Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HÜCRE YAPISI-Güz Dönemi90+18-7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bahar GÜNTEKİN
Dersi VerenlerProf.Dr. Bahar GÜNTEKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı"Hücre Yapısı" ana temasına uygun olarak insan ve mikrobiyal hücrelerin anatomisini, mikroorganizmaların insan sağlığına etkilerini, hücrelerdeki makromoleküllerin yapı ve işleyişlerini ve hücrede enerji döngüsüyle ilgili biyokimyasal metabolik yolakları inceleyerek öğrenciye konu ile ilgili temel kavram ve bilgileri kazandırmak; insan davranışının altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişlerinin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlar; Makromoleküllerin yapı ve işlevleri, DNA hasarı ve hücre ölüm mekanızmaları, Membranlar ve Transport sistemleri,Lipidler ve yağ asidleri, Yağ asidlerinin oksidasyonu, Ketojenez, Lipoproteinler, Sfingolipidler, Steroidler, Lipojenez, Membranlar ve taşınma, Oksidatif fosforilasyon, Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar; Bioenerji: Karbonhidrat metabolizması ve Enerji üretimi; Protein ve DNA yapı ve işlevleri, Sinyal iletimi , Enzimler , Hormonlar, Vitaminler ve İnorganik moleküller,Mikrobiyal dünya ve insan biyolojisi üzerine etkileri; mikroorganizmaların sınıflandırılması, yapısı, genetiği, mikrobiyal gen ve genomların evrilmesi ve direnç mekanizmaları, Mikroorganizmaların teşhisi ve tanımlanması için kullanılan laboratuvar yöntemleri ve pratiği ,Mikroskop çeşitleri, ışık mikroskobu kullanımı; ışık mikroskobu ile germ, epitel oosit ve spermatogenik seri hücrelerinin ve bu hücrlerin organel, nukleus ve nukleolus, yapılarının incelenmesi; Epitel doku, bağ doku, yağ doku, kıkırdak doku, kemik doku, çizgili kas, düz kas, kalp ve sinir doku histolojisi; Oogenez, spermatogenez, fertilizasyon, implantation, bilaminar embriyonik disk, trilaminar embriyonik disk, nörogenez, embriyonik katlanma,Duyular algı ve dikkat, Bellek öğrenme ve bilginin temsili, Dil ve yapısı, Dürtüler, güdüler, duygular, Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller, Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri, Psikoseksüel ve psikososyal gelişim, Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri, Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı, Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi, Temel iletişim teknikleri, Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Mikroorganizmaların anatomik yapısı ve insan sağlığına etkilerini öğrenir 2. İnsan hücrelerinde bulunan makromoleküllerin yapısını ve fonksiyonlarını öğrenir. Hücre içi biyokimyasal enerji döngüleri ile hücre ve çevre ilişkisi hakkında bilgi edinir. 3. İnsan doku ve hücrelerinin histolojik incelemesini öğrenir; organogenez ve insan üreme mekanizmalarını anlar. 4. İnsan duygu, algı, dikkat ve dürtülerini öğrenir. Bilişsel gelişim teorilerini davranışsal gelişim üzerine toplum etkilerini ve hasta-hekim ilişkilerini inceler ve bilgi sahibi olur. 16, 17, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlar; Makromoleküllerin yapı ve işlevleri, DNA hasarı ve hücre ölüm mekanızmaları, Membranlar ve Transport sistemleri
2Lipidler ve yağ asidleri, Yağ asidlerinin oksidasyonu, Ketojenez, Lipoproteinler, Sfingolipidler, Steroidler, Lipojenez, Membranlar ve taşınma, Oksidatif fosforilasyon, Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar; Bioenerji: Karbonhidrat metabolizması ve Enerji üretimi; Protein ve DNA yapı ve işlevleri, Sinyal iletimi , Enzimler , Hormonlar, Vitaminler ve İnorganik moleküller
3Mikrobiyal dünya ve insan biyolojisi üzerine etkileri; mikroorganizmaların sınıflandırılması, yapısı, genetiği, mikrobiyal gen ve genomların evrilmesi ve direnç mekanizmaları, Mikroorganizmaların teşhisi ve tanımlanması için kullanılan laboratuvar yöntemleri ve pratiği
4Mikroskop çeşitleri, ışık mikroskobu kullanımı; ışık mikroskobu ile germ, epitel oosit ve spermatogenik seri hücrelerinin ve bu hücrlerin organel, nukleus ve nukleolus, yapılarının incelenmesi; Epitel doku, bağ doku, yağ doku, kıkırdak doku, kemik doku, çizgili kas, düz kas, kalp ve sinir doku histolojisi; Oogenez, spermatogenez, fertilizasyon, implantation, bilaminar embriyonik disk, trilaminar embriyonik disk, nörogenez, embriyonik katlanma
5Duyular algı ve dikkat, Bellek öğrenme ve bilginin temsili, Dil ve yapısı, Dürtüler, güdüler, duygular, Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller, Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri, Psikoseksüel ve psikososyal gelişim, Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri, Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı, Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi, Temel iletişim teknikleri, Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas
Kaynak
1. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series) 2. Microbiology: An Introduction (Gerard J. Tortora et al., 13th Edition & Class notes) 3. Medical Biology & Genetics (Essential Cell Biology, Bruce Alberts et al., 4th Ed.) 4. Histology (Junqueira's Basic Histology Text & Atlas - Anthony & Albert's Essential Cell Biology) 5. Behavioral Science

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HÜCRE YAPISI-Güz Dönemi90+18-7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bahar GÜNTEKİN
Dersi VerenlerProf.Dr. Bahar GÜNTEKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı"Hücre Yapısı" ana temasına uygun olarak insan ve mikrobiyal hücrelerin anatomisini, mikroorganizmaların insan sağlığına etkilerini, hücrelerdeki makromoleküllerin yapı ve işleyişlerini ve hücrede enerji döngüsüyle ilgili biyokimyasal metabolik yolakları inceleyerek öğrenciye konu ile ilgili temel kavram ve bilgileri kazandırmak; insan davranışının altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişlerinin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlar; Makromoleküllerin yapı ve işlevleri, DNA hasarı ve hücre ölüm mekanızmaları, Membranlar ve Transport sistemleri,Lipidler ve yağ asidleri, Yağ asidlerinin oksidasyonu, Ketojenez, Lipoproteinler, Sfingolipidler, Steroidler, Lipojenez, Membranlar ve taşınma, Oksidatif fosforilasyon, Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar; Bioenerji: Karbonhidrat metabolizması ve Enerji üretimi; Protein ve DNA yapı ve işlevleri, Sinyal iletimi , Enzimler , Hormonlar, Vitaminler ve İnorganik moleküller,Mikrobiyal dünya ve insan biyolojisi üzerine etkileri; mikroorganizmaların sınıflandırılması, yapısı, genetiği, mikrobiyal gen ve genomların evrilmesi ve direnç mekanizmaları, Mikroorganizmaların teşhisi ve tanımlanması için kullanılan laboratuvar yöntemleri ve pratiği ,Mikroskop çeşitleri, ışık mikroskobu kullanımı; ışık mikroskobu ile germ, epitel oosit ve spermatogenik seri hücrelerinin ve bu hücrlerin organel, nukleus ve nukleolus, yapılarının incelenmesi; Epitel doku, bağ doku, yağ doku, kıkırdak doku, kemik doku, çizgili kas, düz kas, kalp ve sinir doku histolojisi; Oogenez, spermatogenez, fertilizasyon, implantation, bilaminar embriyonik disk, trilaminar embriyonik disk, nörogenez, embriyonik katlanma,Duyular algı ve dikkat, Bellek öğrenme ve bilginin temsili, Dil ve yapısı, Dürtüler, güdüler, duygular, Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller, Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri, Psikoseksüel ve psikososyal gelişim, Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri, Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı, Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi, Temel iletişim teknikleri, Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Mikroorganizmaların anatomik yapısı ve insan sağlığına etkilerini öğrenir 2. İnsan hücrelerinde bulunan makromoleküllerin yapısını ve fonksiyonlarını öğrenir. Hücre içi biyokimyasal enerji döngüleri ile hücre ve çevre ilişkisi hakkında bilgi edinir. 3. İnsan doku ve hücrelerinin histolojik incelemesini öğrenir; organogenez ve insan üreme mekanizmalarını anlar. 4. İnsan duygu, algı, dikkat ve dürtülerini öğrenir. Bilişsel gelişim teorilerini davranışsal gelişim üzerine toplum etkilerini ve hasta-hekim ilişkilerini inceler ve bilgi sahibi olur. 16, 17, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlar; Makromoleküllerin yapı ve işlevleri, DNA hasarı ve hücre ölüm mekanızmaları, Membranlar ve Transport sistemleri
2Lipidler ve yağ asidleri, Yağ asidlerinin oksidasyonu, Ketojenez, Lipoproteinler, Sfingolipidler, Steroidler, Lipojenez, Membranlar ve taşınma, Oksidatif fosforilasyon, Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar; Bioenerji: Karbonhidrat metabolizması ve Enerji üretimi; Protein ve DNA yapı ve işlevleri, Sinyal iletimi , Enzimler , Hormonlar, Vitaminler ve İnorganik moleküller
3Mikrobiyal dünya ve insan biyolojisi üzerine etkileri; mikroorganizmaların sınıflandırılması, yapısı, genetiği, mikrobiyal gen ve genomların evrilmesi ve direnç mekanizmaları, Mikroorganizmaların teşhisi ve tanımlanması için kullanılan laboratuvar yöntemleri ve pratiği
4Mikroskop çeşitleri, ışık mikroskobu kullanımı; ışık mikroskobu ile germ, epitel oosit ve spermatogenik seri hücrelerinin ve bu hücrlerin organel, nukleus ve nukleolus, yapılarının incelenmesi; Epitel doku, bağ doku, yağ doku, kıkırdak doku, kemik doku, çizgili kas, düz kas, kalp ve sinir doku histolojisi; Oogenez, spermatogenez, fertilizasyon, implantation, bilaminar embriyonik disk, trilaminar embriyonik disk, nörogenez, embriyonik katlanma
5Duyular algı ve dikkat, Bellek öğrenme ve bilginin temsili, Dil ve yapısı, Dürtüler, güdüler, duygular, Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller, Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri, Psikoseksüel ve psikososyal gelişim, Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri, Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı, Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi, Temel iletişim teknikleri, Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas
Kaynak
1. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series) 2. Microbiology: An Introduction (Gerard J. Tortora et al., 13th Edition & Class notes) 3. Medical Biology & Genetics (Essential Cell Biology, Bruce Alberts et al., 4th Ed.) 4. Histology (Junqueira's Basic Histology Text & Atlas - Anthony & Albert's Essential Cell Biology) 5. Behavioral Science

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07