Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI TIP STAJI | - | Senelik | 30+42 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. HÜSEYİN KÜÇÜKALİ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz |
Dersin Amacı | Günlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtları bulabilmek ve kullanabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları,Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar,Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları,Sistematik Derlemeler,Meta Analizler,Risk Hesapları,Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları,Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta Dayalı Tıp tanımını yapar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt, veri, enformasyon, bilgi arasındaki farkı açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip etmeye önem verir. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Farklı araştırma türlerini sağladıkları kanıt değerine göre sıralar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Farklı araştırma türlerinin avantaj ve dezavantajlarını kıyaslar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt üretmek için kullanılan gözlemsel araştırma türlerini sayar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Gözlemsel araştırma planlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt üretmek için kullanılan deneysel araştırma türlerini sayar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Deneysel araştırma planlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan en güncel kanıtları bulur. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sistematik derleme mantığını açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sistematik derleme makalelerini yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Meta-analiz mantığını açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Meta-analiz makalelerini yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütleri tanımlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütlerini yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sık kullanılan risk hesaplarını yapar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değerin tanımlarını yapar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değeri yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Tanı testlerinin doğruluk değerlerini hesaplar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Araştırma tasarımı ve yöntemlerini eleştirel gözle değerlendirir. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Araştırma hatalarını tespit eder. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları | |
2 | Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar | |
3 | Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar | |
4 | Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları | |
5 | Sistematik Derlemeler | |
6 | Meta Analizler | |
7 | Risk Hesapları | |
8 | Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları | |
9 | Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1-Prasad K. Fundamentals of Evidence-Based Medicine. 2nd edition. Springer, India, 2013. 2-Goldstein NE, Morrison RS. Evidence-Based Practice of Palliative Medicine. Elsevier Saunders, 2013. 3-Khan K, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to support evidence-based medicine. 2nd edition, Hodder Arnold an Hachette UK Company, 2011. 4-Mayer D. Essentials evidence-based medicine. 2nd edition, Cambridge University Press, 2010. 5-Hayran O. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 30 | 1 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 34 | 34 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 48 | 1 | 48 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI TIP STAJI | - | Senelik | 30+42 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sabanur ÇAVDAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. HÜSEYİN KÜÇÜKALİ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz |
Dersin Amacı | Günlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtları bulabilmek ve kullanabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları,Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar,Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları,Sistematik Derlemeler,Meta Analizler,Risk Hesapları,Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları,Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta Dayalı Tıp tanımını yapar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt, veri, enformasyon, bilgi arasındaki farkı açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip etmeye önem verir. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Farklı araştırma türlerini sağladıkları kanıt değerine göre sıralar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Farklı araştırma türlerinin avantaj ve dezavantajlarını kıyaslar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt üretmek için kullanılan gözlemsel araştırma türlerini sayar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Gözlemsel araştırma planlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Kanıt üretmek için kullanılan deneysel araştırma türlerini sayar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Deneysel araştırma planlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan en güncel kanıtları bulur. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sistematik derleme mantığını açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sistematik derleme makalelerini yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Meta-analiz mantığını açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Meta-analiz makalelerini yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütleri tanımlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sağlık ve hastalıkla ilgili ölçütlerini yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Sık kullanılan risk hesaplarını yapar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değerin tanımlarını yapar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Duyarlılık, seçicilik ve prediktif değeri yorumlar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Tanı testlerinin doğruluk değerlerini hesaplar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Araştırma tasarımı ve yöntemlerini eleştirel gözle değerlendirir. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Araştırma hatalarını tespit eder. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve beklentiler Kanıta Dayalı Tıp: Giriş Veri, Enformasyon-Bilgi ve Kanıt kavramları | |
2 | Kanıt Üretme:Gözlemsel Araştırmalar | |
3 | Kanıt Üretme: Deneysel Araştırmalar | |
4 | Kanıt Bulma: Uluslararası Veri ve Bilgi Kaynakları | |
5 | Sistematik Derlemeler | |
6 | Meta Analizler | |
7 | Risk Hesapları | |
8 | Duyarlılık,Seçicilik,Prediktif Değer Hesapları | |
9 | Geçerlilik,Güvenirillik hesapları,Araştırma hataları |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1-Prasad K. Fundamentals of Evidence-Based Medicine. 2nd edition. Springer, India, 2013. 2-Goldstein NE, Morrison RS. Evidence-Based Practice of Palliative Medicine. Elsevier Saunders, 2013. 3-Khan K, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to support evidence-based medicine. 2nd edition, Hodder Arnold an Hachette UK Company, 2011. 4-Mayer D. Essentials evidence-based medicine. 2nd edition, Cambridge University Press, 2010. 5-Hayran O. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |