Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HALK SAĞLIĞI-Senelik7+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Prof.Dr. Abdulbari BENER, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Doç.Dr. Perihan TORUN
Dersin YardımcılarıDr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıSağlık ve hastalığın sosyal, çevresel, ekonomik, kültürel değişkenlerle ilişkisini açıklamak; toplum sağlığını değerlendirmek amacıyla kullanılan epidemiyolojik ve demografik yöntemler konusunda bilgi vermek; koruyucu hekimlik ve geliştirici sağlık hizmet ilkelerini öğretmek, sağlık düzeyini değerlendirmede kullanılan sağlık göstergelerini açıklamak
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık-Hastalık Kavramları,Sağlığın Belirleyicileri,Halk Sağlığı Kavramı ve Yaklaşımları,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlığın Korunması,Sağlık Göstergeleri,Demografi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlayabilir. 10, 16, 9A
Hasta olmanın farklı anlamlarını sıralar. 10, 16, 9A
Bir durumun sağlık ve hastalık olarak değerlendirilmesi istendiğinde çok yönlü ve eleştirel yorum yapabilir.10, 16, 9A
Sağlığın belirleyicilerini listeler. 10, 16, 9A
Toplumun sağlığına sağlık hizmetlerinin etkisinin kısıtlı olduğunu; sosyal, çevresel, ekonomik, kültürel faktörlerin etkisinin ise belirleyici olduğunu düşünür. 10, 16, 9A
Sağlık eşitsizliklerine karşı duyarlı olur, sağlık eşitsizliklerini değiştirebileceğini düşünür. 10, 16, 9A
Toplumsal bir sağlık sorununa yönelik çok sektörlü bir çözüm önerebilir.10, 16, 9A
Halk sağlığı kavramını tanımlayabilir. 10, 16, 9A
Halk sağlığının kapsamını bilir ve çalışma alanına giren konuları ayırt edebilir. 10, 16, 9A
Verilen sağlık sorununa halk sağlığı yaklaşımıyla bir çözüm önerebilir. 10, 16, 9A
Hastaneye başvuran kişilerde görülen sağlık sorunlarının, toplumun sağlık sorunlarını yansıtmakta yetersiz olduğunu düşünür.10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerini sınıflandırabilir ve aralarındaki farkları açıklayabilir. 10, 16, 9A
Temel sağlık hizmetlerini tanımlayabilir ve ilkelerini sayabilir. 10, 16, 9A
Dünya Sağlık Örgütü Alma Ata bildirgesinde öne çıkan konuları açıklayabilir.10, 16, 9A
Temel sağlık hizmetleri ile sosyal adalet arasında ilişki kurar. 10, 16, 9A
Temel sağlık hizmetlerinin kişinin yaşadığı veya çalıştığı yere yakın olması gerektiğini düşünür. 10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerinde kabul edilebilirlik, toplum katılımı, karşılanabilirlik ilkelerinin önemli olduğunu düşünür.10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerinin planlama ve uygulamasına toplumu katılımının sağlayacak fikirler geliştirebilir.10, 16, 9A
Hastalıkları yalnızca ortaya çıktıktan sonra tedavi edileceğini değil çeşitli aşamalarda önlenebileceğini düşünür. 10, 16, 9A
Sağlığı korumanın düzeylerini örneklerle açıklayabilir. 10, 16, 9A
Sağlık taramalarının amacını ve ilkelerini açıklayabilir.10, 16, 9A
Hastalıkları ve sağlık sorunlarını mümkün en erken düzeyde önlemeye meyilli olur. 10, 16, 9A
Sağlığı koruma ile sağlığın belirleyicileri arasında ilişki kurar.10, 16, 9A
Farklı sağlık hizmetlerinde söz konusu olan sağlığı korumanın düzeylerini ayırt edebilir.10, 16, 9A
Verilen bir sağlık sorununa birincil önleme müdahalesi önerebilir. 10, 16, 9A
Toplum sağlığını değerlendirmede kullanılan temel sağlık göstergelerini sıralayabilir ve tanımlayabilir. 10, 16, 9A
Sağlık göstergelerinin kullanım alanlarını bilir. 10, 16, 9A
Mortalite, morbidite ve fertilite göstergelerinin nasıl hesaplanacağını bilir. 10, 16, 9A
Toplumun sağlık sorunlarını değerlendirmesi için sağlık göstergelerine ihtiyaç duyar.10, 16, 9A
Sağlık göstergeleri ile hekimlik pratiği arasında ilişki kurar. 10, 16, 9A
Türkiye’nin ve diğer ülkelerin sağlık göstergelerine ilişkin verilere erişebilir. 10, 16, 9A
Farklı toplumların sağlık durumunu sağlık göstergelerini kullanarak yorumlayabilir. 10, 16, 9A
Demografiyi tanımlayabilir ve demografik ölçütleri açıklayabilir.10, 16, 9A
Toplumun sağlık sorunlarını değerlendirmesi istendiğinde için demografik bilgilere ihtiyaç duyar.10, 16, 9A
Demografik bilgi ile halk sağlığı arasında ilişki kurar. 10, 16, 9A
Farklı toplumların sağlık durumunu demografik bilgileri, nüfus piramidini, Demografik ve Epidemiyolojik Geçiş Teorisi’ni kullanarak açıklayabilir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık-Hastalık Kavramları
2Sağlığın Belirleyicileri
3Halk Sağlığı Kavramı ve Yaklaşımları
4Temel Sağlık Hizmetleri
5Sağlığın Korunması
6Sağlık Göstergeleri
7Demografi
Kaynak
1- ''Oxford Textbook of Global Public Health 6th Edition'' Detels,Gulliford, Abdool Karim, Tan, Oxford University Press, 2015. 2-“Applied Demography and Public Health” Nazrul Hoque, Mary A. McGehee, Benjamin S. Bradshaw (Eds.), Springer, 2013. 3-“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 4-“Epidemiology and Demography in Public Health” Japhet Killewo (Ed. In Chief), H. Kristian Heggenhougen, Stella R. Quah (Eds.), 2010, Elsevier. 5-“Modern Methods for Epidemiology” Yu-Kang Tu, Darren C. Greenwood (Eds.), Springer, 2012.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
X
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
X
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati717
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı177
Genel Sınav ve Hazırlığı177
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)21
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(21/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HALK SAĞLIĞI-Senelik7+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Prof.Dr. Abdulbari BENER, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Doç.Dr. Perihan TORUN
Dersin YardımcılarıDr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıSağlık ve hastalığın sosyal, çevresel, ekonomik, kültürel değişkenlerle ilişkisini açıklamak; toplum sağlığını değerlendirmek amacıyla kullanılan epidemiyolojik ve demografik yöntemler konusunda bilgi vermek; koruyucu hekimlik ve geliştirici sağlık hizmet ilkelerini öğretmek, sağlık düzeyini değerlendirmede kullanılan sağlık göstergelerini açıklamak
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık-Hastalık Kavramları,Sağlığın Belirleyicileri,Halk Sağlığı Kavramı ve Yaklaşımları,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlığın Korunması,Sağlık Göstergeleri,Demografi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlayabilir. 10, 16, 9A
Hasta olmanın farklı anlamlarını sıralar. 10, 16, 9A
Bir durumun sağlık ve hastalık olarak değerlendirilmesi istendiğinde çok yönlü ve eleştirel yorum yapabilir.10, 16, 9A
Sağlığın belirleyicilerini listeler. 10, 16, 9A
Toplumun sağlığına sağlık hizmetlerinin etkisinin kısıtlı olduğunu; sosyal, çevresel, ekonomik, kültürel faktörlerin etkisinin ise belirleyici olduğunu düşünür. 10, 16, 9A
Sağlık eşitsizliklerine karşı duyarlı olur, sağlık eşitsizliklerini değiştirebileceğini düşünür. 10, 16, 9A
Toplumsal bir sağlık sorununa yönelik çok sektörlü bir çözüm önerebilir.10, 16, 9A
Halk sağlığı kavramını tanımlayabilir. 10, 16, 9A
Halk sağlığının kapsamını bilir ve çalışma alanına giren konuları ayırt edebilir. 10, 16, 9A
Verilen sağlık sorununa halk sağlığı yaklaşımıyla bir çözüm önerebilir. 10, 16, 9A
Hastaneye başvuran kişilerde görülen sağlık sorunlarının, toplumun sağlık sorunlarını yansıtmakta yetersiz olduğunu düşünür.10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerini sınıflandırabilir ve aralarındaki farkları açıklayabilir. 10, 16, 9A
Temel sağlık hizmetlerini tanımlayabilir ve ilkelerini sayabilir. 10, 16, 9A
Dünya Sağlık Örgütü Alma Ata bildirgesinde öne çıkan konuları açıklayabilir.10, 16, 9A
Temel sağlık hizmetleri ile sosyal adalet arasında ilişki kurar. 10, 16, 9A
Temel sağlık hizmetlerinin kişinin yaşadığı veya çalıştığı yere yakın olması gerektiğini düşünür. 10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerinde kabul edilebilirlik, toplum katılımı, karşılanabilirlik ilkelerinin önemli olduğunu düşünür.10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerinin planlama ve uygulamasına toplumu katılımının sağlayacak fikirler geliştirebilir.10, 16, 9A
Hastalıkları yalnızca ortaya çıktıktan sonra tedavi edileceğini değil çeşitli aşamalarda önlenebileceğini düşünür. 10, 16, 9A
Sağlığı korumanın düzeylerini örneklerle açıklayabilir. 10, 16, 9A
Sağlık taramalarının amacını ve ilkelerini açıklayabilir.10, 16, 9A
Hastalıkları ve sağlık sorunlarını mümkün en erken düzeyde önlemeye meyilli olur. 10, 16, 9A
Sağlığı koruma ile sağlığın belirleyicileri arasında ilişki kurar.10, 16, 9A
Farklı sağlık hizmetlerinde söz konusu olan sağlığı korumanın düzeylerini ayırt edebilir.10, 16, 9A
Verilen bir sağlık sorununa birincil önleme müdahalesi önerebilir. 10, 16, 9A
Toplum sağlığını değerlendirmede kullanılan temel sağlık göstergelerini sıralayabilir ve tanımlayabilir. 10, 16, 9A
Sağlık göstergelerinin kullanım alanlarını bilir. 10, 16, 9A
Mortalite, morbidite ve fertilite göstergelerinin nasıl hesaplanacağını bilir. 10, 16, 9A
Toplumun sağlık sorunlarını değerlendirmesi için sağlık göstergelerine ihtiyaç duyar.10, 16, 9A
Sağlık göstergeleri ile hekimlik pratiği arasında ilişki kurar. 10, 16, 9A
Türkiye’nin ve diğer ülkelerin sağlık göstergelerine ilişkin verilere erişebilir. 10, 16, 9A
Farklı toplumların sağlık durumunu sağlık göstergelerini kullanarak yorumlayabilir. 10, 16, 9A
Demografiyi tanımlayabilir ve demografik ölçütleri açıklayabilir.10, 16, 9A
Toplumun sağlık sorunlarını değerlendirmesi istendiğinde için demografik bilgilere ihtiyaç duyar.10, 16, 9A
Demografik bilgi ile halk sağlığı arasında ilişki kurar. 10, 16, 9A
Farklı toplumların sağlık durumunu demografik bilgileri, nüfus piramidini, Demografik ve Epidemiyolojik Geçiş Teorisi’ni kullanarak açıklayabilir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık-Hastalık Kavramları
2Sağlığın Belirleyicileri
3Halk Sağlığı Kavramı ve Yaklaşımları
4Temel Sağlık Hizmetleri
5Sağlığın Korunması
6Sağlık Göstergeleri
7Demografi
Kaynak
1- ''Oxford Textbook of Global Public Health 6th Edition'' Detels,Gulliford, Abdool Karim, Tan, Oxford University Press, 2015. 2-“Applied Demography and Public Health” Nazrul Hoque, Mary A. McGehee, Benjamin S. Bradshaw (Eds.), Springer, 2013. 3-“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 4-“Epidemiology and Demography in Public Health” Japhet Killewo (Ed. In Chief), H. Kristian Heggenhougen, Stella R. Quah (Eds.), 2010, Elsevier. 5-“Modern Methods for Epidemiology” Yu-Kang Tu, Darren C. Greenwood (Eds.), Springer, 2012.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
X
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
X
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
X
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07