Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ | - | Senelik | 10+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrenciye, psikososyal değerlendirme ve psikososyal yaklaşımlar konusunda bilgi, beceri kazandırmaktır. Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemler ve sanatsal uygulamalar konusunda farkındalık oluşturmak, holistik bir bakış açısı geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, hastalık kavramları, psikososyal açıdan hastalıkların etkileri,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi, hastalığa verilen tepkiler ve uyum süreci,Stres, sağlık hastalık ilişkisi,Stres ve öfkeyle baş etme,Hasta hekim ilişkisi-I,Hasta hekim ilişkisi-II,Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönetme,Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükler ve hasta ailesine yaklaşım,Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemler,Tıp ve sanat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
bu dersin sonunda öğrenci: | ||
1.2.Çalışma ortamında hasta ile iletişim becerilerinin önemini özetler. | 16, 9 | A |
2.Hastalığa verilen psikososyal tepkileri açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1. Yaşam olaylarının insan sağlığı üzerindeki etkilerini tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Hastalıkların psikososyal etkilerini sıralar. | 16, 9 | A |
1.3. Stres ve öfke yönetimi sürecini tanır. | 16, 9 | A |
2.1. Güçlük yaratan hasta davranışlarına yönelik temel yaklaşımları tanır. | 16, 9 | A |
2.2. Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükleri ve tepkilerini tartışır. | 16, 9 | A |
3. Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemleri açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Tıp alanında kullanılan tamamlayıcı yöntemlerin etkilerini tartışır. | 16, 9 | A |
3.2. Sanatın tıp alanına yansımalarını fark eder. | 16, 9 | A |
3.3. Tıp alanında kullanılan başlıca sanatsal uygulamaları sayar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, hastalık kavramları, psikososyal açıdan hastalıkların etkileri | |
2 | Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi, hastalığa verilen tepkiler ve uyum süreci | |
3 | Stres, sağlık hastalık ilişkisi | |
4 | Stres ve öfkeyle baş etme | |
5 | Hasta hekim ilişkisi-I | |
6 | Hasta hekim ilişkisi-II | |
7 | Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönetme | |
8 | Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükler ve hasta ailesine yaklaşım | |
9 | Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemler | |
10 | Tıp ve sanat |
Kaynak |
1. Singer and Erickson (eds.). A Companion to Medical Anthropology. Wiley-Blackwell, 2011 2. Winkelman. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. Jossey-Bass, 2009. 3. Cant and Sharma. A new medical pluralism? Alternative medicine, doctors, patients and the state. Routledge, 1999. 4. Belar and Deardorff (eds.). Clinical health psychology in medical settings: a practitioner's guidebook, 2nd ed., American Psychological Association, 2009. 5. Lj (ed). Health and well-being : a social and cultural perspective. Nova Science Publishers, 2011. 6. Galea. Macrosocial Determinants of Population Health, Springer, 2007. 7. Osman Hayran. Sağlık Yönetimi Yazıları, 2. Baskı, SAGEYA Yayınları, 2012. |
1.Medicine, Health and the Arts: Approaches to the Medical Humanities. Victoria Bates, Alan Bleakley, Sam Goodman (eds.), 2014 2.Medical Humanities and Medical Education: How the Medical Humanities Can Shape Better Doctors, Alan Bleakley, 2015 3.The Chief Concern of Medicine: The Integration of the Medical Humanities and Narrative Knowledge into Medical Practices, Ronald Schleifer, Jerry Vannatta, 2013 4.Narrative Medicine: Bridging the Gap between Evidence-Based Care and Medical Humanities Maria Giulia Marini (auth.), 2016 5.Public Expectations and Physicians’ Responsibilities: Voices of Medical Humanities John K Crellin, 2005 6.Person-centred Health Care: Balancing the Welfare of Clinicians and Patients, Stephen Buetow, 2016 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 16 | 1 | 16 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 1 | 5 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 43 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(43/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP VE İNSAN BİLİMLERİ | - | Senelik | 10+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrenciye, psikososyal değerlendirme ve psikososyal yaklaşımlar konusunda bilgi, beceri kazandırmaktır. Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemler ve sanatsal uygulamalar konusunda farkındalık oluşturmak, holistik bir bakış açısı geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, hastalık kavramları, psikososyal açıdan hastalıkların etkileri,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi, hastalığa verilen tepkiler ve uyum süreci,Stres, sağlık hastalık ilişkisi,Stres ve öfkeyle baş etme,Hasta hekim ilişkisi-I,Hasta hekim ilişkisi-II,Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönetme,Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükler ve hasta ailesine yaklaşım,Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemler,Tıp ve sanat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
bu dersin sonunda öğrenci: | ||
1.2.Çalışma ortamında hasta ile iletişim becerilerinin önemini özetler. | 16, 9 | A |
2.Hastalığa verilen psikososyal tepkileri açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1. Yaşam olaylarının insan sağlığı üzerindeki etkilerini tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Hastalıkların psikososyal etkilerini sıralar. | 16, 9 | A |
1.3. Stres ve öfke yönetimi sürecini tanır. | 16, 9 | A |
2.1. Güçlük yaratan hasta davranışlarına yönelik temel yaklaşımları tanır. | 16, 9 | A |
2.2. Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükleri ve tepkilerini tartışır. | 16, 9 | A |
3. Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemleri açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Tıp alanında kullanılan tamamlayıcı yöntemlerin etkilerini tartışır. | 16, 9 | A |
3.2. Sanatın tıp alanına yansımalarını fark eder. | 16, 9 | A |
3.3. Tıp alanında kullanılan başlıca sanatsal uygulamaları sayar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, hastalık kavramları, psikososyal açıdan hastalıkların etkileri | |
2 | Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi, hastalığa verilen tepkiler ve uyum süreci | |
3 | Stres, sağlık hastalık ilişkisi | |
4 | Stres ve öfkeyle baş etme | |
5 | Hasta hekim ilişkisi-I | |
6 | Hasta hekim ilişkisi-II | |
7 | Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönetme | |
8 | Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükler ve hasta ailesine yaklaşım | |
9 | Tıp alanında kullanılan başlıca tamamlayıcı yöntemler | |
10 | Tıp ve sanat |
Kaynak |
1. Singer and Erickson (eds.). A Companion to Medical Anthropology. Wiley-Blackwell, 2011 2. Winkelman. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. Jossey-Bass, 2009. 3. Cant and Sharma. A new medical pluralism? Alternative medicine, doctors, patients and the state. Routledge, 1999. 4. Belar and Deardorff (eds.). Clinical health psychology in medical settings: a practitioner's guidebook, 2nd ed., American Psychological Association, 2009. 5. Lj (ed). Health and well-being : a social and cultural perspective. Nova Science Publishers, 2011. 6. Galea. Macrosocial Determinants of Population Health, Springer, 2007. 7. Osman Hayran. Sağlık Yönetimi Yazıları, 2. Baskı, SAGEYA Yayınları, 2012. |
1.Medicine, Health and the Arts: Approaches to the Medical Humanities. Victoria Bates, Alan Bleakley, Sam Goodman (eds.), 2014 2.Medical Humanities and Medical Education: How the Medical Humanities Can Shape Better Doctors, Alan Bleakley, 2015 3.The Chief Concern of Medicine: The Integration of the Medical Humanities and Narrative Knowledge into Medical Practices, Ronald Schleifer, Jerry Vannatta, 2013 4.Narrative Medicine: Bridging the Gap between Evidence-Based Care and Medical Humanities Maria Giulia Marini (auth.), 2016 5.Public Expectations and Physicians’ Responsibilities: Voices of Medical Humanities John K Crellin, 2005 6.Person-centred Health Care: Balancing the Welfare of Clinicians and Patients, Stephen Buetow, 2016 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |