Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ-Senelik10+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hülya AKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTıp ve sosyal bilimler, beşeri bilimler ve sanat arasındaki kesişim alanlarını açıklamak ve profesyonellik bağlamında tıpta insan bilimlerinden edindiği bilgileri değerlendirmek
Dersin İçeriğiBu ders; Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar,Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla,Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla,Tıpta insan bilimlerine giriş



,Bilimsel paradigma değişikliği



,Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları,




,Nedensellik teorileri ve biyopsikososyal yaklaşım

,Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri



,Medikal çoğulculuk
Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar,Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilimsel paradigma değişikliğini açıklar ve biyopsikososyal model ile ilişkilendirir10, 16, 9A
Sağlık, rahatsızlık, hastalık ve toplumsal pesrpektiften sağlık kavramlarını açıklar 10, 16, 9A
Tıpta insan bilimleri kavramını açıklar 10, 16, 9A
Biyomedikal ve biyopsikososyal model arasındaki farkları ve bu farkların tıp pratiğine yansımalarını açıklar10, 16, 9A
Tıp tarihi boyunca hastalıkların nedenlerinin nasıl açıklandığını ve nedensellik ağı kavramını açıklar 10, 16, 9A
Sağlığın sosyal bileşenlerini sayar ve sağlığı nasıl etkilediklerini açıklar10, 16, 9A
Sağlık ve kültür arasındaki ilişkiyi açıklar 10, 9A
Küreselleşme sağlık ilişkisini açıklar ve küreselleşmenin sağlık üzerindeki etkisini farklı boyutlardan değerlendirir10, 9A
İklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini sayar10, 9A
Tıbbi çoğulculuk, hibritleşme, tıbbi çeşitlilik , entegrasyon kavramlarını açıklar ve güncel sağlık uygulamaları ile ilişkilendirir10, 9A
Stres tepkisini kültür bağlamında açıklar10, 9A
Tıbbın bir meslek olarak gelişimini açıklar10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar
0Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla
0Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla
1Tıpta insan bilimlerine giriş



2Bilimsel paradigma değişikliği



3Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları,




4Nedensellik teorileri ve biyopsikososyal yaklaşım

5Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri



6Medikal çoğulculuk
Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar
7Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi
Kaynak
Alan Bleakley. Medical Humanities and Medical Education: How the medical humanities can shape better doctors? Routledge, New York, 2015. Stephen Buetow. Person- centered Health Care: Balancing the Welfare of Clinicians and Patients. Routledge, New York, 2016. Merrill Singer and Pamela I. Erickson (eds.). A Companion to Medical Anthropology. Wiley-Blackwell, 2011. Michael Winkelman. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. Jossey-Bass, 2009. Cecil G Helman. Culture, Health and Illness (Fifth edition). Hodder Arnold, 2007. Sarah Cant and Ursula Sharma. A new medical pluralism? Alternative medicine, doctors, patients and the state. Routledge, 1999. Cynthia D. Belar and William W. Deardorff (eds.). Clinical health psychology in medical settings: a practitioner's guidebook (2nd ed.). American Psychological Association, Washington, 2009. Quynh Lj (editor). Health and well-being : a social and cultural perspective. Nova Science Publishers, 2011. Sandro Galea. Macrosocial Determinants of Population Health. Springer, 2007. Osman Hayran. Sağlık Yönetimi Yazıları. 2. Baskı, SAGEYA Yayınları, 2012. Hülya Akan. Medikal plüralizm. Jour Turk Fam Phy 2019; 10 (2): 98-108. Doi: 10.15511/jtfp.19.00298

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati1212144
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi122
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)146
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ-Senelik10+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hülya AKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTıp ve sosyal bilimler, beşeri bilimler ve sanat arasındaki kesişim alanlarını açıklamak ve profesyonellik bağlamında tıpta insan bilimlerinden edindiği bilgileri değerlendirmek
Dersin İçeriğiBu ders; Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar,Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla,Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla,Tıpta insan bilimlerine giriş



,Bilimsel paradigma değişikliği



,Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları,




,Nedensellik teorileri ve biyopsikososyal yaklaşım

,Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri



,Medikal çoğulculuk
Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar,Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilimsel paradigma değişikliğini açıklar ve biyopsikososyal model ile ilişkilendirir10, 16, 9A
Sağlık, rahatsızlık, hastalık ve toplumsal pesrpektiften sağlık kavramlarını açıklar 10, 16, 9A
Tıpta insan bilimleri kavramını açıklar 10, 16, 9A
Biyomedikal ve biyopsikososyal model arasındaki farkları ve bu farkların tıp pratiğine yansımalarını açıklar10, 16, 9A
Tıp tarihi boyunca hastalıkların nedenlerinin nasıl açıklandığını ve nedensellik ağı kavramını açıklar 10, 16, 9A
Sağlığın sosyal bileşenlerini sayar ve sağlığı nasıl etkilediklerini açıklar10, 16, 9A
Sağlık ve kültür arasındaki ilişkiyi açıklar 10, 9A
Küreselleşme sağlık ilişkisini açıklar ve küreselleşmenin sağlık üzerindeki etkisini farklı boyutlardan değerlendirir10, 9A
İklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini sayar10, 9A
Tıbbi çoğulculuk, hibritleşme, tıbbi çeşitlilik , entegrasyon kavramlarını açıklar ve güncel sağlık uygulamaları ile ilişkilendirir10, 9A
Stres tepkisini kültür bağlamında açıklar10, 9A
Tıbbın bir meslek olarak gelişimini açıklar10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar
0Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla
0Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonla
1Tıpta insan bilimlerine giriş



2Bilimsel paradigma değişikliği



3Sağlık, hastalık, rahatsızlık kavramları,




4Nedensellik teorileri ve biyopsikososyal yaklaşım

5Sağlığın sosyal bileşenleri ve belirleyicileri



6Medikal çoğulculuk
Globalizasyon ve sağlık, çevre -sağlık etkileşimi , Göç, Yeniden başlayan ve yeni enfeksiyonlar
7Tıbbın toplum üzerindeki gücü, Medikalizasyon ve stigmatizasyon Stres ve stres yönetimi
Kaynak
Alan Bleakley. Medical Humanities and Medical Education: How the medical humanities can shape better doctors? Routledge, New York, 2015. Stephen Buetow. Person- centered Health Care: Balancing the Welfare of Clinicians and Patients. Routledge, New York, 2016. Merrill Singer and Pamela I. Erickson (eds.). A Companion to Medical Anthropology. Wiley-Blackwell, 2011. Michael Winkelman. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. Jossey-Bass, 2009. Cecil G Helman. Culture, Health and Illness (Fifth edition). Hodder Arnold, 2007. Sarah Cant and Ursula Sharma. A new medical pluralism? Alternative medicine, doctors, patients and the state. Routledge, 1999. Cynthia D. Belar and William W. Deardorff (eds.). Clinical health psychology in medical settings: a practitioner's guidebook (2nd ed.). American Psychological Association, Washington, 2009. Quynh Lj (editor). Health and well-being : a social and cultural perspective. Nova Science Publishers, 2011. Sandro Galea. Macrosocial Determinants of Population Health. Springer, 2007. Osman Hayran. Sağlık Yönetimi Yazıları. 2. Baskı, SAGEYA Yayınları, 2012. Hülya Akan. Medikal plüralizm. Jour Turk Fam Phy 2019; 10 (2): 98-108. Doi: 10.15511/jtfp.19.00298

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05