Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA-Senelik16+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin YardımcılarıDr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıBu dersin amacı bilimsel araştırma yöntemlerinin, araştırma hatalarının, epidemiyolojinin kullanım alanlarının ve bilimsel yayınların nasıl takip edileceğinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Makale Nasıl Okunur,Araştırma Hataları
,Bilimsel Yayınları Takip Etme
,Epidemiyoloji ve Kullanım Alanları
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Kesitsel Araştırmalar)
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Kohort Araştırmaları)
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Vaka-Kontrol Araştırmaları)
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Müdahale Araştırmaları)
,Nitel Araştırmalar
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilimsel makalelerin türlerini ve bölümlerini sıralar. 10, 16, 9A
Bilimsel makaleleri eleştirel olarak değerlendirebilir. 10, 16, 9A
Bilimsel araştırma sürecindeki önemli hata ve biasları bilir. 10, 16, 9A
Bir araştırmadaki hata ve biasları tespit edebilir ve yorumlayabilir. 10, 16, 9A
Araştırma sürecinde hata ve biaslardan kaçınmak için yapılabilecekleri sıralar. 10, 16, 9A
Bilimsel yayınları takip etmenin önemini bilir. 10, 16, 9A
Bilimsel yayınları takip etmek için dijital araçları kullanabilir.10, 16, 9A
Epidemiyolojinin tanımını yapar ve tarihçesine ilişkin özet bilgi verir. 10, 16, 9A
Epidemiyolojinin kullanım alanlarını sıralar. 10, 16, 9A
Kesitsel araştırmaların anlamını ve tasarımını açıklar. 10, 16, 9A
Kohort araştırmaların türlerini, tasarımını, amaçlarınıve risk hesaplarını bilir. 10, 16, 9A
Vaka-kontrol araştırmalarının amaçlarını, tasarımını ve risk hesaplarını bilir. 10, 16, 9A
Müdahale araştırmalarının türlerini ve tasarımını açıklar, risk hesaplarını bilir. 10, 16, 9A
Kalitatif araştırmanın amacını ve kullanım alanlarını bilir, kalitatif araştırma yöntemlerini sıralar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Makale Nasıl Okunur
2Araştırma Hataları
3Bilimsel Yayınları Takip Etme
4Epidemiyoloji ve Kullanım Alanları
5Epidemiyolojik Araştırmalar (Kesitsel Araştırmalar)
6Epidemiyolojik Araştırmalar (Kohort Araştırmaları)
7Epidemiyolojik Araştırmalar (Vaka-Kontrol Araştırmaları)
8Epidemiyolojik Araştırmalar (Müdahale Araştırmaları)
9Nitel Araştırmalar
Kaynak
1- www.cochranelibrary.com 2-Hayran O, Özbek H. Sağık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017 3-Straus SE, Glasziou P, Richardson WS, Haynes RB. Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. 5th ed., 2018. 4-Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5-Bruce N. Quantitative Methods for Health Research : a practical interactive guide to epidemiology and statistics. Second ed., NJ:Wiley, 2018. 6-Greenhalgh T.
How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Wiley, BMJ Books, 2014.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati16116
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı919
Genel Sınav ve Hazırlığı919
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)34
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(34/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA-Senelik16+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin YardımcılarıDr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıBu dersin amacı bilimsel araştırma yöntemlerinin, araştırma hatalarının, epidemiyolojinin kullanım alanlarının ve bilimsel yayınların nasıl takip edileceğinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Makale Nasıl Okunur,Araştırma Hataları
,Bilimsel Yayınları Takip Etme
,Epidemiyoloji ve Kullanım Alanları
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Kesitsel Araştırmalar)
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Kohort Araştırmaları)
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Vaka-Kontrol Araştırmaları)
,Epidemiyolojik Araştırmalar (Müdahale Araştırmaları)
,Nitel Araştırmalar
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilimsel makalelerin türlerini ve bölümlerini sıralar. 10, 16, 9A
Bilimsel makaleleri eleştirel olarak değerlendirebilir. 10, 16, 9A
Bilimsel araştırma sürecindeki önemli hata ve biasları bilir. 10, 16, 9A
Bir araştırmadaki hata ve biasları tespit edebilir ve yorumlayabilir. 10, 16, 9A
Araştırma sürecinde hata ve biaslardan kaçınmak için yapılabilecekleri sıralar. 10, 16, 9A
Bilimsel yayınları takip etmenin önemini bilir. 10, 16, 9A
Bilimsel yayınları takip etmek için dijital araçları kullanabilir.10, 16, 9A
Epidemiyolojinin tanımını yapar ve tarihçesine ilişkin özet bilgi verir. 10, 16, 9A
Epidemiyolojinin kullanım alanlarını sıralar. 10, 16, 9A
Kesitsel araştırmaların anlamını ve tasarımını açıklar. 10, 16, 9A
Kohort araştırmaların türlerini, tasarımını, amaçlarınıve risk hesaplarını bilir. 10, 16, 9A
Vaka-kontrol araştırmalarının amaçlarını, tasarımını ve risk hesaplarını bilir. 10, 16, 9A
Müdahale araştırmalarının türlerini ve tasarımını açıklar, risk hesaplarını bilir. 10, 16, 9A
Kalitatif araştırmanın amacını ve kullanım alanlarını bilir, kalitatif araştırma yöntemlerini sıralar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Makale Nasıl Okunur
2Araştırma Hataları
3Bilimsel Yayınları Takip Etme
4Epidemiyoloji ve Kullanım Alanları
5Epidemiyolojik Araştırmalar (Kesitsel Araştırmalar)
6Epidemiyolojik Araştırmalar (Kohort Araştırmaları)
7Epidemiyolojik Araştırmalar (Vaka-Kontrol Araştırmaları)
8Epidemiyolojik Araştırmalar (Müdahale Araştırmaları)
9Nitel Araştırmalar
Kaynak
1- www.cochranelibrary.com 2-Hayran O, Özbek H. Sağık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017 3-Straus SE, Glasziou P, Richardson WS, Haynes RB. Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. 5th ed., 2018. 4-Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5-Bruce N. Quantitative Methods for Health Research : a practical interactive guide to epidemiology and statistics. Second ed., NJ:Wiley, 2018. 6-Greenhalgh T.
How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Wiley, BMJ Books, 2014.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07