Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYA | - | Senelik | 76+8 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Doç.Dr. Saime BATIREL |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi S. Sibel ERDEM, Prof.Dr.Süleyman Nezih HEKİM |
Dersin Amacı | Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yaşamın moleküler anlamı,Bioenerji:Karbonhidrat metabolizması,Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı,Enerji üretimi:Glikoliz,Enerji dönüşümü I: Sitrik asid döngüsü,Enerji dönüşümü II: Pentoz fosfat yolu,Glukoz biyosentezi:Glikoneojenez,Glukozun metabolik kontrolu,Lipidler ve yağ asidleri,Yağ asidlerinin oksidasyonu,Ketojenez,Lipoproteinler,Sfingolipidler,Steroidler,Lipojenez,Membranlar ve taşınma,Oksidatif fosforilasyon,Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar ,Enzimler ,Sinyal iletimi ,Hormonlar ve yapısı ,Hormonların etki mekanizması ,Vitaminlerin yapısı ,Vitaminlerin etki mekanizması ,İnorganik moleküller (1) ,İnorganik moleküller (2) ,Amino asidler ve özellikler ,Amino asid sentezi ve yıkılması ,Biyolojik aminler ,Üre sentezi ,Proteinlerin yapısı ,Proteinlerin sınıflandırılması ,Globuler proteinler (Hemoglobin) ,Protein analiz yöntemleri ,Beslenme biyokimyası ,Nükleik asidler ,Tampon sistemler ,Vücut sıvıları ,Su metabolizması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Makromoleküllerin (karbonhidrat, protein, lipid, nükleik asid)vitamin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.1.Monosakkarit, disakkarit ve polisakkaritlerin tanımlama ve genel özelliklerini tanır. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.2.Lipidler ve yağ asidleri, lipoproteinler, sfingolipidler, steroidler yapısını ve genel özelliklerini özetler. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.3.Amino asidler ve özelliklerini, proteinlerin yapısını, proteinlerin sınıflandırılmasını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.4.Hormonlar ve yapısını, hormonların etki mekanizmasını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.5.Vitamin ve minerallerin yapısını genel özelliklerini özetler. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2-Makromoleküllerin insan vücudundaki yapısal ve fonksiyonel önemini açıklayabilecek ve hastalıklarla ilişkilerini tartışabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.1.Metabolik yollardaki enzim eksikliklerinin neden olduğu hastalıkları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.2.Üre sentezindeki enzim eksikliklerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.3.Lipid ve glikojen depo hastalıklarını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.4.Glukozun metabolik kontrolu ve glukoz metabolizma bozukluklarını ve ateroskleroz gibi ilişkili olduğu metabolik bozuklukları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3-Makromoleküllerden enerji elde edilmesi ile ilgili anabolik ve katabolik yolları ve bu yollardaki kontrol basamaklarını tartışabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.1.Bioenerji, glikojen yapım ve yıkımı, glikoliz, glikooneojenez, sitrik asid döngüsü, pentoz fosfat yolu, oksidatif fosforilasyon konularını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.2.Yağ asidlerinin oksidasyonu, ketojenezy lipojenez gibi yağ metabolizması ile ilişkili konuları tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.5.Enerji metabolizması ile beslenme ilişkisini kurar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4-Vücut homeostazizi ile ilişkili konuların önemini tanımlayayabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
16, 17, 19, 9 | A, D, E, G | |
16, 17, 19, 9 | A, D, E, G | |
3.3. Tüm metabolik yollar arasındaki kesişme noktalarını kavrar ve enerji metabolizmasını tartışır. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.4. Makromoleküllerin metabolik kontrol mekanizmalarını bu kontrol basamaklarında enzimve hormonların etkisini ve ilişkilerini açıklar. Sinyal ileti sistemlerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.1. Tampon sistemler ve kan pH'sı arasındaki ilişkiyi kurar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.2. İdrarın fiziksel,kimyasal ve mikroskobik özelliklerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.3. İdrar ve böbrek fonksiyonları arasındaki ilişkiyi düşünür. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.4. Suyun metabolizmadaki önemini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşamın moleküler anlamı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
2 | Bioenerji:Karbonhidrat metabolizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
3 | Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
4 | Enerji üretimi:Glikoliz | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
5 | Enerji dönüşümü I: Sitrik asid döngüsü | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
6 | Enerji dönüşümü II: Pentoz fosfat yolu | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
7 | Glukoz biyosentezi:Glikoneojenez | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
8 | Glukozun metabolik kontrolu | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
9 | Lipidler ve yağ asidleri | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
10 | Yağ asidlerinin oksidasyonu | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
11 | Ketojenez | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
12 | Lipoproteinler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
13 | Sfingolipidler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
14 | Steroidler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
15 | Lipojenez | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
16 | Membranlar ve taşınma | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
17 | Oksidatif fosforilasyon | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
18 | Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
19 | Enzimler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
20 | Sinyal iletimi | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
21 | Hormonlar ve yapısı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
22 | Hormonların etki mekanizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
23 | Vitaminlerin yapısı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
24 | Vitaminlerin etki mekanizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
25 | İnorganik moleküller (1) | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
26 | İnorganik moleküller (2) | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
27 | Amino asidler ve özellikler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
28 | Amino asid sentezi ve yıkılması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
29 | Biyolojik aminler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
30 | Üre sentezi | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
31 | Proteinlerin yapısı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
32 | Proteinlerin sınıflandırılması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
33 | Globuler proteinler (Hemoglobin) | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
34 | Protein analiz yöntemleri | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
35 | Beslenme biyokimyası | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
36 | Nükleik asidler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
37 | Tampon sistemler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
38 | Vücut sıvıları | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
39 | Su metabolizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
Kaynak |
1.Experimental Biochemistry for Medical Sciences (Türkan Yiğitbaşı,S.Sibel Erdem,Perinur Bozaykut, Nesrin Emekli), 2.Lippincott Biochemistry, 3.Harper's Biochemistry, 4.Lehninger Principles of Biochemistry, 5.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 84 | 84 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 84 | 84 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 203 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(203/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYA | - | Senelik | 76+8 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Doç.Dr. Saime BATIREL |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi S. Sibel ERDEM, Prof.Dr.Süleyman Nezih HEKİM |
Dersin Amacı | Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yaşamın moleküler anlamı,Bioenerji:Karbonhidrat metabolizması,Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı,Enerji üretimi:Glikoliz,Enerji dönüşümü I: Sitrik asid döngüsü,Enerji dönüşümü II: Pentoz fosfat yolu,Glukoz biyosentezi:Glikoneojenez,Glukozun metabolik kontrolu,Lipidler ve yağ asidleri,Yağ asidlerinin oksidasyonu,Ketojenez,Lipoproteinler,Sfingolipidler,Steroidler,Lipojenez,Membranlar ve taşınma,Oksidatif fosforilasyon,Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar ,Enzimler ,Sinyal iletimi ,Hormonlar ve yapısı ,Hormonların etki mekanizması ,Vitaminlerin yapısı ,Vitaminlerin etki mekanizması ,İnorganik moleküller (1) ,İnorganik moleküller (2) ,Amino asidler ve özellikler ,Amino asid sentezi ve yıkılması ,Biyolojik aminler ,Üre sentezi ,Proteinlerin yapısı ,Proteinlerin sınıflandırılması ,Globuler proteinler (Hemoglobin) ,Protein analiz yöntemleri ,Beslenme biyokimyası ,Nükleik asidler ,Tampon sistemler ,Vücut sıvıları ,Su metabolizması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Makromoleküllerin (karbonhidrat, protein, lipid, nükleik asid)vitamin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.1.Monosakkarit, disakkarit ve polisakkaritlerin tanımlama ve genel özelliklerini tanır. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.2.Lipidler ve yağ asidleri, lipoproteinler, sfingolipidler, steroidler yapısını ve genel özelliklerini özetler. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.3.Amino asidler ve özelliklerini, proteinlerin yapısını, proteinlerin sınıflandırılmasını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.4.Hormonlar ve yapısını, hormonların etki mekanizmasını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.5.Vitamin ve minerallerin yapısını genel özelliklerini özetler. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2-Makromoleküllerin insan vücudundaki yapısal ve fonksiyonel önemini açıklayabilecek ve hastalıklarla ilişkilerini tartışabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.1.Metabolik yollardaki enzim eksikliklerinin neden olduğu hastalıkları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.2.Üre sentezindeki enzim eksikliklerini açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.3.Lipid ve glikojen depo hastalıklarını tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.4.Glukozun metabolik kontrolu ve glukoz metabolizma bozukluklarını ve ateroskleroz gibi ilişkili olduğu metabolik bozuklukları açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3-Makromoleküllerden enerji elde edilmesi ile ilgili anabolik ve katabolik yolları ve bu yollardaki kontrol basamaklarını tartışabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.1.Bioenerji, glikojen yapım ve yıkımı, glikoliz, glikooneojenez, sitrik asid döngüsü, pentoz fosfat yolu, oksidatif fosforilasyon konularını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.2.Yağ asidlerinin oksidasyonu, ketojenezy lipojenez gibi yağ metabolizması ile ilişkili konuları tanımlar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.5.Enerji metabolizması ile beslenme ilişkisini kurar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4-Vücut homeostazizi ile ilişkili konuların önemini tanımlayayabilecektir. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
16, 17, 19, 9 | A, D, E, G | |
16, 17, 19, 9 | A, D, E, G | |
3.3. Tüm metabolik yollar arasındaki kesişme noktalarını kavrar ve enerji metabolizmasını tartışır. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
3.4. Makromoleküllerin metabolik kontrol mekanizmalarını bu kontrol basamaklarında enzimve hormonların etkisini ve ilişkilerini açıklar. Sinyal ileti sistemlerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.1. Tampon sistemler ve kan pH'sı arasındaki ilişkiyi kurar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.2. İdrarın fiziksel,kimyasal ve mikroskobik özelliklerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.3. İdrar ve böbrek fonksiyonları arasındaki ilişkiyi düşünür. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
4.4. Suyun metabolizmadaki önemini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşamın moleküler anlamı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
2 | Bioenerji:Karbonhidrat metabolizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
3 | Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
4 | Enerji üretimi:Glikoliz | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
5 | Enerji dönüşümü I: Sitrik asid döngüsü | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
6 | Enerji dönüşümü II: Pentoz fosfat yolu | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
7 | Glukoz biyosentezi:Glikoneojenez | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
8 | Glukozun metabolik kontrolu | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
9 | Lipidler ve yağ asidleri | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
10 | Yağ asidlerinin oksidasyonu | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
11 | Ketojenez | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
12 | Lipoproteinler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
13 | Sfingolipidler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
14 | Steroidler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
15 | Lipojenez | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
16 | Membranlar ve taşınma | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
17 | Oksidatif fosforilasyon | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
18 | Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
19 | Enzimler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
20 | Sinyal iletimi | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
21 | Hormonlar ve yapısı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
22 | Hormonların etki mekanizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
23 | Vitaminlerin yapısı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
24 | Vitaminlerin etki mekanizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
25 | İnorganik moleküller (1) | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
26 | İnorganik moleküller (2) | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
27 | Amino asidler ve özellikler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
28 | Amino asid sentezi ve yıkılması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
29 | Biyolojik aminler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
30 | Üre sentezi | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
31 | Proteinlerin yapısı | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
32 | Proteinlerin sınıflandırılması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
33 | Globuler proteinler (Hemoglobin) | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
34 | Protein analiz yöntemleri | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
35 | Beslenme biyokimyası | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
36 | Nükleik asidler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
37 | Tampon sistemler | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
38 | Vücut sıvıları | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
39 | Su metabolizması | 1,2,3,4,5 nolu kaynaklar |
Kaynak |
1.Experimental Biochemistry for Medical Sciences (Türkan Yiğitbaşı,S.Sibel Erdem,Perinur Bozaykut, Nesrin Emekli), 2.Lippincott Biochemistry, 3.Harper's Biochemistry, 4.Lehninger Principles of Biochemistry, 5.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |