Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 0+60 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj (Seçmeli) |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Stajın sonunda öğrenciler, basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevini, sınırlarını ve sevk koşullarını açıklar ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygular. |
Dersin İçeriği | Bu ders; - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon,Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | E, H |
Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir | 10, 14, 16, 20, 4, 9 | E, H |
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E |
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde sağlık raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde ölüm raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir | 10, 14, 16, 20, 21, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını hasta mahremiyetini gözeterek yapabilir | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile hekimliğinde her yaş ve cinsiyete uygun danışmanlık ve sağlık eğitimi verir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon | |
2 | Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları |
Kaynak |
1. THE EUROPEAN DEFINITIONS of The Key Features of the Discipline of General Practice The Role of the General Practitioner and A description of the Core Competencies of the General Practitioner / Family Physician, WONCA EUROPE 2023 Edition,, https://www.woncaeurope.org/page/definition-of-general-practice-family-medicine 2. Pocket book of primary health care for children and adolescents: guidelines for health promotion, disease prevention and management from the newborn period to adolescence. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2022. Licence: CC BY-NCSA 3.0 IGO. 3. Aile Hekimliği Uygulamasında Önerilen Periyodik Sağlık Muayeneleri ve Tarama Testleri, T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel müdürlüğü Toplum Sağlığı Hizmetleri ve Eğitim D.B., Bakanlık Yayın No: 991, 2015 4. Avrupa Aile Hekimliği Tanımı, WONCA AVRUPA 2005 Basımı Türkçe Çevirisi, Çev. Editörleri: Prof. Dr. Başak O., Doç. Dr. Saatçi E. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Yayınları – 4, Nisan 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 30 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 30 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 0+60 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj (Seçmeli) |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN, Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Stajın sonunda öğrenciler, basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevini, sınırlarını ve sevk koşullarını açıklar ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygular. |
Dersin İçeriği | Bu ders; - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon,Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | E, H |
Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir | 10, 14, 16, 20, 4, 9 | E, H |
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E |
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde sağlık raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde ölüm raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir | 10, 14, 16, 20, 21, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını hasta mahremiyetini gözeterek yapabilir | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile hekimliğinde her yaş ve cinsiyete uygun danışmanlık ve sağlık eğitimi verir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon | |
2 | Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları |
Kaynak |
1. THE EUROPEAN DEFINITIONS of The Key Features of the Discipline of General Practice The Role of the General Practitioner and A description of the Core Competencies of the General Practitioner / Family Physician, WONCA EUROPE 2023 Edition,, https://www.woncaeurope.org/page/definition-of-general-practice-family-medicine 2. Pocket book of primary health care for children and adolescents: guidelines for health promotion, disease prevention and management from the newborn period to adolescence. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2022. Licence: CC BY-NCSA 3.0 IGO. 3. Aile Hekimliği Uygulamasında Önerilen Periyodik Sağlık Muayeneleri ve Tarama Testleri, T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel müdürlüğü Toplum Sağlığı Hizmetleri ve Eğitim D.B., Bakanlık Yayın No: 991, 2015 4. Avrupa Aile Hekimliği Tanımı, WONCA AVRUPA 2005 Basımı Türkçe Çevirisi, Çev. Editörleri: Prof. Dr. Başak O., Doç. Dr. Saatçi E. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Yayınları – 4, Nisan 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |