Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ANTRO. VE SAĞLIĞIN SOSYAL BİLEŞENLERİ | - | Güz Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık Antropolojisi, sağlığı ve refahı (geniş anlamda tanımlanmış), hastalık deneyimini ve dağılımını, hastalığın önlenmesi ve tedavisini, iyileşmeyi ve tedaviyi etkileyen faktörleri, bakım planının sosyal süreçlerini, çoğulcu tıbbı ve sağlık üzerindeki kültürel etkileri daha iyi anlamak için sosyal, kültürel, biyolojik ve dil antropolojisinden yararlanan antropolojinin bir alt dalıdır. Sağlık antropoloji disiplini birçok farklı teorik yaklaşımı ele alır. Biyolojik epidemiyoloji kadar popüler sağlık kültürüne ve bilimsel keşif ve hipotezlerin test edilmesi kadar bilgi ve sağlık politikalarının sosyal yapılanmasına özen gösterir. Tıbbi antropologlar bireylerin, daha büyük sosyal oluşumların ve çevrenin sağlığının, insanlar ve diğer türler arasındaki ilişkilerden; kültürel normlar ve sosyal kurumlar, mikro- ve makro- politika ve küreselleşmeden nasıl etkilendiğini inceler. DERSİN AMACI Kursun sonunda dönem 2 öğrencilerinin sağlığı ve refahı (geniş anlamda tanımlanmış), hastalık deneyimini ve dağılımını, hastalığın önlenmesi ve tedavisini, iyileşmeyi ve tedaviyi etkileyen faktörleri, bakım planının sosyal süreçlerini, çoğulcu tıbbı ve sağlık üzerindeki kültürel etkileri açıklayabilmesidir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Antropoloji nedir? Uygulamalı antropoloji nedir? Sağlık sistemi yaklaşımları,Başlıca Medikal antropoloji teorileri ,Sağlığın Farklı Perspektifleri ,Hastalıkların Nedenselliği,Sağlık ve Kültür,Sağlığın sosyal boyutları ve sağlığa biyopsikoyosososyokültürel yaklaşım ,Tıbbi Sistemler ve Tıbbi Çoğulculuk,Çevre ve Sağlık,Küreselleşme ve Sağlık Hareket Halindeki İnsan,Yeni Ortaya Çıkan – Yeniden Ortaya Çıkan Enfeksiyonlar,Yaşlanan Nüfus,Stigmatizasyon ve Medikalizasyon,Genomların Antropolojisi,Yasal Bağımlılıklar ve Yasadışı İlaçlar,Sağlıkta eşitlik: Mümkün mü? ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Amaç: Sağlığı ve refahı (geniş anlamda tanımlanmış), hastalık deneyimini ve dağılımını, hastalığın önlenmesi ve tedavisini, iyileşmeyi ve tedaviyi etkileyen faktörleri, bakım planının sosyal süreçlerini, çoğulcu tıbbı ve sağlık üzerindeki kültürel etkileri kavratmak | ||
Antropolojinin tanımını ve uygulamalı tıbbi antropolojiyi kavrar | 9 | E, H |
Medikal antropolojinin temel yaklaşımlarını kavrar | 10, 5, 9 | E |
Sağlık, rahatsızlık, hastalık ve toplumsal perpektiftifinden sağlık kavramlarını açıklayabilir | 10, 4, 5, 9 | E |
Hastalık deneyiminin tanı, tedavi ve takip süreçleri üzerindeki etkisini bireysel ve toplum bağlamında anlatabilir | 4, 5, 9 | E, H |
Nedensellik yaklaşımlarını açıklayabilir | 5, 9 | H |
Kültür ve sağlık ilişkisini açıklayabilir | 10, 14, 5 | H |
Sağlığın sosyal boyutlarını analiz edebilir | 14, 9 | E, H |
Tıbbi çoğulculuğu açıklayabilir için, tıbbi çeşitlilik, tıbbi hibridizasyon (melezleme)/sinkretizm, bütünsel (entegre) tıp kavramlarını açıklayabilir | 10, 12, 14, 5, 9 | E, H |
Çevre ve sağlık ilişkisini açıklayabilir | 10, 13, 14, 37, 5, 9 | E, H |
Globalizasyonun sağlık üzerindeki etkisini açıklayabilir Küreselleşmeyle ilgili sağlık sorunlarını listeleyebilir | 10, 37, 5, 9 | E, H |
Yaşlanmanın halk sağlığı üzerindeki etkisini analiz edebilir Yaşamın sosyal boyutlarının yaşlı sağlığını nasıl etkilediğini anlayabilir | 14, 20, 37, 5, 9 | E, H |
Damgalamanın etkisini bireysel bir bağlamda açıklayabilir | 10, 37, 5 | E, H |
Medikalizayonun halk ve bireysel sağlık üzerindeki etkisini açıklayabilir | 10, 20, 37 | E, H |
Dördüncül korumanın günlük klinik uygulamaya nasıl dahil edilebileceğini analiz edebilir | 10, 14, 9 | E, H |
İnsanlık tarihi ve genetik varyasyonlar arasındaki bağlantıyı anlayabilir | 14, 9 | E, H |
Epigenetik, davranış ve sağlık arasındaki ilişkilerde teorik yaklaşımları açıklayabilir | 14, 9 | E, H |
Yasal ve yasal olmayan bağımlılıkların bireysel yaşam ve sağlık üzerindeki etkisini açıklayabilir | 10, 37, 5, 9 | E, H |
Sağlık eşitlik kavramını açıklayabilir | 14, 37 | E, H |
Hasta bakımı sırasında ayrımcılık yapmamanın ve kültürel açıdan duyarlı olmanın mesleki sorumluluğunu anlayabilir | 10, 14, 19 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
2 | Antropoloji nedir? Uygulamalı antropoloji nedir? Sağlık sistemi yaklaşımları | Yok |
3 | Başlıca Medikal antropoloji teorileri | Ön okuma: Covid 19 pandemileri ile ilgili bilimsel makaleler ve habe |
4 | Sağlığın Farklı Perspektifleri | Grubunuzla keşfedin ve tartışın : Tanıları verilen hastaların farklı perpektiflerden (kendisi, toplum, doktoru) deneyimleri neler olabilir?: - Fibromiyaljili 35 yaşında yaşlı kadın - 60 yaşında yaşlı adam asemptomatik ve rutin tarama sırasında kolon kanseri teşhisi kondu - Hipertansiyon ve diyabet olan 40 yaşındaki yaşlı kadın - Yumurtalık kanseri tanısı olan 40 yaşındaki kadın - AIDS tanısı ile 20 yıl yaşlı erkek |
5 | Hastalıkların Nedenselliği | Okunacak makaleler Grup A Brennan J, Kuhns LM, Johnson AK, et al. Syndemic theory and HIV-related risk among young transgender women: the role of multiple, co-occurring health problems and social marginalization. Am J Public Health. 2012;102(9):1751-1757. doi:10.2105/AJPH.2011.300433 GRUP B -HIV and Tuberculosis: a Deadly Human Syndemic. 2011. Candice K. Kwan, Joel D. Ernst GRUP C -Wilson PA, Nanin J, Amesty S, Wallace S, Cherenack EM, Fullilove R. Using syndemic theory to understand vulnerability to HIV infection among Black and Latino men in New York City. J Urban Health. 2014;91(5):983-998. doi:10.1007/s11524-014-9895-2 GRUP D Xavier Hall, C.D., Evans, D.P. Social comorbidities? A qualitative study mapping syndemic theory onto gender-based violence and co-occurring social phenomena among Brazilian women. BMC Public Health 20, 1260 (2020). https://doi.org/10.1186/s12889-020-09352-7 |
6 | Sağlık ve Kültür | Küçük grup çalışması Sağlık-kültür ilişkisi Hipertansiyon / kardiyovasküler hastalıklar: Grup A1, A2 Kronik obstrüktif hava yolu hastalığı:Grup B1, B2 Genç grubunda depresyon : Grup C1, C2 Ev içi şiddet: Grup D1, D2 Yenidoğan beslenmesi /çocukluk beslenmesi: Grup E1,2 Bireysel çalışma (ödev) : Kronik hastalığı olan bir yakını ile açık uçlu bir soru anketi yapmak ve hastalıklarının onlar için ne anlama geldiğini keşfetmek ve bir rapor hazırlayarak sunmak |
7 | Sağlığın sosyal boyutları ve sağlığa biyopsikoyosososyokültürel yaklaşım | Okuma The Patient Centered Assessment Method (PCAM): integrating the social dimensions of health into primary care https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.15256/joc.2015.5.35 |
8 | Tıbbi Sistemler ve Tıbbi Çoğulculuk | Konu hakkında bireysel araştırma---- -----Okuma önerileri: Cant S. Medical Pluralism, Mainstream Marginality or Subaltern Therapeutics? Globalisation and the Integration of ‘Asian’ Medicines and Biomedicine in the UK. Society and Culture in South Asia. 2020;6(1):31-51. doi:10.1177/2393861719883064 Akan H, İzbırak G, Kaspar ÇE, Apaydın Ç, Aydın S, Demircan N, Erten G, Özer C, Şahin AH, Hayran O. Knowledge and attitudes towards complementary and alternative medicine among medical students in Turkey. BMC Complementary and Alternative Medicine 2012, 12:115 doi:10.1186/1472-6882-12-115 Akan H. Medikal plüralizm. Türk Fam Phy Günü 2019; 10(2): 98-108. Doi:10.15511/jtfp.19.00298. -----Group çalışması: Literatür taraması Tıbbi çoğulculuk/ tıbbi çeşitlilik bir hekim olarak günlük pratiğimizi nasıl etkiler? |
9 | Çevre ve Sağlık | 1-Video sunumu: Çölün mavi gözü veya Aral denizi ile ilgili herhangi bir video --- küçülme sonucu çevresel değişime bağlı sağlık sorunlarının ne olacağını düşünün 2-Ülkenizden / bölgenizden benzer örnekler bulun ve o bölgede çalışacak olsaydınız hangi sağlık sorunlarıyla karşılaşacağınızı tahmin edin Ödev : 1.-2 hakkında bir yansıma (refleksiyon) yazısı yazın. |
10 | Küreselleşme ve Sağlık Hareket Halindeki İnsan | 3- Arktik insanların zehirli sütü " ile ilgili örneği okuyun ( eğittmen tarafından sağlanacaktır ) 4-https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-determinants/migration-and-health 5- https://youtu.be/VQ3sHfYzcv8 Evrensel sağlık kapsamı 6- Küresel Sağlık gözlemevi https://www.who.int/data/gho https://www.who.int/data/gho/publications istatistikleri 2020 --------Grup çalışması : Bir kimyasal seçilerek birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkisi araştırılacak |
11 | Yeni Ortaya Çıkan – Yeniden Ortaya Çıkan Enfeksiyonlar | Grup çalışması: Yeni ortaya çıkan veya yeniden ortaya çıkan bir ajan seçilecek ve birey ve/veya toplum sağlığı üzerindeki etkisi araştırılacak |
12 | Yaşlanan Nüfus | Film izle: (Birini seçiniz) Nergis Hanım ( Türkçe konuşan öğrenciler) The savages (2007) Away from her (2007) -------------------------------------Ön Okuma:Türkiye Yaşlı Sağlık Raporu https://www.tuseb.gov.tr/tuhke/uploads/yayinlar/makaleler/pdf/27-12-2021__61c9abcc1b4f8__yasli_sagligi_raporu.pdf |
13 | Stigmatizasyon ve Medikalizasyon | Video İzle Tıbbileştirme: https://youtu.be/qc2R4UGmGx8 Utangaçlıktan hastalığa: https://youtu.be/O1DdfRN3LLw Tıbbileştirme iyi veya kötü?: https://youtu.be/BJy_9kICDP4 Güzellik ürünü (sosyal deney): https://youtu.be/0IGhrqA3zys ------------------------------Film izle: Philedelphia, Jonathen Demme,1993 --------------------Okuma: - Quaternary prevention: an evidence-based concept aiming to protect patients from medical harm. Carlos martins et all. British Journal of General Practice 2019; 69 (689): 614-615. DOI: https://doi.org/10.3399/bjgp19X706913 - Martins C, Godycki-Cwirko M, Heleno B, Brodersen J. Quaternary prevention: reviewing the concept. Eur J Gen Pract. 2018;24(1):106-111. doi:10.1080/13814788.2017.1422177 |
14 | Genomların Antropolojisi | Konu hakkında bireysel araştırma |
15 | Yasal Bağımlılıklar ve Yasadışı İlaçlar | Video izleme: Sosyal medya ergenleri nasıl etkiliyor: https://youtu.be/7QWoP6jJG3k ------------------------------------.--Küçük Grup Çalışmaları A Grubu: Sigara içmek B Grubu. Alkol tüketimi C Grubu: İnternet ve kumar D Grubu: Yasadışı ilaçlar Grup E: Nargile |
16 | Sağlıkta eşitlik: Mümkün mü? | Video izleme: Evrensel sağlık kapsamı https://www.youtube.com/watch?v=VQ3sHfYzcv8&feature=youtu.be---------------------- Konu hakkında bireysel araştırma Tüm kurs hakkında yansıtma için ön hazırlık yapınız |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 32 | 32 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 12 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 8 | 16 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ANTRO. VE SAĞLIĞIN SOSYAL BİLEŞENLERİ | - | Güz Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık Antropolojisi, sağlığı ve refahı (geniş anlamda tanımlanmış), hastalık deneyimini ve dağılımını, hastalığın önlenmesi ve tedavisini, iyileşmeyi ve tedaviyi etkileyen faktörleri, bakım planının sosyal süreçlerini, çoğulcu tıbbı ve sağlık üzerindeki kültürel etkileri daha iyi anlamak için sosyal, kültürel, biyolojik ve dil antropolojisinden yararlanan antropolojinin bir alt dalıdır. Sağlık antropoloji disiplini birçok farklı teorik yaklaşımı ele alır. Biyolojik epidemiyoloji kadar popüler sağlık kültürüne ve bilimsel keşif ve hipotezlerin test edilmesi kadar bilgi ve sağlık politikalarının sosyal yapılanmasına özen gösterir. Tıbbi antropologlar bireylerin, daha büyük sosyal oluşumların ve çevrenin sağlığının, insanlar ve diğer türler arasındaki ilişkilerden; kültürel normlar ve sosyal kurumlar, mikro- ve makro- politika ve küreselleşmeden nasıl etkilendiğini inceler. DERSİN AMACI Kursun sonunda dönem 2 öğrencilerinin sağlığı ve refahı (geniş anlamda tanımlanmış), hastalık deneyimini ve dağılımını, hastalığın önlenmesi ve tedavisini, iyileşmeyi ve tedaviyi etkileyen faktörleri, bakım planının sosyal süreçlerini, çoğulcu tıbbı ve sağlık üzerindeki kültürel etkileri açıklayabilmesidir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Antropoloji nedir? Uygulamalı antropoloji nedir? Sağlık sistemi yaklaşımları,Başlıca Medikal antropoloji teorileri ,Sağlığın Farklı Perspektifleri ,Hastalıkların Nedenselliği,Sağlık ve Kültür,Sağlığın sosyal boyutları ve sağlığa biyopsikoyosososyokültürel yaklaşım ,Tıbbi Sistemler ve Tıbbi Çoğulculuk,Çevre ve Sağlık,Küreselleşme ve Sağlık Hareket Halindeki İnsan,Yeni Ortaya Çıkan – Yeniden Ortaya Çıkan Enfeksiyonlar,Yaşlanan Nüfus,Stigmatizasyon ve Medikalizasyon,Genomların Antropolojisi,Yasal Bağımlılıklar ve Yasadışı İlaçlar,Sağlıkta eşitlik: Mümkün mü? ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Amaç: Sağlığı ve refahı (geniş anlamda tanımlanmış), hastalık deneyimini ve dağılımını, hastalığın önlenmesi ve tedavisini, iyileşmeyi ve tedaviyi etkileyen faktörleri, bakım planının sosyal süreçlerini, çoğulcu tıbbı ve sağlık üzerindeki kültürel etkileri kavratmak | ||
Antropolojinin tanımını ve uygulamalı tıbbi antropolojiyi kavrar | 9 | E, H |
Medikal antropolojinin temel yaklaşımlarını kavrar | 10, 5, 9 | E |
Sağlık, rahatsızlık, hastalık ve toplumsal perpektiftifinden sağlık kavramlarını açıklayabilir | 10, 4, 5, 9 | E |
Hastalık deneyiminin tanı, tedavi ve takip süreçleri üzerindeki etkisini bireysel ve toplum bağlamında anlatabilir | 4, 5, 9 | E, H |
Nedensellik yaklaşımlarını açıklayabilir | 5, 9 | H |
Kültür ve sağlık ilişkisini açıklayabilir | 10, 14, 5 | H |
Sağlığın sosyal boyutlarını analiz edebilir | 14, 9 | E, H |
Tıbbi çoğulculuğu açıklayabilir için, tıbbi çeşitlilik, tıbbi hibridizasyon (melezleme)/sinkretizm, bütünsel (entegre) tıp kavramlarını açıklayabilir | 10, 12, 14, 5, 9 | E, H |
Çevre ve sağlık ilişkisini açıklayabilir | 10, 13, 14, 37, 5, 9 | E, H |
Globalizasyonun sağlık üzerindeki etkisini açıklayabilir Küreselleşmeyle ilgili sağlık sorunlarını listeleyebilir | 10, 37, 5, 9 | E, H |
Yaşlanmanın halk sağlığı üzerindeki etkisini analiz edebilir Yaşamın sosyal boyutlarının yaşlı sağlığını nasıl etkilediğini anlayabilir | 14, 20, 37, 5, 9 | E, H |
Damgalamanın etkisini bireysel bir bağlamda açıklayabilir | 10, 37, 5 | E, H |
Medikalizayonun halk ve bireysel sağlık üzerindeki etkisini açıklayabilir | 10, 20, 37 | E, H |
Dördüncül korumanın günlük klinik uygulamaya nasıl dahil edilebileceğini analiz edebilir | 10, 14, 9 | E, H |
İnsanlık tarihi ve genetik varyasyonlar arasındaki bağlantıyı anlayabilir | 14, 9 | E, H |
Epigenetik, davranış ve sağlık arasındaki ilişkilerde teorik yaklaşımları açıklayabilir | 14, 9 | E, H |
Yasal ve yasal olmayan bağımlılıkların bireysel yaşam ve sağlık üzerindeki etkisini açıklayabilir | 10, 37, 5, 9 | E, H |
Sağlık eşitlik kavramını açıklayabilir | 14, 37 | E, H |
Hasta bakımı sırasında ayrımcılık yapmamanın ve kültürel açıdan duyarlı olmanın mesleki sorumluluğunu anlayabilir | 10, 14, 19 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
2 | Antropoloji nedir? Uygulamalı antropoloji nedir? Sağlık sistemi yaklaşımları | Yok |
3 | Başlıca Medikal antropoloji teorileri | Ön okuma: Covid 19 pandemileri ile ilgili bilimsel makaleler ve habe |
4 | Sağlığın Farklı Perspektifleri | Grubunuzla keşfedin ve tartışın : Tanıları verilen hastaların farklı perpektiflerden (kendisi, toplum, doktoru) deneyimleri neler olabilir?: - Fibromiyaljili 35 yaşında yaşlı kadın - 60 yaşında yaşlı adam asemptomatik ve rutin tarama sırasında kolon kanseri teşhisi kondu - Hipertansiyon ve diyabet olan 40 yaşındaki yaşlı kadın - Yumurtalık kanseri tanısı olan 40 yaşındaki kadın - AIDS tanısı ile 20 yıl yaşlı erkek |
5 | Hastalıkların Nedenselliği | Okunacak makaleler Grup A Brennan J, Kuhns LM, Johnson AK, et al. Syndemic theory and HIV-related risk among young transgender women: the role of multiple, co-occurring health problems and social marginalization. Am J Public Health. 2012;102(9):1751-1757. doi:10.2105/AJPH.2011.300433 GRUP B -HIV and Tuberculosis: a Deadly Human Syndemic. 2011. Candice K. Kwan, Joel D. Ernst GRUP C -Wilson PA, Nanin J, Amesty S, Wallace S, Cherenack EM, Fullilove R. Using syndemic theory to understand vulnerability to HIV infection among Black and Latino men in New York City. J Urban Health. 2014;91(5):983-998. doi:10.1007/s11524-014-9895-2 GRUP D Xavier Hall, C.D., Evans, D.P. Social comorbidities? A qualitative study mapping syndemic theory onto gender-based violence and co-occurring social phenomena among Brazilian women. BMC Public Health 20, 1260 (2020). https://doi.org/10.1186/s12889-020-09352-7 |
6 | Sağlık ve Kültür | Küçük grup çalışması Sağlık-kültür ilişkisi Hipertansiyon / kardiyovasküler hastalıklar: Grup A1, A2 Kronik obstrüktif hava yolu hastalığı:Grup B1, B2 Genç grubunda depresyon : Grup C1, C2 Ev içi şiddet: Grup D1, D2 Yenidoğan beslenmesi /çocukluk beslenmesi: Grup E1,2 Bireysel çalışma (ödev) : Kronik hastalığı olan bir yakını ile açık uçlu bir soru anketi yapmak ve hastalıklarının onlar için ne anlama geldiğini keşfetmek ve bir rapor hazırlayarak sunmak |
7 | Sağlığın sosyal boyutları ve sağlığa biyopsikoyosososyokültürel yaklaşım | Okuma The Patient Centered Assessment Method (PCAM): integrating the social dimensions of health into primary care https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.15256/joc.2015.5.35 |
8 | Tıbbi Sistemler ve Tıbbi Çoğulculuk | Konu hakkında bireysel araştırma---- -----Okuma önerileri: Cant S. Medical Pluralism, Mainstream Marginality or Subaltern Therapeutics? Globalisation and the Integration of ‘Asian’ Medicines and Biomedicine in the UK. Society and Culture in South Asia. 2020;6(1):31-51. doi:10.1177/2393861719883064 Akan H, İzbırak G, Kaspar ÇE, Apaydın Ç, Aydın S, Demircan N, Erten G, Özer C, Şahin AH, Hayran O. Knowledge and attitudes towards complementary and alternative medicine among medical students in Turkey. BMC Complementary and Alternative Medicine 2012, 12:115 doi:10.1186/1472-6882-12-115 Akan H. Medikal plüralizm. Türk Fam Phy Günü 2019; 10(2): 98-108. Doi:10.15511/jtfp.19.00298. -----Group çalışması: Literatür taraması Tıbbi çoğulculuk/ tıbbi çeşitlilik bir hekim olarak günlük pratiğimizi nasıl etkiler? |
9 | Çevre ve Sağlık | 1-Video sunumu: Çölün mavi gözü veya Aral denizi ile ilgili herhangi bir video --- küçülme sonucu çevresel değişime bağlı sağlık sorunlarının ne olacağını düşünün 2-Ülkenizden / bölgenizden benzer örnekler bulun ve o bölgede çalışacak olsaydınız hangi sağlık sorunlarıyla karşılaşacağınızı tahmin edin Ödev : 1.-2 hakkında bir yansıma (refleksiyon) yazısı yazın. |
10 | Küreselleşme ve Sağlık Hareket Halindeki İnsan | 3- Arktik insanların zehirli sütü " ile ilgili örneği okuyun ( eğittmen tarafından sağlanacaktır ) 4-https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-determinants/migration-and-health 5- https://youtu.be/VQ3sHfYzcv8 Evrensel sağlık kapsamı 6- Küresel Sağlık gözlemevi https://www.who.int/data/gho https://www.who.int/data/gho/publications istatistikleri 2020 --------Grup çalışması : Bir kimyasal seçilerek birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkisi araştırılacak |
11 | Yeni Ortaya Çıkan – Yeniden Ortaya Çıkan Enfeksiyonlar | Grup çalışması: Yeni ortaya çıkan veya yeniden ortaya çıkan bir ajan seçilecek ve birey ve/veya toplum sağlığı üzerindeki etkisi araştırılacak |
12 | Yaşlanan Nüfus | Film izle: (Birini seçiniz) Nergis Hanım ( Türkçe konuşan öğrenciler) The savages (2007) Away from her (2007) -------------------------------------Ön Okuma:Türkiye Yaşlı Sağlık Raporu https://www.tuseb.gov.tr/tuhke/uploads/yayinlar/makaleler/pdf/27-12-2021__61c9abcc1b4f8__yasli_sagligi_raporu.pdf |
13 | Stigmatizasyon ve Medikalizasyon | Video İzle Tıbbileştirme: https://youtu.be/qc2R4UGmGx8 Utangaçlıktan hastalığa: https://youtu.be/O1DdfRN3LLw Tıbbileştirme iyi veya kötü?: https://youtu.be/BJy_9kICDP4 Güzellik ürünü (sosyal deney): https://youtu.be/0IGhrqA3zys ------------------------------Film izle: Philedelphia, Jonathen Demme,1993 --------------------Okuma: - Quaternary prevention: an evidence-based concept aiming to protect patients from medical harm. Carlos martins et all. British Journal of General Practice 2019; 69 (689): 614-615. DOI: https://doi.org/10.3399/bjgp19X706913 - Martins C, Godycki-Cwirko M, Heleno B, Brodersen J. Quaternary prevention: reviewing the concept. Eur J Gen Pract. 2018;24(1):106-111. doi:10.1080/13814788.2017.1422177 |
14 | Genomların Antropolojisi | Konu hakkında bireysel araştırma |
15 | Yasal Bağımlılıklar ve Yasadışı İlaçlar | Video izleme: Sosyal medya ergenleri nasıl etkiliyor: https://youtu.be/7QWoP6jJG3k ------------------------------------.--Küçük Grup Çalışmaları A Grubu: Sigara içmek B Grubu. Alkol tüketimi C Grubu: İnternet ve kumar D Grubu: Yasadışı ilaçlar Grup E: Nargile |
16 | Sağlıkta eşitlik: Mümkün mü? | Video izleme: Evrensel sağlık kapsamı https://www.youtube.com/watch?v=VQ3sHfYzcv8&feature=youtu.be---------------------- Konu hakkında bireysel araştırma Tüm kurs hakkında yansıtma için ön hazırlık yapınız |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |