Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | - | Senelik | 80+280 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ, Doç.Dr. Perihan TORUN |
Dersin Yardımcıları | Dr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz |
Dersin Amacı | Bu stajın amacı; sağlığın korunması ve geliştirilmesi, doğru klinik kararlar verilebilmesi, kaliteli sağlık hizmeti sunulması, etik değerlerin gözetilerek hekimlik uygulamalarının gerçekleştirilmesi için gerekli olan, preklinik ve klinik dönemlerde kazanılan temel bilgi, beceri ve tutumların uygulamasını yapmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığına Giriş,Halk sağlığı stajında; birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verebilmeli, gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapabilmeli, sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını bir değerlendirebilmelidir Öğrenci, en az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (6 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha deneyimi kazanmalıdır,Epidemiyoloji ,Araştırma Yöntemleri,Öğrenciler epidemiyolojik bir araştırmayı planlayıp, uygulayabilmeli, analiz ve değerlendirmesini yaparak rapor edip sonuçlarını sunabilmelidir ,Çevre Ve İş Sağlığı,Sağlık Hizmet Sistemleri,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlık Hukuku,Halk Sağlığı ve Etik ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapar. | 12, 16, 5, 6, 9 | E |
Epidemiyolojik bir araştırma yapar (planlar, uygular, analiz eder, değerlendirir, raporlar ve sunar) | 10, 12, 14, 16, 2, 5, 9 | F |
En az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (5 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha çalışmasını tamamlar. | 10, 13, 16, 5, 6, 9 | H |
Birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verir | 10, 14, 16, 5, 6 | H |
Sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını değerlendirir | 10, 14, 16, 19, 5, 9 | H |
Türkiye'nin sağlık sistemi örgütlenmesini bilir | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyinin korunması ve geliştirilmesine yönelik hizmetleri planlayıp yürütür | 10, 16, 5, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyini gösteren temel göstergeleri sağlık hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde kullanır | 10, 16, 19, 5, 6, 9 | H |
Geçerli sağlık mevzuatını bilir | 10, 16, 4, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığına Giriş | |
2 | Halk sağlığı stajında; birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verebilmeli, gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapabilmeli, sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını bir değerlendirebilmelidir Öğrenci, en az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (6 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha deneyimi kazanmalıdır | |
3 | Epidemiyoloji | |
4 | Araştırma Yöntemleri | |
5 | Öğrenciler epidemiyolojik bir araştırmayı planlayıp, uygulayabilmeli, analiz ve değerlendirmesini yaparak rapor edip sonuçlarını sunabilmelidir | |
6 | Çevre Ve İş Sağlığı | |
7 | Sağlık Hizmet Sistemleri | |
8 | Temel Sağlık Hizmetleri | |
9 | Sağlık Hukuku | |
10 | Halk Sağlığı ve Etik |
Kaynak |
1. Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC. Oxford Textbook of Global Public Health. 6th edition, Oxford University Press, Oxford, 2015. 2. Donaldson LJ, Rutter PD. Essential Public Health. 4th edition, CRC Press, Boca Raton, 2018. 3. Hayran O, Özbek H. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. 4. Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5. Güler Ç, Akın L (ed.). Halk Sağlığı - Temel Bilgiler. 3. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2015. |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 40 | 2 | 80 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 15 | 8 | 120 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 8 | 16 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 10 | 8 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 296 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(296/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | - | Senelik | 80+280 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ, Doç.Dr. Perihan TORUN |
Dersin Yardımcıları | Dr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz |
Dersin Amacı | Bu stajın amacı; sağlığın korunması ve geliştirilmesi, doğru klinik kararlar verilebilmesi, kaliteli sağlık hizmeti sunulması, etik değerlerin gözetilerek hekimlik uygulamalarının gerçekleştirilmesi için gerekli olan, preklinik ve klinik dönemlerde kazanılan temel bilgi, beceri ve tutumların uygulamasını yapmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığına Giriş,Halk sağlığı stajında; birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verebilmeli, gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapabilmeli, sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını bir değerlendirebilmelidir Öğrenci, en az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (6 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha deneyimi kazanmalıdır,Epidemiyoloji ,Araştırma Yöntemleri,Öğrenciler epidemiyolojik bir araştırmayı planlayıp, uygulayabilmeli, analiz ve değerlendirmesini yaparak rapor edip sonuçlarını sunabilmelidir ,Çevre Ve İş Sağlığı,Sağlık Hizmet Sistemleri,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlık Hukuku,Halk Sağlığı ve Etik ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapar. | 12, 16, 5, 6, 9 | E |
Epidemiyolojik bir araştırma yapar (planlar, uygular, analiz eder, değerlendirir, raporlar ve sunar) | 10, 12, 14, 16, 2, 5, 9 | F |
En az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (5 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha çalışmasını tamamlar. | 10, 13, 16, 5, 6, 9 | H |
Birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verir | 10, 14, 16, 5, 6 | H |
Sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını değerlendirir | 10, 14, 16, 19, 5, 9 | H |
Türkiye'nin sağlık sistemi örgütlenmesini bilir | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyinin korunması ve geliştirilmesine yönelik hizmetleri planlayıp yürütür | 10, 16, 5, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyini gösteren temel göstergeleri sağlık hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde kullanır | 10, 16, 19, 5, 6, 9 | H |
Geçerli sağlık mevzuatını bilir | 10, 16, 4, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığına Giriş | |
2 | Halk sağlığı stajında; birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verebilmeli, gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapabilmeli, sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını bir değerlendirebilmelidir Öğrenci, en az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (6 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha deneyimi kazanmalıdır | |
3 | Epidemiyoloji | |
4 | Araştırma Yöntemleri | |
5 | Öğrenciler epidemiyolojik bir araştırmayı planlayıp, uygulayabilmeli, analiz ve değerlendirmesini yaparak rapor edip sonuçlarını sunabilmelidir | |
6 | Çevre Ve İş Sağlığı | |
7 | Sağlık Hizmet Sistemleri | |
8 | Temel Sağlık Hizmetleri | |
9 | Sağlık Hukuku | |
10 | Halk Sağlığı ve Etik |
Kaynak |
1. Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC. Oxford Textbook of Global Public Health. 6th edition, Oxford University Press, Oxford, 2015. 2. Donaldson LJ, Rutter PD. Essential Public Health. 4th edition, CRC Press, Boca Raton, 2018. 3. Hayran O, Özbek H. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. 4. Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5. Güler Ç, Akın L (ed.). Halk Sağlığı - Temel Bilgiler. 3. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2015. |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |