Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDOKRİN VE ÜROGENİTAL SİSTEM | - | Bahar Dönemi | 123+28 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | Yrd.Doç.Dr. Mehmet Yalçın GÜNAL, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL, Yrd.Doç.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU, Prof.Dr. Alper ATASEVER, Doç.Dr. Tuğrul ÖRMECİ, Yrd.Doç.Dr. İlknur KESKİN, Yrd.Doç.Dr. Şule AYLA, Yrd.Doç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Prof.Dr. Ekrem Cengiz SEYHAN, Yrd.Doç.Dr. Ahmet Faruk AĞAN, Prof.Dr. Mustafa ÖZTÜRK, Yrd.Doç.Dr. Serhat KORAN, Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Prof.Dr. Neslin EMEKLİ |
Dersin Amacı | Molekül ve hücrelerden organ ve sistemlere kadar fonksiyonel tüm elemanları ile ve bir bütün olarak insan vücudunun nasıl çalıştığını değerlendirmektir. Kas, sinir sistemi ve duyu organları, dolaşım, solunum, sindirim, ürogenital sistemlerin anatomisi hakkında bilgi vermek ve pratik uygulamalar yapmaktır. Sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilmek , organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilmek, hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurmak, embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklamak. Hastalık süreçlerinde fizyolojik mekanizmaların nasıl bozulduğunu ve patolojik değişimlerin nasıl ortaya çıktığını kavratmak. Hemogram, hemostatik sistem,makromoleküllerin sindirimi,tükürük biyokimyası, endokrin sistem ve ürojenital sistemle ilgili biyokimyasal değişimleri ve ölçüm parametrelerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tiroid ve Paratiroid Hormonları ,Adrenal Korteks Hormonları ,Adrenal Medulla Hormonları,Pankreas hormonları ,Gonad hormonları ,İdrar Biyokimyası ,Böbrek Biyokimyası ,Kanser Biyokimyası ,Endokrin sistem embriyolojisi,Dişi genital sistem histolojisi,Erkek genital system histolojisi,Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi,Üriner sistem histolojisi,Üriner sistem embriyolojisi,Endokrin sisteme giriş,Nöroendokrin mekanizmalar,Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem ,Büyüme hormonu,Prolaktin,Arka hipofiz hormonları , Tiroid bezi hormonları,Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi ,Adrenal bez,Endokrin pankreas,Erkek Üreme fizyolojisi ,Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte ,Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri,Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon ,Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon ,Böbrek anatomisi,Erkek genital sistem anatomisi ,Kadın genital sistem anatomisi,Pelvis ve perineum anatomisi ,Pelvis Damarları ,Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.2.Böbreküstü hormonların etki mekanizmasını ve hedef hücrelerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.3.Tiroid ve paratiroid hormonların etki mekanizmalarını kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.4.Pankreas hormonlarının etki mekanizmasını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.5.Katekolaminlerin etkilerini ve özelliklerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.Kanser belirteçlerinin mekanizmalarını kavrar, endokrin ve ürojenital sistemle ilişkisini kurar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1-Fizyolojinin temel ilkelerini özetleyebilecektir. | ||
2-Hücre, organ ve sistem seviyesinde vücudun nasıl organize olduğunu açıklayabilecektir. | ||
2.1.Fizyolojik mekanizmalarda sebep sonuç ilişkilerini yorumlayabilecektir. | ||
2.3.Fizyolojik yapıların fonksiyonlarını betimleyebilecektir. | ||
2.2.Öğrenmiş olduğu fizyolojik mekanizmalardan yola çıkarak başka mekanizmalar hakkında tahminde bulunabilir. | ||
2.4.Fizyoljik mekanizmaları açıklamada benzetmeler kurabilir. | ||
3.Normal ve patolojik olayları birbirinden ayırt edebilecektir. | ||
3.1.Normal ve patolojik süreçleri karşılaştırabilir. | ||
3.2.Patolojik süreçlerin sonuçları hakkında tahminde bulunabilir. | ||
3.3.Patolojik süreçleri tanıyabilir. | ||
3.4.Patolojik süreçler için çözümler önerebilir. | ||
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar. | ||
2.Adrena Korteks hormonlarının sentezini , regülasyonunu, diğer hormonlarla etkileşimini, metabolizmadaki etkinliğini bilir. | ||
4.Pankreas hormonlarının sentezi, regülasyonu, hedef dokulara taşınması ve ölçüm yöntemlerini bilir. | ||
7.İdrarın fiziksel, kimyasal ve mikroskobik görünümüyle ilgili kanıta dayalı testleri bilir. | ||
3. Adrenal Medulla hormonlarının sentezini, etki mekanizmasını, katabolizmasını, idrarda ölçüm yöntemlerini, analiz eder. | ||
5. Gonad hormonlarının sentezi, regülasyonu ve üreme fonksiyonlarının düzenlenmesi, menstrüal döngünün mekanizması, gebelikle ilgili laboratuvar testleri, gestasyonel diyabet ve preklemsinin laboratuvar belirteçlerini analiz eder. | ||
8. Kanserojenlerin meydana geliş nedenlerini, hücrenin yaşamında olumsuz etkilerini kavrar, tümor belirteçlerini, özelliklerini, mekanizmalarını, erken tanı için ideal bir tümör belirtecinin özelliklerini bilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tiroid ve Paratiroid Hormonları | |
2 | Adrenal Korteks Hormonları | |
3 | Adrenal Medulla Hormonları | |
4 | Pankreas hormonları | |
5 | Gonad hormonları | |
6 | İdrar Biyokimyası | |
7 | Böbrek Biyokimyası | |
8 | Kanser Biyokimyası | |
10 | Endokrin sistem embriyolojisi | |
11 | Dişi genital sistem histolojisi | |
12 | Erkek genital system histolojisi | |
13 | Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi | |
15 | Üriner sistem histolojisi | |
16 | Üriner sistem embriyolojisi | |
17 | Endokrin sisteme giriş | |
18 | Nöroendokrin mekanizmalar | |
19 | Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem | |
20 | Büyüme hormonu | |
21 | Prolaktin | |
22 | Arka hipofiz hormonları | |
23 | Tiroid bezi hormonları | |
24 | Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi | |
25 | Adrenal bez | |
26 | Endokrin pankreas | |
27 | Erkek Üreme fizyolojisi | |
28 | Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte | |
29 | Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri | |
30 | Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon | |
31 | Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon | |
32 | Böbrek anatomisi | |
33 | Erkek genital sistem anatomisi | |
34 | Kadın genital sistem anatomisi | |
35 | Pelvis ve perineum anatomisi | |
36 | Pelvis Damarları | |
37 | Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi |
Kaynak |
1.Tıbbi Fizyoloji – Guyton 2.Ganong’s Review of Medical Physiology 3.Molecular Biology of the cell – Alberts 4. Principles of Neural Science 6.Putz R, Pabst R. Sobotta atlas of human anatomy Volume 2 12th English Ed. Munich, Urban & Schwarzenberg 1994 7.Netter FH. Atlas of human anatomy (second edition). USA, Novartis, 1997. 8.Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. 9.Moore KL, Persaud TVN. The Developing Human (Clinically Oriented Embryology). Fifth ed. Philadelphia, WB Saunders Company, 1993 5-Yıldırım M. İnsan Anatomisi. Nobel kitabevi, İstanbul 2003. 10.Arıncı K, Elhan A. Anatomi I, II. Güneş kitabevi, Ankara, 2003. 11.Moore K, AF. Dalley: Clinically oriented anatomy. Fourth ed. Lippincot Williams &Wilkins Company, Philadelphia, 1999 8-Taner D. Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi 12.Taner D. Fonksiyonel Nöroanatomi 13.Basic and Applied Biochemistry (Prof.Dr.Nesrin Emekli Nobel Tıp Kitapevleri, 14.Mediipol Kütüphane), Clinical Chemistry (Bishop, Fody, Schoeff-Medipol Kütüphanesi) 15.Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 128 | 128 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 3 | 21 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 10 | 70 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 10 | 2 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 255 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(255/30) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDOKRİN VE ÜROGENİTAL SİSTEM | - | Bahar Dönemi | 123+28 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | Yrd.Doç.Dr. Mehmet Yalçın GÜNAL, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL, Yrd.Doç.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU, Prof.Dr. Alper ATASEVER, Doç.Dr. Tuğrul ÖRMECİ, Yrd.Doç.Dr. İlknur KESKİN, Yrd.Doç.Dr. Şule AYLA, Yrd.Doç.Dr. Bilal Ersen KERMAN, Prof.Dr. Ekrem Cengiz SEYHAN, Yrd.Doç.Dr. Ahmet Faruk AĞAN, Prof.Dr. Mustafa ÖZTÜRK, Yrd.Doç.Dr. Serhat KORAN, Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Prof.Dr. Neslin EMEKLİ |
Dersin Amacı | Molekül ve hücrelerden organ ve sistemlere kadar fonksiyonel tüm elemanları ile ve bir bütün olarak insan vücudunun nasıl çalıştığını değerlendirmektir. Kas, sinir sistemi ve duyu organları, dolaşım, solunum, sindirim, ürogenital sistemlerin anatomisi hakkında bilgi vermek ve pratik uygulamalar yapmaktır. Sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilmek , organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilmek, hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurmak, embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklamak. Hastalık süreçlerinde fizyolojik mekanizmaların nasıl bozulduğunu ve patolojik değişimlerin nasıl ortaya çıktığını kavratmak. Hemogram, hemostatik sistem,makromoleküllerin sindirimi,tükürük biyokimyası, endokrin sistem ve ürojenital sistemle ilgili biyokimyasal değişimleri ve ölçüm parametrelerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tiroid ve Paratiroid Hormonları ,Adrenal Korteks Hormonları ,Adrenal Medulla Hormonları,Pankreas hormonları ,Gonad hormonları ,İdrar Biyokimyası ,Böbrek Biyokimyası ,Kanser Biyokimyası ,Endokrin sistem embriyolojisi,Dişi genital sistem histolojisi,Erkek genital system histolojisi,Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi,Üriner sistem histolojisi,Üriner sistem embriyolojisi,Endokrin sisteme giriş,Nöroendokrin mekanizmalar,Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem ,Büyüme hormonu,Prolaktin,Arka hipofiz hormonları , Tiroid bezi hormonları,Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi ,Adrenal bez,Endokrin pankreas,Erkek Üreme fizyolojisi ,Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte ,Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri,Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon ,Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon ,Böbrek anatomisi,Erkek genital sistem anatomisi ,Kadın genital sistem anatomisi,Pelvis ve perineum anatomisi ,Pelvis Damarları ,Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.2.Böbreküstü hormonların etki mekanizmasını ve hedef hücrelerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.3.Tiroid ve paratiroid hormonların etki mekanizmalarını kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.4.Pankreas hormonlarının etki mekanizmasını açıklar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1.5.Katekolaminlerin etkilerini ve özelliklerini kavrar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
2.Kanser belirteçlerinin mekanizmalarını kavrar, endokrin ve ürojenital sistemle ilişkisini kurar. | 16, 17, 19, 9 | A, D, E, G |
1-Fizyolojinin temel ilkelerini özetleyebilecektir. | ||
2-Hücre, organ ve sistem seviyesinde vücudun nasıl organize olduğunu açıklayabilecektir. | ||
2.1.Fizyolojik mekanizmalarda sebep sonuç ilişkilerini yorumlayabilecektir. | ||
2.3.Fizyolojik yapıların fonksiyonlarını betimleyebilecektir. | ||
2.2.Öğrenmiş olduğu fizyolojik mekanizmalardan yola çıkarak başka mekanizmalar hakkında tahminde bulunabilir. | ||
2.4.Fizyoljik mekanizmaları açıklamada benzetmeler kurabilir. | ||
3.Normal ve patolojik olayları birbirinden ayırt edebilecektir. | ||
3.1.Normal ve patolojik süreçleri karşılaştırabilir. | ||
3.2.Patolojik süreçlerin sonuçları hakkında tahminde bulunabilir. | ||
3.3.Patolojik süreçleri tanıyabilir. | ||
3.4.Patolojik süreçler için çözümler önerebilir. | ||
1.Troid hormonlarının sentezini, regülasyonunu, sentezlenen hormonların hedef dokulara taşınmasını, bu metabolik yoldaki disfonksiyonları, metabolizmada görev alan bazı moleküllerin ölçüm yöntemlerini kavrar. | ||
2.Adrena Korteks hormonlarının sentezini , regülasyonunu, diğer hormonlarla etkileşimini, metabolizmadaki etkinliğini bilir. | ||
4.Pankreas hormonlarının sentezi, regülasyonu, hedef dokulara taşınması ve ölçüm yöntemlerini bilir. | ||
7.İdrarın fiziksel, kimyasal ve mikroskobik görünümüyle ilgili kanıta dayalı testleri bilir. | ||
3. Adrenal Medulla hormonlarının sentezini, etki mekanizmasını, katabolizmasını, idrarda ölçüm yöntemlerini, analiz eder. | ||
5. Gonad hormonlarının sentezi, regülasyonu ve üreme fonksiyonlarının düzenlenmesi, menstrüal döngünün mekanizması, gebelikle ilgili laboratuvar testleri, gestasyonel diyabet ve preklemsinin laboratuvar belirteçlerini analiz eder. | ||
8. Kanserojenlerin meydana geliş nedenlerini, hücrenin yaşamında olumsuz etkilerini kavrar, tümor belirteçlerini, özelliklerini, mekanizmalarını, erken tanı için ideal bir tümör belirtecinin özelliklerini bilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tiroid ve Paratiroid Hormonları | |
2 | Adrenal Korteks Hormonları | |
3 | Adrenal Medulla Hormonları | |
4 | Pankreas hormonları | |
5 | Gonad hormonları | |
6 | İdrar Biyokimyası | |
7 | Böbrek Biyokimyası | |
8 | Kanser Biyokimyası | |
10 | Endokrin sistem embriyolojisi | |
11 | Dişi genital sistem histolojisi | |
12 | Erkek genital system histolojisi | |
13 | Dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi | |
15 | Üriner sistem histolojisi | |
16 | Üriner sistem embriyolojisi | |
17 | Endokrin sisteme giriş | |
18 | Nöroendokrin mekanizmalar | |
19 | Beyinde hacim iletimi / Hipotalamo-hipofizer sistem | |
20 | Büyüme hormonu | |
21 | Prolaktin | |
22 | Arka hipofiz hormonları | |
23 | Tiroid bezi hormonları | |
24 | Kalsiyum ve fosfatın endokrin düzenlenmesi | |
25 | Adrenal bez | |
26 | Endokrin pankreas | |
27 | Erkek Üreme fizyolojisi | |
28 | Dişi Üreme fizyolojisi ve püberte | |
29 | Üriner sistem fizyolojisi genel özellikleri | |
30 | Böbrek kan akımı / Glomerular filtrasyon | |
31 | Tübüler fonksiyon-geri emilim / Tübüler fonksiyon- ekskrasyon | |
32 | Böbrek anatomisi | |
33 | Erkek genital sistem anatomisi | |
34 | Kadın genital sistem anatomisi | |
35 | Pelvis ve perineum anatomisi | |
36 | Pelvis Damarları | |
37 | Endokrin ve ürogenital sistem fizyopatolojisi |
Kaynak |
1.Tıbbi Fizyoloji – Guyton 2.Ganong’s Review of Medical Physiology 3.Molecular Biology of the cell – Alberts 4. Principles of Neural Science 6.Putz R, Pabst R. Sobotta atlas of human anatomy Volume 2 12th English Ed. Munich, Urban & Schwarzenberg 1994 7.Netter FH. Atlas of human anatomy (second edition). USA, Novartis, 1997. 8.Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. 9.Moore KL, Persaud TVN. The Developing Human (Clinically Oriented Embryology). Fifth ed. Philadelphia, WB Saunders Company, 1993 5-Yıldırım M. İnsan Anatomisi. Nobel kitabevi, İstanbul 2003. 10.Arıncı K, Elhan A. Anatomi I, II. Güneş kitabevi, Ankara, 2003. 11.Moore K, AF. Dalley: Clinically oriented anatomy. Fourth ed. Lippincot Williams &Wilkins Company, Philadelphia, 1999 8-Taner D. Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi 12.Taner D. Fonksiyonel Nöroanatomi 13.Basic and Applied Biochemistry (Prof.Dr.Nesrin Emekli Nobel Tıp Kitapevleri, 14.Mediipol Kütüphane), Clinical Chemistry (Bishop, Fody, Schoeff-Medipol Kütüphanesi) 15.Biyokimya laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |