Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENDOKRİN VE ÜROGENİTAL SİSTEM -Bahar Dönemi123+28-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin YardımcılarıYrd.Doç.Dr. Mehmet Yalçın GÜNAL, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL, Yrd.Doç.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU, Prof.Dr. Alper ATASEVER, Doç.Dr. Tuğrul ÖRMECİ, Yrd.Doç.Dr. İlknur KESKİN, Yrd.Doç.Dr. Şule AYLA, Yrd.Doç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Prof.Dr. Ekrem Cengiz SEYHAN, Yrd.Doç.Dr. Ahmet Faruk AĞAN, Prof.Dr. Mustafa ÖZTÜRK, Yrd.Doç.Dr. Serhat KORAN, Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Prof.Dr. Neslin EMEKLİ
Dersin AmacıMolekül ve hücrelerden organ ve sistemlere kadar fonksiyonel tüm elemanları ile ve bir bütün olarak insan vücudunun nasıl çalıştığını değerlendirmektir. Kas, sinir sistemi ve duyu organları, dolaşım, solunum, sindirim, ürogenital sistemlerin anatomisi hakkında bilgi vermek ve pratik uygulamalar yapmaktır. Sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilmek , organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilmek, hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurmak, embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklamak. Hastalık süreçlerinde fizyolojik mekanizmaların nasıl bozulduğunu ve patolojik değişimlerin nasıl ortaya çıktığını kavratmak. Hemogram, hemostatik sistem,makromoleküllerin sindirimi,tükürük biyokimyası, endokrin sistem ve ürojenital sistemle ilgili biyokimyasal değişimleri ve ölçüm parametrelerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tiroid ve Paratiroid Hormonları ,Adrenal Korteks Hormonları ,Adrenal Medulla Hormonları,Pankreas hormonları ,Gonad hormonları ,İdrar Biyokimyası ,Böbrek Biyokimyası ,Kanser Biyokimyası ,Endokrin sistem embriyolojisi,Dişi genital sistem histolojisi,Erkek genital system histolojisi,Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi,Üriner sistem histolojisi,Üriner sistem embriyolojisi,Endokrin sisteme giriş,Nöroendokrin mekanizmalar,Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem ,Büyüme hormonu,Prolaktin,Arka hipofiz hormonları , Tiroid bezi hormonları,Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi ,Adrenal bez,Endokrin pankreas,Erkek Üreme fizyolojisi ,Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte ,Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri,Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon ,Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon ,Böbrek anatomisi,Erkek genital sistem anatomisi ,Kadın genital sistem anatomisi,Pelvis ve perineum anatomisi ,Pelvis Damarları ,Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.2.Böbreküstü hormonların etki mekanizmasını ve hedef hücrelerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.3.Tiroid ve paratiroid hormonların etki mekanizmalarını kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.4.Pankreas hormonlarının etki mekanizmasını açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.5.Katekolaminlerin etkilerini ve özelliklerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
2.Kanser belirteçlerinin mekanizmalarını kavrar, endokrin ve ürojenital sistemle ilişkisini kurar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1-Fizyolojinin temel ilkelerini özetleyebilecektir.
2-Hücre, organ ve sistem seviyesinde vücudun nasıl organize olduğunu açıklayabilecektir.
2.1.Fizyolojik mekanizmalarda sebep sonuç ilişkilerini yorumlayabilecektir.
2.3.Fizyolojik yapıların fonksiyonlarını betimleyebilecektir.
2.2.Öğrenmiş olduğu fizyolojik mekanizmalardan yola çıkarak başka mekanizmalar hakkında tahminde bulunabilir.
2.4.Fizyoljik mekanizmaları açıklamada benzetmeler kurabilir.
3.Normal ve patolojik olayları birbirinden ayırt edebilecektir.
3.1.Normal ve patolojik süreçleri karşılaştırabilir.
3.2.Patolojik süreçlerin sonuçları hakkında tahminde bulunabilir.
3.3.Patolojik süreçleri tanıyabilir.
3.4.Patolojik süreçler için çözümler önerebilir.
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar.
2.Adrena Korteks hormonlarının sentezini , regülasyonunu, diğer hormonlarla etkileşimini, metabolizmadaki etkinliğini bilir.
4.Pankreas hormonlarının sentezi, regülasyonu, hedef dokulara taşınması ve ölçüm yöntemlerini bilir.
7.İdrarın fiziksel, kimyasal ve mikroskobik görünümüyle ilgili kanıta dayalı testleri bilir.
3. Adrenal Medulla hormonlarının sentezini, etki mekanizmasını, katabolizmasını, idrarda ölçüm yöntemlerini, analiz eder.
5. Gonad hormonlarının sentezi, regülasyonu ve üreme fonksiyonlarının düzenlenmesi, menstrüal döngünün mekanizması, gebelikle ilgili laboratuvar testleri, gestasyonel diyabet ve preklemsinin laboratuvar belirteçlerini analiz eder.
8. Kanserojenlerin meydana geliş nedenlerini, hücrenin yaşamında olumsuz etkilerini kavrar, tümor belirteçlerini, özelliklerini, mekanizmalarını, erken tanı için ideal bir tümör belirtecinin özelliklerini bilir.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tiroid ve Paratiroid Hormonları
2Adrenal Korteks Hormonları
3Adrenal Medulla Hormonları
4Pankreas hormonları
5Gonad hormonları
6İdrar Biyokimyası
7Böbrek Biyokimyası
8Kanser Biyokimyası
10Endokrin sistem embriyolojisi
11Dişi genital sistem histolojisi
12Erkek genital system histolojisi
13Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi
15Üriner sistem histolojisi
16Üriner sistem embriyolojisi
17Endokrin sisteme giriş
18Nöroendokrin mekanizmalar
19Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem
20Büyüme hormonu
21Prolaktin
22Arka hipofiz hormonları
23 Tiroid bezi hormonları
24Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi
25Adrenal bez
26Endokrin pankreas
27Erkek Üreme fizyolojisi
28Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte
29Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri
30Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon
31Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon
32Böbrek anatomisi
33Erkek genital sistem anatomisi
34Kadın genital sistem anatomisi
35Pelvis ve perineum anatomisi
36Pelvis Damarları
37Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi
Kaynak
1.Tıbbi Fizyoloji – Guyton 2.Ganong’s Review of Medical Physiology 3.Molecular Biology of the cell – Alberts 4. Principles of Neural Science 6.Putz R, Pabst R. Sobotta atlas of human anatomy Volume 2 12th English Ed. Munich, Urban & Schwarzenberg 1994 7.Netter FH. Atlas of human anatomy (second edition). USA, Novartis, 1997. 8.Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. 9.Moore KL, Persaud TVN. The Developing Human (Clinically Oriented Embryology). Fifth ed. Philadelphia, WB Saunders Company, 1993 5-Yıldırım M. İnsan Anatomisi. Nobel kitabevi, İstanbul 2003. 10.Arıncı K, Elhan A. Anatomi I, II. Güneş kitabevi, Ankara, 2003. 11.Moore K, AF. Dalley: Clinically oriented anatomy. Fourth ed. Lippincot Williams &Wilkins Company, Philadelphia, 1999 8-Taner D. Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi 12.Taner D. Fonksiyonel Nöroanatomi 13.Basic and Applied Biochemistry (Prof.Dr.Nesrin Emekli Nobel Tıp Kitapevleri, 14.Mediipol Kütüphane), Clinical Chemistry (Bishop, Fody, Schoeff-Medipol Kütüphanesi) 15.Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati1128128
Rehberli Problem Çözme7321
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi71070
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı10220
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)255
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(255/30)9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENDOKRİN VE ÜROGENİTAL SİSTEM -Bahar Dönemi123+28-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin YardımcılarıYrd.Doç.Dr. Mehmet Yalçın GÜNAL, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL, Yrd.Doç.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU, Prof.Dr. Alper ATASEVER, Doç.Dr. Tuğrul ÖRMECİ, Yrd.Doç.Dr. İlknur KESKİN, Yrd.Doç.Dr. Şule AYLA, Yrd.Doç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Prof.Dr. Ekrem Cengiz SEYHAN, Yrd.Doç.Dr. Ahmet Faruk AĞAN, Prof.Dr. Mustafa ÖZTÜRK, Yrd.Doç.Dr. Serhat KORAN, Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Prof.Dr. Neslin EMEKLİ
Dersin AmacıMolekül ve hücrelerden organ ve sistemlere kadar fonksiyonel tüm elemanları ile ve bir bütün olarak insan vücudunun nasıl çalıştığını değerlendirmektir. Kas, sinir sistemi ve duyu organları, dolaşım, solunum, sindirim, ürogenital sistemlerin anatomisi hakkında bilgi vermek ve pratik uygulamalar yapmaktır. Sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilmek , organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilmek, hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurmak, embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklamak. Hastalık süreçlerinde fizyolojik mekanizmaların nasıl bozulduğunu ve patolojik değişimlerin nasıl ortaya çıktığını kavratmak. Hemogram, hemostatik sistem,makromoleküllerin sindirimi,tükürük biyokimyası, endokrin sistem ve ürojenital sistemle ilgili biyokimyasal değişimleri ve ölçüm parametrelerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tiroid ve Paratiroid Hormonları ,Adrenal Korteks Hormonları ,Adrenal Medulla Hormonları,Pankreas hormonları ,Gonad hormonları ,İdrar Biyokimyası ,Böbrek Biyokimyası ,Kanser Biyokimyası ,Endokrin sistem embriyolojisi,Dişi genital sistem histolojisi,Erkek genital system histolojisi,Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi,Üriner sistem histolojisi,Üriner sistem embriyolojisi,Endokrin sisteme giriş,Nöroendokrin mekanizmalar,Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem ,Büyüme hormonu,Prolaktin,Arka hipofiz hormonları , Tiroid bezi hormonları,Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi ,Adrenal bez,Endokrin pankreas,Erkek Üreme fizyolojisi ,Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte ,Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri,Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon ,Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon ,Böbrek anatomisi,Erkek genital sistem anatomisi ,Kadın genital sistem anatomisi,Pelvis ve perineum anatomisi ,Pelvis Damarları ,Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.2.Böbreküstü hormonların etki mekanizmasını ve hedef hücrelerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.3.Tiroid ve paratiroid hormonların etki mekanizmalarını kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.4.Pankreas hormonlarının etki mekanizmasını açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1.5.Katekolaminlerin etkilerini ve özelliklerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
2.Kanser belirteçlerinin mekanizmalarını kavrar, endokrin ve ürojenital sistemle ilişkisini kurar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
1-Fizyolojinin temel ilkelerini özetleyebilecektir.
2-Hücre, organ ve sistem seviyesinde vücudun nasıl organize olduğunu açıklayabilecektir.
2.1.Fizyolojik mekanizmalarda sebep sonuç ilişkilerini yorumlayabilecektir.
2.3.Fizyolojik yapıların fonksiyonlarını betimleyebilecektir.
2.2.Öğrenmiş olduğu fizyolojik mekanizmalardan yola çıkarak başka mekanizmalar hakkında tahminde bulunabilir.
2.4.Fizyoljik mekanizmaları açıklamada benzetmeler kurabilir.
3.Normal ve patolojik olayları birbirinden ayırt edebilecektir.
3.1.Normal ve patolojik süreçleri karşılaştırabilir.
3.2.Patolojik süreçlerin sonuçları hakkında tahminde bulunabilir.
3.3.Patolojik süreçleri tanıyabilir.
3.4.Patolojik süreçler için çözümler önerebilir.
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar.
2.Adrena Korteks hormonlarının sentezini , regülasyonunu, diğer hormonlarla etkileşimini, metabolizmadaki etkinliğini bilir.
4.Pankreas hormonlarının sentezi, regülasyonu, hedef dokulara taşınması ve ölçüm yöntemlerini bilir.
7.İdrarın fiziksel, kimyasal ve mikroskobik görünümüyle ilgili kanıta dayalı testleri bilir.
3. Adrenal Medulla hormonlarının sentezini, etki mekanizmasını, katabolizmasını, idrarda ölçüm yöntemlerini, analiz eder.
5. Gonad hormonlarının sentezi, regülasyonu ve üreme fonksiyonlarının düzenlenmesi, menstrüal döngünün mekanizması, gebelikle ilgili laboratuvar testleri, gestasyonel diyabet ve preklemsinin laboratuvar belirteçlerini analiz eder.
8. Kanserojenlerin meydana geliş nedenlerini, hücrenin yaşamında olumsuz etkilerini kavrar, tümor belirteçlerini, özelliklerini, mekanizmalarını, erken tanı için ideal bir tümör belirtecinin özelliklerini bilir.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tiroid ve Paratiroid Hormonları
2Adrenal Korteks Hormonları
3Adrenal Medulla Hormonları
4Pankreas hormonları
5Gonad hormonları
6İdrar Biyokimyası
7Böbrek Biyokimyası
8Kanser Biyokimyası
10Endokrin sistem embriyolojisi
11Dişi genital sistem histolojisi
12Erkek genital system histolojisi
13Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi
15Üriner sistem histolojisi
16Üriner sistem embriyolojisi
17Endokrin sisteme giriş
18Nöroendokrin mekanizmalar
19Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem
20Büyüme hormonu
21Prolaktin
22Arka hipofiz hormonları
23 Tiroid bezi hormonları
24Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi
25Adrenal bez
26Endokrin pankreas
27Erkek Üreme fizyolojisi
28Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte
29Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri
30Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon
31Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon
32Böbrek anatomisi
33Erkek genital sistem anatomisi
34Kadın genital sistem anatomisi
35Pelvis ve perineum anatomisi
36Pelvis Damarları
37Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi
Kaynak
1.Tıbbi Fizyoloji – Guyton 2.Ganong’s Review of Medical Physiology 3.Molecular Biology of the cell – Alberts 4. Principles of Neural Science 6.Putz R, Pabst R. Sobotta atlas of human anatomy Volume 2 12th English Ed. Munich, Urban & Schwarzenberg 1994 7.Netter FH. Atlas of human anatomy (second edition). USA, Novartis, 1997. 8.Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. 9.Moore KL, Persaud TVN. The Developing Human (Clinically Oriented Embryology). Fifth ed. Philadelphia, WB Saunders Company, 1993 5-Yıldırım M. İnsan Anatomisi. Nobel kitabevi, İstanbul 2003. 10.Arıncı K, Elhan A. Anatomi I, II. Güneş kitabevi, Ankara, 2003. 11.Moore K, AF. Dalley: Clinically oriented anatomy. Fourth ed. Lippincot Williams &Wilkins Company, Philadelphia, 1999 8-Taner D. Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi 12.Taner D. Fonksiyonel Nöroanatomi 13.Basic and Applied Biochemistry (Prof.Dr.Nesrin Emekli Nobel Tıp Kitapevleri, 14.Mediipol Kütüphane), Clinical Chemistry (Bishop, Fody, Schoeff-Medipol Kütüphanesi) 15.Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05