Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP TARİHİ VE ETİK-Senelik22+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ
Dersin YardımcılarıDr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin AmacıBu kurulun amacı tıp eğitimine başlayanlar için temel tıp bilimleri hakkındaki giriş bilgilerini öğretmek, tıbbın tarihi gelişimiyle bugünkü tıbbı kavratmak, tıp etiğinin esaslarını öğretmek, beşeri bilimler konusunda bilgi vermek, tıp eğitimi, tıp felsefesi ve insani değerler konusunu kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi,Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim,Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp
,Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard
,Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör,Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon,Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi
,Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi,Hekim Kimliği ve Hekim Yemini,Tıp Etiğinin Temel İlkeleri,Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı
,İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar,Mesleki Değerler ve Sorumluluklar
,Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar,Hasta Hakları,Hastayı Aydınlatma,Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi,Hasta-Hekim İlişkisi,Hekimin Hukuki Sorumluluğu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
tıp tarihi ve etiği konularına hakim olur. 10, 19, 4, 9A, E
hekimliğe tarihsel perspektiften bakabilir. 10, 14, 19, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi
2Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim
3Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği
4Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü
5Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü
6Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp
7Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard
8Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör
9Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon
10Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi
11Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi
12Hekim Kimliği ve Hekim Yemini
13Tıp Etiğinin Temel İlkeleri
14Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı
15İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar
16Mesleki Değerler ve Sorumluluklar
17Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar
18Hasta Hakları
19Hastayı Aydınlatma
19Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi
21Hasta-Hekim İlişkisi
22Hekimin Hukuki Sorumluluğu
Kaynak
Derslerin kitapları, ders notları ve slayt çıktıları. Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayınları İstanbul 2007

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP TARİHİ VE ETİK-Senelik22+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ
Dersin YardımcılarıDr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin AmacıBu kurulun amacı tıp eğitimine başlayanlar için temel tıp bilimleri hakkındaki giriş bilgilerini öğretmek, tıbbın tarihi gelişimiyle bugünkü tıbbı kavratmak, tıp etiğinin esaslarını öğretmek, beşeri bilimler konusunda bilgi vermek, tıp eğitimi, tıp felsefesi ve insani değerler konusunu kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi,Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim,Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü,Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp
,Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard
,Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör,Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon,Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi
,Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi,Hekim Kimliği ve Hekim Yemini,Tıp Etiğinin Temel İlkeleri,Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı
,İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar,Mesleki Değerler ve Sorumluluklar
,Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar,Hasta Hakları,Hastayı Aydınlatma,Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi,Hasta-Hekim İlişkisi,Hekimin Hukuki Sorumluluğu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
tıp tarihi ve etiği konularına hakim olur. 10, 19, 4, 9A, E
hekimliğe tarihsel perspektiften bakabilir. 10, 14, 19, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıp tarihi ve Deontolojinin Amacı Hedefi
2Tarihin İlk Dönemlerinde Tıp ve Hekim
3Antik Medeniyetlerde Hekimin Kimliği
4Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü
5Tıpta Hipokrat ve Galen Ekolü
6Orta çağda İslam Medeniyetinde Tıp
7Yeni Tıbbın Temelleri ve Claude Bernard
8Mikrobiyolojinin Tıbba Kazandırılması ve Pastör
9Osmanlı Klasik Dönem Tıbbı, Eğitim, Hastaneler, İdari Organizasyon
10Çağdaş Tıp Eğitiminin Başlaması ve Gelişmesi
11Deontoloji ve Tıbbi Etiğin Tanımı, Amacı ve Hedefi
12Hekim Kimliği ve Hekim Yemini
13Tıp Etiğinin Temel İlkeleri
14Adalet ilkesi ve Hak Temelli Sağlık Yaklaşımı
15İnsani toplumsal ve Kültürel Değerler ve Sorumluluklar
16Mesleki Değerler ve Sorumluluklar
17Sağlık Süreçlerinde Etik Sorunlar
18Hasta Hakları
19Hastayı Aydınlatma
19Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi
21Hasta-Hekim İlişkisi
22Hekimin Hukuki Sorumluluğu
Kaynak
Derslerin kitapları, ders notları ve slayt çıktıları. Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayınları İstanbul 2007

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05