Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BİLİMLERİ-Senelik24+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan davranışının organizasyonu ve altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişleri ile hekim hasta ilişkilerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması),Duyular, Algı & Dikkat,Bellek Öğrenme ve Bilginin Temsili,Dil ve Yapısı,Dürtüler, Güdüler, Duygular,Zihinsel İmgelem, Uyku, Rüyalar ve Hayaller,Bilişsel Gelişim Kuramları, Genetik ve Çevrenin Davranış Gelişimine Etkileri,Psikoseksüel ve Psikososyal Gelişim,Savunma Mekanizmaları, Kişilik Kavram ve Tipleri,Davranış Bozuklukları ve Ruhsal Hastalık Kavramı,Hastanın Ruhsal durumu ve Hasta Hekim İlişkisi,Temel İletişim Teknikleri,Ölüm, Ölümcül Hasta, Kayıp ve Yas,Tutum ve Önyargılar ve Davranış Üzerinde Sosyal Etkiler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.1. Bilişsel işlevlerin türleri ve bunların işleyiş biçimlerini tanımlar.13, 16, 9A
1.2. Bilişsel işlevlerin beyindeki anatomik ve nörofizyolojik karşılıkları ile ilişkilerini açıklar13, 16, 9
1.3.Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler.13, 16, 9A
2.İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışabilecektir.13, 16, 9A
2.2.Zihinsel gelişme kuramlarını ve bunların üzerine genetik ve çevre faktörlerinin etkilerini tartışabilecektir.16, 4, 9A
2.3.Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler.13, 16, 9
3.1.Hastalık, hasta, hasta yakını, sağlık kavramlarını açıklar.13, 16, 9
3.2.Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta ile kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır.13, 16, 9A
1. Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışabilecektir.13, 16, 4, 9A
2.1. Psikodinamik gelişme kuramlarını ve bunların davranış üzerindeki etkilerini açıklar.12, 13, 16, 9A
3. Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir.13, 16, 9A
3.3. .Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta yakınlarıyla kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır.13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması)
2Duyular, Algı & Dikkat
3Bellek Öğrenme ve Bilginin Temsili
4Dil ve Yapısı
5Dürtüler, Güdüler, Duygular
6Zihinsel İmgelem, Uyku, Rüyalar ve Hayaller
7Bilişsel Gelişim Kuramları, Genetik ve Çevrenin Davranış Gelişimine Etkileri
8Psikoseksüel ve Psikososyal Gelişim
9Savunma Mekanizmaları, Kişilik Kavram ve Tipleri
10Davranış Bozuklukları ve Ruhsal Hastalık Kavramı
11Hastanın Ruhsal durumu ve Hasta Hekim İlişkisi
12Temel İletişim Teknikleri
13Ölüm, Ölümcül Hasta, Kayıp ve Yas
14Tutum ve Önyargılar ve Davranış Üzerinde Sosyal Etkiler
Kaynak
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 Morgan. Psikolojiye giriş ders kitabı. Hacettepe yay. Ankara 1980 Atkinson, Smith, Bem, Hoeksema. Psikolojiye giriş. Arkadaş yayınevi Ankara 2010 Solso, Maclin, Maclin. Bilişsel psikoloji. Kitabevi İstanbul 2007

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi1400
Okul Dışı Diğer Faaliyetler100
Proje Sunumu / Seminer100
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı100
Ara Sınav ve Hazırlığı155
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)57
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(57/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BİLİMLERİ-Senelik24+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gökhan MALKOÇ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan davranışının organizasyonu ve altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişleri ile hekim hasta ilişkilerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması),Duyular, Algı & Dikkat,Bellek Öğrenme ve Bilginin Temsili,Dil ve Yapısı,Dürtüler, Güdüler, Duygular,Zihinsel İmgelem, Uyku, Rüyalar ve Hayaller,Bilişsel Gelişim Kuramları, Genetik ve Çevrenin Davranış Gelişimine Etkileri,Psikoseksüel ve Psikososyal Gelişim,Savunma Mekanizmaları, Kişilik Kavram ve Tipleri,Davranış Bozuklukları ve Ruhsal Hastalık Kavramı,Hastanın Ruhsal durumu ve Hasta Hekim İlişkisi,Temel İletişim Teknikleri,Ölüm, Ölümcül Hasta, Kayıp ve Yas,Tutum ve Önyargılar ve Davranış Üzerinde Sosyal Etkiler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.1. Bilişsel işlevlerin türleri ve bunların işleyiş biçimlerini tanımlar.13, 16, 9A
1.2. Bilişsel işlevlerin beyindeki anatomik ve nörofizyolojik karşılıkları ile ilişkilerini açıklar13, 16, 9
1.3.Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler.13, 16, 9A
2.İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışabilecektir.13, 16, 9A
2.2.Zihinsel gelişme kuramlarını ve bunların üzerine genetik ve çevre faktörlerinin etkilerini tartışabilecektir.16, 4, 9A
2.3.Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler.13, 16, 9
3.1.Hastalık, hasta, hasta yakını, sağlık kavramlarını açıklar.13, 16, 9
3.2.Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta ile kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır.13, 16, 9A
1. Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışabilecektir.13, 16, 4, 9A
2.1. Psikodinamik gelişme kuramlarını ve bunların davranış üzerindeki etkilerini açıklar.12, 13, 16, 9A
3. Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir.13, 16, 9A
3.3. .Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta yakınlarıyla kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır.13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması)
2Duyular, Algı & Dikkat
3Bellek Öğrenme ve Bilginin Temsili
4Dil ve Yapısı
5Dürtüler, Güdüler, Duygular
6Zihinsel İmgelem, Uyku, Rüyalar ve Hayaller
7Bilişsel Gelişim Kuramları, Genetik ve Çevrenin Davranış Gelişimine Etkileri
8Psikoseksüel ve Psikososyal Gelişim
9Savunma Mekanizmaları, Kişilik Kavram ve Tipleri
10Davranış Bozuklukları ve Ruhsal Hastalık Kavramı
11Hastanın Ruhsal durumu ve Hasta Hekim İlişkisi
12Temel İletişim Teknikleri
13Ölüm, Ölümcül Hasta, Kayıp ve Yas
14Tutum ve Önyargılar ve Davranış Üzerinde Sosyal Etkiler
Kaynak
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 Morgan. Psikolojiye giriş ders kitabı. Hacettepe yay. Ankara 1980 Atkinson, Smith, Bem, Hoeksema. Psikolojiye giriş. Arkadaş yayınevi Ankara 2010 Solso, Maclin, Maclin. Bilişsel psikoloji. Kitabevi İstanbul 2007

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05