Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Senelik | 45+345 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Enver ATAY, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. Nalan KARABAYIR, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Prof.Dr. Cihangir AKGÜN, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Dr.Öğr.Üye. Işık ODAMAN AL, Dr.Öğr.Üye. Nicel YILDIZ SİLAHLI, Prof.Dr. Önder YAVAŞCAN, Prof.Dr. Mehmet Sait DOĞAN, Prof.Dr. Zeynep ATAY, Prof.Dr. Kürşad AYDIN, Dr.Öğr.Üye. Leyla TELHAN, Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇİFTÇİ, Doç.Dr. Yöntem YAMAN, Prof.Dr. Yasemin TOPÇU, Dr.Öğr.Üye. Haşim GENCER, Doç.Dr. Mehmet GÜNDÜZ, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Halil Suat AYYILDIZ, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Nalan KARABAYIR, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Dr.Öğr.Üye. Gökmen Alpaslan TAŞKIN, Dr.Öğr.Üye. Semra GÜNDOĞDU ÜNLÜ, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Prof.Dr. Gonca SANDAL, Doç.Dr. Sevgen TANIR BAŞARANOĞLU, Prof.Dr. Murat KANĞIN, Prof.Dr. Murat ELLİ, Prof.Dr. Servet Erdal ADAL, Prof.Dr. Yılmaz YOZGAT, Doç.Dr. Betül KILIÇ, Doç.Dr. Hayrettin TEMEL, Doç.Dr. Suna KILINÇ |
Dersin Amacı | Hasta ve sağlam çocuk ayırımını yapabilmek, sağlam çocukların izlemi ve koruyucu tıp uygulamalarını gerçekleştirebilmek, çocukluk çağı hastalıklarını tanıyıp tedavi edebilmek için yeterli bilgi ve uygun becerileri elde etmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2,Mekanik Doğum Travmaları,Perinatal Asfiksi,Yenidoğanda Solunum Sıkıntısı,Yenidoğan Sepsisi,Yenidoğan Sarılığı-1,2,Diabetik Anne Bebeği,İntrauterin İnfeksiyonlar ,Prematürite ve İntrauterin Büyüme Geriliği-1,2,Yenidoğan Konvülziyonları,Yenidoğanda Metabolik Bozukluklar,Rutin Aşı Uygulaması-1,2,Çocuk İzleminin Prensipleri,Kaza ve Yaralanmalardan Korunma,Çocuk İstismarı,Çocuklarda Beslenme,Çocukluk Döneminde Vitamin Gereksinimleri,Zehirlenmeler,Malnütrisyon-1,2,Kronik İshal ,Kabızlık ,Gastrointestinal Kanamalar,Karaciğer Enzim Yüksekliğine Yaklaşım,Pediatrik Akciğer Grafisi ve Erişkinden Farklılıkları,Döküntülü hastalıklar-1,2 ,Boğmaca, Difteri, Kabakulak,Antibiyotikler-1,2,Çocukluk Çağı Menenjitleri ve Ansefalitler-1,2,Üst Solunum Yolu İnfeksiyonları ,Brusella,Tetanoz,Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları-1,2,Stafilokok Enfeksiyonları,Ateşli ve Sık Enfeksiyon Geçiren Çocuğa Yaklaşım,Akut İshal,Salmonella ve Şigella infeksiyonları,Allerjik Rinit, Atopik Dermatit, Anafilaksi-1,2,Çocukluk Çağında Kronik Akciğer Hastalıkları-1,2,Tüberküloz,Parazitozlar,Astım ve Tedavisi-1,2,Hışıltılı Çocuğa Yaklaşım,İmmun Yetmezliğe Yaklaşım ve Tedavi,Antikor Eksikliği ve Kombine İmmun Yetmezlikler,Fagosit ve Kompleman Eksiklikleri,Hipotroidi,Hipertiroidi,Diabetes Mellitus,Ketoasidoz,Hipoglisemi,Boy kısalığı,Raşitizm,Adrenal hastalıkları-1,2,Cinsel Farklılaşma bozuklukları,Konjenital Adrenal Hiperplazi,Ergenlik Gelişimi, Erken ve Gecikmiş Ergenlik-1,2,Doğumsal Metabolizma Hastalıkları-1,2,Yenidoğan taramaları,Paratiroid Hastalıkları,Çocukluk Çağı Anemilerine Yaklaşım,Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi),Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi,Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi),Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları,Kanama-Pıhtılaşma Bozuklukları-1,2,Lösemiler-1 (ALL),Lösemiler-2 (AML VE MDS),Çocukluk Çağı Onkolojik Hastalıklar-1,2,Kemik İliği Nakli,Febril Nötropeni ve Onkolojik Aciller,Akut Febril ve Afebril Konvülziyon,Epilepsi ve Epileptik Sendromların Sınıflandırılması,Nörodejeneratif ve Nörometabolik Hastalıklar,Akut Bilinç Bozuklukları,Mental ve Motor Gelişme Geriliği,Serebral Palsi,Nörokutan Hastalıklar,Nöromuskuler Hastalıklar,Kardiyak Üfürümler ve Ek Sesler,Akut Romatizmal Ateş,Myokardit-Endokardit- Perikardit,Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1,2,Aritmi-1,2,Kardiyomiyopatiler,Siyanotik Kalp Hastalıkları-1,2,Senkop ve Ani Ölümler,Akut Glomerulonefrit,Nefrotik Sendrom,Konnektif Doku Hastalıkları,SLE,Vaskülitler ve HÜS,Sıvı, Elektrolit, Asit Baz Bozuklukları-1,2,3,Üriner Sistem Taşları,Hipertansiyon,Kritik Hastaya Yaklaşım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yenidoğmuş bir bebekte canlandırma gereksinimini belirler. Yenidoğan canlandırması yapar. Hasta yenidoğanı ayırdedebilir. Solunum sıkıntısı nedenlerini sıralar ve acil tedavisini açıklar. Sarılık nedenlerini sıralar. Doğum travmalarını sayar. Perinatal asfiksi tanımını yapar, organ tutulumlarını sıralar, acil tedaviyi açıklar. Neonatal sepsis bulgularını sıralar, acil tedaviyi açıklar. Diyabetik anne bebeğinin komplikasyonlarını sayar. İntrauterin enfeksiyon etkenlerini sayar, ayırdedici bulguları söyler. Yenidoğan konvülziyon tiplerini tarif eder, acil tedavisini anlatır. Yenidoğanın akut metabolik sorunlarını sayar, acil tedavisini açıklar. Prematüre ve intrauterin büyüme geriliğini tanımlar, sorunlarını sıralar. | 10, 13, 14, 16, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2 | |
2 | Mekanik Doğum Travmaları | |
3 | Perinatal Asfiksi | |
4 | Yenidoğanda Solunum Sıkıntısı | |
5 | Yenidoğan Sepsisi | |
6 | Yenidoğan Sarılığı-1,2 | |
7 | Diabetik Anne Bebeği | |
8 | İntrauterin İnfeksiyonlar | |
9 | Prematürite ve İntrauterin Büyüme Geriliği-1,2 | |
10 | Yenidoğan Konvülziyonları | |
11 | Yenidoğanda Metabolik Bozukluklar | |
12 | Rutin Aşı Uygulaması-1,2 | |
13 | Çocuk İzleminin Prensipleri | |
14 | Kaza ve Yaralanmalardan Korunma | |
15 | Çocuk İstismarı | |
16 | Çocuklarda Beslenme | |
17 | Çocukluk Döneminde Vitamin Gereksinimleri | |
18 | Zehirlenmeler | |
19 | Malnütrisyon-1,2 | |
20 | Kronik İshal | |
21 | Kabızlık | |
22 | Gastrointestinal Kanamalar | |
23 | Karaciğer Enzim Yüksekliğine Yaklaşım | |
24 | Pediatrik Akciğer Grafisi ve Erişkinden Farklılıkları | |
25 | Döküntülü hastalıklar-1,2 | |
26 | Boğmaca, Difteri, Kabakulak | |
27 | Antibiyotikler-1,2 | |
28 | Çocukluk Çağı Menenjitleri ve Ansefalitler-1,2 | |
29 | Üst Solunum Yolu İnfeksiyonları | |
30 | Brusella | |
31 | Tetanoz | |
32 | Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları-1,2 | |
33 | Stafilokok Enfeksiyonları | |
34 | Ateşli ve Sık Enfeksiyon Geçiren Çocuğa Yaklaşım | |
35 | Akut İshal | |
36 | Salmonella ve Şigella infeksiyonları | |
37 | Allerjik Rinit, Atopik Dermatit, Anafilaksi-1,2 | |
38 | Çocukluk Çağında Kronik Akciğer Hastalıkları-1,2 | |
39 | Tüberküloz | |
40 | Parazitozlar | |
41 | Astım ve Tedavisi-1,2 | |
42 | Hışıltılı Çocuğa Yaklaşım | |
43 | İmmun Yetmezliğe Yaklaşım ve Tedavi | |
44 | Antikor Eksikliği ve Kombine İmmun Yetmezlikler | |
45 | Fagosit ve Kompleman Eksiklikleri | |
46 | Hipotroidi | |
47 | Hipertiroidi | |
48 | Diabetes Mellitus | |
49 | Ketoasidoz | |
50 | Hipoglisemi | |
51 | Boy kısalığı | |
52 | Raşitizm | |
53 | Adrenal hastalıkları-1,2 | |
54 | Cinsel Farklılaşma bozuklukları | |
55 | Konjenital Adrenal Hiperplazi | |
56 | Ergenlik Gelişimi, Erken ve Gecikmiş Ergenlik-1,2 | |
57 | Doğumsal Metabolizma Hastalıkları-1,2 | |
58 | Yenidoğan taramaları | |
59 | Paratiroid Hastalıkları | |
60 | Çocukluk Çağı Anemilerine Yaklaşım | |
61 | Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi) | |
62 | Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi | |
63 | Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi) | |
64 | Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları | |
65 | Kanama-Pıhtılaşma Bozuklukları-1,2 | |
66 | Lösemiler-1 (ALL) | |
67 | Lösemiler-2 (AML VE MDS) | |
68 | Çocukluk Çağı Onkolojik Hastalıklar-1,2 | |
69 | Kemik İliği Nakli | |
70 | Febril Nötropeni ve Onkolojik Aciller | |
71 | Akut Febril ve Afebril Konvülziyon | |
72 | Epilepsi ve Epileptik Sendromların Sınıflandırılması | |
73 | Nörodejeneratif ve Nörometabolik Hastalıklar | |
74 | Akut Bilinç Bozuklukları | |
75 | Mental ve Motor Gelişme Geriliği | |
76 | Serebral Palsi | |
77 | Nörokutan Hastalıklar | |
78 | Nöromuskuler Hastalıklar | |
79 | Kardiyak Üfürümler ve Ek Sesler | |
80 | Akut Romatizmal Ateş | |
81 | Myokardit-Endokardit- Perikardit | |
82 | Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1,2 | |
83 | Aritmi-1,2 | |
84 | Kardiyomiyopatiler | |
85 | Siyanotik Kalp Hastalıkları-1,2 | |
86 | Senkop ve Ani Ölümler | |
87 | Akut Glomerulonefrit | |
88 | Nefrotik Sendrom | |
89 | Konnektif Doku Hastalıkları | |
90 | SLE | |
91 | Vaskülitler ve HÜS | |
92 | Sıvı, Elektrolit, Asit Baz Bozuklukları-1,2,3 | |
93 | Üriner Sistem Taşları | |
94 | Hipertansiyon | |
95 | Kritik Hastaya Yaklaşım |
Kaynak |
Nelson Textbook of Pediatrics Pediyatri 1-2, Prof. Dr. Olcay NEYZİ, Prof. Dr. Türkan ERTUĞRUL |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 180 | 2 | 360 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 5 | 50 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 10 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 460 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(460/30) | 15 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Senelik | 45+345 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Enver ATAY, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. Nalan KARABAYIR, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Prof.Dr. Cihangir AKGÜN, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Dr.Öğr.Üye. Işık ODAMAN AL, Dr.Öğr.Üye. Nicel YILDIZ SİLAHLI, Prof.Dr. Önder YAVAŞCAN, Prof.Dr. Mehmet Sait DOĞAN, Prof.Dr. Zeynep ATAY, Prof.Dr. Kürşad AYDIN, Dr.Öğr.Üye. Leyla TELHAN, Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇİFTÇİ, Doç.Dr. Yöntem YAMAN, Prof.Dr. Yasemin TOPÇU, Dr.Öğr.Üye. Haşim GENCER, Doç.Dr. Mehmet GÜNDÜZ, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Halil Suat AYYILDIZ, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Nalan KARABAYIR, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Dr.Öğr.Üye. Gökmen Alpaslan TAŞKIN, Dr.Öğr.Üye. Semra GÜNDOĞDU ÜNLÜ, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Prof.Dr. Gonca SANDAL, Doç.Dr. Sevgen TANIR BAŞARANOĞLU, Prof.Dr. Murat KANĞIN, Prof.Dr. Murat ELLİ, Prof.Dr. Servet Erdal ADAL, Prof.Dr. Yılmaz YOZGAT, Doç.Dr. Betül KILIÇ, Doç.Dr. Hayrettin TEMEL, Doç.Dr. Suna KILINÇ |
Dersin Amacı | Hasta ve sağlam çocuk ayırımını yapabilmek, sağlam çocukların izlemi ve koruyucu tıp uygulamalarını gerçekleştirebilmek, çocukluk çağı hastalıklarını tanıyıp tedavi edebilmek için yeterli bilgi ve uygun becerileri elde etmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2,Mekanik Doğum Travmaları,Perinatal Asfiksi,Yenidoğanda Solunum Sıkıntısı,Yenidoğan Sepsisi,Yenidoğan Sarılığı-1,2,Diabetik Anne Bebeği,İntrauterin İnfeksiyonlar ,Prematürite ve İntrauterin Büyüme Geriliği-1,2,Yenidoğan Konvülziyonları,Yenidoğanda Metabolik Bozukluklar,Rutin Aşı Uygulaması-1,2,Çocuk İzleminin Prensipleri,Kaza ve Yaralanmalardan Korunma,Çocuk İstismarı,Çocuklarda Beslenme,Çocukluk Döneminde Vitamin Gereksinimleri,Zehirlenmeler,Malnütrisyon-1,2,Kronik İshal ,Kabızlık ,Gastrointestinal Kanamalar,Karaciğer Enzim Yüksekliğine Yaklaşım,Pediatrik Akciğer Grafisi ve Erişkinden Farklılıkları,Döküntülü hastalıklar-1,2 ,Boğmaca, Difteri, Kabakulak,Antibiyotikler-1,2,Çocukluk Çağı Menenjitleri ve Ansefalitler-1,2,Üst Solunum Yolu İnfeksiyonları ,Brusella,Tetanoz,Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları-1,2,Stafilokok Enfeksiyonları,Ateşli ve Sık Enfeksiyon Geçiren Çocuğa Yaklaşım,Akut İshal,Salmonella ve Şigella infeksiyonları,Allerjik Rinit, Atopik Dermatit, Anafilaksi-1,2,Çocukluk Çağında Kronik Akciğer Hastalıkları-1,2,Tüberküloz,Parazitozlar,Astım ve Tedavisi-1,2,Hışıltılı Çocuğa Yaklaşım,İmmun Yetmezliğe Yaklaşım ve Tedavi,Antikor Eksikliği ve Kombine İmmun Yetmezlikler,Fagosit ve Kompleman Eksiklikleri,Hipotroidi,Hipertiroidi,Diabetes Mellitus,Ketoasidoz,Hipoglisemi,Boy kısalığı,Raşitizm,Adrenal hastalıkları-1,2,Cinsel Farklılaşma bozuklukları,Konjenital Adrenal Hiperplazi,Ergenlik Gelişimi, Erken ve Gecikmiş Ergenlik-1,2,Doğumsal Metabolizma Hastalıkları-1,2,Yenidoğan taramaları,Paratiroid Hastalıkları,Çocukluk Çağı Anemilerine Yaklaşım,Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi),Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi,Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi),Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları,Kanama-Pıhtılaşma Bozuklukları-1,2,Lösemiler-1 (ALL),Lösemiler-2 (AML VE MDS),Çocukluk Çağı Onkolojik Hastalıklar-1,2,Kemik İliği Nakli,Febril Nötropeni ve Onkolojik Aciller,Akut Febril ve Afebril Konvülziyon,Epilepsi ve Epileptik Sendromların Sınıflandırılması,Nörodejeneratif ve Nörometabolik Hastalıklar,Akut Bilinç Bozuklukları,Mental ve Motor Gelişme Geriliği,Serebral Palsi,Nörokutan Hastalıklar,Nöromuskuler Hastalıklar,Kardiyak Üfürümler ve Ek Sesler,Akut Romatizmal Ateş,Myokardit-Endokardit- Perikardit,Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1,2,Aritmi-1,2,Kardiyomiyopatiler,Siyanotik Kalp Hastalıkları-1,2,Senkop ve Ani Ölümler,Akut Glomerulonefrit,Nefrotik Sendrom,Konnektif Doku Hastalıkları,SLE,Vaskülitler ve HÜS,Sıvı, Elektrolit, Asit Baz Bozuklukları-1,2,3,Üriner Sistem Taşları,Hipertansiyon,Kritik Hastaya Yaklaşım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yenidoğmuş bir bebekte canlandırma gereksinimini belirler. Yenidoğan canlandırması yapar. Hasta yenidoğanı ayırdedebilir. Solunum sıkıntısı nedenlerini sıralar ve acil tedavisini açıklar. Sarılık nedenlerini sıralar. Doğum travmalarını sayar. Perinatal asfiksi tanımını yapar, organ tutulumlarını sıralar, acil tedaviyi açıklar. Neonatal sepsis bulgularını sıralar, acil tedaviyi açıklar. Diyabetik anne bebeğinin komplikasyonlarını sayar. İntrauterin enfeksiyon etkenlerini sayar, ayırdedici bulguları söyler. Yenidoğan konvülziyon tiplerini tarif eder, acil tedavisini anlatır. Yenidoğanın akut metabolik sorunlarını sayar, acil tedavisini açıklar. Prematüre ve intrauterin büyüme geriliğini tanımlar, sorunlarını sıralar. | 10, 13, 14, 16, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2 | |
2 | Mekanik Doğum Travmaları | |
3 | Perinatal Asfiksi | |
4 | Yenidoğanda Solunum Sıkıntısı | |
5 | Yenidoğan Sepsisi | |
6 | Yenidoğan Sarılığı-1,2 | |
7 | Diabetik Anne Bebeği | |
8 | İntrauterin İnfeksiyonlar | |
9 | Prematürite ve İntrauterin Büyüme Geriliği-1,2 | |
10 | Yenidoğan Konvülziyonları | |
11 | Yenidoğanda Metabolik Bozukluklar | |
12 | Rutin Aşı Uygulaması-1,2 | |
13 | Çocuk İzleminin Prensipleri | |
14 | Kaza ve Yaralanmalardan Korunma | |
15 | Çocuk İstismarı | |
16 | Çocuklarda Beslenme | |
17 | Çocukluk Döneminde Vitamin Gereksinimleri | |
18 | Zehirlenmeler | |
19 | Malnütrisyon-1,2 | |
20 | Kronik İshal | |
21 | Kabızlık | |
22 | Gastrointestinal Kanamalar | |
23 | Karaciğer Enzim Yüksekliğine Yaklaşım | |
24 | Pediatrik Akciğer Grafisi ve Erişkinden Farklılıkları | |
25 | Döküntülü hastalıklar-1,2 | |
26 | Boğmaca, Difteri, Kabakulak | |
27 | Antibiyotikler-1,2 | |
28 | Çocukluk Çağı Menenjitleri ve Ansefalitler-1,2 | |
29 | Üst Solunum Yolu İnfeksiyonları | |
30 | Brusella | |
31 | Tetanoz | |
32 | Alt Solunum Yolu İnfeksiyonları-1,2 | |
33 | Stafilokok Enfeksiyonları | |
34 | Ateşli ve Sık Enfeksiyon Geçiren Çocuğa Yaklaşım | |
35 | Akut İshal | |
36 | Salmonella ve Şigella infeksiyonları | |
37 | Allerjik Rinit, Atopik Dermatit, Anafilaksi-1,2 | |
38 | Çocukluk Çağında Kronik Akciğer Hastalıkları-1,2 | |
39 | Tüberküloz | |
40 | Parazitozlar | |
41 | Astım ve Tedavisi-1,2 | |
42 | Hışıltılı Çocuğa Yaklaşım | |
43 | İmmun Yetmezliğe Yaklaşım ve Tedavi | |
44 | Antikor Eksikliği ve Kombine İmmun Yetmezlikler | |
45 | Fagosit ve Kompleman Eksiklikleri | |
46 | Hipotroidi | |
47 | Hipertiroidi | |
48 | Diabetes Mellitus | |
49 | Ketoasidoz | |
50 | Hipoglisemi | |
51 | Boy kısalığı | |
52 | Raşitizm | |
53 | Adrenal hastalıkları-1,2 | |
54 | Cinsel Farklılaşma bozuklukları | |
55 | Konjenital Adrenal Hiperplazi | |
56 | Ergenlik Gelişimi, Erken ve Gecikmiş Ergenlik-1,2 | |
57 | Doğumsal Metabolizma Hastalıkları-1,2 | |
58 | Yenidoğan taramaları | |
59 | Paratiroid Hastalıkları | |
60 | Çocukluk Çağı Anemilerine Yaklaşım | |
61 | Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi) | |
62 | Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi | |
63 | Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi) | |
64 | Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları | |
65 | Kanama-Pıhtılaşma Bozuklukları-1,2 | |
66 | Lösemiler-1 (ALL) | |
67 | Lösemiler-2 (AML VE MDS) | |
68 | Çocukluk Çağı Onkolojik Hastalıklar-1,2 | |
69 | Kemik İliği Nakli | |
70 | Febril Nötropeni ve Onkolojik Aciller | |
71 | Akut Febril ve Afebril Konvülziyon | |
72 | Epilepsi ve Epileptik Sendromların Sınıflandırılması | |
73 | Nörodejeneratif ve Nörometabolik Hastalıklar | |
74 | Akut Bilinç Bozuklukları | |
75 | Mental ve Motor Gelişme Geriliği | |
76 | Serebral Palsi | |
77 | Nörokutan Hastalıklar | |
78 | Nöromuskuler Hastalıklar | |
79 | Kardiyak Üfürümler ve Ek Sesler | |
80 | Akut Romatizmal Ateş | |
81 | Myokardit-Endokardit- Perikardit | |
82 | Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1,2 | |
83 | Aritmi-1,2 | |
84 | Kardiyomiyopatiler | |
85 | Siyanotik Kalp Hastalıkları-1,2 | |
86 | Senkop ve Ani Ölümler | |
87 | Akut Glomerulonefrit | |
88 | Nefrotik Sendrom | |
89 | Konnektif Doku Hastalıkları | |
90 | SLE | |
91 | Vaskülitler ve HÜS | |
92 | Sıvı, Elektrolit, Asit Baz Bozuklukları-1,2,3 | |
93 | Üriner Sistem Taşları | |
94 | Hipertansiyon | |
95 | Kritik Hastaya Yaklaşım |
Kaynak |
Nelson Textbook of Pediatrics Pediyatri 1-2, Prof. Dr. Olcay NEYZİ, Prof. Dr. Türkan ERTUĞRUL |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |