Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM FELSEFESİ VE TIP | - | Senelik | 12+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | Bilim ile hakikat anlayışı arasındaki ilişkiyi tarihsel bir perspektiften öğrencilere aktarmaktır. |
Dersin Amacı | Öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve Tarihi ,Tıp Tarihi,Felsefe İlke ve Türleri,Bilgi Felsefesi,Düşünce İlke ve Türleri,Bilim Tanımı ve İlkeleri,Mantık İlke ve Önerme Kuralları,Sözel Teşhisler,Bulanık Mantık,Sayısal ve Grafik Teşhisler,Tıp ve Bulanık Mantık Çıkarımları,Tıp ve İnsan Mühendisliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim felsefesinin ne ifade ettiğini anlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1. Bilimsel bilgi ile normal bilgi arasındaki farkı açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.2. Bilimsel bilginin ne anlama geldiğini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2. Bilim felsefesindeki öncü figürleri ve teorilerini açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1. Popper'ın yanlışlanabilirlik ilkesini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.2. Kuhn'un paradigma ilkesini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.3. Lakatos'un bilimsel araştırma programını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
3. Geçmişten günümüze dünya görüşlerini açıklayabilecektir. | 19, 9 | A |
3.1. Dünya merkezli bilim anlayışını açıklar. | 13, 9 | A |
3.2. Evren merkezli bilim anlayışını açıklar. | 13, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve Tarihi | |
2 | Tıp Tarihi | |
3 | Felsefe İlke ve Türleri | |
4 | Bilgi Felsefesi | |
5 | Düşünce İlke ve Türleri | |
6 | Bilim Tanımı ve İlkeleri | |
7 | Mantık İlke ve Önerme Kuralları | |
8 | Sözel Teşhisler | |
9 | Bulanık Mantık | |
10 | Sayısal ve Grafik Teşhisler | |
11 | Tıp ve Bulanık Mantık Çıkarımları | |
12 | Tıp ve İnsan Mühendisliği |
Kaynak |
Ders notları |
- Clifford D. Conner, Halkın Bilim Tarihi, Tübitak Yayınları, 2012. - Jared Diamond, Tüfek Mikrop ve Çelik, Tübitak Yayınları, 2013. - John Waller, Mikrobun Keşfi, Tübitak Yayınları, 2014. - Richard DeWitt, Worldviews, Wiley-Blackwell, 2010. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 40 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(40/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM FELSEFESİ VE TIP | - | Senelik | 12+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersin Yardımcıları | Bilim ile hakikat anlayışı arasındaki ilişkiyi tarihsel bir perspektiften öğrencilere aktarmaktır. |
Dersin Amacı | Öğrencilere düşünmenin ne demek olduğuna ve nasıl daha doğru düşünülebileceğine yönelik bir anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim ve Tarihi ,Tıp Tarihi,Felsefe İlke ve Türleri,Bilgi Felsefesi,Düşünce İlke ve Türleri,Bilim Tanımı ve İlkeleri,Mantık İlke ve Önerme Kuralları,Sözel Teşhisler,Bulanık Mantık,Sayısal ve Grafik Teşhisler,Tıp ve Bulanık Mantık Çıkarımları,Tıp ve İnsan Mühendisliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim felsefesinin ne ifade ettiğini anlayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1. Bilimsel bilgi ile normal bilgi arasındaki farkı açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.2. Bilimsel bilginin ne anlama geldiğini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2. Bilim felsefesindeki öncü figürleri ve teorilerini açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1. Popper'ın yanlışlanabilirlik ilkesini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.2. Kuhn'un paradigma ilkesini açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.3. Lakatos'un bilimsel araştırma programını açıklar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, E |
3. Geçmişten günümüze dünya görüşlerini açıklayabilecektir. | 19, 9 | A |
3.1. Dünya merkezli bilim anlayışını açıklar. | 13, 9 | A |
3.2. Evren merkezli bilim anlayışını açıklar. | 13, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve Tarihi | |
2 | Tıp Tarihi | |
3 | Felsefe İlke ve Türleri | |
4 | Bilgi Felsefesi | |
5 | Düşünce İlke ve Türleri | |
6 | Bilim Tanımı ve İlkeleri | |
7 | Mantık İlke ve Önerme Kuralları | |
8 | Sözel Teşhisler | |
9 | Bulanık Mantık | |
10 | Sayısal ve Grafik Teşhisler | |
11 | Tıp ve Bulanık Mantık Çıkarımları | |
12 | Tıp ve İnsan Mühendisliği |
Kaynak |
Ders notları |
- Clifford D. Conner, Halkın Bilim Tarihi, Tübitak Yayınları, 2012. - Jared Diamond, Tüfek Mikrop ve Çelik, Tübitak Yayınları, 2013. - John Waller, Mikrobun Keşfi, Tübitak Yayınları, 2014. - Richard DeWitt, Worldviews, Wiley-Blackwell, 2010. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |