Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KALP-DAMAR VE SOLUNUM SİSTEMİ | - | Güz Dönemi | 157+40 | - | 14 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kalp ve damar sisteminin (arter, ven, kapiller, lenfatik) anatomik yapılarını, topografik ilişkilerini morfolojik ve histolojik özellik ve gelişimlerini, biyokimyasal mekanizmalarını anlatır ve klinik yansımalarını kavrar. | ||
Kalp kası yapısını, kalbin elektriksel aktivitesi ve aksiyon potansiyeli oluşumunu ve kalp çalışmasının düzenlenmesi açıklar,kardiyovasküler hastalıklardaki biyo belirteçlerin mekanizmasını kavrar. | ||
Kalp seslerinin uygun dinleme odaklarından dinlenmesini, kan basıncının ölçülmesini yapar, Elektrokardiyografi uygular, Ekokardiyografi kayıt prensiplerini kavrar. | ||
Kalp yetmezliği, doğumsal kalp hastalıklarının klinik, laboratuvar ve patolojik bulgularını açıklar ve yorumlar. | ||
Fetal dolaşımı ve ilgili anatomik yapıları tanımlar. | ||
Kanın fizyolojik fonksiyonlarını, kan damarlarındaki hidrodinamik ilkeleri ve gaz taşınma mekanizmasını, kan basıncı ve kan akımının düzenlenme mekanizmalarını anlatır. | ||
Kanın fizyolojik fonksiyonlarını, kan hücrelerinin yapısını, özelliklerini ve üretimini açıklar. | ||
Hipertansiyon, kan damarlarındaki hidrodinamik ilkeleri ve , kan basıncı ve kan akımının düzenlenme mekanizmalarını anlatır. | ||
İmmun sisteme ait hücrelerin gelişimi, işlevleri ve dokularını açıklar. | ||
Enfeksiyon, immün yetmezlik ve otoimmünite, aşırı immünite, kanser ve transplantasyon immünitesi mekanizmalarını açıklar. | ||
Normal flora, patojen kaynakları ve bulaşma yollarını ve korunma - kontrol yöntemlerini açıklar. | ||
Solunum sisteme ait anatomik yapıları, morfolojik ve histolojik özelliklerini ve gelişimlerini ve fonksiyonlarını, inspirasyon ve ekspirasyon mekanizmalarını açıklar, klinik yansımalarını kavrar. | ||
Pulmoner dolaşım, alveoller ve gaz değişimi mekanizmasını, gaz taşınma mekanizmasını tanımlar. | ||
Solunumun düzenlenmesi, solunumun asit baz dengesindeki rolü ve egzersizin solunum üzerine etkisini açıklar. | ||
Hipoksi, akciğer enfeksiyonları, tüberküloz, astım, KOAH gibi solunum sistemi hastalıklarını ve klinik, laboratuvar ve patolojik bulgularını açıklar ve yorumlar. | ||
Kardiyovasküler ve solunum sistemlerine ait yapıların özelliklerini maket ve kadavra üzerinde tanır, konumlarını gösterir. | ||
Kardiovasküler ve solunum sistemlerinde bulunan makro ve mikro mekanızmaların işlevini deney düzenekleri ile uygular. | ||
Kalp seslerini dinleyebilir, kan basıncı ve nabız ölçümü yapar, Elektrokardiyografi uygular. | ||
Solunum fonksiyon testlerini uygular. | ||
Protrombin zamanı testini uygular ve açıklar. | ||
Kardiyovasküler ve solunum sistemi hastalıklarının patofizyolojisi ve semptomlarını açıklar. | ||
Kadavraya ait örneklerle çalışırken gerekli sorumluluk ve saygı bilincinde olması gerektiğini önemser. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KALP-DAMAR VE SOLUNUM SİSTEMİ | - | Güz Dönemi | 157+40 | - | 14 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kalp ve damar sisteminin (arter, ven, kapiller, lenfatik) anatomik yapılarını, topografik ilişkilerini morfolojik ve histolojik özellik ve gelişimlerini, biyokimyasal mekanizmalarını anlatır ve klinik yansımalarını kavrar. | ||
Kalp kası yapısını, kalbin elektriksel aktivitesi ve aksiyon potansiyeli oluşumunu ve kalp çalışmasının düzenlenmesi açıklar,kardiyovasküler hastalıklardaki biyo belirteçlerin mekanizmasını kavrar. | ||
Kalp seslerinin uygun dinleme odaklarından dinlenmesini, kan basıncının ölçülmesini yapar, Elektrokardiyografi uygular, Ekokardiyografi kayıt prensiplerini kavrar. | ||
Kalp yetmezliği, doğumsal kalp hastalıklarının klinik, laboratuvar ve patolojik bulgularını açıklar ve yorumlar. | ||
Fetal dolaşımı ve ilgili anatomik yapıları tanımlar. | ||
Kanın fizyolojik fonksiyonlarını, kan damarlarındaki hidrodinamik ilkeleri ve gaz taşınma mekanizmasını, kan basıncı ve kan akımının düzenlenme mekanizmalarını anlatır. | ||
Kanın fizyolojik fonksiyonlarını, kan hücrelerinin yapısını, özelliklerini ve üretimini açıklar. | ||
Hipertansiyon, kan damarlarındaki hidrodinamik ilkeleri ve , kan basıncı ve kan akımının düzenlenme mekanizmalarını anlatır. | ||
İmmun sisteme ait hücrelerin gelişimi, işlevleri ve dokularını açıklar. | ||
Enfeksiyon, immün yetmezlik ve otoimmünite, aşırı immünite, kanser ve transplantasyon immünitesi mekanizmalarını açıklar. | ||
Normal flora, patojen kaynakları ve bulaşma yollarını ve korunma - kontrol yöntemlerini açıklar. | ||
Solunum sisteme ait anatomik yapıları, morfolojik ve histolojik özelliklerini ve gelişimlerini ve fonksiyonlarını, inspirasyon ve ekspirasyon mekanizmalarını açıklar, klinik yansımalarını kavrar. | ||
Pulmoner dolaşım, alveoller ve gaz değişimi mekanizmasını, gaz taşınma mekanizmasını tanımlar. | ||
Solunumun düzenlenmesi, solunumun asit baz dengesindeki rolü ve egzersizin solunum üzerine etkisini açıklar. | ||
Hipoksi, akciğer enfeksiyonları, tüberküloz, astım, KOAH gibi solunum sistemi hastalıklarını ve klinik, laboratuvar ve patolojik bulgularını açıklar ve yorumlar. | ||
Kardiyovasküler ve solunum sistemlerine ait yapıların özelliklerini maket ve kadavra üzerinde tanır, konumlarını gösterir. | ||
Kardiovasküler ve solunum sistemlerinde bulunan makro ve mikro mekanızmaların işlevini deney düzenekleri ile uygular. | ||
Kalp seslerini dinleyebilir, kan basıncı ve nabız ölçümü yapar, Elektrokardiyografi uygular. | ||
Solunum fonksiyon testlerini uygular. | ||
Protrombin zamanı testini uygular ve açıklar. | ||
Kardiyovasküler ve solunum sistemi hastalıklarının patofizyolojisi ve semptomlarını açıklar. | ||
Kadavraya ait örneklerle çalışırken gerekli sorumluluk ve saygı bilincinde olması gerektiğini önemser. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |