Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ PATOLOJİ | - | Senelik | 28+6 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahar MÜEZZİNOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bahar MÜEZZİNOĞLU, Öğr.Gör.Dr. Rukiye Nilgün ERDOĞAN, Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | power point slaytları, Robbins pathologic basis of diseases 9th edition |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Hücre, doku ve organizma seviyelerinde zedelenmeye verilen hücresel tepkileri tartışmak için membran fizyolojisi, metabolizma, sinyal iletimi ve makromoleküler sentez bilgisini uygulayıp; bu tepkilerin morfolojik görünüşü nasıl etkilediği; ve bunların tanı, prognostik ve tedavi için nasıl kullanılabileceğini açıklamak Sublethal yaralanma veya hücrelerde strese hücresel ve subselüler tepkileri tartışmak için hücresel fizyoloji, metabolizma ve makromoleküler sentez bilgisini uygulayarak; bu tepkilerin hücre ve doku düzeyinde morfolojik görünüşü nasıl etkilediğini; ve organ fonksiyonlarını nasıl etkileyebileceklerini açıklamak Biyokimya, fizyoloji ve histoloji bilgileri ile hücre ölümünün patojenik ve fizyolojik mekanizmaları, ortaya çıkan morfolojik görünüm ve bu mekanizmaların aktif hale getirildiği fizyolojik ve klinik ortamlar arasında ayrım yapmak Biyokimya ve fizyolji bilgilerini kullanarak akut ve kronik inflamasyonun patojenik mekanizmalarını ve hücresel, doku ve organizma seviyelerinde ortaya çıkan patolojiyi tanımlamak Disfonksiyonun hücresel yaralanma, akut ve kronik inflamasyon, otoimmünite, alerjik reaksiyonlar ve enfeksiyona yatkınlığı nasıl sağlayabileceğini açıklamak için temel immünoloji mekanizmalarını açıklamak; bu değişikliklerin organ işlevini ve organizmanın sağlığını nasıl etkilediği; ve terapötik müdahalenin bu etkileri nasıl azaltabileceğini ortaya koymak Biyokimyasal, fizyolojik ve mikrobiyolojik biligileri kullanarak hem patojen hem de konakçı faktörler, hücresel, doku ve organizma seviyelerinde ortaya çıkan patoloji, klinik yansımaları dahil olmak üzere bulaşıcı hastalıkların patojenik mekanizmalarını tanımlamak biyokimya ve hücresel fizyoloji bilgilerini kullanarak doku rejenerasyonu, yenilenmesi ve onarımının patojenik mekanizmalarını, hücresel, doku ve organizma seviyelerinde ortaya çıkan patolojiyi ve klinik yansımalarını tanımlamak Biyokimya ve fizyoloji bilgilerini kullanarak hemodinamik ve şokta değişikliklere neden olan patojenik mekanizmaları tartışmak. Elde edilen patolojiyi hücresel, doku ve organizma düzeyinde tanımlamak ve bu patolojik değişikliklerle ilişkili klinik belirtileri tanımlamak. Kanın pıhtılaşmasında değişikliklere veya kan akışındaki diğer bozulmalara neden olan patogenetik mekanizmaları tartışmak . Hücresel, doku ve organizma düzeyinde ortaya çıkan patolojiyi ve bu patolojik değişikliklerle ilişkili klinik belirtileri tanımlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Patolojiye Giriş Ve Laboratuvar Teknikleri 1,2,Hücre Zedelenmesi: Genel Mekanizmalar,Hücresel Adaptasyon Bozuklukları-1,2,Hücre İçi Birikimler,Hücre Ölümü-1,2,3,Sıvı Elektrolit Ve Kan Dolaşımı Bozuklukları-1,2,3,İltihap Tanımı, Tipleri Ve Patogenezi-1-4,İyileşme Ve Onarım-1,2,İmmunopatoloji-1-6,Enfeksiyon Hastalıkları Patolojisine Giriş 1,2,Bakteriyel Hastalıkların Patolojisi 1-3,LAB: Patolojiye Giriş Pratiği,LAB: Hücre Zedelenmesi –Adaptasyon,LAB: Hemodinamik Bozukluklar Ve İltihap; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Patolojiye Giriş Ve Laboratuvar Teknikleri 1,2 | |
2 | Hücre Zedelenmesi: Genel Mekanizmalar | |
3 | Hücresel Adaptasyon Bozuklukları-1,2 | |
4 | Hücre İçi Birikimler | |
5 | Hücre Ölümü-1,2,3 | |
6 | Sıvı Elektrolit Ve Kan Dolaşımı Bozuklukları-1,2,3 | |
7 | İltihap Tanımı, Tipleri Ve Patogenezi-1-4 | |
8 | İyileşme Ve Onarım-1,2 | |
9 | İmmunopatoloji-1-6 | |
10 | Enfeksiyon Hastalıkları Patolojisine Giriş 1,2 | |
11 | Bakteriyel Hastalıkların Patolojisi 1-3 | |
12 | LAB: Patolojiye Giriş Pratiği | |
13 | LAB: Hücre Zedelenmesi –Adaptasyon | |
14 | LAB: Hemodinamik Bozukluklar Ve İltihap |
Kaynak |
Robbins Basic pathology 10th edt. Elsevier; 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ PATOLOJİ | - | Senelik | 28+6 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahar MÜEZZİNOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bahar MÜEZZİNOĞLU, Öğr.Gör.Dr. Rukiye Nilgün ERDOĞAN, Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | power point slaytları, Robbins pathologic basis of diseases 9th edition |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Hücre, doku ve organizma seviyelerinde zedelenmeye verilen hücresel tepkileri tartışmak için membran fizyolojisi, metabolizma, sinyal iletimi ve makromoleküler sentez bilgisini uygulayıp; bu tepkilerin morfolojik görünüşü nasıl etkilediği; ve bunların tanı, prognostik ve tedavi için nasıl kullanılabileceğini açıklamak Sublethal yaralanma veya hücrelerde strese hücresel ve subselüler tepkileri tartışmak için hücresel fizyoloji, metabolizma ve makromoleküler sentez bilgisini uygulayarak; bu tepkilerin hücre ve doku düzeyinde morfolojik görünüşü nasıl etkilediğini; ve organ fonksiyonlarını nasıl etkileyebileceklerini açıklamak Biyokimya, fizyoloji ve histoloji bilgileri ile hücre ölümünün patojenik ve fizyolojik mekanizmaları, ortaya çıkan morfolojik görünüm ve bu mekanizmaların aktif hale getirildiği fizyolojik ve klinik ortamlar arasında ayrım yapmak Biyokimya ve fizyolji bilgilerini kullanarak akut ve kronik inflamasyonun patojenik mekanizmalarını ve hücresel, doku ve organizma seviyelerinde ortaya çıkan patolojiyi tanımlamak Disfonksiyonun hücresel yaralanma, akut ve kronik inflamasyon, otoimmünite, alerjik reaksiyonlar ve enfeksiyona yatkınlığı nasıl sağlayabileceğini açıklamak için temel immünoloji mekanizmalarını açıklamak; bu değişikliklerin organ işlevini ve organizmanın sağlığını nasıl etkilediği; ve terapötik müdahalenin bu etkileri nasıl azaltabileceğini ortaya koymak Biyokimyasal, fizyolojik ve mikrobiyolojik biligileri kullanarak hem patojen hem de konakçı faktörler, hücresel, doku ve organizma seviyelerinde ortaya çıkan patoloji, klinik yansımaları dahil olmak üzere bulaşıcı hastalıkların patojenik mekanizmalarını tanımlamak biyokimya ve hücresel fizyoloji bilgilerini kullanarak doku rejenerasyonu, yenilenmesi ve onarımının patojenik mekanizmalarını, hücresel, doku ve organizma seviyelerinde ortaya çıkan patolojiyi ve klinik yansımalarını tanımlamak Biyokimya ve fizyoloji bilgilerini kullanarak hemodinamik ve şokta değişikliklere neden olan patojenik mekanizmaları tartışmak. Elde edilen patolojiyi hücresel, doku ve organizma düzeyinde tanımlamak ve bu patolojik değişikliklerle ilişkili klinik belirtileri tanımlamak. Kanın pıhtılaşmasında değişikliklere veya kan akışındaki diğer bozulmalara neden olan patogenetik mekanizmaları tartışmak . Hücresel, doku ve organizma düzeyinde ortaya çıkan patolojiyi ve bu patolojik değişikliklerle ilişkili klinik belirtileri tanımlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Patolojiye Giriş Ve Laboratuvar Teknikleri 1,2,Hücre Zedelenmesi: Genel Mekanizmalar,Hücresel Adaptasyon Bozuklukları-1,2,Hücre İçi Birikimler,Hücre Ölümü-1,2,3,Sıvı Elektrolit Ve Kan Dolaşımı Bozuklukları-1,2,3,İltihap Tanımı, Tipleri Ve Patogenezi-1-4,İyileşme Ve Onarım-1,2,İmmunopatoloji-1-6,Enfeksiyon Hastalıkları Patolojisine Giriş 1,2,Bakteriyel Hastalıkların Patolojisi 1-3,LAB: Patolojiye Giriş Pratiği,LAB: Hücre Zedelenmesi –Adaptasyon,LAB: Hemodinamik Bozukluklar Ve İltihap; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Patolojiye Giriş Ve Laboratuvar Teknikleri 1,2 | |
2 | Hücre Zedelenmesi: Genel Mekanizmalar | |
3 | Hücresel Adaptasyon Bozuklukları-1,2 | |
4 | Hücre İçi Birikimler | |
5 | Hücre Ölümü-1,2,3 | |
6 | Sıvı Elektrolit Ve Kan Dolaşımı Bozuklukları-1,2,3 | |
7 | İltihap Tanımı, Tipleri Ve Patogenezi-1-4 | |
8 | İyileşme Ve Onarım-1,2 | |
9 | İmmunopatoloji-1-6 | |
10 | Enfeksiyon Hastalıkları Patolojisine Giriş 1,2 | |
11 | Bakteriyel Hastalıkların Patolojisi 1-3 | |
12 | LAB: Patolojiye Giriş Pratiği | |
13 | LAB: Hücre Zedelenmesi –Adaptasyon | |
14 | LAB: Hemodinamik Bozukluklar Ve İltihap |
Kaynak |
Robbins Basic pathology 10th edt. Elsevier; 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |