Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | - | Senelik | 24+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere psikoloji alanına genel bir giriş sağlamayı amaçlamaktadır. Bu dersin sonunda öğrenci, davranış ve zihinsel süreçlerin bilimsel çalışmasının yanı sıra temel psikolojik kavram ve teoriler hakkında bir anlayış geliştirecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması, Duyular algı ve dikkat, Bellek öğrenme ve bilginin temsili, Dil ve yapısı,Güdüler ve duygular, Bilinç: Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar, Gelişim: temel kavramlar,Fiziksel, Bilişsel ve psikososyal gelişim,Personality, Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı, Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi, Temel iletişim teknikleri, Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas, Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışır. 2.1. Psikodinamik gelişme kuramlarını ve bunların davranış üzerindeki etkilerini açıklar. 2.2.Zihinsel gelişme kuramlarını ve bunların üzerine genetik ve çevre faktörlerinin etkilerini ifade eder. 2.3.Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler. | 9 | A |
1. Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışır. 1.1. Bilişsel işlevlerin türleri ve bunların işleyiş biçimlerin tanımlar. 1.2. Bilişsel işlevlerin beyindeki anatomik ve nörofizyolojik karşılıkları ile ilişkilerini açıklar. 1.3.Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler. | 9 | A |
3. Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir. 3.1. Hastalık, hasta, hasta yakını, sağlık kavramlarını açıklar. 3.2. Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta ile kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. 3.3. Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta yakınlarıyla kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması | |
2 | Duyular algı ve dikkat | |
3 | Bellek öğrenme ve bilginin temsili | |
4 | Dil ve yapısı | |
5 | Güdüler ve duygular | |
6 | Bilinç: Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar | |
7 | Gelişim: temel kavramlar | |
8 | Fiziksel, Bilişsel ve psikososyal gelişim | |
9 | Personality | |
10 | Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı | |
11 | Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi | |
12 | Temel iletişim teknikleri | |
13 | Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas | |
14 | Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler |
Kaynak |
Öğretim Üyesinin Notları Ciccarelli, S. K., White, J. N., & Ciccarelli, S. K. (2016). Psychology (5th Eds.) Boston, Mass: Pearson Learning Solutions. |
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 12 | 2 | 24 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 7 | 7 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 45 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(45/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | - | Senelik | 24+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere psikoloji alanına genel bir giriş sağlamayı amaçlamaktadır. Bu dersin sonunda öğrenci, davranış ve zihinsel süreçlerin bilimsel çalışmasının yanı sıra temel psikolojik kavram ve teoriler hakkında bir anlayış geliştirecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması, Duyular algı ve dikkat, Bellek öğrenme ve bilginin temsili, Dil ve yapısı,Güdüler ve duygular, Bilinç: Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar, Gelişim: temel kavramlar,Fiziksel, Bilişsel ve psikososyal gelişim,Personality, Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı, Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi, Temel iletişim teknikleri, Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas, Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışır. 2.1. Psikodinamik gelişme kuramlarını ve bunların davranış üzerindeki etkilerini açıklar. 2.2.Zihinsel gelişme kuramlarını ve bunların üzerine genetik ve çevre faktörlerinin etkilerini ifade eder. 2.3.Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler. | 9 | A |
1. Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışır. 1.1. Bilişsel işlevlerin türleri ve bunların işleyiş biçimlerin tanımlar. 1.2. Bilişsel işlevlerin beyindeki anatomik ve nörofizyolojik karşılıkları ile ilişkilerini açıklar. 1.3.Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler. | 9 | A |
3. Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir. 3.1. Hastalık, hasta, hasta yakını, sağlık kavramlarını açıklar. 3.2. Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta ile kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. 3.3. Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta yakınlarıyla kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması | |
2 | Duyular algı ve dikkat | |
3 | Bellek öğrenme ve bilginin temsili | |
4 | Dil ve yapısı | |
5 | Güdüler ve duygular | |
6 | Bilinç: Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar | |
7 | Gelişim: temel kavramlar | |
8 | Fiziksel, Bilişsel ve psikososyal gelişim | |
9 | Personality | |
10 | Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı | |
11 | Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi | |
12 | Temel iletişim teknikleri | |
13 | Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas | |
14 | Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler |
Kaynak |
Öğretim Üyesinin Notları Ciccarelli, S. K., White, J. N., & Ciccarelli, S. K. (2016). Psychology (5th Eds.) Boston, Mass: Pearson Learning Solutions. |
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |