgıları | |
6 | HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus) | |
7 | HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak | |
8 | ANATOMİ - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritoni | |
9 | FİZYOLOJİ - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
10 | BİYOKİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi | |
11 | ANATOMİ - İnce barsak ve kalın barsak | |
12 | HİSTOLOJİ - Tükrük bezleri, pankreas | |
13 | HİSTOLOJİ - Karaciğer, safra kesesi | |
14 | BİYOKİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi | |
15 | FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim | |
16 | BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi | |
17 | ANATOMİ - Karaciğer, hucresel mimarisi ve hastalıkları | |
18 | ANATOMİ - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
19 | ANATOMİ- safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
20 | BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi | |
21 | BİYOKİMYA - Beslenme Biyokimyası | |
22 | ANATOMİ - Abdomen arterleri ve venleri | |
23 | FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma | |
24 | BİYOKİMYA - Avitaminozlar | |
25 | ANATOMİ - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar | |
26 | FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim | |
27 | BİYOKİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü | |
28 | BİYOKİMYA - Porfirinler, Safra pigmentleri | |
29 | ANATOMİ - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları | |
30 | ANAT. LAB - HİSTOLOJİ | |
31 | HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi gelişimi | |
32 | FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma | |
33 | RADYOLOJİK ANATOMİ | |
34 | FİZYOLOJİ - Gastrointestinal motilite | |
35 | BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri | |
36 | FİZYOLOJİ - Karaciğer ve safra |
Kaynak |
Kierszenbaum A.: Histology & Cell Biology: An introduction to Pathology 2 ed. Mosby, USA. Ross M.: Histology: A Text and Atlas, 6 ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 10 | 2 | 20 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 2 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 10 | 2 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(50/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME VE METABOLİZMA | - | Bahar Dönemi | 79+24 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı sindirim sistemini oluşturan organların anatomisinin ve histolojisinin, sindirim ve emilim fizyolojisinin, protein, yağ ve karbonhidrat sindirim biyokimyasının anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ANATOMİ - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri,FİZYOLOJİ - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları,FİZYOLOJİ. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi,ANATOMİ - Pharynx ve oesophagus, Mide,FİZYOLOJİ - Sindirim kanalı salgıları,HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus),HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak,ANATOMİ - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritoni,FİZYOLOJİ - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi,BİYOKİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi,ANATOMİ - İnce barsak ve kalın barsak,HİSTOLOJİ - Tükrük bezleri, pankreas,HİSTOLOJİ - Karaciğer, safra kesesi,BİYOKİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi,FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim,BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi,ANATOMİ - Karaciğer, hucresel mimarisi ve hastalıkları,ANATOMİ - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem,ANATOMİ- safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem,BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi,BİYOKİMYA - Beslenme Biyokimyası,ANATOMİ - Abdomen arterleri ve venleri,FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma,BİYOKİMYA - Avitaminozlar,ANATOMİ - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar,FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim,BİYOKİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü,BİYOKİMYA - Porfirinler, Safra pigmentleri,ANATOMİ - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları,ANAT. LAB - HİSTOLOJİ,HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi gelişimi,FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma,RADYOLOJİK ANATOMİ,FİZYOLOJİ - Gastrointestinal motilite,BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri,FİZYOLOJİ - Karaciğer ve safra; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dudak, yanak, damak, dil ve dişlerin histolojik yapısını sayar. | ||
Dilde bulunan papillaları sayabilecek ve tanımlar. | ||
Tat cisimciklerini açıklar. | ||
Tat cisimciklerinde bulunan hücreleri sayabilecek ve tanımlar. | ||
Dil bezlerini sayar ve tanımlar. | ||
Dentin ve mine histolojik yapısını açıklar. | ||
Sementum, pulpa, periodental membran ve gingiva yapılarının özelliklerini sayar. | ||
Ağız boşluğundaki yapıların mikroskobik görüntülerini yorumlar. | ||
Farinksin histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Özefagusun tabakalarını sayar ve tanımlar. | ||
Özefagus ve mide ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Midenin tabakalarını sayar ve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Mide bezlerinde bulunan hücreleri sayabilecek ve tanımlar. | ||
İnce barsakların tabakalarını sayar ve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
İnce barsak villus yapılarını açıklar. | ||
İnce barsak bezleri yapısını açıklar ve hücrelerini sayar. | ||
Peyer plakları ve M hücrelerini açıklar. | ||
Enteroendokrin hücreleri ve salgılarını sayar. | ||
İnce barsak bölümlerinin (duodenum, jejenum ve ileum) birbirlerinden farklarını sayar. | ||
Kalın barsakların tabakalarını sayarve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Rektum ve anal kanalın tabakalarını sayarve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Apendiksin tabakalarını sayar ve histolojik özelliklerini açıklar. | ||
Barsaklar ve apendiks ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Tükrük bezlerinin histolojik yapılarını açıklar. | ||
Tükrük bezi türlerini sınıflandırıp, farklarını sayar. | ||
Tükrük bezlerinin fonksiyonlarını açıklar. | ||
Tükrük bezleri ile ilgili preparatları yorumlar. | ||
Pankreas endokrin ve ekzokrin kısımları histofizyolojisi ile birlikte açıklar. | ||
Pankreasın ekzokrin kısmının parotisten farkları sayar. | ||
Endokrin pankreas gelişimini izah eder. | ||
Endokrin pankreas hücrelerin isimlerini, histolojik özelliklerini ve fonksiyonlarını sayar. | ||
Pankreas ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Karaciğer kapsülü ve karaciğer hilusunu izah eder. | ||
Karaciğer kan dolaşımını açıklar. | ||
Karaciğer lobülasyonu ve fonksiyonel lobülleri safra ve kan akışıyla beraber tanımlar. | ||
Hepatositlerin özelliklerini hücresel olarak tanımlar. | ||
Sinüzoid ve sinüzoid duvarındaki tüm hücreleri açıklar. | ||
Disse aralığını tanımlar. | ||
Vena sentralis ve portal aralık yapılarını bulunan elemanlarla beraber belirtir. | ||
Safra yollarını açıklar. | ||
Safra kesesi duvarı bölümlerini hücresel olarak değerlendirir. | ||
Karaciğer, safra kesesi ve pankreas ile ilgili preparatları ve görüntüleri yorumlar. | ||
Sindirim sistemi gelişiminde primitif barsağı tanımlar. | ||
Bağırsakların bölümlerine ait gelişim bilgilerini yorumlar. | ||
Ön bağırsak; özefagusun gelişimi, midenin gelişimi, duodenumun gelişimi, karaciğer, safra kesesi ve safra yollarının gelişimi, pankreas gelişimi ve dalağın gelişimini açıklar. | ||
Orta bağırsak; orta bağırsak halkasının rotasyonu, çekum ve apendiks gelişimini açıklar. | ||
Jejenum ve ileum gelişimini açıklar. | ||
Son bağırsak; kolon, kloaka ve anal sistemi açıklar. | ||
Sindirim sistemi gelişimi ile ilgili problemleri yorumlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ANATOMİ - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri | |
2 | FİZYOLOJİ - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları | |
3 | FİZYOLOJİ. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
4 | ANATOMİ - Pharynx ve oesophagus, Mide | |
5 | FİZYOLOJİ - Sindirim kanalı salgıları | |
6 | HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus) | |
7 | HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak | |
8 | ANATOMİ - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritoni | |
9 | FİZYOLOJİ - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
10 | BİYOKİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi | |
11 | ANATOMİ - İnce barsak ve kalın barsak | |
12 | HİSTOLOJİ - Tükrük bezleri, pankreas | |
13 | HİSTOLOJİ - Karaciğer, safra kesesi | |
14 | BİYOKİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi | |
15 | FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim | |
16 | BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi | |
17 | ANATOMİ - Karaciğer, hucresel mimarisi ve hastalıkları | |
18 | ANATOMİ - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
19 | ANATOMİ- safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
20 | BİYOKİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi | |
21 | BİYOKİMYA - Beslenme Biyokimyası | |
22 | ANATOMİ - Abdomen arterleri ve venleri | |
23 | FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma | |
24 | BİYOKİMYA - Avitaminozlar | |
25 | ANATOMİ - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar | |
26 | FİZYOLOJİ - Sindirim ve emilim | |
27 | BİYOKİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü | |
28 | BİYOKİMYA - Porfirinler, Safra pigmentleri | |
29 | ANATOMİ - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları | |
30 | ANAT. LAB - HİSTOLOJİ | |
31 | HİSTOLOJİ - Sindirim sistemi gelişimi | |
32 | FİZYOLOJİ - Beslenme ve metabolizma | |
33 | RADYOLOJİK ANATOMİ | |
34 | FİZYOLOJİ - Gastrointestinal motilite | |
35 | BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri | |
36 | FİZYOLOJİ - Karaciğer ve safra |
Kaynak |
Kierszenbaum A.: Histology & Cell Biology: An introduction to Pathology 2 ed. Mosby, USA. Ross M.: Histology: A Text and Atlas, 6 ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |