Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HÜCRE YAPISI -Güz Dönemi88+18-8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genomun yapısı, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı ve Gen anlatımının kontröl mekanizmlarını açıklamaktır. Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; TB.B.&GEN.-Hücresel membranların yapısı ve işlevi,HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Hücre tipleri ve hücre zarı ,DAV.BİL.-Duygular, Algı ve Dikkat / Bellek, Öğrenme ve Bilginin Temsili,BİYOKİMYA-Lipoproteinler,BİYOKİMYA -Trigliserid,fosfolipidler,sfingolipidler ,DAV.BİL.-Dil ve yapısı,BİYOKİMYA-Kolesterol ve Steroid Metabolizması,DAV.BİL.-Düşünme Kavram oluşturma, karar verme, mantık, problem çözme-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik,BİYOKİMYA-Eikozanoidler,TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,BİYOKİMYA-Lipojenez,DAV.BİL.-Psikoseksüel ve psikososyal gelişim,DAV.BİL.-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik / bilişsel gelişim kuramları / genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri,TB.B.&GEN.-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,DAV.BİL.-Savunma mekanizmaları,BİYOKİMYA-Membranlar ve Taşınma,HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ -Hücre iskeleti,BİYOKİMYA-Oksidatif fosforilasyon,DAV.BİL.-Kişilik kavramı ve tipleri / Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı,BİYOKİMYA-Biyolojik oksidasyon-Antioksidanlar ,DAV.BİL.-utum ve önyargılar, davranış üzerinde sosyal etkileri,TB.B.&GEN.-Hücre iskeleti ve motor proteinler,DAV.BİL.-Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücreyi oluşturan moleküllerin yapı ve işlevlerini tanımlar. 14, 16, 17, 9A, D, E
Hücresel moleküllerin DNA, RNA ve protein sentez ve yıkımını karşılaştırabilir.
DNA hasarı ve hücre ölüm mekanizmalarını tanımlar.
Bir makromelekül olan lipidlerin yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilecektir.
Membranlar ve Transport sistemlerini açıklar.
Biyolojik oksidasyon ve antioksidan konularını açıklar.
Oksidatif fosforilasyonu açıklar.
Davranışları etkileyen temel bilişsel ve duygusal faktörler hakkında tartışabilir.
Bireyin genetik mirasından kaynaklanan ve kişiliğini oluşturan faktörlerin davranışlar üzerindeki etkilerini açıklayabilir.
Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir.
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1TB.B.&GEN.-Hücresel membranların yapısı ve işlevi
2HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Hücre tipleri ve hücre zarı
3DAV.BİL.-Duygular, Algı ve Dikkat / Bellek, Öğrenme ve Bilginin Temsili
4BİYOKİMYA-Lipoproteinler
5BİYOKİMYA -Trigliserid,fosfolipidler,sfingolipidler
6DAV.BİL.-Dil ve yapısı
7BİYOKİMYA-Kolesterol ve Steroid Metabolizması
8DAV.BİL.-Düşünme Kavram oluşturma, karar verme, mantık, problem çözme-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik
9BİYOKİMYA-Eikozanoidler
10TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği
11BİYOKİMYA-Lipojenez
12DAV.BİL.-Psikoseksüel ve psikososyal gelişim
13DAV.BİL.-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik / bilişsel gelişim kuramları / genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri
14TB.B.&GEN.-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği
15DAV.BİL.-Savunma mekanizmaları
16BİYOKİMYA-Membranlar ve Taşınma
17HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ -Hücre iskeleti
18BİYOKİMYA-Oksidatif fosforilasyon
19DAV.BİL.-Kişilik kavramı ve tipleri / Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı
20BİYOKİMYA-Biyolojik oksidasyon-Antioksidanlar
21DAV.BİL.-utum ve önyargılar, davranış üzerinde sosyal etkileri
22TB.B.&GEN.-Hücre iskeleti ve motor proteinler
23DAV.BİL.-Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi
Kaynak
1. Ders anlatımında kullanılan sunumlar 2. Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter “Essential Cell Biology” Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. 3.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli)4. Biokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu); Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 5. Harper's Biochemistry, Lehninger Principles of Biochemistry, Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati1128128
Rehberli Problem Çözme1128128
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi515
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)281
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(281/30)9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HÜCRE YAPISI -Güz Dönemi88+18-8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genomun yapısı, DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu, DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı ve Gen anlatımının kontröl mekanizmlarını açıklamaktır. Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; TB.B.&GEN.-Hücresel membranların yapısı ve işlevi,HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Hücre tipleri ve hücre zarı ,DAV.BİL.-Duygular, Algı ve Dikkat / Bellek, Öğrenme ve Bilginin Temsili,BİYOKİMYA-Lipoproteinler,BİYOKİMYA -Trigliserid,fosfolipidler,sfingolipidler ,DAV.BİL.-Dil ve yapısı,BİYOKİMYA-Kolesterol ve Steroid Metabolizması,DAV.BİL.-Düşünme Kavram oluşturma, karar verme, mantık, problem çözme-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik,BİYOKİMYA-Eikozanoidler,TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,BİYOKİMYA-Lipojenez,DAV.BİL.-Psikoseksüel ve psikososyal gelişim,DAV.BİL.-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik / bilişsel gelişim kuramları / genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri,TB.B.&GEN.-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,DAV.BİL.-Savunma mekanizmaları,BİYOKİMYA-Membranlar ve Taşınma,HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ -Hücre iskeleti,BİYOKİMYA-Oksidatif fosforilasyon,DAV.BİL.-Kişilik kavramı ve tipleri / Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı,BİYOKİMYA-Biyolojik oksidasyon-Antioksidanlar ,DAV.BİL.-utum ve önyargılar, davranış üzerinde sosyal etkileri,TB.B.&GEN.-Hücre iskeleti ve motor proteinler,DAV.BİL.-Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücreyi oluşturan moleküllerin yapı ve işlevlerini tanımlar. 14, 16, 17, 9A, D, E
Hücresel moleküllerin DNA, RNA ve protein sentez ve yıkımını karşılaştırabilir.
DNA hasarı ve hücre ölüm mekanizmalarını tanımlar.
Bir makromelekül olan lipidlerin yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilecektir.
Membranlar ve Transport sistemlerini açıklar.
Biyolojik oksidasyon ve antioksidan konularını açıklar.
Oksidatif fosforilasyonu açıklar.
Davranışları etkileyen temel bilişsel ve duygusal faktörler hakkında tartışabilir.
Bireyin genetik mirasından kaynaklanan ve kişiliğini oluşturan faktörlerin davranışlar üzerindeki etkilerini açıklayabilir.
Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir.
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1TB.B.&GEN.-Hücresel membranların yapısı ve işlevi
2HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Hücre tipleri ve hücre zarı
3DAV.BİL.-Duygular, Algı ve Dikkat / Bellek, Öğrenme ve Bilginin Temsili
4BİYOKİMYA-Lipoproteinler
5BİYOKİMYA -Trigliserid,fosfolipidler,sfingolipidler
6DAV.BİL.-Dil ve yapısı
7BİYOKİMYA-Kolesterol ve Steroid Metabolizması
8DAV.BİL.-Düşünme Kavram oluşturma, karar verme, mantık, problem çözme-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik
9BİYOKİMYA-Eikozanoidler
10TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği
11BİYOKİMYA-Lipojenez
12DAV.BİL.-Psikoseksüel ve psikososyal gelişim
13DAV.BİL.-beyin zihin sorunu ve bilinç, kendilik / bilişsel gelişim kuramları / genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri
14TB.B.&GEN.-Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği
15DAV.BİL.-Savunma mekanizmaları
16BİYOKİMYA-Membranlar ve Taşınma
17HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ -Hücre iskeleti
18BİYOKİMYA-Oksidatif fosforilasyon
19DAV.BİL.-Kişilik kavramı ve tipleri / Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı
20BİYOKİMYA-Biyolojik oksidasyon-Antioksidanlar
21DAV.BİL.-utum ve önyargılar, davranış üzerinde sosyal etkileri
22TB.B.&GEN.-Hücre iskeleti ve motor proteinler
23DAV.BİL.-Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi
Kaynak
1. Ders anlatımında kullanılan sunumlar 2. Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter “Essential Cell Biology” Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. 3.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli)4. Biokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu); Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 5. Harper's Biochemistry, Lehninger Principles of Biochemistry, Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05