Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLDEN HÜCREYE | - | Güz Dönemi | 96+16 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa GÜZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa GÜZEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı hücrenin yapısında ve işlevinde görev alan molekülleri ve canlılığın devamı için hücre içerisinde gerçekleşen kimyasal reaksiyonları tanıtmaktır. Ayrıca canlı sistemlerdeki başlıca önemli biyokimyasal molekülleri (DNA, RNA, ATP, cAMP, proteinler, peptitler, amino asitler, başlıca hormonlar vb gibi) ve bu moleküllerin fonksiyonlarını tanımak ve bu önemli moleküllerin biyokimyasal transformasyonlarını kavrayabilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali, DNA, kromozomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar, İleri moleküler teknikler, Moleküler tekniklerin temel biyoloji ve klinikte uygulamaları,Fizyoloji: Fizyolojiyle giriş,tanımı ve kapsamı, İşevsel birim olarak hücre, Hücre zarının işlevleri, Hücre zarında madde iletimi, Hücre hacminin düzenlenmesi, Hücre mekaniği,Bilimsel Araştırma ve Bilgiye Erişim Esasları: Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri, Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleri, Bilimsel yayının tanımı, Bilimsel yayının çeşitleri, Elektronik veri kaynaklarına erişim, Bilimsel veri analizi,Biyofizik: Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI birim sistemi ve genel denklemleri, Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalar,Organik Kimya: Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon tepkimeleri, C-O ve C-S içeren organik bileşikler, Asitlik-bazlık, karboksilik asitler, C=O içeren organik bileşikler, N içeren organik bileşikler, Aromatik bileşikler, Biyomoleküller: karbonhidratlar, lipidler, Biyomoleküller: amino asitler, peptidler,,Biyomoleküller: proteinler ve enzimler, enzim kinetiği,Biyokimya: Yaşamın moleküler anlamı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Canlı organizmada meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini öğrenir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
Klinik çalışmalara temel oluşturacak yapısal moleküler hücre biyolojisi, tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramları ve hücresel işleyişinin moleküler mekanizmaları hakkında bilgi edinir. | 14, 16, 9 | A |
Fizyolojik mekanizmalar hakkında genel bir kavrayış oluşturur, hücre zarında yapı-fonksiyon ilişkilerini ve hücre mekaniği ile ilgili temel ilkeler hakkında bilgi sahibi olur. | 14, 16, 9 | A |
Bilimsel araştırmanın ne olduğunu, genel ilkeleri ve yöntemleri ve bilimsel bilgiye erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 12, 13, 14, 19, 23, 9 | A |
Biyofiziğin temel içeriğini ve metotları hakkında bilgi sahibi olur. | 14, 16, 9 | A |
Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları moleküler düzeyde tanımlayabilir ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklayabilir. | 12, 17, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali, DNA, kromozomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar, İleri moleküler teknikler, Moleküler tekniklerin temel biyoloji ve klinikte uygulamaları | |
2 | Fizyoloji: Fizyolojiyle giriş,tanımı ve kapsamı, İşevsel birim olarak hücre, Hücre zarının işlevleri, Hücre zarında madde iletimi, Hücre hacminin düzenlenmesi, Hücre mekaniği | |
3 | Bilimsel Araştırma ve Bilgiye Erişim Esasları: Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri, Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleri, Bilimsel yayının tanımı, Bilimsel yayının çeşitleri, Elektronik veri kaynaklarına erişim, Bilimsel veri analizi | |
4 | Biyofizik: Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI birim sistemi ve genel denklemleri, Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalar | |
5 | Organik Kimya: Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon tepkimeleri, C-O ve C-S içeren organik bileşikler, Asitlik-bazlık, karboksilik asitler, C=O içeren organik bileşikler, N içeren organik bileşikler, Aromatik bileşikler, Biyomoleküller: karbonhidratlar, lipidler, Biyomoleküller: amino asitler, peptidler,,Biyomoleküller: proteinler ve enzimler, enzim kinetiği | |
6 | Biyokimya: Yaşamın moleküler anlamı |
Kaynak |
1. Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter “Essential Cell Biology” Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013 2. Nesrin Emekli, Temel ve Uygulamalı Biyokimya 3. Guyton, Tıbbi Fizyoloji 4. Zeynel Dinler, Bilimsel Araştırma ve E- Kaynaklar 5. Roland Glaser, Biophysics 6. Paula Y. Bruice. Organic Chemistry 7. ed., Pearson, 2013. ISBN: 10-0-321-69768-5 |
Öğretim üyesi sunumları, ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLDEN HÜCREYE | - | Güz Dönemi | 96+16 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa GÜZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa GÜZEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı hücrenin yapısında ve işlevinde görev alan molekülleri ve canlılığın devamı için hücre içerisinde gerçekleşen kimyasal reaksiyonları tanıtmaktır. Ayrıca canlı sistemlerdeki başlıca önemli biyokimyasal molekülleri (DNA, RNA, ATP, cAMP, proteinler, peptitler, amino asitler, başlıca hormonlar vb gibi) ve bu moleküllerin fonksiyonlarını tanımak ve bu önemli moleküllerin biyokimyasal transformasyonlarını kavrayabilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali, DNA, kromozomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar, İleri moleküler teknikler, Moleküler tekniklerin temel biyoloji ve klinikte uygulamaları,Fizyoloji: Fizyolojiyle giriş,tanımı ve kapsamı, İşevsel birim olarak hücre, Hücre zarının işlevleri, Hücre zarında madde iletimi, Hücre hacminin düzenlenmesi, Hücre mekaniği,Bilimsel Araştırma ve Bilgiye Erişim Esasları: Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri, Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleri, Bilimsel yayının tanımı, Bilimsel yayının çeşitleri, Elektronik veri kaynaklarına erişim, Bilimsel veri analizi,Biyofizik: Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI birim sistemi ve genel denklemleri, Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalar,Organik Kimya: Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon tepkimeleri, C-O ve C-S içeren organik bileşikler, Asitlik-bazlık, karboksilik asitler, C=O içeren organik bileşikler, N içeren organik bileşikler, Aromatik bileşikler, Biyomoleküller: karbonhidratlar, lipidler, Biyomoleküller: amino asitler, peptidler,,Biyomoleküller: proteinler ve enzimler, enzim kinetiği,Biyokimya: Yaşamın moleküler anlamı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Canlı organizmada meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini öğrenir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
Klinik çalışmalara temel oluşturacak yapısal moleküler hücre biyolojisi, tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramları ve hücresel işleyişinin moleküler mekanizmaları hakkında bilgi edinir. | 14, 16, 9 | A |
Fizyolojik mekanizmalar hakkında genel bir kavrayış oluşturur, hücre zarında yapı-fonksiyon ilişkilerini ve hücre mekaniği ile ilgili temel ilkeler hakkında bilgi sahibi olur. | 14, 16, 9 | A |
Bilimsel araştırmanın ne olduğunu, genel ilkeleri ve yöntemleri ve bilimsel bilgiye erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 12, 13, 14, 19, 23, 9 | A |
Biyofiziğin temel içeriğini ve metotları hakkında bilgi sahibi olur. | 14, 16, 9 | A |
Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları moleküler düzeyde tanımlayabilir ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklayabilir. | 12, 17, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Proteinlerin temel yapı ve işlevleri, Hücrenin genetik materyali, DNA, kromozomlar ve genom, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı, Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar, İleri moleküler teknikler, Moleküler tekniklerin temel biyoloji ve klinikte uygulamaları | |
2 | Fizyoloji: Fizyolojiyle giriş,tanımı ve kapsamı, İşevsel birim olarak hücre, Hücre zarının işlevleri, Hücre zarında madde iletimi, Hücre hacminin düzenlenmesi, Hücre mekaniği | |
3 | Bilimsel Araştırma ve Bilgiye Erişim Esasları: Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri, Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleri, Bilimsel yayının tanımı, Bilimsel yayının çeşitleri, Elektronik veri kaynaklarına erişim, Bilimsel veri analizi | |
4 | Biyofizik: Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI birim sistemi ve genel denklemleri, Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalar | |
5 | Organik Kimya: Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon tepkimeleri, C-O ve C-S içeren organik bileşikler, Asitlik-bazlık, karboksilik asitler, C=O içeren organik bileşikler, N içeren organik bileşikler, Aromatik bileşikler, Biyomoleküller: karbonhidratlar, lipidler, Biyomoleküller: amino asitler, peptidler,,Biyomoleküller: proteinler ve enzimler, enzim kinetiği | |
6 | Biyokimya: Yaşamın moleküler anlamı |
Kaynak |
1. Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter “Essential Cell Biology” Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013 2. Nesrin Emekli, Temel ve Uygulamalı Biyokimya 3. Guyton, Tıbbi Fizyoloji 4. Zeynel Dinler, Bilimsel Araştırma ve E- Kaynaklar 5. Roland Glaser, Biophysics 6. Paula Y. Bruice. Organic Chemistry 7. ed., Pearson, 2013. ISBN: 10-0-321-69768-5 |
Öğretim üyesi sunumları, ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |