Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ | - | Senelik | 10+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıp mesleğinin değerlerini tanımak için sosyal ve beşeri bilimlerle ilişkisini anlamak, sağlık, hastalık ve hastalığın sosyokültürel belirleyicilerini anlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıpta insan bilimleri kavramına giriş Bilimsel paradigma değişikliği,Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları,,Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri,Sağlık ve kütür / Profesyonelliğin kültürel bağlam,Medikal çoğulculuk,Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar,Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıpta insan bilimleri kavramını tanımlar | 14, 16, 9 | A |
Bilimsel paradigma değişikliklerini tıp eğitiminde ve pratiğinde tıpta insan bilimlerinin önemi ile ilişkilendirir | 16, 9 | A |
Sağlık, rahatsızlık, hastalık ve toplumsal pesrpektiften sağlık kavramlarını açıklar | 10, 9 | A |
Biyomedikal ve biyopsikososyal model arasındaki farkları ve bu farkların tıp pratiğine yansımalarını açıklar. | 10, 9 | A |
Tıp tarihi boyunca hastalıkların nedenlerinin nasıl açıklandığını ve nedensellik ağı kavramını açıklar | 10, 9 | A |
Sağlığın sosyal bileşenlerini sayar ve sağlığı nasıl etkilediklerini açıklar | 10, 9 | A |
Sağlık ve Kültür arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 9 | A |
Küreselleşme sağlık ilişkisini açıklar ve küreselleşmenin sağlık üzerindeki etkisini farklı boyutlardan değerlendirir | 10, 9 | A |
İklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini sayar | 10, 9 | A |
Tıbbi çoğulculuk, hibritleşme, tıbbi çeşitlilik , entegrasyon kavramlarını açıklar ve güncel sağlık uygulamaları ile ilişkilendirir | 10, 9 | A |
Stres tepkisini kültürel bağlamda açıklar | 10, 9 | A |
Tıbbın bir meslek olarak gelişimini açıklar | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıpta insan bilimleri kavramına giriş Bilimsel paradigma değişikliği | |
2 | Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları, | |
3 | Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri | |
4 | Sağlık ve kütür / Profesyonelliğin kültürel bağlam | |
5 | Medikal çoğulculuk | |
6 | Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar | |
7 | Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi |
Kaynak |
1. Alan Bleakley. Medical Humanities and Medical Education: How the medical humanities can shape better doctors? Routledge, New York, 2015. 2. Stephen Buetow. Person- centered Health Care: Balancing the Welfare of Clinicians and Patients. Routledge, New York, 2016. 3. Merrill Singer and Pamela I. Erickson (eds.). A Companion to Medical Anthropology. Wiley-Blackwell, 2011. 4. Michael Winkelman. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. Jossey-Bass, 2009. 5. Cecil G Helman. Culture, Health and Illness (Fifth edition). Hodder Arnold, 2007. 6. Sarah Cant and Ursula Sharma. A new medical pluralism? Alternative medicine, doctors, patients and the state. Routledge, 1999. 7. Cynthia D. Belar and William W. Deardorff (eds.). Clinical health psychology in medical settings: a practitioner's guidebook (2nd ed.). American Psychological Association, Washington, 2009. 8. Quynh Lj (editor). Health and well-being : a social and cultural perspective. Nova Science Publishers, 2011. 9. Sandro Galea. Macrosocial Determinants of Population Health. Springer, 2007. 10. Osman Hayran. Sağlık Yönetimi Yazıları. 2. Baskı, SAGEYA Yayınları, 2012. 11. Hülya Akan. Medikal plüralizm. Jour Turk Fam Phy 2019; 10 (2): 98-108. Doi: 10.15511/jtfp.19.00298 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 24 | 4 | 96 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 4 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 2 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 6 | 2 | 12 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 8 | 1 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(192/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ | - | Senelik | 10+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıp mesleğinin değerlerini tanımak için sosyal ve beşeri bilimlerle ilişkisini anlamak, sağlık, hastalık ve hastalığın sosyokültürel belirleyicilerini anlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıpta insan bilimleri kavramına giriş Bilimsel paradigma değişikliği,Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları,,Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri,Sağlık ve kütür / Profesyonelliğin kültürel bağlam,Medikal çoğulculuk,Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar,Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıpta insan bilimleri kavramını tanımlar | 14, 16, 9 | A |
Bilimsel paradigma değişikliklerini tıp eğitiminde ve pratiğinde tıpta insan bilimlerinin önemi ile ilişkilendirir | 16, 9 | A |
Sağlık, rahatsızlık, hastalık ve toplumsal pesrpektiften sağlık kavramlarını açıklar | 10, 9 | A |
Biyomedikal ve biyopsikososyal model arasındaki farkları ve bu farkların tıp pratiğine yansımalarını açıklar. | 10, 9 | A |
Tıp tarihi boyunca hastalıkların nedenlerinin nasıl açıklandığını ve nedensellik ağı kavramını açıklar | 10, 9 | A |
Sağlığın sosyal bileşenlerini sayar ve sağlığı nasıl etkilediklerini açıklar | 10, 9 | A |
Sağlık ve Kültür arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 9 | A |
Küreselleşme sağlık ilişkisini açıklar ve küreselleşmenin sağlık üzerindeki etkisini farklı boyutlardan değerlendirir | 10, 9 | A |
İklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini sayar | 10, 9 | A |
Tıbbi çoğulculuk, hibritleşme, tıbbi çeşitlilik , entegrasyon kavramlarını açıklar ve güncel sağlık uygulamaları ile ilişkilendirir | 10, 9 | A |
Stres tepkisini kültürel bağlamda açıklar | 10, 9 | A |
Tıbbın bir meslek olarak gelişimini açıklar | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıpta insan bilimleri kavramına giriş Bilimsel paradigma değişikliği | |
2 | Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları, | |
3 | Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri | |
4 | Sağlık ve kütür / Profesyonelliğin kültürel bağlam | |
5 | Medikal çoğulculuk | |
6 | Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar | |
7 | Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi |
Kaynak |
1. Alan Bleakley. Medical Humanities and Medical Education: How the medical humanities can shape better doctors? Routledge, New York, 2015. 2. Stephen Buetow. Person- centered Health Care: Balancing the Welfare of Clinicians and Patients. Routledge, New York, 2016. 3. Merrill Singer and Pamela I. Erickson (eds.). A Companion to Medical Anthropology. Wiley-Blackwell, 2011. 4. Michael Winkelman. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. Jossey-Bass, 2009. 5. Cecil G Helman. Culture, Health and Illness (Fifth edition). Hodder Arnold, 2007. 6. Sarah Cant and Ursula Sharma. A new medical pluralism? Alternative medicine, doctors, patients and the state. Routledge, 1999. 7. Cynthia D. Belar and William W. Deardorff (eds.). Clinical health psychology in medical settings: a practitioner's guidebook (2nd ed.). American Psychological Association, Washington, 2009. 8. Quynh Lj (editor). Health and well-being : a social and cultural perspective. Nova Science Publishers, 2011. 9. Sandro Galea. Macrosocial Determinants of Population Health. Springer, 2007. 10. Osman Hayran. Sağlık Yönetimi Yazıları. 2. Baskı, SAGEYA Yayınları, 2012. 11. Hülya Akan. Medikal plüralizm. Jour Turk Fam Phy 2019; 10 (2): 98-108. Doi: 10.15511/jtfp.19.00298 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |