Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME VE METOBOLİZMA | - | Bahar Dönemi | 89+26 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bircan KOLBAŞI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Bircan KOLBAŞI |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Neslin Emekli, Prof. Dr. Cafer Marangoz, Prof.Dr. Ufuk ŞAKUL, Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşı, Yrd. Doç. Dr. İlknur Keskin, Yrd. Doç. Dr. Neslihan Yüzbaşıoğlu, |
Dersin Amacı | Sindirim sistemini oluşturan organların anatomisini ve histolojisini öğrenmek, sindirim ve emilim fizyolojini anlamak, protein , yağ ve karbonhidrat sindirim biyokimyasını öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ANAT. - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri,FİZYO. - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları,FİZYO. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi,ANAT. - Pharynx ve oesophagus, Mide,FİZYO. - Sindirim kanalı salgıları,HİSTO - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus),HİSTO. - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak),ANAT. - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritonit ,FİZYO. - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi ,B.KİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi,ANAT. - İnce barsak ve kalın barsak,HİSTO. - Tükrük bezleri,pankreas,HİSTO. - Karaciğer,safra kesesi,B.KİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi ,FİZYO. - Sindirim ve emilim,B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi,ANAT. - Karaciğer, hücresel mimarisi ve hastalıkları,ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem ,ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem ,B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi,B.KİMYA - Beslenme Biyokimyası ,ANAT. - Abdomen arterleri ve venleri ,FİZYO. - Beslenme ve metabolizma,B.KİMYA - Avitaminozlar,ANAT. - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar ,FİZYO. - Sindirim ve emilim,B.KİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü ,BİYOKİM. - Porfirinler, Safra pigmentleri,ANAT. - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları ,ANAT. LAB - HİSTOLOJİ,HİSTO. - Sindirim sistemi gelişimi,FİZYO. - Beslenme ve metabolizma,RADYOLOJİK ANATOMİ,FİZYO. - Gastrointestinal motilite,BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri,FİZYO. - Karaciğer ve safra; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fizyolojinin temel ilkelerini özetleyebilecektir. | 14, 16, 17, 37, 9 | |
Hücre, organ ve sistem seviyesinde vücudun nasıl organize olduğunu açıklayabilecektir. | 37, 9 | A |
Normal ve patolojik olayları birbirinden ayırt edebilecektir | 17, 9 | A, D |
İnsan vücudunu oluşturan gastrointestinal sisteme ait organ ve dokuları açıklayabilecek ve ilişkilendirebilecektir. | 17, 9 | A |
Gastrointestinal sistemi oluşturan dokular hakkında pratik ugulamalar yapabilecektir ve farklı dokuların histolojik preparatlarını ayırt eder. | 17, 37, 9 | A, D |
intrauterin yaşamda şekillenen gastrointestinal organların oluşum süreçlerini açıklar | 37, 9 | A |
teratojenleri sınıflandırır ve konjenital malformasyonlar ile ilişkilendirir | 9 | A |
Fizyolojik mekanizmaların bozulmasının ne sonuçlar doğurabileceğini tahmin edebilecektir. | 9 | A |
Pankreas hormonlarının sentezi, regülasyonu, hedef dokulara taşınması ve ölçüm yöntemlerini bilir. | 17, 6, 9 | A, D |
Böbrek fonksiyonlarının biyokimyasal olarak nasıl ölçülebileceğini tanımlar, böbrek biyokimyasını çözümleyebilir. | 17, 9 | A, D |
Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar. | 17, 9 | A, D |
İdrarın fiziksel, kimyasal ve mikroskobik görünümüyle ilgili kanıta dayalı testleri bilir. | 17, 9 | D |
Kanserojenlerin meydana geliş nedenlerini, hücrenin yaşamında olumsuz etkilerini kavrar, tümör belirteçlerini, özelliklerini, mekanizmalarını, erken tanı için ideal bir tümör belirtecinin özelliklerini bilir. | 13, 9 | |
Adrena Korteks hormonlarının sentezini, regülasyonunu, diğer hormonlarla etkileşimini, metabolizmadaki etkinliğini bilir. | 17, 9 | D |
Adrena Medulla hormonlarının sentezini, etki mekanizmasını, katabolizmasını, idrarda ölçüm yöntemlerini analiz eder. | 17, 9 | D |
Gonad hormonlarının sentezi, regülasyonu ve üreme fonksiyonlarının düzenlenmesi, menstrüal döngünün mekanizması, gebelikle ilgili laboratuvar testleri, gestasyonel diyabet ve preklemsinin laboratuvar belirteçlerini analiz eder. | 17, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ANAT. - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri | |
2 | FİZYO. - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları | |
3 | FİZYO. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
4 | ANAT. - Pharynx ve oesophagus, Mide | |
5 | FİZYO. - Sindirim kanalı salgıları | |
6 | HİSTO - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus) | |
7 | HİSTO. - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak) | |
8 | ANAT. - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritonit | |
9 | FİZYO. - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
10 | B.KİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi | |
11 | ANAT. - İnce barsak ve kalın barsak | |
12 | HİSTO. - Tükrük bezleri,pankreas | |
13 | HİSTO. - Karaciğer,safra kesesi | |
14 | B.KİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi | |
15 | FİZYO. - Sindirim ve emilim | |
16 | B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi | |
17 | ANAT. - Karaciğer, hücresel mimarisi ve hastalıkları | |
18 | ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
19 | ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
20 | B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi | |
21 | B.KİMYA - Beslenme Biyokimyası | |
22 | ANAT. - Abdomen arterleri ve venleri | |
23 | FİZYO. - Beslenme ve metabolizma | |
24 | B.KİMYA - Avitaminozlar | |
25 | ANAT. - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar | |
26 | FİZYO. - Sindirim ve emilim | |
27 | B.KİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü | |
28 | BİYOKİM. - Porfirinler, Safra pigmentleri | |
29 | ANAT. - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları | |
30 | ANAT. LAB - HİSTOLOJİ | |
31 | HİSTO. - Sindirim sistemi gelişimi | |
32 | FİZYO. - Beslenme ve metabolizma | |
33 | RADYOLOJİK ANATOMİ | |
34 | FİZYO. - Gastrointestinal motilite | |
35 | BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri | |
36 | FİZYO. - Karaciğer ve safra |
Kaynak |
Kierszenbaum A.: Histology & Cell Biology: An introduction to Pathology 2 ed. Mosby, USA. Ross M.: Histology: A Text and Atlas, 6 ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 70 | 2 | 140 | |||
Rehberli Problem Çözme | 26 | 2 | 52 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 5 | 2 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME VE METOBOLİZMA | - | Bahar Dönemi | 89+26 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bircan KOLBAŞI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Bircan KOLBAŞI |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Neslin Emekli, Prof. Dr. Cafer Marangoz, Prof.Dr. Ufuk ŞAKUL, Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşı, Yrd. Doç. Dr. İlknur Keskin, Yrd. Doç. Dr. Neslihan Yüzbaşıoğlu, |
Dersin Amacı | Sindirim sistemini oluşturan organların anatomisini ve histolojisini öğrenmek, sindirim ve emilim fizyolojini anlamak, protein , yağ ve karbonhidrat sindirim biyokimyasını öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; ANAT. - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri,FİZYO. - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları,FİZYO. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi,ANAT. - Pharynx ve oesophagus, Mide,FİZYO. - Sindirim kanalı salgıları,HİSTO - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus),HİSTO. - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak),ANAT. - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritonit ,FİZYO. - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi ,B.KİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi,ANAT. - İnce barsak ve kalın barsak,HİSTO. - Tükrük bezleri,pankreas,HİSTO. - Karaciğer,safra kesesi,B.KİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi ,FİZYO. - Sindirim ve emilim,B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi,ANAT. - Karaciğer, hücresel mimarisi ve hastalıkları,ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem ,ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem ,B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi,B.KİMYA - Beslenme Biyokimyası ,ANAT. - Abdomen arterleri ve venleri ,FİZYO. - Beslenme ve metabolizma,B.KİMYA - Avitaminozlar,ANAT. - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar ,FİZYO. - Sindirim ve emilim,B.KİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü ,BİYOKİM. - Porfirinler, Safra pigmentleri,ANAT. - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları ,ANAT. LAB - HİSTOLOJİ,HİSTO. - Sindirim sistemi gelişimi,FİZYO. - Beslenme ve metabolizma,RADYOLOJİK ANATOMİ,FİZYO. - Gastrointestinal motilite,BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri,FİZYO. - Karaciğer ve safra; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fizyolojinin temel ilkelerini özetleyebilecektir. | 14, 16, 17, 37, 9 | |
Hücre, organ ve sistem seviyesinde vücudun nasıl organize olduğunu açıklayabilecektir. | 37, 9 | A |
Normal ve patolojik olayları birbirinden ayırt edebilecektir | 17, 9 | A, D |
İnsan vücudunu oluşturan gastrointestinal sisteme ait organ ve dokuları açıklayabilecek ve ilişkilendirebilecektir. | 17, 9 | A |
Gastrointestinal sistemi oluşturan dokular hakkında pratik ugulamalar yapabilecektir ve farklı dokuların histolojik preparatlarını ayırt eder. | 17, 37, 9 | A, D |
intrauterin yaşamda şekillenen gastrointestinal organların oluşum süreçlerini açıklar | 37, 9 | A |
teratojenleri sınıflandırır ve konjenital malformasyonlar ile ilişkilendirir | 9 | A |
Fizyolojik mekanizmaların bozulmasının ne sonuçlar doğurabileceğini tahmin edebilecektir. | 9 | A |
Pankreas hormonlarının sentezi, regülasyonu, hedef dokulara taşınması ve ölçüm yöntemlerini bilir. | 17, 6, 9 | A, D |
Böbrek fonksiyonlarının biyokimyasal olarak nasıl ölçülebileceğini tanımlar, böbrek biyokimyasını çözümleyebilir. | 17, 9 | A, D |
Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar. | 17, 9 | A, D |
İdrarın fiziksel, kimyasal ve mikroskobik görünümüyle ilgili kanıta dayalı testleri bilir. | 17, 9 | D |
Kanserojenlerin meydana geliş nedenlerini, hücrenin yaşamında olumsuz etkilerini kavrar, tümör belirteçlerini, özelliklerini, mekanizmalarını, erken tanı için ideal bir tümör belirtecinin özelliklerini bilir. | 13, 9 | |
Adrena Korteks hormonlarının sentezini, regülasyonunu, diğer hormonlarla etkileşimini, metabolizmadaki etkinliğini bilir. | 17, 9 | D |
Adrena Medulla hormonlarının sentezini, etki mekanizmasını, katabolizmasını, idrarda ölçüm yöntemlerini analiz eder. | 17, 9 | D |
Gonad hormonlarının sentezi, regülasyonu ve üreme fonksiyonlarının düzenlenmesi, menstrüal döngünün mekanizması, gebelikle ilgili laboratuvar testleri, gestasyonel diyabet ve preklemsinin laboratuvar belirteçlerini analiz eder. | 17, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ANAT. - Ağız boşluğu anatomisi, dil, tükürük bezleri | |
2 | FİZYO. - Sindirim fizyolojisine giriş / Sindirim kanalı salgıları | |
3 | FİZYO. - Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
4 | ANAT. - Pharynx ve oesophagus, Mide | |
5 | FİZYO. - Sindirim kanalı salgıları | |
6 | HİSTO - Sindirim sistemi-1 (Ağız, dil, dudak,özefagus) | |
7 | HİSTO. - Sindirim sistemi-2 (mide, bağırsak) | |
8 | ANAT. - Periton ve omentumlar, bursa omentalis, peritoneal çıkmazlar, peritonit | |
9 | FİZYO. - Barsaklarda sıvı ve elektrolit transportu / Gastrointestinal fonksiyonların düzenlenmesi | |
10 | B.KİMYA - Proteinlerin sindirimi ve emilimi | |
11 | ANAT. - İnce barsak ve kalın barsak | |
12 | HİSTO. - Tükrük bezleri,pankreas | |
13 | HİSTO. - Karaciğer,safra kesesi | |
14 | B.KİMYA - Karbonhidratların sindirimi ve emilimi | |
15 | FİZYO. - Sindirim ve emilim | |
16 | B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi ve emilimi | |
17 | ANAT. - Karaciğer, hücresel mimarisi ve hastalıkları | |
18 | ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
19 | ANAT. - safra kesesi ve safra yolları, pancreas, dalak, portal sistem | |
20 | B.KİMYA - Lipidlerin sindirimi, emilimi | |
21 | B.KİMYA - Beslenme Biyokimyası | |
22 | ANAT. - Abdomen arterleri ve venleri | |
23 | FİZYO. - Beslenme ve metabolizma | |
24 | B.KİMYA - Avitaminozlar | |
25 | ANAT. - Karın ön duvarı (kasları-rektus kılıfı, karın ön duvarındaki plica ve fossa'lar | |
26 | FİZYO. - Sindirim ve emilim | |
27 | B.KİMYA LAB - Kanda amilaz ölçümü | |
28 | BİYOKİM. - Porfirinler, Safra pigmentleri | |
29 | ANAT. - İnguinal kanal & Femoral Kanal ve Herniasyonları | |
30 | ANAT. LAB - HİSTOLOJİ | |
31 | HİSTO. - Sindirim sistemi gelişimi | |
32 | FİZYO. - Beslenme ve metabolizma | |
33 | RADYOLOJİK ANATOMİ | |
34 | FİZYO. - Gastrointestinal motilite | |
35 | BİYOKİMYA - Karaciğer Fonksiyon Testleri | |
36 | FİZYO. - Karaciğer ve safra |
Kaynak |
Kierszenbaum A.: Histology & Cell Biology: An introduction to Pathology 2 ed. Mosby, USA. Ross M.: Histology: A Text and Atlas, 6 ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |