Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ-Bahar Dönemi0+60-4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj (Seçmeli)
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıStajın sonunda öğrenciler, basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevini, sınırlarını ve sevk koşullarını açıklar ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygular.
Dersin İçeriğiBu ders; - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri
- Aile hekimliğinde periyodik muayene
- Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar
- Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi
- Refleksiyon,Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9E, H
Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir10, 14, 16, 20, 4, 9E, H
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Aile Hekimliğinde sağlık raporu düzenleyebilir 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Aile Hekimliğinde ölüm raporu düzenleyebilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir10, 14, 16, 20, 21, 4, 9E, H
Aile Hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını hasta mahremiyetini gözeterek yapabilir10, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Aile hekimliğinde her yaş ve cinsiyete uygun danışmanlık ve sağlık eğitimi verir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1- Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri
- Aile hekimliğinde periyodik muayene
- Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar
- Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi
- Refleksiyon
2Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları
Kaynak
1. THE EUROPEAN DEFINITIONS of The Key Features of the Discipline of General Practice The Role of the General Practitioner and A description of the Core Competencies of the General Practitioner / Family Physician, WONCA EUROPE 2023 Edition,, https://www.woncaeurope.org/page/definition-of-general-practice-family-medicine 2. Pocket book of primary health care for children and adolescents: guidelines for health promotion, disease prevention and management from the newborn period to adolescence. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2022. Licence: CC BY-NCSA 3.0 IGO. 3. Aile Hekimliği Uygulamasında Önerilen Periyodik Sağlık Muayeneleri ve Tarama Testleri, T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel müdürlüğü Toplum Sağlığı Hizmetleri ve Eğitim D.B., Bakanlık Yayın No: 991, 2015 4. Avrupa Aile Hekimliği Tanımı, WONCA AVRUPA 2005 Basımı Türkçe Çevirisi, Çev. Editörleri: Prof. Dr. Başak O., Doç. Dr. Saatçi E. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Yayınları – 4, Nisan 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
X
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
X
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
X
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati13030
Rehberli Problem Çözme13030
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı13030
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ-Bahar Dönemi0+60-4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj (Seçmeli)
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıStajın sonunda öğrenciler, basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevini, sınırlarını ve sevk koşullarını açıklar ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygular.
Dersin İçeriğiBu ders; - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri
- Aile hekimliğinde periyodik muayene
- Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar
- Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi
- Refleksiyon,Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9E, H
Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir10, 14, 16, 20, 4, 9E, H
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Aile Hekimliğinde sağlık raporu düzenleyebilir 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Aile Hekimliğinde ölüm raporu düzenleyebilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir10, 14, 16, 20, 21, 4, 9E, H
Aile Hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını hasta mahremiyetini gözeterek yapabilir10, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Aile hekimliğinde her yaş ve cinsiyete uygun danışmanlık ve sağlık eğitimi verir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir10, 14, 16, 19, 20, 4, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1- Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri
- Aile hekimliğinde periyodik muayene
- Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar
- Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi
- Refleksiyon
2Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları
Kaynak
1. THE EUROPEAN DEFINITIONS of The Key Features of the Discipline of General Practice The Role of the General Practitioner and A description of the Core Competencies of the General Practitioner / Family Physician, WONCA EUROPE 2023 Edition,, https://www.woncaeurope.org/page/definition-of-general-practice-family-medicine 2. Pocket book of primary health care for children and adolescents: guidelines for health promotion, disease prevention and management from the newborn period to adolescence. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2022. Licence: CC BY-NCSA 3.0 IGO. 3. Aile Hekimliği Uygulamasında Önerilen Periyodik Sağlık Muayeneleri ve Tarama Testleri, T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel müdürlüğü Toplum Sağlığı Hizmetleri ve Eğitim D.B., Bakanlık Yayın No: 991, 2015 4. Avrupa Aile Hekimliği Tanımı, WONCA AVRUPA 2005 Basımı Türkçe Çevirisi, Çev. Editörleri: Prof. Dr. Başak O., Doç. Dr. Saatçi E. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Yayınları – 4, Nisan 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
X
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
X
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
X
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07