Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MOLEKÜLDEN HÜCREYE-Güz Dönemi102+10-8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ
Dersin YardımcılarıYrd.Doç.Dr. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ülkan KILIÇ, Öğr.Gör. Yasemin YOZGAT, Yrd.Doç.Dr. Elif Zeynep YILMAZ, Yrd.Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Hakan CANGÜL, Yrd.Doç.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Yrd.Doç.Dr. Turan DEMİRCAN, Prof.Dr. Şeref DEMİRAYAK, Doç.Dr. Barkın BERK, Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Tuğba AKBAY, Prof.Dr. Ebru Işık ALTURFAN, Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Yrd.Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI, Yrd.Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Öğr.Gör. Cemil ÖZGÜL, Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Yrd.Doç.Dr. Mehmet OZANSOY, Yrd.Doç.Dr. Mehmet Yalçın GÜNAL
Dersin AmacıTıbbi biyoloji bakışı ile klinik çalışmalara temel oluşturacak, moleküler düzeyde hücre membranından başlayarak hücreyi oluşturan tüm yapı ve organelleri yapı, fonksiyon ve ilgili hastalıklar açısından incelemektir. Besinlerle alınan makromoleküllerden karbonhidrat ve lipit moleküllerinin hücre yapısı ve fonksiyonları ile ilgisi, ilgili yolaklarda gerçekleşen reaksiyonlar, hücrenin yaşamını sürdürebilmesi için enerji üretimi, bu yolakların çalışması regülasyonu, bu yolakların kalıtsal ya da edinsel disfonksiyonu halinde görülen patolojileri öğretmektir. Canlı organizmada meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. Biyofiziğin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde sunmaktır. Fizyolojik mekanizmalar hakkında genel bir kavrayış oluşturmak, hücre zarında yapı-fonksiyon ilişkilerini ve hücre mekaniği ile ilgili temel ilkeleri açıklamak. Hekim adayının mesleki kimliğinin oluşumuna katkıda bulunmak için tıbbın gelişim evrelerini ve özellikle İslam medeniyetinin tıbba katkılarını öğrenmesi suretiyle tıp tarihi bilincine sahip olmasına katkıda bulunurken meslek yaşamında karşılaşacağı etik ve hukuki sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak. Bilimsel araştırmanın ne olduğunu, genel ilkelerini ve yöntemlerini ve bilimsel bilgiye erişim yollarını aktarmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Proteinlerin temel yapı ve işlevleri,Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom,DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu,DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı,Gen anlatımı kontrol mekanizmaları,Epigenetik,Yaşamın Moleküler Anlamı,Bioenerji - Karbonhidrat metabolizması,Enerji deposu - Glikojen yapım ve yıkımı,Enerji üretimi - Glikoliz,Sitrik asid döngüsü,Enerji dönüşümü I ,Enerji dönüşümü II - Pentoz fosfat yolu,Glukoz biyosentezi - Glikoneojenez,Glukozun metabolik kontrolu,Lipidler ve yağ asidleri,Lipoproteinler,Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI Birim Sistemi ve genel denklemleri tekrar,Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktaları,Biyomekaniğe giris, insan hareket sisteminin fiziksel yorumlanması,Termodinamiğe giris-termodinamik kuralları,Isı ve hayat, ısı yayılım yontemleri,Hücre zarı yapısı, görevleri, önemi ve hücre zarı geçirgenliği,Difuzyon, flux ve hayati onemi,Vücutta bulunan iyonlar, iyon kanalları, yapısı, çeşitleri ve görevleri,Aksiyon potansiyeli ve yaşam için önemi,Elektrofizyolojik teknikler: EEG, EMG, EKG, ERG yöntemlerine giriş,Fizyolojiyle giriş – Tanımı ve Kapsamı,İşlevsel birim olarak hücre ,Hücre zarının işlevleri,Hücre zarında madde iletimi,Hücre hacminin düzenlenmesi,Hücre mekaniği,Hekim Kimliği ve Hekim Andları,Tıp Etiğinin İlkelerine Giriş,Sanat, Görme Biçimleri ve Ritüeller,Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Tıp İlişkisi,Türk Hukukunda Hekimin Görevleri,Görsel Kültür,Hekimin Hukuki Sorumluluğu,Haklar Kavramı,Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi,Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri,Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleri,Bilimsel yayının tanımı,Bilimsel yayının çeşitleri,Elektronik veri kaynaklarına erişim ,Bilimsel veri analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Fiziksel büyüklükleri, SI birim sisteminin ve standartlaşmanın bilimde ne kadar önemli olduğunu anlayacaktır.10, 14, 16, 9A
2.Insan vucuduna gelismis bir makina olarak bakmayi öğrenecek ve insan vucudunun hareketini fiziksel kurallari göz önünde bulundurarak aciklayabileceklerdir.10, 14, 16, 9A
3.Biyofiziğin tanımını öğrenip Fizik Dalı ile arasındaki ilişkiyi kurabilecektir.10, 14, 16, 9A
5.Makromoleküllerin (karbonhidrat, protein, lipid, nükleik asid)vitamin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilecektir.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.1.Monosakkarit, disakkarit ve polisakkaritlerin tanımlama ve genel özelliklerini tanır.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.2.Lipidler ve yağ asidleri, lipoproteinler, sfingolipidler, steroidler yapısını ve genel özelliklerini özetler.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.3.Amino asidler ve özelliklerini, proteinlerin yapısını, proteinlerin sınıflandırılmasını açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.4.Hormonlar ve yapısını, hormonların etki mekanizmasını tanımlar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.5.Vitamin ve minerallerin yapısını genel özelliklerini özetler.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.Makromoleküllerin insan vücudundaki yapısal ve fonksiyonel önemini açıklayabilecek ve hastalıklarla ilişkilerini tartışabilecektir.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.1.Metabolik yollardaki enzim eksikliklerinin neden olduğu hastalıkları açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.3.Lipid ve glikojen depo hastalıklarını tanımlar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.2.Üre sentezindeki enzim eksikliklerini açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.4.Glukozun metabolik kontrolu ve glukoz metabolizma bozukluklarını ve ateroskleroz gibi ilişkili olduğu metabolik bozuklukları açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.Makromoleküllerden enerji elde edilmesi ile ilgili anabolik ve katabolik yolları ve bu yollardaki kontrol basamaklarını tartışabilecektir.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.1.Bioenerji, glikojen yapım ve yıkımı, glikoliz, glikooneojenez, sitrik asid döngüsü, pentoz fosfat yolu, oksidatif fosforilasyon konularını açıklar. 16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.2.Yağ asidlerinin oksidasyonu, ketojenezy lipojenez gibi yağ metabolizması ile ilişkili konuları tanımlar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.3.Tüm metabolik yollar arasındaki kesişme noktalarını kavrar ve enerji metabolizmasını tartışır.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.4.Makromoleküllerin metabolik kontrol mekanizmalarını bu kontrol basamaklarında enzimve hormonların etkisini ve ilişkilerini açıklar. Sinyal ileti sistemlerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.5.Enerji metabolizması ile beslenme ilişkisini kurar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
Etiğin temel kavramlarını açıklar.13, 4, 9A
Etiğin temel kavramlarını değerlendirebilecektir.23, 9A
Etiğin temel kavramlarını tanımlar.12, 16, 9A
Etik sorunlara ilişkin örnekler verir.10, 13, 4, 9A
Etik sorunları açıklar.10, 13, 4, 9A
Etik sorunları tanımlar.12, 21, 9A
Hukuki sorumlulukları değerlendirebilecektir.13, 23, 9A
Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekler verir.10, 12, 13, 9A
4. Hücreyi tanıyacak, hücre yapısını, hücre zarını ve yapısını öğrenerek, yaşam için önemini anlayacaktır.10, 14, 16, 9A
4.1. Bedende bulunan iyonları ve bunların hücresel iletideki önemini anlayacaktır.10, 14, 16, 9A
4.2. Hücrede aksiyon potansiyelini ve oluşum sürecini öğreneceklerdir.10, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Proteinlerin temel yapı ve işlevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
2Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genomDersten önce verilen ders notlarını okuma
3DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonuDersten önce verilen ders notlarını okuma
4DNA’dan proteine genetik bilginin akratımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
5Gen anlatımı kontrol mekanizmalarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
6EpigenetikDersten önce verilen ders notlarını okuma
7Yaşamın Moleküler AnlamıDersten önce verilen ders notlarını okuma
8Bioenerji - Karbonhidrat metabolizmasıDersten önce verilen ders notlarını okuma
9Enerji deposu - Glikojen yapım ve yıkımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
10Enerji üretimi - GlikolizDersten önce verilen ders notlarını okuma
11Sitrik asid döngüsüDersten önce verilen ders notlarını okuma
12Enerji dönüşümü I Dersten önce verilen ders notlarını okuma
13Enerji dönüşümü II - Pentoz fosfat yoluDersten önce verilen ders notlarını okuma
14Glukoz biyosentezi - GlikoneojenezDersten önce verilen ders notlarını okuma
15Glukozun metabolik kontroluDersten önce verilen ders notlarını okuma
16Lipidler ve yağ asidleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
17LipoproteinlerDersten önce verilen ders notlarını okuma
20Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI Birim Sistemi ve genel denklemleri tekrarDersten önce verilen ders notlarını okuma
21Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
22Biyomekaniğe giris, insan hareket sisteminin fiziksel yorumlanmasıDersten önce verilen ders notlarını okuma
23Termodinamiğe giris-termodinamik kurallarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
24Isı ve hayat, ısı yayılım yontemleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
25Hücre zarı yapısı, görevleri, önemi ve hücre zarı geçirgenliğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
26Difuzyon, flux ve hayati onemiDersten önce verilen ders notlarını okuma
27Vücutta bulunan iyonlar, iyon kanalları, yapısı, çeşitleri ve görevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
28Aksiyon potansiyeli ve yaşam için önemiDersten önce verilen ders notlarını okuma
29Elektrofizyolojik teknikler: EEG, EMG, EKG, ERG yöntemlerine girişDersten önce verilen ders notlarını okuma
31Fizyolojiyle giriş – Tanımı ve KapsamıDersten önce verilen ders notlarını okuma
32İşlevsel birim olarak hücre Dersten önce verilen ders notlarını okuma
33Hücre zarının işlevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
34Hücre zarında madde iletimiDersten önce verilen ders notlarını okuma
35Hücre hacminin düzenlenmesiDersten önce verilen ders notlarını okuma
36Hücre mekaniğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
37Hekim Kimliği ve Hekim AndlarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
38Tıp Etiğinin İlkelerine GirişDersten önce verilen ders notlarını okuma
39Sanat, Görme Biçimleri ve RitüellerDersten önce verilen ders notlarını okuma
40Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Tıp İlişkisiDersten önce verilen ders notlarını okuma
41Türk Hukukunda Hekimin GörevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
42Görsel KültürDersten önce verilen ders notlarını okuma
43Hekimin Hukuki SorumluluğuDersten önce verilen ders notlarını okuma
44Haklar KavramıDersten önce verilen ders notlarını okuma
45Tıbbi Kayıt Tutma ve ÖnemiDersten önce verilen ders notlarını okuma
46Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
47Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
48Bilimsel yayının tanımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
49Bilimsel yayının çeşitleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
50Elektronik veri kaynaklarına erişim Dersten önce verilen ders notlarını okuma
51Bilimsel veri analiziDersten önce verilen ders notlarını okuma
Kaynak
1.Biyofizik Ders Kitabı, Prof. Dr. Ferit Pehlivan. Hacattepe Taş kitapevi 2.Nörobiyofizik, Ferhan Esen-Hamza Esen.Ankara Nobel Tıp kitapevi, 3.Biophysics, Rolan Glaser 4.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli), 5.Biyokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), 6.Biyokimya Laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 7.Harper's Biochemistry, 8.Lehninger Principles of Biochemistry, 9.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati1116116
Rehberli Problem Çözme7214
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi1010100
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı10220
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)270
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(270/30)9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MOLEKÜLDEN HÜCREYE-Güz Dönemi102+10-8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ
Dersin YardımcılarıYrd.Doç.Dr. Mahmut TOKAÇ, Prof.Dr. Ülkan KILIÇ, Öğr.Gör. Yasemin YOZGAT, Yrd.Doç.Dr. Elif Zeynep YILMAZ, Yrd.Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Hakan CANGÜL, Yrd.Doç.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Yrd.Doç.Dr. Turan DEMİRCAN, Prof.Dr. Şeref DEMİRAYAK, Doç.Dr. Barkın BERK, Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Tuğba AKBAY, Prof.Dr. Ebru Işık ALTURFAN, Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Yrd.Doç.Dr. Mukaddes ÇOLAKOĞULLARI, Yrd.Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Öğr.Gör. Cemil ÖZGÜL, Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Yrd.Doç.Dr. Mehmet OZANSOY, Yrd.Doç.Dr. Mehmet Yalçın GÜNAL
Dersin AmacıTıbbi biyoloji bakışı ile klinik çalışmalara temel oluşturacak, moleküler düzeyde hücre membranından başlayarak hücreyi oluşturan tüm yapı ve organelleri yapı, fonksiyon ve ilgili hastalıklar açısından incelemektir. Besinlerle alınan makromoleküllerden karbonhidrat ve lipit moleküllerinin hücre yapısı ve fonksiyonları ile ilgisi, ilgili yolaklarda gerçekleşen reaksiyonlar, hücrenin yaşamını sürdürebilmesi için enerji üretimi, bu yolakların çalışması regülasyonu, bu yolakların kalıtsal ya da edinsel disfonksiyonu halinde görülen patolojileri öğretmektir. Canlı organizmada meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. Biyofiziğin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde sunmaktır. Fizyolojik mekanizmalar hakkında genel bir kavrayış oluşturmak, hücre zarında yapı-fonksiyon ilişkilerini ve hücre mekaniği ile ilgili temel ilkeleri açıklamak. Hekim adayının mesleki kimliğinin oluşumuna katkıda bulunmak için tıbbın gelişim evrelerini ve özellikle İslam medeniyetinin tıbba katkılarını öğrenmesi suretiyle tıp tarihi bilincine sahip olmasına katkıda bulunurken meslek yaşamında karşılaşacağı etik ve hukuki sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak. Bilimsel araştırmanın ne olduğunu, genel ilkelerini ve yöntemlerini ve bilimsel bilgiye erişim yollarını aktarmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Proteinlerin temel yapı ve işlevleri,Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom,DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonu,DNA’dan proteine genetik bilginin akratımı,Gen anlatımı kontrol mekanizmaları,Epigenetik,Yaşamın Moleküler Anlamı,Bioenerji - Karbonhidrat metabolizması,Enerji deposu - Glikojen yapım ve yıkımı,Enerji üretimi - Glikoliz,Sitrik asid döngüsü,Enerji dönüşümü I ,Enerji dönüşümü II - Pentoz fosfat yolu,Glukoz biyosentezi - Glikoneojenez,Glukozun metabolik kontrolu,Lipidler ve yağ asidleri,Lipoproteinler,Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI Birim Sistemi ve genel denklemleri tekrar,Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktaları,Biyomekaniğe giris, insan hareket sisteminin fiziksel yorumlanması,Termodinamiğe giris-termodinamik kuralları,Isı ve hayat, ısı yayılım yontemleri,Hücre zarı yapısı, görevleri, önemi ve hücre zarı geçirgenliği,Difuzyon, flux ve hayati onemi,Vücutta bulunan iyonlar, iyon kanalları, yapısı, çeşitleri ve görevleri,Aksiyon potansiyeli ve yaşam için önemi,Elektrofizyolojik teknikler: EEG, EMG, EKG, ERG yöntemlerine giriş,Fizyolojiyle giriş – Tanımı ve Kapsamı,İşlevsel birim olarak hücre ,Hücre zarının işlevleri,Hücre zarında madde iletimi,Hücre hacminin düzenlenmesi,Hücre mekaniği,Hekim Kimliği ve Hekim Andları,Tıp Etiğinin İlkelerine Giriş,Sanat, Görme Biçimleri ve Ritüeller,Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Tıp İlişkisi,Türk Hukukunda Hekimin Görevleri,Görsel Kültür,Hekimin Hukuki Sorumluluğu,Haklar Kavramı,Tıbbi Kayıt Tutma ve Önemi,Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri,Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleri,Bilimsel yayının tanımı,Bilimsel yayının çeşitleri,Elektronik veri kaynaklarına erişim ,Bilimsel veri analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Fiziksel büyüklükleri, SI birim sisteminin ve standartlaşmanın bilimde ne kadar önemli olduğunu anlayacaktır.10, 14, 16, 9A
2.Insan vucuduna gelismis bir makina olarak bakmayi öğrenecek ve insan vucudunun hareketini fiziksel kurallari göz önünde bulundurarak aciklayabileceklerdir.10, 14, 16, 9A
3.Biyofiziğin tanımını öğrenip Fizik Dalı ile arasındaki ilişkiyi kurabilecektir.10, 14, 16, 9A
5.Makromoleküllerin (karbonhidrat, protein, lipid, nükleik asid)vitamin ve minerallerin yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilecektir.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.1.Monosakkarit, disakkarit ve polisakkaritlerin tanımlama ve genel özelliklerini tanır.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.2.Lipidler ve yağ asidleri, lipoproteinler, sfingolipidler, steroidler yapısını ve genel özelliklerini özetler.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.3.Amino asidler ve özelliklerini, proteinlerin yapısını, proteinlerin sınıflandırılmasını açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.4.Hormonlar ve yapısını, hormonların etki mekanizmasını tanımlar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
5.5.Vitamin ve minerallerin yapısını genel özelliklerini özetler.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.Makromoleküllerin insan vücudundaki yapısal ve fonksiyonel önemini açıklayabilecek ve hastalıklarla ilişkilerini tartışabilecektir.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.1.Metabolik yollardaki enzim eksikliklerinin neden olduğu hastalıkları açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.3.Lipid ve glikojen depo hastalıklarını tanımlar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.2.Üre sentezindeki enzim eksikliklerini açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
6.4.Glukozun metabolik kontrolu ve glukoz metabolizma bozukluklarını ve ateroskleroz gibi ilişkili olduğu metabolik bozuklukları açıklar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.Makromoleküllerden enerji elde edilmesi ile ilgili anabolik ve katabolik yolları ve bu yollardaki kontrol basamaklarını tartışabilecektir.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.1.Bioenerji, glikojen yapım ve yıkımı, glikoliz, glikooneojenez, sitrik asid döngüsü, pentoz fosfat yolu, oksidatif fosforilasyon konularını açıklar. 16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.2.Yağ asidlerinin oksidasyonu, ketojenezy lipojenez gibi yağ metabolizması ile ilişkili konuları tanımlar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.3.Tüm metabolik yollar arasındaki kesişme noktalarını kavrar ve enerji metabolizmasını tartışır.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.4.Makromoleküllerin metabolik kontrol mekanizmalarını bu kontrol basamaklarında enzimve hormonların etkisini ve ilişkilerini açıklar. Sinyal ileti sistemlerini kavrar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
7.5.Enerji metabolizması ile beslenme ilişkisini kurar.16, 17, 19, 9A, D, E, G
Etiğin temel kavramlarını açıklar.13, 4, 9A
Etiğin temel kavramlarını değerlendirebilecektir.23, 9A
Etiğin temel kavramlarını tanımlar.12, 16, 9A
Etik sorunlara ilişkin örnekler verir.10, 13, 4, 9A
Etik sorunları açıklar.10, 13, 4, 9A
Etik sorunları tanımlar.12, 21, 9A
Hukuki sorumlulukları değerlendirebilecektir.13, 23, 9A
Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekler verir.10, 12, 13, 9A
4. Hücreyi tanıyacak, hücre yapısını, hücre zarını ve yapısını öğrenerek, yaşam için önemini anlayacaktır.10, 14, 16, 9A
4.1. Bedende bulunan iyonları ve bunların hücresel iletideki önemini anlayacaktır.10, 14, 16, 9A
4.2. Hücrede aksiyon potansiyelini ve oluşum sürecini öğreneceklerdir.10, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Proteinlerin temel yapı ve işlevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
2Hücrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genomDersten önce verilen ders notlarını okuma
3DNA replikasyonu, tamiri ve rekombinasyonuDersten önce verilen ders notlarını okuma
4DNA’dan proteine genetik bilginin akratımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
5Gen anlatımı kontrol mekanizmalarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
6EpigenetikDersten önce verilen ders notlarını okuma
7Yaşamın Moleküler AnlamıDersten önce verilen ders notlarını okuma
8Bioenerji - Karbonhidrat metabolizmasıDersten önce verilen ders notlarını okuma
9Enerji deposu - Glikojen yapım ve yıkımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
10Enerji üretimi - GlikolizDersten önce verilen ders notlarını okuma
11Sitrik asid döngüsüDersten önce verilen ders notlarını okuma
12Enerji dönüşümü I Dersten önce verilen ders notlarını okuma
13Enerji dönüşümü II - Pentoz fosfat yoluDersten önce verilen ders notlarını okuma
14Glukoz biyosentezi - GlikoneojenezDersten önce verilen ders notlarını okuma
15Glukozun metabolik kontroluDersten önce verilen ders notlarını okuma
16Lipidler ve yağ asidleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
17LipoproteinlerDersten önce verilen ders notlarını okuma
20Fizik ve alt dalları, fiziksel büyüklükler, SI Birim Sistemi ve genel denklemleri tekrarDersten önce verilen ders notlarını okuma
21Biyofiziğe giriş, Biyofiziğin tanımı, fizik ile biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
22Biyomekaniğe giris, insan hareket sisteminin fiziksel yorumlanmasıDersten önce verilen ders notlarını okuma
23Termodinamiğe giris-termodinamik kurallarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
24Isı ve hayat, ısı yayılım yontemleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
25Hücre zarı yapısı, görevleri, önemi ve hücre zarı geçirgenliğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
26Difuzyon, flux ve hayati onemiDersten önce verilen ders notlarını okuma
27Vücutta bulunan iyonlar, iyon kanalları, yapısı, çeşitleri ve görevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
28Aksiyon potansiyeli ve yaşam için önemiDersten önce verilen ders notlarını okuma
29Elektrofizyolojik teknikler: EEG, EMG, EKG, ERG yöntemlerine girişDersten önce verilen ders notlarını okuma
31Fizyolojiyle giriş – Tanımı ve KapsamıDersten önce verilen ders notlarını okuma
32İşlevsel birim olarak hücre Dersten önce verilen ders notlarını okuma
33Hücre zarının işlevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
34Hücre zarında madde iletimiDersten önce verilen ders notlarını okuma
35Hücre hacminin düzenlenmesiDersten önce verilen ders notlarını okuma
36Hücre mekaniğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
37Hekim Kimliği ve Hekim AndlarıDersten önce verilen ders notlarını okuma
38Tıp Etiğinin İlkelerine GirişDersten önce verilen ders notlarını okuma
39Sanat, Görme Biçimleri ve RitüellerDersten önce verilen ders notlarını okuma
40Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Tıp İlişkisiDersten önce verilen ders notlarını okuma
41Türk Hukukunda Hekimin GörevleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
42Görsel KültürDersten önce verilen ders notlarını okuma
43Hekimin Hukuki SorumluluğuDersten önce verilen ders notlarını okuma
44Haklar KavramıDersten önce verilen ders notlarını okuma
45Tıbbi Kayıt Tutma ve ÖnemiDersten önce verilen ders notlarını okuma
46Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
47Bilimsel araştırma çeşitleri ve evreleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
48Bilimsel yayının tanımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
49Bilimsel yayının çeşitleriDersten önce verilen ders notlarını okuma
50Elektronik veri kaynaklarına erişim Dersten önce verilen ders notlarını okuma
51Bilimsel veri analiziDersten önce verilen ders notlarını okuma
Kaynak
1.Biyofizik Ders Kitabı, Prof. Dr. Ferit Pehlivan. Hacattepe Taş kitapevi 2.Nörobiyofizik, Ferhan Esen-Hamza Esen.Ankara Nobel Tıp kitapevi, 3.Biophysics, Rolan Glaser 4.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli), 5.Biyokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), 6.Biyokimya Laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 7.Harper's Biochemistry, 8.Lehninger Principles of Biochemistry, 9.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05