Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
RASYONEL FARMAKOTERAPİ STAJITP4014516Senelik57+15-2
Ders Programı

( D ) Pazartesi 09:00-09:45

( D ) Pazartesi 10:00-10:45

( D ) Pazartesi 11:00-11:45

( D ) Pazartesi 12:00-12:45

( D ) Pazartesi 12:45-13:30

( D ) Pazartesi 13:30-14:15

( D ) Pazartesi 14:30-15:15

( D ) Pazartesi 15:30-16:15

( D ) Pazartesi 17:30-18:15

( D ) Pazartesi 18:30-19:15

( D ) Pazartesi 19:30-20:15

( D ) Salı 07:00-07:45

( D ) Salı 08:00-08:45

( D ) Salı 11:00-11:45

( D ) Salı 12:00-12:45

( D ) Salı 12:45-13:30

( D ) Salı 13:30-14:15

( D ) Salı 14:30-15:15

( D ) Salı 15:30-16:15

( D ) Salı 16:30-17:15

( D ) Salı 19:30-20:15

( D ) Salı 20:30-21:15

( D ) Salı 21:30-22:15

( D ) Çarşamba 08:00-08:45

( D ) Çarşamba 11:00-11:45

( D ) Çarşamba 12:00-12:45

( D ) Çarşamba 12:45-13:30

( D ) Çarşamba 15:30-16:15

( D ) Çarşamba 16:30-17:15

( D ) Çarşamba 17:30-18:15

( D ) Çarşamba 18:30-19:15

( D ) Çarşamba 19:30-20:15

( D ) Çarşamba 20:30-21:15

( D ) Çarşamba 21:30-22:15

( D ) Perşembe 08:00-08:45

( D ) Perşembe 09:00-09:45

( D ) Perşembe 10:00-10:45

( D ) Perşembe 11:00-11:45

( D ) Perşembe 12:00-12:45

( D ) Perşembe 12:45-13:30

( D ) Perşembe 13:30-14:15

( D ) Perşembe 14:30-15:15

( D ) Perşembe 15:30-16:15

( D ) Perşembe 16:30-17:15

( D ) Perşembe 17:30-18:15

( D ) Perşembe 18:30-19:15

( D ) Perşembe 19:30-20:15

( D ) Perşembe 20:30-21:15

( D ) Perşembe 21:30-22:15

( D ) Cuma 08:00-08:45

( D ) Cuma 09:00-09:45

( D ) Cuma 10:00-10:45

( D ) Cuma 11:00-11:45

( D ) Cuma 12:00-12:45

( D ) Cuma 12:45-13:30

( D ) Cuma 13:30-14:15

( D ) Cuma 14:30-15:15

( D ) Cuma 15:30-16:15

( D ) Cuma 16:30-17:15

( D ) Cuma 17:30-18:15

( C ) Pazartesi 09:00-09:45

( C ) Pazartesi 10:00-10:45

( C ) Pazartesi 11:00-11:45

( C ) Pazartesi 12:00-12:45

( C ) Pazartesi 12:45-13:30

( C ) Pazartesi 13:30-14:15

( C ) Pazartesi 14:30-15:15

( C ) Pazartesi 15:30-16:15

( C ) Pazartesi 16:30-17:15

( C ) Salı 09:00-09:45

( C ) Salı 10:00-10:45

( C ) Salı 11:00-11:45

( C ) Salı 12:00-12:45

( C ) Salı 12:45-13:30

( C ) Salı 13:30-14:15

( C ) Salı 14:30-15:15

( C ) Salı 15:30-16:15

( C ) Salı 16:30-17:15

( C ) Çarşamba 09:00-09:45

( C ) Çarşamba 10:00-10:45

( C ) Çarşamba 11:00-11:45

( C ) Çarşamba 12:00-12:45

( C ) Çarşamba 12:45-13:30

( C ) Çarşamba 13:30-14:15

( C ) Çarşamba 14:30-15:15

( C ) Çarşamba 15:30-16:15

( C ) Çarşamba 16:30-17:15

( C ) Perşembe 09:00-09:45

( C ) Perşembe 10:00-10:45

( C ) Perşembe 11:00-11:45

( C ) Perşembe 12:00-12:45

( C ) Perşembe 12:45-13:30

( C ) Perşembe 13:30-14:15

( C ) Perşembe 14:30-15:15

( C ) Perşembe 15:30-16:15

( C ) Perşembe 16:30-17:15

( C ) Cuma 07:00-07:45

( C ) Cuma 08:00-08:45

( C ) Cuma 12:00-12:45

( C ) Cuma 12:45-13:30

( C ) Cuma 13:30-14:15

( C ) Cuma 14:30-15:15

( C ) Cuma 15:30-16:15

( C ) Cuma 16:30-17:15

( B ) Pazartesi 09:00-09:45

( B ) Pazartesi 10:00-10:45

( B ) Pazartesi 11:00-11:45

( B ) Pazartesi 12:00-12:45

( B ) Pazartesi 12:45-13:30

( B ) Pazartesi 13:30-14:15

( B ) Pazartesi 14:30-15:15

( B ) Pazartesi 15:30-16:15

( B ) Pazartesi 16:30-17:15

( B ) Salı 09:00-09:45

( B ) Salı 10:00-10:45

( B ) Salı 11:00-11:45

( B ) Salı 12:00-12:45

( B ) Salı 12:45-13:30

( B ) Salı 13:30-14:15

( B ) Salı 14:30-15:15

( B ) Salı 15:30-16:15

( B ) Salı 16:30-17:15

( B ) Çarşamba 09:00-09:45

( B ) Çarşamba 10:00-10:45

( B ) Çarşamba 11:00-11:45

( B ) Çarşamba 12:00-12:45

( B ) Çarşamba 12:45-13:30

( B ) Çarşamba 13:30-14:15

( B ) Çarşamba 14:30-15:15

( B ) Çarşamba 15:30-16:15

( B ) Çarşamba 16:30-17:15

( B ) Perşembe 09:00-09:45

( B ) Perşembe 10:00-10:45

( B ) Perşembe 11:00-11:45

( B ) Perşembe 12:00-12:45

( B ) Perşembe 12:45-13:30

( B ) Perşembe 13:30-14:15

( B ) Perşembe 14:30-15:15

( B ) Perşembe 15:30-16:15

( B ) Perşembe 16:30-17:15

( B ) Cuma 07:00-07:45

( B ) Cuma 08:00-08:45

( B ) Cuma 12:00-12:45

( B ) Cuma 12:45-13:30

( B ) Cuma 13:30-14:15

( B ) Cuma 14:30-15:15

( B ) Cuma 15:30-16:15

( B ) Cuma 16:30-17:15

( B ) Cuma 17:30-18:15

( A ) Pazartesi 12:00-12:45

( A ) Pazartesi 12:45-13:30

( A ) Pazartesi 15:30-16:15

( A ) Pazartesi 16:30-17:15

( A ) Pazartesi 17:30-18:15

( A ) Pazartesi 18:30-19:15

( A ) Pazartesi 19:30-20:15

( A ) Salı 10:00-10:45

( A ) Salı 12:00-12:45

( A ) Salı 12:45-13:30

( A ) Salı 13:30-14:15

( A ) Salı 14:30-15:15

( A ) Salı 15:30-16:15

( A ) Salı 16:30-17:15

( A ) Çarşamba 14:30-15:15

( A ) Çarşamba 15:30-16:15

( A ) Çarşamba 16:30-17:15

( A ) Perşembe 07:00-07:45

( A ) Perşembe 08:00-08:45

( A ) Perşembe 09:00-09:45

( A ) Perşembe 10:00-10:45

( A ) Perşembe 11:00-11:45

( A ) Perşembe 12:00-12:45

( A ) Perşembe 12:45-13:30

( A ) Perşembe 13:30-14:15

( A ) Perşembe 14:30-15:15

( A ) Perşembe 15:30-16:15

( A ) Perşembe 16:30-17:15

( A ) Perşembe 17:30-18:15

( A ) Perşembe 18:30-19:15

( A ) Perşembe 19:30-20:15

( A ) Cuma 07:00-07:45

( A ) Cuma 08:00-08:45

( A ) Cuma 09:00-09:45

( A ) Cuma 10:00-10:45

( A ) Cuma 12:45-13:30

( A ) Cuma 14:30-15:15

( A ) Cuma 15:30-16:15

( A ) Cuma 16:30-17:15

( A ) Cuma 17:30-18:15

( A ) Cumartesi 08:00-08:45

( A ) Cumartesi 09:00-09:45

( A ) Cumartesi 10:00-10:45

( A ) Cumartesi 11:00-11:45

( A ) Cumartesi 12:00-12:45

( A ) Cumartesi 12:45-13:30

( A ) Cumartesi 13:30-14:15

( A ) Cumartesi 14:30-15:15

( A ) Cumartesi 15:30-16:15

( A ) Cumartesi 16:30-17:15

( A ) Cumartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Volkan AYDIN, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin YardımcılarıDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL, Doç.Dr. Volkan AYDIN,
Dersin AmacıStajın temel amacı, rasyonel farmakoterapi kararı için eğitimin gerekliliğini tartışmak ve öğrencilerin birçok tedavi arasından ilacı/tedaviyi etkinlik, güvenlik, uygunluk ve maliyet açısından karşılaştırarak seçim yaparken kendi yollarını geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Program ayrıca öğrencilerin nasıl iyi bir reçete yazılacağını, yeni ilaçların nasıl kullanılacağını ve klinik uygulamada advers olayların nasıl rapor edileceğini öğrenmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleri ,Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleri,Reçetelemenin temel kavramları,Modül: Akut sinüzit-Giriş,Modül: Esansiyel Hipertansiyon-Giriş,Alternatif tedavi eniyileme analizi,Uygulama: Reçete Yazımı ,Modül: Akut sinüzitte tedavisinde problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi ,Modül: akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi ,Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımı,Yaşlılarda ilaç kullanımı,Modül: Akut sinüzitte K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme ,İlaç etkileşimleri ,Uygulama: Reçete yazımı geri bildirim,Modül: Akut sinüzitte reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları,Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı ,Eşdeğer ilaçlar,Modül: Hipertansiyonda problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi ,Modül: Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi ,Farmakovijilans ve ilaç güvenliği ,Uygulama: Advers olay bildirimi ,Modül: Esansiyel hipertansiyonda K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme ,Çocuklarda ilaç kullanımı ,Self-medikasyon,Esansiyel hipertansiyonda reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Akılcı ilaç kullanımının temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Rasyonel farmakoterapi basamakları hakkında bilgi sahibi olmak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Akılcı ilaç seçiminin temel kriterlerini tanımlamak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Reçete yazmanın temel ilkelerini göstermek10, 15, 16, 4, 9A, D, E
E-reçete hakkında bilgi sahibi olmak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Bilimsel verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Reçete yazmanın temel basamaklarını uygulama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Esansiyel hipertansiyonda terapötik hedefleri tartışma ve tanımlanma10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Esansiyel hipertansiyonda farmakolojik ve farmakolojik olmayan tedavi seçeneklerinin açıklama10, 15, 16, 4, 9A, E
Akut sinüzitte terapötik hedefleri tartışma ve tanımlama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Akut sinüzitte farmakolojik ve farmakolojik olmayan tedavi seçenekleri açıklama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Gebelik ve laktasyonda akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi edinme10, 16, 9A, D, E
Geriatrik ve pediatrik popülasyonda akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi edinme10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleri Önceden verilen ders notuna hazırlık
2Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
3Reçetelemenin temel kavramlarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4Modül: Akut sinüzit-GirişÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Modül: Esansiyel Hipertansiyon-GirişÖnceden verilen ders notlarına hazırlık
6Alternatif tedavi eniyileme analiziÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7Uygulama: Reçete Yazımı Önceden verilen ders notuna hazırlık
8Modül: Akut sinüzitte tedavisinde problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi Önceden verilen ders notuna hazırlık
9Modül: akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi Önceden verilen ders notuna hazırlık
10Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
11Yaşlılarda ilaç kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
12Modül: Akut sinüzitte K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme Önceden verilen ders notuna hazırlık
13İlaç etkileşimleri Önceden verilen ders notuna hazırlık
14Uygulama: Reçete yazımı geri bildirimÖnceden verilen ders notuna hazırlık
15Modül: Akut sinüzitte reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamalarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
16Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı Önceden verilen ders notuna hazırlık
17Eşdeğer ilaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
18Modül: Hipertansiyonda problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi Önceden verilen ders notuna hazırlık
19Modül: Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi Önceden verilen ders notuna hazırlık
20Farmakovijilans ve ilaç güvenliği Önceden verilen ders notuna hazırlık
21Uygulama: Advers olay bildirimi Önceden verilen ders notuna hazırlık
22Modül: Esansiyel hipertansiyonda K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme Önceden verilen ders notuna hazırlık
23Çocuklarda ilaç kullanımı Önceden verilen ders notuna hazırlık
24Self-medikasyonÖnceden verilen ders notuna hazırlık
25Esansiyel hipertansiyonda reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları Önceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Öğrenciler ile paylaşılan farmakoloji notları.
1. De Vries, T. P. G. M, Henning, R. H, Hogerzeil, Hans V, Fresle, D. A, WHO Action Programme on Essential Drugs. et al. (‎1994)‎. Guide to good prescribing: a practical manual / authors: T. P. G. M. de Vries ... [‎et al.]‎; with contributions from F. M. Haaijer-Ruskamp and R. M. van Gilst. World Health Organization 2. T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu. Birinci Basamak Sağlık Kurumlarında Çalışan Hekimlere Yönelik Akılcı İlaç Kullanımı. Ed: Ahmet Akıcı. (2013) SGK Yayın No: 112; Ankara, ISBN: 978-605-4844-04-3. T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu. Birinci Basamak Sağlık Kurumlarında Çalışan Hekimlere Yönelik Akılcı İlaç Kullanımı. Ed: Ahmet Akıcı. (2013) SGK Yayın No: 112; Ankara, ISBN: 978-605-4844-04-3. 3. Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu KÜB/KT Listesi. https://www.titck.gov.tr/kubkt 4. Williams B, Mancia G, Spiering W, Agabiti Rosei E, Azizi M, Burnier M, Clement DL, Coca A, de Simone G, Dominiczak A, Kahan T, Mahfoud F, Redon J, Ruilope L, Zanchetti A, Kerins M, Kjeldsen SE, Kreutz R, Laurent S, Lip GYH, McManus R, Narkiewicz K, Ruschitzka F, Schmieder RE, Shlyakhto E, Tsioufis C, Aboyans V, Desormais I; ESC Scientific Document Group. 2018 ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension. Eur Heart J. 2018 Sep 1;39(33):3021-3104. 5. Chow AW, Benninger MS, Brook I, Brozek JL, Goldstein EJ, Hicks LA, Pankey GA, Seleznick M, Volturo G, Wald ER, File TM Jr; Infectious Diseases Society of America. IDSA clinical practice guideline for acute bacterial rhinosinusitis in children and adults. Clin Infect Dis. 2012 Apr;54(8):e72-e112. 6. Aring AM, Chan MM. Current Concepts in Adult Acute Rhinosinusitis. Am Fam Physician. 2016 Jul 15;94(2):97-105. PMID: 27419326.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati18118
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi515
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer717
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı10110
Genel Sınav ve Hazırlığı10220
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
RASYONEL FARMAKOTERAPİ STAJITP4014516Senelik57+15-2
Ders Programı

( D ) Pazartesi 09:00-09:45

( D ) Pazartesi 10:00-10:45

( D ) Pazartesi 11:00-11:45

( D ) Pazartesi 12:00-12:45

( D ) Pazartesi 12:45-13:30

( D ) Pazartesi 13:30-14:15

( D ) Pazartesi 14:30-15:15

( D ) Pazartesi 15:30-16:15

( D ) Pazartesi 17:30-18:15

( D ) Pazartesi 18:30-19:15

( D ) Pazartesi 19:30-20:15

( D ) Salı 07:00-07:45

( D ) Salı 08:00-08:45

( D ) Salı 11:00-11:45

( D ) Salı 12:00-12:45

( D ) Salı 12:45-13:30

( D ) Salı 13:30-14:15

( D ) Salı 14:30-15:15

( D ) Salı 15:30-16:15

( D ) Salı 16:30-17:15

( D ) Salı 19:30-20:15

( D ) Salı 20:30-21:15

( D ) Salı 21:30-22:15

( D ) Çarşamba 08:00-08:45

( D ) Çarşamba 11:00-11:45

( D ) Çarşamba 12:00-12:45

( D ) Çarşamba 12:45-13:30

( D ) Çarşamba 15:30-16:15

( D ) Çarşamba 16:30-17:15

( D ) Çarşamba 17:30-18:15

( D ) Çarşamba 18:30-19:15

( D ) Çarşamba 19:30-20:15

( D ) Çarşamba 20:30-21:15

( D ) Çarşamba 21:30-22:15

( D ) Perşembe 08:00-08:45

( D ) Perşembe 09:00-09:45

( D ) Perşembe 10:00-10:45

( D ) Perşembe 11:00-11:45

( D ) Perşembe 12:00-12:45

( D ) Perşembe 12:45-13:30

( D ) Perşembe 13:30-14:15

( D ) Perşembe 14:30-15:15

( D ) Perşembe 15:30-16:15

( D ) Perşembe 16:30-17:15

( D ) Perşembe 17:30-18:15

( D ) Perşembe 18:30-19:15

( D ) Perşembe 19:30-20:15

( D ) Perşembe 20:30-21:15

( D ) Perşembe 21:30-22:15

( D ) Cuma 08:00-08:45

( D ) Cuma 09:00-09:45

( D ) Cuma 10:00-10:45

( D ) Cuma 11:00-11:45

( D ) Cuma 12:00-12:45

( D ) Cuma 12:45-13:30

( D ) Cuma 13:30-14:15

( D ) Cuma 14:30-15:15

( D ) Cuma 15:30-16:15

( D ) Cuma 16:30-17:15

( D ) Cuma 17:30-18:15

( C ) Pazartesi 09:00-09:45

( C ) Pazartesi 10:00-10:45

( C ) Pazartesi 11:00-11:45

( C ) Pazartesi 12:00-12:45

( C ) Pazartesi 12:45-13:30

( C ) Pazartesi 13:30-14:15

( C ) Pazartesi 14:30-15:15

( C ) Pazartesi 15:30-16:15

( C ) Pazartesi 16:30-17:15

( C ) Salı 09:00-09:45

( C ) Salı 10:00-10:45

( C ) Salı 11:00-11:45

( C ) Salı 12:00-12:45

( C ) Salı 12:45-13:30

( C ) Salı 13:30-14:15

( C ) Salı 14:30-15:15

( C ) Salı 15:30-16:15

( C ) Salı 16:30-17:15

( C ) Çarşamba 09:00-09:45

( C ) Çarşamba 10:00-10:45

( C ) Çarşamba 11:00-11:45

( C ) Çarşamba 12:00-12:45

( C ) Çarşamba 12:45-13:30

( C ) Çarşamba 13:30-14:15

( C ) Çarşamba 14:30-15:15

( C ) Çarşamba 15:30-16:15

( C ) Çarşamba 16:30-17:15

( C ) Perşembe 09:00-09:45

( C ) Perşembe 10:00-10:45

( C ) Perşembe 11:00-11:45

( C ) Perşembe 12:00-12:45

( C ) Perşembe 12:45-13:30

( C ) Perşembe 13:30-14:15

( C ) Perşembe 14:30-15:15

( C ) Perşembe 15:30-16:15

( C ) Perşembe 16:30-17:15

( C ) Cuma 07:00-07:45

( C ) Cuma 08:00-08:45

( C ) Cuma 12:00-12:45

( C ) Cuma 12:45-13:30

( C ) Cuma 13:30-14:15

( C ) Cuma 14:30-15:15

( C ) Cuma 15:30-16:15

( C ) Cuma 16:30-17:15

( B ) Pazartesi 09:00-09:45

( B ) Pazartesi 10:00-10:45

( B ) Pazartesi 11:00-11:45

( B ) Pazartesi 12:00-12:45

( B ) Pazartesi 12:45-13:30

( B ) Pazartesi 13:30-14:15

( B ) Pazartesi 14:30-15:15

( B ) Pazartesi 15:30-16:15

( B ) Pazartesi 16:30-17:15

( B ) Salı 09:00-09:45

( B ) Salı 10:00-10:45

( B ) Salı 11:00-11:45

( B ) Salı 12:00-12:45

( B ) Salı 12:45-13:30

( B ) Salı 13:30-14:15

( B ) Salı 14:30-15:15

( B ) Salı 15:30-16:15

( B ) Salı 16:30-17:15

( B ) Çarşamba 09:00-09:45

( B ) Çarşamba 10:00-10:45

( B ) Çarşamba 11:00-11:45

( B ) Çarşamba 12:00-12:45

( B ) Çarşamba 12:45-13:30

( B ) Çarşamba 13:30-14:15

( B ) Çarşamba 14:30-15:15

( B ) Çarşamba 15:30-16:15

( B ) Çarşamba 16:30-17:15

( B ) Perşembe 09:00-09:45

( B ) Perşembe 10:00-10:45

( B ) Perşembe 11:00-11:45

( B ) Perşembe 12:00-12:45

( B ) Perşembe 12:45-13:30

( B ) Perşembe 13:30-14:15

( B ) Perşembe 14:30-15:15

( B ) Perşembe 15:30-16:15

( B ) Perşembe 16:30-17:15

( B ) Cuma 07:00-07:45

( B ) Cuma 08:00-08:45

( B ) Cuma 12:00-12:45

( B ) Cuma 12:45-13:30

( B ) Cuma 13:30-14:15

( B ) Cuma 14:30-15:15

( B ) Cuma 15:30-16:15

( B ) Cuma 16:30-17:15

( B ) Cuma 17:30-18:15

( A ) Pazartesi 12:00-12:45

( A ) Pazartesi 12:45-13:30

( A ) Pazartesi 15:30-16:15

( A ) Pazartesi 16:30-17:15

( A ) Pazartesi 17:30-18:15

( A ) Pazartesi 18:30-19:15

( A ) Pazartesi 19:30-20:15

( A ) Salı 10:00-10:45

( A ) Salı 12:00-12:45

( A ) Salı 12:45-13:30

( A ) Salı 13:30-14:15

( A ) Salı 14:30-15:15

( A ) Salı 15:30-16:15

( A ) Salı 16:30-17:15

( A ) Çarşamba 14:30-15:15

( A ) Çarşamba 15:30-16:15

( A ) Çarşamba 16:30-17:15

( A ) Perşembe 07:00-07:45

( A ) Perşembe 08:00-08:45

( A ) Perşembe 09:00-09:45

( A ) Perşembe 10:00-10:45

( A ) Perşembe 11:00-11:45

( A ) Perşembe 12:00-12:45

( A ) Perşembe 12:45-13:30

( A ) Perşembe 13:30-14:15

( A ) Perşembe 14:30-15:15

( A ) Perşembe 15:30-16:15

( A ) Perşembe 16:30-17:15

( A ) Perşembe 17:30-18:15

( A ) Perşembe 18:30-19:15

( A ) Perşembe 19:30-20:15

( A ) Cuma 07:00-07:45

( A ) Cuma 08:00-08:45

( A ) Cuma 09:00-09:45

( A ) Cuma 10:00-10:45

( A ) Cuma 12:45-13:30

( A ) Cuma 14:30-15:15

( A ) Cuma 15:30-16:15

( A ) Cuma 16:30-17:15

( A ) Cuma 17:30-18:15

( A ) Cumartesi 08:00-08:45

( A ) Cumartesi 09:00-09:45

( A ) Cumartesi 10:00-10:45

( A ) Cumartesi 11:00-11:45

( A ) Cumartesi 12:00-12:45

( A ) Cumartesi 12:45-13:30

( A ) Cumartesi 13:30-14:15

( A ) Cumartesi 14:30-15:15

( A ) Cumartesi 15:30-16:15

( A ) Cumartesi 16:30-17:15

( A ) Cumartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Volkan AYDIN, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin YardımcılarıDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL, Doç.Dr. Volkan AYDIN,
Dersin AmacıStajın temel amacı, rasyonel farmakoterapi kararı için eğitimin gerekliliğini tartışmak ve öğrencilerin birçok tedavi arasından ilacı/tedaviyi etkinlik, güvenlik, uygunluk ve maliyet açısından karşılaştırarak seçim yaparken kendi yollarını geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Program ayrıca öğrencilerin nasıl iyi bir reçete yazılacağını, yeni ilaçların nasıl kullanılacağını ve klinik uygulamada advers olayların nasıl rapor edileceğini öğrenmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleri ,Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleri,Reçetelemenin temel kavramları,Modül: Akut sinüzit-Giriş,Modül: Esansiyel Hipertansiyon-Giriş,Alternatif tedavi eniyileme analizi,Uygulama: Reçete Yazımı ,Modül: Akut sinüzitte tedavisinde problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi ,Modül: akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi ,Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımı,Yaşlılarda ilaç kullanımı,Modül: Akut sinüzitte K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme ,İlaç etkileşimleri ,Uygulama: Reçete yazımı geri bildirim,Modül: Akut sinüzitte reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları,Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı ,Eşdeğer ilaçlar,Modül: Hipertansiyonda problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi ,Modül: Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi ,Farmakovijilans ve ilaç güvenliği ,Uygulama: Advers olay bildirimi ,Modül: Esansiyel hipertansiyonda K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme ,Çocuklarda ilaç kullanımı ,Self-medikasyon,Esansiyel hipertansiyonda reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Akılcı ilaç kullanımının temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Rasyonel farmakoterapi basamakları hakkında bilgi sahibi olmak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Akılcı ilaç seçiminin temel kriterlerini tanımlamak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Reçete yazmanın temel ilkelerini göstermek10, 15, 16, 4, 9A, D, E
E-reçete hakkında bilgi sahibi olmak10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Bilimsel verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Reçete yazmanın temel basamaklarını uygulama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Esansiyel hipertansiyonda terapötik hedefleri tartışma ve tanımlanma10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Esansiyel hipertansiyonda farmakolojik ve farmakolojik olmayan tedavi seçeneklerinin açıklama10, 15, 16, 4, 9A, E
Akut sinüzitte terapötik hedefleri tartışma ve tanımlama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Akut sinüzitte farmakolojik ve farmakolojik olmayan tedavi seçenekleri açıklama10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Gebelik ve laktasyonda akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi edinme10, 16, 9A, D, E
Geriatrik ve pediatrik popülasyonda akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi edinme10, 15, 16, 4, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Rasyonel farmakoterapi stajına giriş ve öğrenim hedefleri Önceden verilen ders notuna hazırlık
2Rasyonel farmakoterapinin temel ilkeleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
3Reçetelemenin temel kavramlarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4Modül: Akut sinüzit-GirişÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Modül: Esansiyel Hipertansiyon-GirişÖnceden verilen ders notlarına hazırlık
6Alternatif tedavi eniyileme analiziÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7Uygulama: Reçete Yazımı Önceden verilen ders notuna hazırlık
8Modül: Akut sinüzitte tedavisinde problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi Önceden verilen ders notuna hazırlık
9Modül: akut sinüzit tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi Önceden verilen ders notuna hazırlık
10Gebelik ve emzirmede ilaç kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
11Yaşlılarda ilaç kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
12Modül: Akut sinüzitte K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme Önceden verilen ders notuna hazırlık
13İlaç etkileşimleri Önceden verilen ders notuna hazırlık
14Uygulama: Reçete yazımı geri bildirimÖnceden verilen ders notuna hazırlık
15Modül: Akut sinüzitte reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamalarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
16Renal ve hepatik bozukluklarda ilaç kullanımı Önceden verilen ders notuna hazırlık
17Eşdeğer ilaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
18Modül: Hipertansiyonda problemin tanımlanması, tedavi hedefleri, ilaç dışı tedavi Önceden verilen ders notuna hazırlık
19Modül: Esansiyel hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçların klinik farmakolojisi Önceden verilen ders notuna hazırlık
20Farmakovijilans ve ilaç güvenliği Önceden verilen ders notuna hazırlık
21Uygulama: Advers olay bildirimi Önceden verilen ders notuna hazırlık
22Modül: Esansiyel hipertansiyonda K-ilaç listesi hazırlama ve K-ilaç seçme Önceden verilen ders notuna hazırlık
23Çocuklarda ilaç kullanımı Önceden verilen ders notuna hazırlık
24Self-medikasyonÖnceden verilen ders notuna hazırlık
25Esansiyel hipertansiyonda reçete yazımı ve tedavi izlemi uygulamaları Önceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Öğrenciler ile paylaşılan farmakoloji notları.
1. De Vries, T. P. G. M, Henning, R. H, Hogerzeil, Hans V, Fresle, D. A, WHO Action Programme on Essential Drugs. et al. (‎1994)‎. Guide to good prescribing: a practical manual / authors: T. P. G. M. de Vries ... [‎et al.]‎; with contributions from F. M. Haaijer-Ruskamp and R. M. van Gilst. World Health Organization 2. T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu. Birinci Basamak Sağlık Kurumlarında Çalışan Hekimlere Yönelik Akılcı İlaç Kullanımı. Ed: Ahmet Akıcı. (2013) SGK Yayın No: 112; Ankara, ISBN: 978-605-4844-04-3. T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu. Birinci Basamak Sağlık Kurumlarında Çalışan Hekimlere Yönelik Akılcı İlaç Kullanımı. Ed: Ahmet Akıcı. (2013) SGK Yayın No: 112; Ankara, ISBN: 978-605-4844-04-3. 3. Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu KÜB/KT Listesi. https://www.titck.gov.tr/kubkt 4. Williams B, Mancia G, Spiering W, Agabiti Rosei E, Azizi M, Burnier M, Clement DL, Coca A, de Simone G, Dominiczak A, Kahan T, Mahfoud F, Redon J, Ruilope L, Zanchetti A, Kerins M, Kjeldsen SE, Kreutz R, Laurent S, Lip GYH, McManus R, Narkiewicz K, Ruschitzka F, Schmieder RE, Shlyakhto E, Tsioufis C, Aboyans V, Desormais I; ESC Scientific Document Group. 2018 ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension. Eur Heart J. 2018 Sep 1;39(33):3021-3104. 5. Chow AW, Benninger MS, Brook I, Brozek JL, Goldstein EJ, Hicks LA, Pankey GA, Seleznick M, Volturo G, Wald ER, File TM Jr; Infectious Diseases Society of America. IDSA clinical practice guideline for acute bacterial rhinosinusitis in children and adults. Clin Infect Dis. 2012 Apr;54(8):e72-e112. 6. Aring AM, Chan MM. Current Concepts in Adult Acute Rhinosinusitis. Am Fam Physician. 2016 Jul 15;94(2):97-105. PMID: 27419326.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05