Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM FELSEFESİ VE TIP | - | Senelik | 12+0 | - | 1 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Canlı organizmada ve laboratuvar ortamında meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: 1. organik bileşikleri sınıflandırabilecektir. 1.1. alkanları, alkenleri, alkinleri ayırt eder. 1.2. alkil halojenürleri, alkolleri, fenolleri ve eterleri ve aminleri örnekler. 1.3. karboksilli asitleri, esterleri, asit halojenürleri, asit anhidritleri ve amitleri ayırt eder. 1.4. aldehitleri, ketonları ve bunlardan türeyen bileşikleri örnekler. 2. farklı organik sınıflardaki yapıların kimyasal reaksiyonlarını yorumlayabilecektir. 2.1. eliminasyon reaksiyonlarını gösterir. 2.2. sübstitüsyon reaksiyonlarını gösterir. 2.3. organik reaksiyonlara ait mekanizmaları açıklar. 3. izomeriyi tanımlayabilecektir 3.1.yapı izomerisini açıklar 3.2.fonksiyonel grup izomerisini açıklar 3.3. geometrik izomeriyi tanımlar. 4. doğal ve sentetik polimerleri sınıflandırabilecektir. 4.1. şekerlerden türeyen polimerleri örnekler. 4.2. aminoasitler veya nükleik asitlerden türeyen polimerleri sınıflar. 4.3. sentetik polimerleri ayırteder. | 10, 12, 16, 17, 3, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA |
Kaynak |
Organik Kimya Ders Notları öğrencilere verilecektir. Fessenden, R.J., Fessenden, J.S. and Logue, M.W. (2001) Organik Kimya. Güneş Kitabevi, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM FELSEFESİ VE TIP | - | Senelik | 12+0 | - | 1 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Canlı organizmada ve laboratuvar ortamında meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: 1. organik bileşikleri sınıflandırabilecektir. 1.1. alkanları, alkenleri, alkinleri ayırt eder. 1.2. alkil halojenürleri, alkolleri, fenolleri ve eterleri ve aminleri örnekler. 1.3. karboksilli asitleri, esterleri, asit halojenürleri, asit anhidritleri ve amitleri ayırt eder. 1.4. aldehitleri, ketonları ve bunlardan türeyen bileşikleri örnekler. 2. farklı organik sınıflardaki yapıların kimyasal reaksiyonlarını yorumlayabilecektir. 2.1. eliminasyon reaksiyonlarını gösterir. 2.2. sübstitüsyon reaksiyonlarını gösterir. 2.3. organik reaksiyonlara ait mekanizmaları açıklar. 3. izomeriyi tanımlayabilecektir 3.1.yapı izomerisini açıklar 3.2.fonksiyonel grup izomerisini açıklar 3.3. geometrik izomeriyi tanımlar. 4. doğal ve sentetik polimerleri sınıflandırabilecektir. 4.1. şekerlerden türeyen polimerleri örnekler. 4.2. aminoasitler veya nükleik asitlerden türeyen polimerleri sınıflar. 4.3. sentetik polimerleri ayırteder. | 10, 12, 16, 17, 3, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA |
Kaynak |
Organik Kimya Ders Notları öğrencilere verilecektir. Fessenden, R.J., Fessenden, J.S. and Logue, M.W. (2001) Organik Kimya. Güneş Kitabevi, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |