Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL HEKİMLİK UYGULAMALARI I-Senelik28+21-3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Prof.Dr. Mesut YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Ali Behram SALAR, Prof.Dr. Hülya AKAN, Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; her tıp öğrencisinin eğitim ve meslek yaşamında sağlıklı veya hasta bir bireye bakım, tanı ve tedavi sırasında temel becerilerinde yeterlilik ve yetkinlik kazanmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; İlk Yardıma Genel Bakış; İlk Yardım Tanımı ve Tarihçesi, İlk Yardım Aşamaları, DRABC, El Hijyeni, Kendini Koruma, İlaç Uygulama,Ortam ve Kişinin Güvenlilik Değerlendirilmesi; Ortamın Değerlendirilmesi, Kişinin Değerlendirilmesi,Kişinin İlk Değerlendirilmesi: Bilinç Kaybı; AVPU Skalası, Bilinç Kaybı ve Normal Solunum, Bilinç Kaybı ve Anormal Solunum, Pozisyonlar ve Manevralar, Aşırı Doz Madde Kullanımı,Resüsitasyon ve Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon (CPR); Kalp Masajı, Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon CPR), Defibrilatör,Solunum Sorunları; Boğulma, Krup Öksürük,Travmalar; Kanama, Göğüs Karın Yaralanması, Amputasyon, Kesi ve Yaralanmalar, Yanıklar, Kırık-Çıkıklar ve Burkulmalar, Omurilik/Kafa Travmaları, Hayvan Isırıkları ve Böcek Sokmaları, Zehirlenmeler, Yabancı Cisim (Göz, Kulak, Burun),Tıbbi Durumlar; Göğüs Ağrısı, Felç (İnme), Alerjk Reaksiyon ve Anafilaksi, Şok, Diyabetik Acil, Nöbet Geçirme, Bayılma, Yüksek Ateş, Karın Ağrısı, Acil Doğum,Çevresel Faktörlere Bağlı Durumlar; Hipertermi, dehidrasyon, Hipotermi, Soğuk Çarpması, İrtifa Hastalığı, Araç tutması, Vurgun, Radyasyon Maruziyeti,Mental Durumlar; Travmatik Olay, Post-travmatik Stres, İntihar Fikirleri, Yas Sendromu, Psikotik Atak, Cinsel İstismar,El Yıkama, Cerrahi El Yıkama ve Steril Alan Oluşturma,Vital Bulguların Değerlendirilmesi,İlaç Uygulama ve Enjeksiyonlar: Oral İlaç Uygulama, Rektal İlaç Uygulama, Topikal İlaç Uygulama, IM, SC, ID ve IV ilaç Uygulama,Temel İletişim Becerileri I,Temel İletişim Becerileri II,İletişim Engelleri ve Retorik,Hasta Hekim İletişimi,Ana Yakınmanın Öyküsü ve Hasta Öyküsünün Bileşenleri,Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü: Drama Çalışması,Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü; Simüle Hasta; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Eğitim ve meslek yaşamında sağlıklı veya hasta bir bireye bakım, tanı ve tedavi sırasında gerekli temel hekimlik uygulamalarını yapar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Uygulamaların önemini açıklar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Her bir uygulamanın adımlarını sıralar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Uygulamaları maket üstünde gösterir ve yapar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlk Yardıma Genel Bakış; İlk Yardım Tanımı ve Tarihçesi, İlk Yardım Aşamaları, DRABC, El Hijyeni, Kendini Koruma, İlaç Uygulama
2Ortam ve Kişinin Güvenlilik Değerlendirilmesi; Ortamın Değerlendirilmesi, Kişinin Değerlendirilmesi
3Kişinin İlk Değerlendirilmesi: Bilinç Kaybı; AVPU Skalası, Bilinç Kaybı ve Normal Solunum, Bilinç Kaybı ve Anormal Solunum, Pozisyonlar ve Manevralar, Aşırı Doz Madde Kullanımı
4Resüsitasyon ve Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon (CPR); Kalp Masajı, Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon CPR), Defibrilatör
5Solunum Sorunları; Boğulma, Krup Öksürük
6Travmalar; Kanama, Göğüs Karın Yaralanması, Amputasyon, Kesi ve Yaralanmalar, Yanıklar, Kırık-Çıkıklar ve Burkulmalar, Omurilik/Kafa Travmaları, Hayvan Isırıkları ve Böcek Sokmaları, Zehirlenmeler, Yabancı Cisim (Göz, Kulak, Burun)
7Tıbbi Durumlar; Göğüs Ağrısı, Felç (İnme), Alerjk Reaksiyon ve Anafilaksi, Şok, Diyabetik Acil, Nöbet Geçirme, Bayılma, Yüksek Ateş, Karın Ağrısı, Acil Doğum
8Çevresel Faktörlere Bağlı Durumlar; Hipertermi, dehidrasyon, Hipotermi, Soğuk Çarpması, İrtifa Hastalığı, Araç tutması, Vurgun, Radyasyon Maruziyeti
9Mental Durumlar; Travmatik Olay, Post-travmatik Stres, İntihar Fikirleri, Yas Sendromu, Psikotik Atak, Cinsel İstismar
10El Yıkama, Cerrahi El Yıkama ve Steril Alan Oluşturma
11Vital Bulguların Değerlendirilmesi
12İlaç Uygulama ve Enjeksiyonlar: Oral İlaç Uygulama, Rektal İlaç Uygulama, Topikal İlaç Uygulama, IM, SC, ID ve IV ilaç Uygulama
13Temel İletişim Becerileri I
14Temel İletişim Becerileri II
15İletişim Engelleri ve Retorik
16Hasta Hekim İletişimi
17Ana Yakınmanın Öyküsü ve Hasta Öyküsünün Bileşenleri
18Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü: Drama Çalışması
19Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü; Simüle Hasta
Kaynak
International first aid, resuscitation and education guidelines (IFRC), https://www.ifrc.org/document/international-first-aid-resuscitation-and-education-guidelines

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati494196
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler212
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı111
Genel Sınav ve Hazırlığı111
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)200
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(200/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL HEKİMLİK UYGULAMALARI I-Senelik28+21-3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Prof.Dr. Mesut YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Ali Behram SALAR, Prof.Dr. Hülya AKAN, Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; her tıp öğrencisinin eğitim ve meslek yaşamında sağlıklı veya hasta bir bireye bakım, tanı ve tedavi sırasında temel becerilerinde yeterlilik ve yetkinlik kazanmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; İlk Yardıma Genel Bakış; İlk Yardım Tanımı ve Tarihçesi, İlk Yardım Aşamaları, DRABC, El Hijyeni, Kendini Koruma, İlaç Uygulama,Ortam ve Kişinin Güvenlilik Değerlendirilmesi; Ortamın Değerlendirilmesi, Kişinin Değerlendirilmesi,Kişinin İlk Değerlendirilmesi: Bilinç Kaybı; AVPU Skalası, Bilinç Kaybı ve Normal Solunum, Bilinç Kaybı ve Anormal Solunum, Pozisyonlar ve Manevralar, Aşırı Doz Madde Kullanımı,Resüsitasyon ve Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon (CPR); Kalp Masajı, Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon CPR), Defibrilatör,Solunum Sorunları; Boğulma, Krup Öksürük,Travmalar; Kanama, Göğüs Karın Yaralanması, Amputasyon, Kesi ve Yaralanmalar, Yanıklar, Kırık-Çıkıklar ve Burkulmalar, Omurilik/Kafa Travmaları, Hayvan Isırıkları ve Böcek Sokmaları, Zehirlenmeler, Yabancı Cisim (Göz, Kulak, Burun),Tıbbi Durumlar; Göğüs Ağrısı, Felç (İnme), Alerjk Reaksiyon ve Anafilaksi, Şok, Diyabetik Acil, Nöbet Geçirme, Bayılma, Yüksek Ateş, Karın Ağrısı, Acil Doğum,Çevresel Faktörlere Bağlı Durumlar; Hipertermi, dehidrasyon, Hipotermi, Soğuk Çarpması, İrtifa Hastalığı, Araç tutması, Vurgun, Radyasyon Maruziyeti,Mental Durumlar; Travmatik Olay, Post-travmatik Stres, İntihar Fikirleri, Yas Sendromu, Psikotik Atak, Cinsel İstismar,El Yıkama, Cerrahi El Yıkama ve Steril Alan Oluşturma,Vital Bulguların Değerlendirilmesi,İlaç Uygulama ve Enjeksiyonlar: Oral İlaç Uygulama, Rektal İlaç Uygulama, Topikal İlaç Uygulama, IM, SC, ID ve IV ilaç Uygulama,Temel İletişim Becerileri I,Temel İletişim Becerileri II,İletişim Engelleri ve Retorik,Hasta Hekim İletişimi,Ana Yakınmanın Öyküsü ve Hasta Öyküsünün Bileşenleri,Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü: Drama Çalışması,Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü; Simüle Hasta; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Eğitim ve meslek yaşamında sağlıklı veya hasta bir bireye bakım, tanı ve tedavi sırasında gerekli temel hekimlik uygulamalarını yapar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Uygulamaların önemini açıklar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Her bir uygulamanın adımlarını sıralar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Uygulamaları maket üstünde gösterir ve yapar.10, 11, 13, 16, 19, 37, 6, 8, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlk Yardıma Genel Bakış; İlk Yardım Tanımı ve Tarihçesi, İlk Yardım Aşamaları, DRABC, El Hijyeni, Kendini Koruma, İlaç Uygulama
2Ortam ve Kişinin Güvenlilik Değerlendirilmesi; Ortamın Değerlendirilmesi, Kişinin Değerlendirilmesi
3Kişinin İlk Değerlendirilmesi: Bilinç Kaybı; AVPU Skalası, Bilinç Kaybı ve Normal Solunum, Bilinç Kaybı ve Anormal Solunum, Pozisyonlar ve Manevralar, Aşırı Doz Madde Kullanımı
4Resüsitasyon ve Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon (CPR); Kalp Masajı, Kardiyo Pulmoner Resüsitasyon CPR), Defibrilatör
5Solunum Sorunları; Boğulma, Krup Öksürük
6Travmalar; Kanama, Göğüs Karın Yaralanması, Amputasyon, Kesi ve Yaralanmalar, Yanıklar, Kırık-Çıkıklar ve Burkulmalar, Omurilik/Kafa Travmaları, Hayvan Isırıkları ve Böcek Sokmaları, Zehirlenmeler, Yabancı Cisim (Göz, Kulak, Burun)
7Tıbbi Durumlar; Göğüs Ağrısı, Felç (İnme), Alerjk Reaksiyon ve Anafilaksi, Şok, Diyabetik Acil, Nöbet Geçirme, Bayılma, Yüksek Ateş, Karın Ağrısı, Acil Doğum
8Çevresel Faktörlere Bağlı Durumlar; Hipertermi, dehidrasyon, Hipotermi, Soğuk Çarpması, İrtifa Hastalığı, Araç tutması, Vurgun, Radyasyon Maruziyeti
9Mental Durumlar; Travmatik Olay, Post-travmatik Stres, İntihar Fikirleri, Yas Sendromu, Psikotik Atak, Cinsel İstismar
10El Yıkama, Cerrahi El Yıkama ve Steril Alan Oluşturma
11Vital Bulguların Değerlendirilmesi
12İlaç Uygulama ve Enjeksiyonlar: Oral İlaç Uygulama, Rektal İlaç Uygulama, Topikal İlaç Uygulama, IM, SC, ID ve IV ilaç Uygulama
13Temel İletişim Becerileri I
14Temel İletişim Becerileri II
15İletişim Engelleri ve Retorik
16Hasta Hekim İletişimi
17Ana Yakınmanın Öyküsü ve Hasta Öyküsünün Bileşenleri
18Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü: Drama Çalışması
19Temel İletişim Becerileri ve Ana Yakınmanın Öyküsü; Simüle Hasta
Kaynak
International first aid, resuscitation and education guidelines (IFRC), https://www.ifrc.org/document/international-first-aid-resuscitation-and-education-guidelines

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07