Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM BİLİMİ-Senelik12+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAraştırma metodolojisinin temel ilkelerini tanıtır ve bu ilkelerin tıpta araştırma yapmak için nasıl uygulandığını açıklar ve araştırma yoluyla üretilen kanıtların tıptaki sorunların çözümüne nasıl uygulandığını gösterir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık,Anket Tasarımı,Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması,Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam),
Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Veri, enformasyon ve bilgiyi tanımlar ve aralarındaki farkları açıklar.16, 9A
Araştırma tasarımlarını sıralar ve her bir tasarımın özelliklerini açıklar.10, 16, 5, 9A
Tıp çalışmalarındaki hata ve bias çeşitlerini açıklar.16, 9A
Bir anketin özelliklerini ve nasıl hazırlanacağını tarif eder.10, 16, 5, 9A
Bir araştırma protokolünün temel bileşenlerini ve protokolün nasıl hazırlanacağını açıklar.10, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi
2Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar
3Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık
4Anket Tasarımı
5Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması
6Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam),
Genel Tekrar
Kaynak
Power point sunumları
1. Clinical Epidemiology, The Essentials, Sixth Edition, Fletcher G.S. et al., 2021. 2. Medical Research Essentials 1st Edition, Estetie R., Mc Graw Hill Education, 2014. 3. Popper Karl, Logic of Scientific Discovery, Popper K, Routledge Classics 2002, Taylor & Francis Group, 2005, ISBN 0-203-99462-0 Master e-book ISBN 4. Modern Researcher, Barzun Jacques and Graff Henry F., 6th Ed., ISBN-13: 978-0495318705

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
X
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
X
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati6212
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer122
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)22
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(22/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM BİLİMİ-Senelik12+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAraştırma metodolojisinin temel ilkelerini tanıtır ve bu ilkelerin tıpta araştırma yapmak için nasıl uygulandığını açıklar ve araştırma yoluyla üretilen kanıtların tıptaki sorunların çözümüne nasıl uygulandığını gösterir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık,Anket Tasarımı,Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması,Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam),
Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Veri, enformasyon ve bilgiyi tanımlar ve aralarındaki farkları açıklar.16, 9A
Araştırma tasarımlarını sıralar ve her bir tasarımın özelliklerini açıklar.10, 16, 5, 9A
Tıp çalışmalarındaki hata ve bias çeşitlerini açıklar.16, 9A
Bir anketin özelliklerini ve nasıl hazırlanacağını tarif eder.10, 16, 5, 9A
Bir araştırma protokolünün temel bileşenlerini ve protokolün nasıl hazırlanacağını açıklar.10, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, enformasyon ve bilgi
2Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar
3Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar ve Yanlılık
4Anket Tasarımı
5Kalitatif Araştırma ve Araştırma Protokollerinin Hazırlanması
6Araştırma Protokollerinin Hazırlanması (devam),
Genel Tekrar
Kaynak
Power point sunumları
1. Clinical Epidemiology, The Essentials, Sixth Edition, Fletcher G.S. et al., 2021. 2. Medical Research Essentials 1st Edition, Estetie R., Mc Graw Hill Education, 2014. 3. Popper Karl, Logic of Scientific Discovery, Popper K, Routledge Classics 2002, Taylor & Francis Group, 2005, ISBN 0-203-99462-0 Master e-book ISBN 4. Modern Researcher, Barzun Jacques and Graff Henry F., 6th Ed., ISBN-13: 978-0495318705

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
X
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
X
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07