Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖZ HASTALIKLARI STAJI | - | Bahar Dönemi | 25+27 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sevil KARAMAN ERDUR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Göktuğ DEMİRCİ, Prof.Dr. Mehmet Selim KOCABORA, Prof.Dr. Cengiz ARAS, Doç.Dr. Sevil KARAMAN ERDUR, Prof.Dr. Didem SERİN, Doç.Dr. Funda DİKKAYA, Doç.Dr. Şenay AŞIK NACAROĞLU, Prof.Dr. Sevil ARI YAYLALI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu stajda, tıp fakültesi öğrencilerine göz hastalıkları konusunda temel muayene-hikaye alma yöntemlerinden başlayıp, refraksiyon kusurlarının düzeltilmesi, akut göz problemlerinin değerlendirilmesi ve ani-yavaş görme kayıplarının sebeplerinin araştırılmasına kadar temel göz hastalıkları konusunda teorik-pratik bilgiler vermek, sonra da göz anatomisi ve göz hastalıkları konusunda genel bilgileri tartışmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; GÖZ ANATOMİSİ VE GÖRME FİZYOLOJİSİ,GÖZ HASTALIKLARINDA TANI YÖNTEMLERİ,TEMEL GÖZ MUAYENESİ,GÖZÜN KIRMA KUSURLARI,REFRAKTİF CERRAHİ,VASKÜLER BOZUKLUK YA DA RETİNA,OKÜLER ACİL DURUMLAR,PEDİATRİK GÖZ HEKİMLİĞİ VE ŞAŞILIK,PREMATÜRİTE RETİNOPATİSİ,ÜVEİT VE BEHÇET HASTALIĞI,OKÜLER YARALANMALARI,RETİNA HASTALIKLARI,KALITSAL RETİNA HASTALIKLARI,KRİSTAL LENS BOZUKLUKLARI,KORNEA BOZUKLUKLARI,CONJUNCTIVA VE OCULAR YÜZEY HASTALIKLARI,OKÜLER VE ORBİT TÜMÖRLERİ,GLOKOM HASTALIĞI,SİSTEMİK HASTALIKLAR VE GÖZ,OPTİK SİNİR VE GÖRME YOLLARI BOZUKLUKLARI,ORBİTA VE GÖZ KAPAĞI BOZUKLUKLARI,LAKRİMAL SİSTEM HASTALIKLARI,NEURO-OPHTALMİK ACİL DURUMLAR,PUPİLER ANOMALİLER; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgi - Göz ve ekleri ile İlgili anatomi, fizyoloji, histoloji bilgilerini hatırlar. Göz hastalıkları ile ilgili semptomların fizyopatolojisi, nedenleri ve diğer sistemlerle ilişkilerini açıklar. Göz hastalıklarının sık rastlanan klinik bulgularını açıklar ve yorumlar. Göz hastalıkları ile ilgili genel epidemiyolojik özellikler ve koruyucu hekimlik uygulamarını açıklar. Gözün travmatik hastalıklarını, glokomu,retinanın, kornea ve oküler yüzeyin, lakrimal sistemin hastalıklarını ayrıca pupilla anomalileri ile paralitik şaşılıkların anamnez, fizik muayene bulguları ile ön tanı olarak akıl eder. Göz travmaları, ani görme kayıpları ve konjonktivit harici kırmızı göz hastalarını uzmanına yönlendirir. Kırmızı göze yol açan konjonktivit gibi hastalıkların, yenidoğan konjonktivitinin , tedavi yöntemlerini, temel ilaçların özelliklerini ve ciddi yan etkilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D |
Beceri - Kimyasal göz yanığı olgularında acil müdahale yapar. Görme keskinliği, pupilla, göz hareketleri ve gözdibi muayenelerini yapar. | 10, 16, 9 | A, D |
Tutum - Tanı yöntemlerini basitten karmaşığa basamaklar halinde kullanır. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygular. Hastalar, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. Hekimlik hizmeti verirken insan ve hasta haklarını gözetir ve kişisel verilerin korunması ilkelerini benimser. Acil Göz hastalıklarının tanı, tedavi izleminde multidisipliner yaklaşımın önemini kavrar. Aile hekimliği hizmetini yürütürken bildririmi zorunlu hastalıkları birinci basamak düzeyinde, tanımlar, bildirimini yapar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GÖZ ANATOMİSİ VE GÖRME FİZYOLOJİSİ | |
2 | GÖZ HASTALIKLARINDA TANI YÖNTEMLERİ | |
3 | TEMEL GÖZ MUAYENESİ | |
4 | GÖZÜN KIRMA KUSURLARI | |
5 | REFRAKTİF CERRAHİ | |
6 | VASKÜLER BOZUKLUK YA DA RETİNA | |
7 | OKÜLER ACİL DURUMLAR | |
8 | PEDİATRİK GÖZ HEKİMLİĞİ VE ŞAŞILIK | |
9 | PREMATÜRİTE RETİNOPATİSİ | |
10 | ÜVEİT VE BEHÇET HASTALIĞI | |
11 | OKÜLER YARALANMALARI | |
12 | RETİNA HASTALIKLARI | |
13 | KALITSAL RETİNA HASTALIKLARI | |
14 | KRİSTAL LENS BOZUKLUKLARI | |
15 | KORNEA BOZUKLUKLARI | |
16 | CONJUNCTIVA VE OCULAR YÜZEY HASTALIKLARI | |
17 | OKÜLER VE ORBİT TÜMÖRLERİ | |
18 | GLOKOM HASTALIĞI | |
19 | SİSTEMİK HASTALIKLAR VE GÖZ | |
20 | OPTİK SİNİR VE GÖRME YOLLARI BOZUKLUKLARI | |
21 | ORBİTA VE GÖZ KAPAĞI BOZUKLUKLARI | |
22 | LAKRİMAL SİSTEM HASTALIKLARI | |
23 | NEURO-OPHTALMİK ACİL DURUMLAR | |
24 | PUPİLER ANOMALİLER |
Kaynak |
1. Ophthalmology at a glance , Olver J, Cassidy L, Jutley G, Crawley L. Second edition, John Wiley & Sons Ltd, 2014. 2. Ophthalmology, lecture notes, James B, Bron A. Eleventh Edition, Wiley-Blackwell, 2011. 3. Kanski's Clinical Ophthalmology, Bowling B, Eighth Edition, Elsevier, 2016. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 30 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 30 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖZ HASTALIKLARI STAJI | - | Bahar Dönemi | 25+27 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sevil KARAMAN ERDUR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Göktuğ DEMİRCİ, Prof.Dr. Mehmet Selim KOCABORA, Prof.Dr. Cengiz ARAS, Doç.Dr. Sevil KARAMAN ERDUR, Prof.Dr. Didem SERİN, Doç.Dr. Funda DİKKAYA, Doç.Dr. Şenay AŞIK NACAROĞLU, Prof.Dr. Sevil ARI YAYLALI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu stajda, tıp fakültesi öğrencilerine göz hastalıkları konusunda temel muayene-hikaye alma yöntemlerinden başlayıp, refraksiyon kusurlarının düzeltilmesi, akut göz problemlerinin değerlendirilmesi ve ani-yavaş görme kayıplarının sebeplerinin araştırılmasına kadar temel göz hastalıkları konusunda teorik-pratik bilgiler vermek, sonra da göz anatomisi ve göz hastalıkları konusunda genel bilgileri tartışmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; GÖZ ANATOMİSİ VE GÖRME FİZYOLOJİSİ,GÖZ HASTALIKLARINDA TANI YÖNTEMLERİ,TEMEL GÖZ MUAYENESİ,GÖZÜN KIRMA KUSURLARI,REFRAKTİF CERRAHİ,VASKÜLER BOZUKLUK YA DA RETİNA,OKÜLER ACİL DURUMLAR,PEDİATRİK GÖZ HEKİMLİĞİ VE ŞAŞILIK,PREMATÜRİTE RETİNOPATİSİ,ÜVEİT VE BEHÇET HASTALIĞI,OKÜLER YARALANMALARI,RETİNA HASTALIKLARI,KALITSAL RETİNA HASTALIKLARI,KRİSTAL LENS BOZUKLUKLARI,KORNEA BOZUKLUKLARI,CONJUNCTIVA VE OCULAR YÜZEY HASTALIKLARI,OKÜLER VE ORBİT TÜMÖRLERİ,GLOKOM HASTALIĞI,SİSTEMİK HASTALIKLAR VE GÖZ,OPTİK SİNİR VE GÖRME YOLLARI BOZUKLUKLARI,ORBİTA VE GÖZ KAPAĞI BOZUKLUKLARI,LAKRİMAL SİSTEM HASTALIKLARI,NEURO-OPHTALMİK ACİL DURUMLAR,PUPİLER ANOMALİLER; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgi - Göz ve ekleri ile İlgili anatomi, fizyoloji, histoloji bilgilerini hatırlar. Göz hastalıkları ile ilgili semptomların fizyopatolojisi, nedenleri ve diğer sistemlerle ilişkilerini açıklar. Göz hastalıklarının sık rastlanan klinik bulgularını açıklar ve yorumlar. Göz hastalıkları ile ilgili genel epidemiyolojik özellikler ve koruyucu hekimlik uygulamarını açıklar. Gözün travmatik hastalıklarını, glokomu,retinanın, kornea ve oküler yüzeyin, lakrimal sistemin hastalıklarını ayrıca pupilla anomalileri ile paralitik şaşılıkların anamnez, fizik muayene bulguları ile ön tanı olarak akıl eder. Göz travmaları, ani görme kayıpları ve konjonktivit harici kırmızı göz hastalarını uzmanına yönlendirir. Kırmızı göze yol açan konjonktivit gibi hastalıkların, yenidoğan konjonktivitinin , tedavi yöntemlerini, temel ilaçların özelliklerini ve ciddi yan etkilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D |
Beceri - Kimyasal göz yanığı olgularında acil müdahale yapar. Görme keskinliği, pupilla, göz hareketleri ve gözdibi muayenelerini yapar. | 10, 16, 9 | A, D |
Tutum - Tanı yöntemlerini basitten karmaşığa basamaklar halinde kullanır. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygular. Hastalar, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. Hekimlik hizmeti verirken insan ve hasta haklarını gözetir ve kişisel verilerin korunması ilkelerini benimser. Acil Göz hastalıklarının tanı, tedavi izleminde multidisipliner yaklaşımın önemini kavrar. Aile hekimliği hizmetini yürütürken bildririmi zorunlu hastalıkları birinci basamak düzeyinde, tanımlar, bildirimini yapar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GÖZ ANATOMİSİ VE GÖRME FİZYOLOJİSİ | |
2 | GÖZ HASTALIKLARINDA TANI YÖNTEMLERİ | |
3 | TEMEL GÖZ MUAYENESİ | |
4 | GÖZÜN KIRMA KUSURLARI | |
5 | REFRAKTİF CERRAHİ | |
6 | VASKÜLER BOZUKLUK YA DA RETİNA | |
7 | OKÜLER ACİL DURUMLAR | |
8 | PEDİATRİK GÖZ HEKİMLİĞİ VE ŞAŞILIK | |
9 | PREMATÜRİTE RETİNOPATİSİ | |
10 | ÜVEİT VE BEHÇET HASTALIĞI | |
11 | OKÜLER YARALANMALARI | |
12 | RETİNA HASTALIKLARI | |
13 | KALITSAL RETİNA HASTALIKLARI | |
14 | KRİSTAL LENS BOZUKLUKLARI | |
15 | KORNEA BOZUKLUKLARI | |
16 | CONJUNCTIVA VE OCULAR YÜZEY HASTALIKLARI | |
17 | OKÜLER VE ORBİT TÜMÖRLERİ | |
18 | GLOKOM HASTALIĞI | |
19 | SİSTEMİK HASTALIKLAR VE GÖZ | |
20 | OPTİK SİNİR VE GÖRME YOLLARI BOZUKLUKLARI | |
21 | ORBİTA VE GÖZ KAPAĞI BOZUKLUKLARI | |
22 | LAKRİMAL SİSTEM HASTALIKLARI | |
23 | NEURO-OPHTALMİK ACİL DURUMLAR | |
24 | PUPİLER ANOMALİLER |
Kaynak |
1. Ophthalmology at a glance , Olver J, Cassidy L, Jutley G, Crawley L. Second edition, John Wiley & Sons Ltd, 2014. 2. Ophthalmology, lecture notes, James B, Bron A. Eleventh Edition, Wiley-Blackwell, 2011. 3. Kanski's Clinical Ophthalmology, Bowling B, Eighth Edition, Elsevier, 2016. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |