Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KANITA DAYALI TIP STAJI-Senelik30+42-4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. HÜSEYİN KÜÇÜKALİ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Dr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR, Arş.Gör. Ayşe Zülal TOKAÇ FARIMAZ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Nur BALCI YAPALAK
Dersin YardımcılarıDr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıGünlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtları bulabilmek ve kullanabilmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları,Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar,Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları,Sistematik Derlemeler,Meta Analizler,Risk Hesapları,Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları,Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kanıta Dayalı Tıp tanımını yapar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt, veri, enformasyon, bilgi arasındaki farkı açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip etmeye önem verir.10, 16, 5, 6, 9A, D
Farklı araştırma türlerini sağladıkları kanıt değerine göre sıralar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Farklı araştırma türlerinin avantaj ve dezavantajlarını kıyaslar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt üretmek için kullanılan gözlemsel araştırma türlerini sayar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Gözlemsel araştırma planlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt üretmek için kullanılan deneysel araştırma türlerini sayar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Deneysel araştırma planlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır.10, 16, 5, 6, 9A, D
Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan en güncel kanıtları bulur.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sistematik derleme mantığını açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sistematik derleme makalelerini yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Meta-analiz mantığını açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Meta-analiz makalelerini yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütleri tanımlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütlerini yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sık kullanılan risk hesaplarını yapar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değerin tanımlarını yapar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değeri yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Tanı testlerinin doğruluk değerlerini hesaplar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Araştırma tasarımı ve yöntemlerini eleştirel gözle değerlendirir.10, 16, 5, 6, 9A, D
Araştırma hatalarını tespit eder.10, 16, 5, 6, 9A, D
Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları
2Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar
3Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar
4Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları
5Sistematik Derlemeler
6Meta Analizler
7Risk Hesapları
8Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları
9Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları
1-Prasad K. Fundamentals of Evidence-Based Medicine. 2nd edition. Springer, India, 2013. 2-Goldstein NE, Morrison RS. Evidence-Based Practice of Palliative Medicine. Elsevier Saunders, 2013. 3-Khan K, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to support evidence-based medicine. 2nd edition, Hodder Arnold an Hachette UK Company, 2011. 4-Mayer D. Essentials evidence-based medicine. 2nd edition, Cambridge University Press, 2010. 5-Hayran O. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati30130
Rehberli Problem Çözme428
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi13434
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı48148
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KANITA DAYALI TIP STAJI-Senelik30+42-4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. HÜSEYİN KÜÇÜKALİ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Dr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR, Arş.Gör. Ayşe Zülal TOKAÇ FARIMAZ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Nur BALCI YAPALAK
Dersin YardımcılarıDr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıGünlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtları bulabilmek ve kullanabilmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları,Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar,Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları,Sistematik Derlemeler,Meta Analizler,Risk Hesapları,Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları,Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kanıta Dayalı Tıp tanımını yapar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt, veri, enformasyon, bilgi arasındaki farkı açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip etmeye önem verir.10, 16, 5, 6, 9A, D
Farklı araştırma türlerini sağladıkları kanıt değerine göre sıralar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Farklı araştırma türlerinin avantaj ve dezavantajlarını kıyaslar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt üretmek için kullanılan gözlemsel araştırma türlerini sayar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Gözlemsel araştırma planlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Kanıt üretmek için kullanılan deneysel araştırma türlerini sayar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Deneysel araştırma planlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır.10, 16, 5, 6, 9A, D
Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan en güncel kanıtları bulur.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sistematik derleme mantığını açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sistematik derleme makalelerini yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Meta-analiz mantığını açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Meta-analiz makalelerini yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütleri tanımlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütlerini yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Sık kullanılan risk hesaplarını yapar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değerin tanımlarını yapar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değeri yorumlar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Tanı testlerinin doğruluk değerlerini hesaplar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Araştırma tasarımı ve yöntemlerini eleştirel gözle değerlendirir.10, 16, 5, 6, 9A, D
Araştırma hatalarını tespit eder.10, 16, 5, 6, 9A, D
Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar.10, 16, 5, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları
2Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar
3Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar
4Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları
5Sistematik Derlemeler
6Meta Analizler
7Risk Hesapları
8Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları
9Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları
1-Prasad K. Fundamentals of Evidence-Based Medicine. 2nd edition. Springer, India, 2013. 2-Goldstein NE, Morrison RS. Evidence-Based Practice of Palliative Medicine. Elsevier Saunders, 2013. 3-Khan K, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to support evidence-based medicine. 2nd edition, Hodder Arnold an Hachette UK Company, 2011. 4-Mayer D. Essentials evidence-based medicine. 2nd edition, Cambridge University Press, 2010. 5-Hayran O. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05