Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAS-İSKELET SİSTEMİ | - | Bahar Dönemi | 84+16 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı hekim adaylarına kas-iskelet sisteminin yapısı, gelişimi, işlevi ve işlev bozuklukları konularında bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Biofizik: Sinir hücrelerinin yapısı, sinyal iletimi; Kas hücrelerinin yapısı, dinamiği, kasılma mekanizması; Sinir sisteminin genel organizasyonu, görme ve işitme sistemi; Elektromanyetik dalgalar ve radyasyon; EMG, BT, X-ray, MR, PET ve EEG çalışma prensipleri ve kaydedilen nöral sinyaller,Histoloji ve Embriyoloji: Baş ve boyun embriyolojisi, kas-iskelet sistemi embriyolojisi,Fizyoloji: Duyu sistemi, somatik duyular, ağrı; Motor sistem, refleksler ve korteksin motor işlevleri, serebellum, bazal gangliyonlar, retiküler sistem; Görme, işitme, tat ve koku duyuları; Otonom ve enterik sinir sistemi; Limbik sistem, uyku, öğrenme, bellek and yüksek beyin işlevleri,Anatomi: Sinir sistemine giriş; Medulla spinalis ve sendromları, inen/çıkan yollar; Servikal, brakiyal, lumbal ve sakral pleksus ve klinik anatomisi; Beyin sapı ve kranial sinirler; Diencephalon, serebellum, limbik sistem, telensefalon; Beyin ventrikülleri, BOS, MSS zarları; Beyin venöz sinüsleri, serebrovasküler hastalıklar, beyin sapı sendromları; MSS damarları; Otonom sinir sistemi ,Fizyopatoloji: Kas ve iskelet sistemi fizyopatolojisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kas-iskelet sistemini oluşturan hücre ve dokular ve bunların mikroskobik anatomik yapıları ve işlevleri ile ilişkisi, embriyonik gelişimi ile hastalıklar arasında bağlantısı, embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında meydana gelen yapı ve işlev değişimleri konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 6, 9 | A, D |
Kas-iskelet sisteminde sinir ve kas hücrelerinin yapısı ve işleyişi, sinyal oluşumu ve iletimi, kas mekaniği ve dinamiği, EMG yöntemi hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 14, 16, 19, 20, 9 | A |
Kas-iskelet sisteminde sinyal iletiminin ve kas kasılmasının temel ilkeleri ve fizyolojik mekanizmaları, hücre ve dokuların sistemik organizasyonu ve diğer sistemlerle ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 17, 9 | A, D |
Kas-iskelet sistemini oluşturan yapılar, oluşumlar ve işlevleri hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 6, 9 | A, D |
Kas-iskelet sisteminde fizyolojik mekanizmaların nasıl bozulduğu ve patolojik değişimlerin nasıl ortaya çıktığı konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biofizik: Sinir hücrelerinin yapısı, sinyal iletimi; Kas hücrelerinin yapısı, dinamiği, kasılma mekanizması; Sinir sisteminin genel organizasyonu, görme ve işitme sistemi; Elektromanyetik dalgalar ve radyasyon; EMG, BT, X-ray, MR, PET ve EEG çalışma prensipleri ve kaydedilen nöral sinyaller | Dersten önce verilen ders notlarının okunması |
2 | Histoloji ve Embriyoloji: Baş ve boyun embriyolojisi, kas-iskelet sistemi embriyolojisi | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
3 | Fizyoloji: Duyu sistemi, somatik duyular, ağrı; Motor sistem, refleksler ve korteksin motor işlevleri, serebellum, bazal gangliyonlar, retiküler sistem; Görme, işitme, tat ve koku duyuları; Otonom ve enterik sinir sistemi; Limbik sistem, uyku, öğrenme, bellek and yüksek beyin işlevleri | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
4 | Anatomi: Sinir sistemine giriş; Medulla spinalis ve sendromları, inen/çıkan yollar; Servikal, brakiyal, lumbal ve sakral pleksus ve klinik anatomisi; Beyin sapı ve kranial sinirler; Diencephalon, serebellum, limbik sistem, telensefalon; Beyin ventrikülleri, BOS, MSS zarları; Beyin venöz sinüsleri, serebrovasküler hastalıklar, beyin sapı sendromları; MSS damarları; Otonom sinir sistemi | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
5 | Fizyopatoloji: Kas ve iskelet sistemi fizyopatolojisi | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
Kaynak |
1. Glaser, Biopysics: An introduction. 2nd ed., 2012, Springer 2. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 13th ed. John E. Hall (ed). Elsevier, 2016 3. Gartne ve Hiatt: Color Text Book of Histology. 2nd ed., Saunders 4. Sadler, Langman's Medical Embryology, 11th ed., LWW 5. Mattson-Porth ve Matfin, Pathophysiology: Concepts of Altered Health States. 8th ed., 2008 |
Ders notları, sunumlar, Coursera, EdX, Khan Academy online açık dersleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 5 | 75 | |||
Rehberli Problem Çözme | 8 | 2 | 16 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 4 | 2 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 15 | 5 | 75 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 15 | 5 | 75 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 249 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(249/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAS-İSKELET SİSTEMİ | - | Bahar Dönemi | 84+16 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı hekim adaylarına kas-iskelet sisteminin yapısı, gelişimi, işlevi ve işlev bozuklukları konularında bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Biofizik: Sinir hücrelerinin yapısı, sinyal iletimi; Kas hücrelerinin yapısı, dinamiği, kasılma mekanizması; Sinir sisteminin genel organizasyonu, görme ve işitme sistemi; Elektromanyetik dalgalar ve radyasyon; EMG, BT, X-ray, MR, PET ve EEG çalışma prensipleri ve kaydedilen nöral sinyaller,Histoloji ve Embriyoloji: Baş ve boyun embriyolojisi, kas-iskelet sistemi embriyolojisi,Fizyoloji: Duyu sistemi, somatik duyular, ağrı; Motor sistem, refleksler ve korteksin motor işlevleri, serebellum, bazal gangliyonlar, retiküler sistem; Görme, işitme, tat ve koku duyuları; Otonom ve enterik sinir sistemi; Limbik sistem, uyku, öğrenme, bellek and yüksek beyin işlevleri,Anatomi: Sinir sistemine giriş; Medulla spinalis ve sendromları, inen/çıkan yollar; Servikal, brakiyal, lumbal ve sakral pleksus ve klinik anatomisi; Beyin sapı ve kranial sinirler; Diencephalon, serebellum, limbik sistem, telensefalon; Beyin ventrikülleri, BOS, MSS zarları; Beyin venöz sinüsleri, serebrovasküler hastalıklar, beyin sapı sendromları; MSS damarları; Otonom sinir sistemi ,Fizyopatoloji: Kas ve iskelet sistemi fizyopatolojisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kas-iskelet sistemini oluşturan hücre ve dokular ve bunların mikroskobik anatomik yapıları ve işlevleri ile ilişkisi, embriyonik gelişimi ile hastalıklar arasında bağlantısı, embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında meydana gelen yapı ve işlev değişimleri konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 6, 9 | A, D |
Kas-iskelet sisteminde sinir ve kas hücrelerinin yapısı ve işleyişi, sinyal oluşumu ve iletimi, kas mekaniği ve dinamiği, EMG yöntemi hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 14, 16, 19, 20, 9 | A |
Kas-iskelet sisteminde sinyal iletiminin ve kas kasılmasının temel ilkeleri ve fizyolojik mekanizmaları, hücre ve dokuların sistemik organizasyonu ve diğer sistemlerle ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 17, 9 | A, D |
Kas-iskelet sistemini oluşturan yapılar, oluşumlar ve işlevleri hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 6, 9 | A, D |
Kas-iskelet sisteminde fizyolojik mekanizmaların nasıl bozulduğu ve patolojik değişimlerin nasıl ortaya çıktığı konusunda bilgi sahibi olur. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biofizik: Sinir hücrelerinin yapısı, sinyal iletimi; Kas hücrelerinin yapısı, dinamiği, kasılma mekanizması; Sinir sisteminin genel organizasyonu, görme ve işitme sistemi; Elektromanyetik dalgalar ve radyasyon; EMG, BT, X-ray, MR, PET ve EEG çalışma prensipleri ve kaydedilen nöral sinyaller | Dersten önce verilen ders notlarının okunması |
2 | Histoloji ve Embriyoloji: Baş ve boyun embriyolojisi, kas-iskelet sistemi embriyolojisi | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
3 | Fizyoloji: Duyu sistemi, somatik duyular, ağrı; Motor sistem, refleksler ve korteksin motor işlevleri, serebellum, bazal gangliyonlar, retiküler sistem; Görme, işitme, tat ve koku duyuları; Otonom ve enterik sinir sistemi; Limbik sistem, uyku, öğrenme, bellek and yüksek beyin işlevleri | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
4 | Anatomi: Sinir sistemine giriş; Medulla spinalis ve sendromları, inen/çıkan yollar; Servikal, brakiyal, lumbal ve sakral pleksus ve klinik anatomisi; Beyin sapı ve kranial sinirler; Diencephalon, serebellum, limbik sistem, telensefalon; Beyin ventrikülleri, BOS, MSS zarları; Beyin venöz sinüsleri, serebrovasküler hastalıklar, beyin sapı sendromları; MSS damarları; Otonom sinir sistemi | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
5 | Fizyopatoloji: Kas ve iskelet sistemi fizyopatolojisi | Konu ile ilgili bölümün önerilen ders kitabından okunması |
Kaynak |
1. Glaser, Biopysics: An introduction. 2nd ed., 2012, Springer 2. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 13th ed. John E. Hall (ed). Elsevier, 2016 3. Gartne ve Hiatt: Color Text Book of Histology. 2nd ed., Saunders 4. Sadler, Langman's Medical Embryology, 11th ed., LWW 5. Mattson-Porth ve Matfin, Pathophysiology: Concepts of Altered Health States. 8th ed., 2008 |
Ders notları, sunumlar, Coursera, EdX, Khan Academy online açık dersleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |