Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM BİLİMİ | - | Senelik | 12+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırma metodolojisinin temel ilkelerini tanıtır ve bu ilkelerin tıpta araştırma yapmak için nasıl uygulandığını açıklar ve araştırma yoluyla üretilen kanıtların tıptaki sorunların çözümüne nasıl uygulandığını gösterir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık,Anket Tasarımı,Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması,Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam), Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Veri, enformasyon ve bilgiyi tanımlar ve aralarındaki farkları açıklar. | 16, 9 | A |
Araştırma tasarımlarını sıralar ve her bir tasarımın özelliklerini açıklar. | 10, 16, 5, 9 | A |
Tıp çalışmalarındaki hata ve bias çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Bir anketin özelliklerini ve nasıl hazırlanacağını tarif eder. | 10, 16, 5, 9 | A |
Bir araştırma protokolünün temel bileşenlerini ve protokolün nasıl hazırlanacağını açıklar. | 10, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi | |
2 | Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar | |
3 | Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık | |
4 | Anket Tasarımı | |
5 | Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması | |
6 | Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam), Genel Tekrar |
Kaynak |
Power point sunumları |
1. Clinical Epidemiology, The Essentials, Sixth Edition, Fletcher G.S. et al., 2021. 2. Medical Research Essentials 1st Edition, Estetie R., Mc Graw Hill Education, 2014. 3. Popper Karl, Logic of Scientific Discovery, Popper K, Routledge Classics 2002, Taylor & Francis Group, 2005, ISBN 0-203-99462-0 Master e-book ISBN 4. Modern Researcher, Barzun Jacques and Graff Henry F., 6th Ed., ISBN-13: 978-0495318705 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 6 | 2 | 12 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 22 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(22/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM BİLİMİ | - | Senelik | 12+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Araştırma metodolojisinin temel ilkelerini tanıtır ve bu ilkelerin tıpta araştırma yapmak için nasıl uygulandığını açıklar ve araştırma yoluyla üretilen kanıtların tıptaki sorunların çözümüne nasıl uygulandığını gösterir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık,Anket Tasarımı,Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması,Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam), Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Veri, enformasyon ve bilgiyi tanımlar ve aralarındaki farkları açıklar. | 16, 9 | A |
Araştırma tasarımlarını sıralar ve her bir tasarımın özelliklerini açıklar. | 10, 16, 5, 9 | A |
Tıp çalışmalarındaki hata ve bias çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Bir anketin özelliklerini ve nasıl hazırlanacağını tarif eder. | 10, 16, 5, 9 | A |
Bir araştırma protokolünün temel bileşenlerini ve protokolün nasıl hazırlanacağını açıklar. | 10, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi | |
2 | Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar | |
3 | Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık | |
4 | Anket Tasarımı | |
5 | Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması | |
6 | Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam), Genel Tekrar |
Kaynak |
Power point sunumları |
1. Clinical Epidemiology, The Essentials, Sixth Edition, Fletcher G.S. et al., 2021. 2. Medical Research Essentials 1st Edition, Estetie R., Mc Graw Hill Education, 2014. 3. Popper Karl, Logic of Scientific Discovery, Popper K, Routledge Classics 2002, Taylor & Francis Group, 2005, ISBN 0-203-99462-0 Master e-book ISBN 4. Modern Researcher, Barzun Jacques and Graff Henry F., 6th Ed., ISBN-13: 978-0495318705 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |