Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
RASYONEL FARMAKOTERAPİ STAJI-Bahar Dönemi18+28-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Volkan AYDIN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL, Doç.Dr. Volkan AYDIN, Prof.Dr. Amina Mahdy SALLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıStajın ana amacı rasyonel farmakoterapi eğitiminin gerekliliğini tartışmak ve öğrencilere etkililik, güvenlilik, uygunluk ve maliyet kriterlerini gözetecek şekilde alternatifleri arasından en iyi ilaç/tedavi seçimini yapma becerisini kazandırmada yardımcı olmaktır. Staj ayrıca öğrencilere klinik uygulamada akılcı reçete yazma, yeni ilaçları kullanma ve advers olayları bildirme becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleri,Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleri,Reçetelemenin temel kavramları,Modül: Esansiyel hipertansiyon,Modül: Akut sinüzit,Alternatif tedavi eniyileme analizi,Uygulama: Reçete yazımı,Modül: Esansiyel hipertansiyon,Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi,Modül: Akut sinüzit,Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımı,Çocuklarda ilaç kullanımı,Generic drugs,K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışması,K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışması,Yaşlılarda ilaç kullanımı,Reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları,Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı,Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi,Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Farmakovijilans ve ilaç güvenliliği,Practical: Adverse event reporting,K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışması,İlaç etkileşimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Rasyonel farmakoterapi stajına giriş9
Rasyonel farmakoterapinin ilkeleri9
Reçetelemenin temel ilkeleri9
K-ilaç seçiminde eniyileme analizi9
Reçete yazma12, 13, 14, 6E
Reçete inceleme10, 11, 16
Esansiyel hipertansiyonda problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi10, 13, 14, 16, 9
Akut sinüzitte problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi10, 13, 14, 16, 9
Esansiyel hipertansiyonda kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi10, 18, 5, 9E
Akut sinüzitte kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi10, 18, 5, 9E
Esansiyel hipertansiyonda K-ilaç listesi hazırlama beceri atölyesi10, 11, 19, 5, 6
Akut sinüzitte K-ilaç listesi hazırlama beceri atölyesi10, 11, 19, 5, 6
Esansiyel hipertansiyonda reçeteleme uygulamaları ve tedavinin izlenmesi10, 13, 15, 21, 6, 8, 9
Akut sinüzitte reçeteleme uygulamaları ve tedavinin izlenmesi10, 13, 15, 21, 6, 8, 9
Gebe ve emziren kadınlarda ilaç kullanımı9
Çocuklarda ilaç kullanımı9
Yaşlılarda ilaç kullanımı9
Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı9
Eşdeğer ilaçlar9
İlaç etkileşimleri9
Farmakovijilans ve ilaç güvenliliği9
Advers olay bildirimi10, 12, 13, 6
Kendi kendini tedavi9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleriyok
2Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleriyok
3Reçetelemenin temel kavramlarıyok
4Modül: Esansiyel hipertansiyonyok
5Modül: Akut sinüzityok
6Alternatif tedavi eniyileme analiziyok
7Uygulama: Reçete yazımıyok
8Modül: Esansiyel hipertansiyonyok
9Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedaviyok
10Modül: Akut sinüzityok
11Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
12Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
13Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımıyok
14Çocuklarda ilaç kullanımıyok
15Generic drugsyok
16K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışmasıyok
17K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışmasıyok
18Yaşlılarda ilaç kullanımıyok
19Reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamalarıyok
20Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımıyok
21Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedaviyok
22Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
23Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
24Farmakovijilans ve ilaç güvenliliğiyok
25Practical: Adverse event reportingyok
26K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışmasıyok
27İlaç etkileşimleriyok
Kaynak
De Vries, T. P. G. M, Henning, R. H, Hogerzeil, Hans V, Fresle, D. A, WHO Action Programme on Essential Drugs. et al. (‎1994)‎. Guide to good prescribing : a practical manual / authors : T. P. G. M. de Vries ... [‎et al.]‎ ; with contributions from F. M. Haaijer-Ruskamp and R. M. van Gilst. World Health Organization
T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu. Birinci Basamak Sağlık Kurumlarında Çalışan Hekimlere Yönelik Akılcı İlaç Kullanımı. Ed: Ahmet Akıcı. (2013) SGK Yayın No: 112; Ankara, ISBN: 978-605-4844-04-3.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati18236
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı4416
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)52
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(52/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
RASYONEL FARMAKOTERAPİ STAJI-Bahar Dönemi18+28-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Volkan AYDIN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL, Doç.Dr. Volkan AYDIN, Prof.Dr. Amina Mahdy SALLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıStajın ana amacı rasyonel farmakoterapi eğitiminin gerekliliğini tartışmak ve öğrencilere etkililik, güvenlilik, uygunluk ve maliyet kriterlerini gözetecek şekilde alternatifleri arasından en iyi ilaç/tedavi seçimini yapma becerisini kazandırmada yardımcı olmaktır. Staj ayrıca öğrencilere klinik uygulamada akılcı reçete yazma, yeni ilaçları kullanma ve advers olayları bildirme becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleri,Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleri,Reçetelemenin temel kavramları,Modül: Esansiyel hipertansiyon,Modül: Akut sinüzit,Alternatif tedavi eniyileme analizi,Uygulama: Reçete yazımı,Modül: Esansiyel hipertansiyon,Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi,Modül: Akut sinüzit,Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımı,Çocuklarda ilaç kullanımı,Generic drugs,K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışması,K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışması,Yaşlılarda ilaç kullanımı,Reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları,Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı,Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi,Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi,Farmakovijilans ve ilaç güvenliliği,Practical: Adverse event reporting,K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışması,İlaç etkileşimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Rasyonel farmakoterapi stajına giriş9
Rasyonel farmakoterapinin ilkeleri9
Reçetelemenin temel ilkeleri9
K-ilaç seçiminde eniyileme analizi9
Reçete yazma12, 13, 14, 6E
Reçete inceleme10, 11, 16
Esansiyel hipertansiyonda problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi10, 13, 14, 16, 9
Akut sinüzitte problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedavi10, 13, 14, 16, 9
Esansiyel hipertansiyonda kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi10, 18, 5, 9E
Akut sinüzitte kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi10, 18, 5, 9E
Esansiyel hipertansiyonda K-ilaç listesi hazırlama beceri atölyesi10, 11, 19, 5, 6
Akut sinüzitte K-ilaç listesi hazırlama beceri atölyesi10, 11, 19, 5, 6
Esansiyel hipertansiyonda reçeteleme uygulamaları ve tedavinin izlenmesi10, 13, 15, 21, 6, 8, 9
Akut sinüzitte reçeteleme uygulamaları ve tedavinin izlenmesi10, 13, 15, 21, 6, 8, 9
Gebe ve emziren kadınlarda ilaç kullanımı9
Çocuklarda ilaç kullanımı9
Yaşlılarda ilaç kullanımı9
Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı9
Eşdeğer ilaçlar9
İlaç etkileşimleri9
Farmakovijilans ve ilaç güvenliliği9
Advers olay bildirimi10, 12, 13, 6
Kendi kendini tedavi9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleriyok
2Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleriyok
3Reçetelemenin temel kavramlarıyok
4Modül: Esansiyel hipertansiyonyok
5Modül: Akut sinüzityok
6Alternatif tedavi eniyileme analiziyok
7Uygulama: Reçete yazımıyok
8Modül: Esansiyel hipertansiyonyok
9Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedaviyok
10Modül: Akut sinüzityok
11Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
12Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
13Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımıyok
14Çocuklarda ilaç kullanımıyok
15Generic drugsyok
16K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışmasıyok
17K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışmasıyok
18Yaşlılarda ilaç kullanımıyok
19Reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamalarıyok
20Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımıyok
21Problemin tanımlanması, tedavi hedefleri ve ilaç dışı tedaviyok
22Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
23Akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisiyok
24Farmakovijilans ve ilaç güvenliliğiyok
25Practical: Adverse event reportingyok
26K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme atölye çalışmasıyok
27İlaç etkileşimleriyok
Kaynak
De Vries, T. P. G. M, Henning, R. H, Hogerzeil, Hans V, Fresle, D. A, WHO Action Programme on Essential Drugs. et al. (‎1994)‎. Guide to good prescribing : a practical manual / authors : T. P. G. M. de Vries ... [‎et al.]‎ ; with contributions from F. M. Haaijer-Ruskamp and R. M. van Gilst. World Health Organization
T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu. Birinci Basamak Sağlık Kurumlarında Çalışan Hekimlere Yönelik Akılcı İlaç Kullanımı. Ed: Ahmet Akıcı. (2013) SGK Yayın No: 112; Ankara, ISBN: 978-605-4844-04-3.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07