Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Senelik | 44+10 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ |
Dersin Yardımcıları | Yoktur |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Tıp Fakültesi Dönem I öğrencilerinin klinik çalışmalara temel oluşturacak tıbbi biyoloji ve tıbbi genetik kavramlarını anlayışlarını geliştirmek, hücresel işleyişin moleküler mekanizmalarını incelemek ve bu mekanizmaların bozulması durumunda hastalıklar ile ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hayatın temelleri: Hücre,Hucre biyolojisinde temel kimyasal kavramlar ve biyosentez,Proteinlerin temel yapı ve işlevleri,Hucrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom,DNA replikasyonu ve tamiri ,RNA yapısı ve trankripsiyon,Genetik kod ve translasyon,Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-I,Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-II,Epigenetik ve Epigenom,Moleküler teknikler ve klinikte uygulamaları,Hücresel membranların yapısı, işlevi ve küçük moleküllerin hücre zarında taşınması,Hücre içi kompartmanlar: Organeller-I,Hücre içi kompartmanlar: Organeller-II,Hücre içi kompartmanlar: Organeller-III,Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,Endositoz, ekzositoz ve membran taşınımı,Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -I,Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -II,Hücre iskeleti ve motor proteinler,Hücreler arası bağlantılar, hücre tutunması ve hücre dışı matris,Hücre döngüsü,Hücre yaşlanması ve ölümü,Gelişim biyolojisi ve organ rejenerasyonu,Kök hücreler ve rejeneratif tıp,Kanser biyolojisi ve kanserin moleküler temelleri,Kansere yönelik güncel tedavi yaklaşımları,Tıbbi genetikte temel kavramlar,Mendel ve populasyon genetiği,Otosomal Genetik hastalıkların kalıtım prensipleri,Sex kromosomlarına bağlı genetik hastalıklar,Gonozomal ve otosomal kromozom bozuklukları,Prenatal test ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 12, 14, 16, 17, 19, 3, 37, 4, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hayatın temelleri: Hücre | |
2 | Hucre biyolojisinde temel kimyasal kavramlar ve biyosentez | |
3 | Proteinlerin temel yapı ve işlevleri | |
4 | Hucrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom | |
5 | DNA replikasyonu ve tamiri | |
6 | RNA yapısı ve trankripsiyon | |
7 | Genetik kod ve translasyon | |
8 | Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-I | |
9 | Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-II | |
10 | Epigenetik ve Epigenom | |
11 | Moleküler teknikler ve klinikte uygulamaları | |
12 | Hücresel membranların yapısı, işlevi ve küçük moleküllerin hücre zarında taşınması | |
13 | Hücre içi kompartmanlar: Organeller-I | |
14 | Hücre içi kompartmanlar: Organeller-II | |
15 | Hücre içi kompartmanlar: Organeller-III | |
16 | Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği | |
17 | Endositoz, ekzositoz ve membran taşınımı | |
18 | Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -I | |
19 | Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -II | |
20 | Hücre iskeleti ve motor proteinler | |
21 | Hücreler arası bağlantılar, hücre tutunması ve hücre dışı matris | |
22 | Hücre döngüsü | |
23 | Hücre yaşlanması ve ölümü | |
24 | Gelişim biyolojisi ve organ rejenerasyonu | |
25 | Kök hücreler ve rejeneratif tıp | |
26 | Kanser biyolojisi ve kanserin moleküler temelleri | |
27 | Kansere yönelik güncel tedavi yaklaşımları | |
28 | Tıbbi genetikte temel kavramlar | |
29 | Mendel ve populasyon genetiği | |
30 | Otosomal Genetik hastalıkların kalıtım prensipleri | |
31 | Sex kromosomlarına bağlı genetik hastalıklar | |
32 | Gonozomal ve otosomal kromozom bozuklukları | |
33 | Prenatal test ve genetik danışmanlık |
Kaynak |
Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter “Essential Cell Biology” Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. |
1. Presentations of lecture notes 2. Stephen R Goodman “Medical Cell Biology”, Third Edition, Elsevier, USA, 2007. 3. Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, Walter “Molecular Biology of the Cell” Sixth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Senelik | 44+10 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Prof.Dr. Kürşat ÖZDİLLİ |
Dersin Yardımcıları | Yoktur |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Tıp Fakültesi Dönem I öğrencilerinin klinik çalışmalara temel oluşturacak tıbbi biyoloji ve tıbbi genetik kavramlarını anlayışlarını geliştirmek, hücresel işleyişin moleküler mekanizmalarını incelemek ve bu mekanizmaların bozulması durumunda hastalıklar ile ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hayatın temelleri: Hücre,Hucre biyolojisinde temel kimyasal kavramlar ve biyosentez,Proteinlerin temel yapı ve işlevleri,Hucrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom,DNA replikasyonu ve tamiri ,RNA yapısı ve trankripsiyon,Genetik kod ve translasyon,Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-I,Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-II,Epigenetik ve Epigenom,Moleküler teknikler ve klinikte uygulamaları,Hücresel membranların yapısı, işlevi ve küçük moleküllerin hücre zarında taşınması,Hücre içi kompartmanlar: Organeller-I,Hücre içi kompartmanlar: Organeller-II,Hücre içi kompartmanlar: Organeller-III,Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,Endositoz, ekzositoz ve membran taşınımı,Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -I,Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -II,Hücre iskeleti ve motor proteinler,Hücreler arası bağlantılar, hücre tutunması ve hücre dışı matris,Hücre döngüsü,Hücre yaşlanması ve ölümü,Gelişim biyolojisi ve organ rejenerasyonu,Kök hücreler ve rejeneratif tıp,Kanser biyolojisi ve kanserin moleküler temelleri,Kansere yönelik güncel tedavi yaklaşımları,Tıbbi genetikte temel kavramlar,Mendel ve populasyon genetiği,Otosomal Genetik hastalıkların kalıtım prensipleri,Sex kromosomlarına bağlı genetik hastalıklar,Gonozomal ve otosomal kromozom bozuklukları,Prenatal test ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 12, 14, 16, 17, 19, 3, 37, 4, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hayatın temelleri: Hücre | |
2 | Hucre biyolojisinde temel kimyasal kavramlar ve biyosentez | |
3 | Proteinlerin temel yapı ve işlevleri | |
4 | Hucrenin genetik materyali: DNA, chromosomlar ve genom | |
5 | DNA replikasyonu ve tamiri | |
6 | RNA yapısı ve trankripsiyon | |
7 | Genetik kod ve translasyon | |
8 | Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-I | |
9 | Gen anlatımının kontröl mekanizmaları ve hucresel genetik anahtarlar-II | |
10 | Epigenetik ve Epigenom | |
11 | Moleküler teknikler ve klinikte uygulamaları | |
12 | Hücresel membranların yapısı, işlevi ve küçük moleküllerin hücre zarında taşınması | |
13 | Hücre içi kompartmanlar: Organeller-I | |
14 | Hücre içi kompartmanlar: Organeller-II | |
15 | Hücre içi kompartmanlar: Organeller-III | |
16 | Hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği | |
17 | Endositoz, ekzositoz ve membran taşınımı | |
18 | Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -I | |
19 | Hücresel iletişim ve sinyal yolakları -II | |
20 | Hücre iskeleti ve motor proteinler | |
21 | Hücreler arası bağlantılar, hücre tutunması ve hücre dışı matris | |
22 | Hücre döngüsü | |
23 | Hücre yaşlanması ve ölümü | |
24 | Gelişim biyolojisi ve organ rejenerasyonu | |
25 | Kök hücreler ve rejeneratif tıp | |
26 | Kanser biyolojisi ve kanserin moleküler temelleri | |
27 | Kansere yönelik güncel tedavi yaklaşımları | |
28 | Tıbbi genetikte temel kavramlar | |
29 | Mendel ve populasyon genetiği | |
30 | Otosomal Genetik hastalıkların kalıtım prensipleri | |
31 | Sex kromosomlarına bağlı genetik hastalıklar | |
32 | Gonozomal ve otosomal kromozom bozuklukları | |
33 | Prenatal test ve genetik danışmanlık |
Kaynak |
Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter “Essential Cell Biology” Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. |
1. Presentations of lecture notes 2. Stephen R Goodman “Medical Cell Biology”, Third Edition, Elsevier, USA, 2007. 3. Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, Walter “Molecular Biology of the Cell” Sixth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |