Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNTEGRATİF TIP BİLİMLERİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Geleneksel ve integratif tıp tanımını, farklı kültürlerdeki durumunu, bu bağlamda bütüncül sağlık yaklaşımı gibi ilgili temel kavramları bildirmek; ilgili yasal ve etik mevzular ile dünya sağlık örgütünün bu konudaki stratejilerinden haberdar etmek ve bu konuda kanıt temelli bakış açısı kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Geleneksel ve İntegratif Tıp Tanımı ve Temel Kavramlar,Farklı Kültürlerde Geleneksel Tıp,Geleneksel Tıp ve Makrokozmos-Mikrokozmos,Geleneksel Tıp ve İnsan,Geleneksel Tıp ve Beden Sağlığı,Geleneksel Tıp ve Zihin Sağlığı,Geleneksel Tıp ve Maneviyat,Ara sınav,Geleneksel Tıp ve Nefes,Geleneksel Tıp ve Beslenme,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Tanı Yöntemleri,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Yasal Mevzular,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Etik Mevzular,Dünya Sağlık Örgütünün Geleneksel Tıp Stratejisi,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Kanıt Temelli Yaklaşım ve Bilimsel Yayınlar,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geleneksel ve integratif tıp tanımı ve temel kavramlarını, farklı kültürlerdeki durumunu ve tanı yöntemlerini bilir. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Geleneksel tıp açısından; makrokozmos-mikrokozmos, insan, beden ve zihin sağlığı, maneviyat, nefes, beslenme kavramlarını açıklar. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Geleneksel ve integratif tıp alanında etik ve yasal mevzuatın ve Dünya Sağlık Örgütünün geleneksel tıp stratejisinin farkında olur. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Geleneksel ve integratif tıbba kanıt temelli yaklaşımı kavrar. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Bilimsel yayınlar ve etkinliklerden haberdar olur. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geleneksel ve İntegratif Tıp Tanımı ve Temel Kavramlar | İlgili kaynağın okunması. |
2 | Farklı Kültürlerde Geleneksel Tıp | İlgili kaynağın okunması. |
3 | Geleneksel Tıp ve Makrokozmos-Mikrokozmos | İlgili kaynağın okunması. |
4 | Geleneksel Tıp ve İnsan | İlgili kaynağın okunması. |
5 | Geleneksel Tıp ve Beden Sağlığı | İlgili kaynağın okunması. |
6 | Geleneksel Tıp ve Zihin Sağlığı | İlgili kaynağın okunması. |
7 | Geleneksel Tıp ve Maneviyat | İlgili kaynağın okunması. |
8 | Ara sınav | |
9 | Geleneksel Tıp ve Nefes | İlgili kaynağın okunması. |
10 | Geleneksel Tıp ve Beslenme | İlgili kaynağın okunması. |
11 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Tanı Yöntemleri | İlgili kaynağın okunması. |
12 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Yasal Mevzular | İlgili kaynağın okunması. |
13 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Etik Mevzular | İlgili kaynağın okunması. |
14 | Dünya Sağlık Örgütünün Geleneksel Tıp Stratejisi | İlgili kaynağın okunması. |
15 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Kanıt Temelli Yaklaşım ve Bilimsel Yayınlar | İlgili kaynağın okunması. |
16 | Genel sınav |
Kaynak |
1. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/10/20141027-3.htm) 2. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelik (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/03/20190309-2.htm) 3. Öğretim elemanının ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 4 | 60 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNTEGRATİF TIP BİLİMLERİNE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Geleneksel ve integratif tıp tanımını, farklı kültürlerdeki durumunu, bu bağlamda bütüncül sağlık yaklaşımı gibi ilgili temel kavramları bildirmek; ilgili yasal ve etik mevzular ile dünya sağlık örgütünün bu konudaki stratejilerinden haberdar etmek ve bu konuda kanıt temelli bakış açısı kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Geleneksel ve İntegratif Tıp Tanımı ve Temel Kavramlar,Farklı Kültürlerde Geleneksel Tıp,Geleneksel Tıp ve Makrokozmos-Mikrokozmos,Geleneksel Tıp ve İnsan,Geleneksel Tıp ve Beden Sağlığı,Geleneksel Tıp ve Zihin Sağlığı,Geleneksel Tıp ve Maneviyat,Ara sınav,Geleneksel Tıp ve Nefes,Geleneksel Tıp ve Beslenme,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Tanı Yöntemleri,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Yasal Mevzular,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Etik Mevzular,Dünya Sağlık Örgütünün Geleneksel Tıp Stratejisi,Geleneksel ve İntegratif Tıpta Kanıt Temelli Yaklaşım ve Bilimsel Yayınlar,Genel sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geleneksel ve integratif tıp tanımı ve temel kavramlarını, farklı kültürlerdeki durumunu ve tanı yöntemlerini bilir. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Geleneksel tıp açısından; makrokozmos-mikrokozmos, insan, beden ve zihin sağlığı, maneviyat, nefes, beslenme kavramlarını açıklar. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Geleneksel ve integratif tıp alanında etik ve yasal mevzuatın ve Dünya Sağlık Örgütünün geleneksel tıp stratejisinin farkında olur. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Geleneksel ve integratif tıbba kanıt temelli yaklaşımı kavrar. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Bilimsel yayınlar ve etkinliklerden haberdar olur. | 10, 16, 19, 2, 37, 5, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geleneksel ve İntegratif Tıp Tanımı ve Temel Kavramlar | İlgili kaynağın okunması. |
2 | Farklı Kültürlerde Geleneksel Tıp | İlgili kaynağın okunması. |
3 | Geleneksel Tıp ve Makrokozmos-Mikrokozmos | İlgili kaynağın okunması. |
4 | Geleneksel Tıp ve İnsan | İlgili kaynağın okunması. |
5 | Geleneksel Tıp ve Beden Sağlığı | İlgili kaynağın okunması. |
6 | Geleneksel Tıp ve Zihin Sağlığı | İlgili kaynağın okunması. |
7 | Geleneksel Tıp ve Maneviyat | İlgili kaynağın okunması. |
8 | Ara sınav | |
9 | Geleneksel Tıp ve Nefes | İlgili kaynağın okunması. |
10 | Geleneksel Tıp ve Beslenme | İlgili kaynağın okunması. |
11 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Tanı Yöntemleri | İlgili kaynağın okunması. |
12 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Yasal Mevzular | İlgili kaynağın okunması. |
13 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Etik Mevzular | İlgili kaynağın okunması. |
14 | Dünya Sağlık Örgütünün Geleneksel Tıp Stratejisi | İlgili kaynağın okunması. |
15 | Geleneksel ve İntegratif Tıpta Kanıt Temelli Yaklaşım ve Bilimsel Yayınlar | İlgili kaynağın okunması. |
16 | Genel sınav |
Kaynak |
1. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/10/20141027-3.htm) 2. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelik (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/03/20190309-2.htm) 3. Öğretim elemanının ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |